جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کاوشگر وویجر، پیام آور بشریت در فضای بیکران

author منتشر کننده
بدون نظر 13 0
کاوشگر وویجر، پیام آور بشریت در فضای بیکران

نگاه کردن به آسمان شب و کنکاش در آن، یکی از علایق ثابت و همیشگی انسان در دوران‌های مختلف بوده است. سال‌های زیادی گذشت تا انسان به پیشرفت‌های فراوانی در علم و فناوری رسید و این قوه تخیل و کنجکاوی جایش را به مشاهدات علمی و پژوهش‌های دقیق داد. ارسال کاوشگرها و ماهواره‌های مختلف به فضا، تاکنون اطلاعات مفید و فراوانی را در اختیار ما قرار داده است، یکی از کاوشگرهایی که علاوه بر خاص بودن و جذابیت فراوان پروژه اش، تاکنون اطلاعات زیادی را برای ما ارسال کرده، «کاوشگر وویجر» است که در ادامه در رابطه با آن می‌خوانید.

کاوشگر وویجر

کاوشگر وویجر متعلق به کجاست و چه زمانی پرتاب شد؟

کاوشگر وویجر در اصل نام دو کاوشگر فضایی است که چهل و دو سال از زمان پرتاب آن ها توسط سازمان فضایی ناسا می‌گذرد، این کاوشگرها که هم اکنون از مرزهای منظومه شمسی خارج شده و به فضای میان ستاره ای رسیده اند، دورترین اجرامی هستند که تاکنون از زمین پرتاب شده اند. وویجر به معنای «مسافر» است از ریشه ی فعل «Voyage» که به معنای سفر است می‌آید، «وویجر 1» هم اکنون حدود بیست میلیارد کیلومتر و «وویجر 2» حدود 16 میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارند.

مأموریت اصلی کاوشگر وویجر چه بود؟

در سال 1977 یکی از اهداف مهم ناسا، شناخت و پژوهش بیشتر در منظومه شمسی بود. بنابراین هدف کاوشگر وویجر یک و دو برای مطالعه و بررسی سیارات مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون به فضا پرتاب شدند، وویجر 1 حدود یک سال و نیم بعد به اولین مقصد خود، یعنی مشتری رسید و اطلاعات فوق العاده ارزشمندی را از این سیاره به زمین ارسال کرد، وویجر یک پس از آن به سمت کیوان حرکت کرد و پس از ارسال اطلاعات به دست آمده از این سیاره به سمت مرزهای منظومه شمسی تغییر مسیر داد. وویجر دو نیز حدود یک ماه بعد پرتاب و با همان هدف وویجر یک راهی سیارات گازی منظومه شمسی شد. این کاوشگر نیز پس از کسب اطلاعات از این چهار سیاره به سمت مرزهای منظومه شمسی حرکت کرد.

کاوشگر وویجر

مکان فعلی کاوشگر وویجر کجاست؟!

پس از گذشت بیش از چهل سال از پرتاب کاوشگر وویجر یک و دو، آن ها هم اکنون از مرزهای منظومه شمسی خارج شده و در آستانه ورود به فضای میان ستاره ای هستند. با توجه به شرایط بسیار سخت این دو کاوشگر در این فضا، این کاوشگرها همچنان درحال ارسال اطلاعات به زمین می‌باشند، دانشمندان در تلاشند تا همچنان این ارتباط حفظ شود و این دو کاوشگر حالا حالاها بتوانند در فضای بی‌کران پیشروی کرده و به ارسال اطلاعات ارزشمند خود ادامه دهند. یکی از ارزشمندترین تصاویری که کاوشگر وویجر یک برای ما فرستاده تصویر زیر است که زمین ما را در فاصله 6.5 میلیارد کیلومتری نشان می‌دهد.

کاوشگر وویجر

آینده کاوشگر وویجر چه خواهد بود؟!

هم اکنون که شما در حال خواندن این مطلب هستید، کاوشگرهای وویجر یک و دو با سرعت بسیار زیاد در حال دور شدن از زمین و پیشروی در دنیای ناشناخته فضای میان ستاره ای هستند، متاسفانه با توجه به فاصله زیاد آن‌ها با زمین امواج رادیویی‌شان در مدت طولانی و به صورت پالس های بسیار ضعیف به دست ما می‌رسند، بد نیست این را هم بدانید که بر روی این دو کاوشگر یه دیسک طلایی حاوی اطلاعاتی چون موقعیت مکانی سیاره زمین و منظومه شمسی و یک سری اطلاعات صوتی، نصب شده است، که اگر زمانی این کاوشگر به یک تمدن هوشمند برسد آن‌ها بتوانند متوجه حضور ما در کیهان شوند. در حالی که وجود این دیسک باعث نگرانی برخی از دانشمندان شده که می‌گویند این کار بسیار احمقانه و خطرناک است!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید