جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کدام نوع از سیستم های ذخیره سازی مناسب سازمان شماست

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
کدام نوع از سیستم های ذخیره سازی مناسب سازمان شماست

روش اصولی ذخیره سازی داده در شبکه‌های کامپیوتری به دلیل ارزش بالای داده‌ها استفاده از استوریج مناسب است، برندهای مختلف استوریج در بازار وجود دارد که ظرفیت و ویژگی‌های متفاوتی دارند. هارد دیسک یا دیسک سخت یک دستگاه ذخیره‌ سازی داده است که در دستگاه‌های مختلف برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود. استوریج‌ها نیز برای ذخیره داده‌ها می‌توانند از هارد استفاده کنند. هاردهای استوریج HP با بدنه‌های مقاوم و سرعت بالا در دسترس و ترجیح بسیاری از کاربران هستند.در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام نوع از سیستم‌های ذخیره سازی مناسب سازمان شماست، ما را همراهی کنید.

استوریج تحت شبکه چیست؟

Storage یا ذخیره ساز داده، دستگاهی دیجیتال برای ذخیره سازی اطلاعات که از آن می‌توان برای مصرف شخصی یا سازمانی استفاده کرد. استوریج ها از نوع الکترومغناطیسی، نوری یا سیلیکونی هستند.
تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه که در چهار گروه  DAS، NAS، SAN و Tape Storage دسته‌بندی می‌شوند.

استوریج‌های تحت شبکه قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را تحت شبکه دارند به این صورت که شما می‌توانید روی سرور یا کامپیوتر خود از طریق نرم افزار به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که اطلاعات یا بکاپ اطلاعات روی استوریج‌ها ذخیره و نگهداری شوند.
ذخیره سازها را می‌توان از نظر کاربرد به سه گروه خانگی، میان رده که برای دفاتر کار کوچک مناسب هستند و رده سازمانی تقسیم کرد.

کدام نوع از سیستم‌های ذخیره سازی مناسب سازمان شماست؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا ادمین یا مدیر شبکه، شرکت یا سازمان به چند سوال پاسخ دهد.

1. حجم اطلاعات ذخیره شده کنونی سازمان چقدر است؟

2. تعداد کاربران شبکه ؟

3. میانگین حجم اطلاعات ذخیره شده در یکسال گذشته چقدر بوده است؟

4. برنامه توسعه و افزایش تعداد کاربران سازمان به چه صورت است؟

5. نوع اطلاعاتی که باید ذخیره شوند؟

6. بودجه سازمان برای خرید استوریج چقدراست؟

7. فضای مناسب برای نگهداری استوریج وجود دارد؟

8. نیاز به قابلیت مجازی سازی دارید؟

پاسخ سوالات بالا برای انتخاب و خرید استوریج مناسب بسیار مهم هستند، استوریج از تجهیزات گران قیمت شبکه است و در هنگام خرید باید تمام جوانب را سنجید. پس از دریافت پاسخ سوالات بالا، با مطالعه ادامه مطلب استوریج مناسب را انتخاب می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای خرید و اطلاع از استعلام قیمت ذخیره سازهای تحت شبکه استوریج HP با شرکت‌های معتبر و متخصص این حوزه تماس بگیرید.

 استوریج رده خانگی

استوریج‌های این گروه مدیریت و همگام سازی و کاربری ساده ای دارند.

1. با موبایل می‌توانید به آنها متصل شده و به تمام فایل‌ها دسترسی داشته و آنها را به اشتراک بگذارید.

2. تمام اطلاعات صوتی و تصویری و متنی اعضای خانواده در فضای مشخصی ذخیره و با کامپیوتر و گوشی و لپ تاپ همگام سازی شده و در دسترس هستند.

3. استوریج می‌تواند یک سرگرمی چند رسانه‌ای برای خانواده باشد. اعضای خانواد می‌توانند با قابلیت‌های Air Play، DLNA، Chrome cast، تصاویر خود را مرور و پخش کنند. همچنین می‌توانند بعد از اتصال استوریج به تلویزیون HD با کابل HDMI، مجموعه ویدئوی خود را پخش کنند، ایجاد سینمای خانگی با استفاده از این ذخیره سازها بسیار آسان است.

سیستم های ذخیره سازی تحت شبکه

استوریج رده میانی

استوریج مناسب برای مشاغل کوچک و متوسط که سبب افزایش کارایی آنها خواهد شد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

1. ایجاد فضای کاری امن:

با استفاده از تنظیمات امنیتی و راهکار امنیتی مانند Raid، مدیریت حساب کاربری‌های متمرکز و اختصاص دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها براساس کاربران و همچنین تایید هویت آنها برای دسترسی به اطلاعات امکانپذیر میشود.

2. همکاری بیشتر کاربران با یکدیگر:

از طریق اشتراک گذاری دائمی اطلاعات و مدیریت موثر دانش در سازمان و در نهایت موفقیت بیشتر سازمان، زیرا با داشتن استوریج می‌توانید فایل‌ها را بین کامپیوتر‌های مختلف، با سیستم عامل‌های مختلف، به اشتراک بگذارید و نگران سازگار بودن سیستم عامل آن‌ها با هم نباشید.

3. تهیه نسخه بکاپ در لحظه:

با استفاده از استوریج می‌توانید از تمام دیتاها در لحظه نسخه بکاپ تهیه کنید و در صورت بروز هر نقصی به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را بازیابی کنید.

استوریج رده سازمانی

استوریج رده سازمانی تفاوت‌های مهمی با رده‌های دیگر دارد زیرا حساسیت و بارکاری بیشتری هم خواهد داشت، از مهم‌ترین ویژگی‌های این استوریج قابلیت مجازی سازی است.

استوریج باید قابلیت‌هایی مانند بکاپ گیری اطلاعات، به اشتراک گذاری فایل‌ها بین سیستم‌عامل‌های مختلف و مجازی سازی را داشته باشد. همچنین از SSD Caching و بهبود عملکرد I/O هم پشتیبانی کند.
استوریج مناسب باید از پروتکل‌های شبکه مانند SMB/CIFS ، AFP و NFS پشتیبانی کند و همچنین بتواند فایل‌ها را بین سرورها و کامپیوترها با سیستم عامل‌های مختلف بدون محدودیت اشتراک‌گذاری کند.

استوریج مناسب باید از تمام RAID ها پشتیبانی کند و فضای مدیریت اطلاعات انعطاف پذیری را برای مدیر شبکه ایجاد کند.

استوریج باید دارای سرعت و ظرفیت ذخیره سازی بالا در هنگام بکاپ گیری باشد، امکان بکاپ‌گیری از راه دور یا در فضای ابری را هم داشته باشد.

استوریج باید از تکنولوژی‌های متفاوت، امنیت سیستم، دسترسی به اطلاعات و فایل‌های ذخیره شده را فراهم کند. ویژگی‌هایی مانند محدودیت دسترسی و رمزنگاری اطلاعات، مسدود کردن IP کاربران مشکوک

استوریج باید قابلیت ارتقاء داشته باشد، تا سازمان بتواند در ابتدا سخت افزاری براساس نیاز هم اکنون خود خریداری کرده و در آینده آن را توسعه دهد.

استوریج تحت شبکه HP

شرکت بزرگ HP انواع مختلفی استوریج در گروه DAS، NAS، SAN، Tape Storage تولید می‌کند و هر یک دارای ویژگی و کاربردهای مختلفی هستند. قیمت استوریج HP نسبت به سرعت، کارایی و قابلیت اطمینان آن مقرون به صرفه است.

DAS Storage:

شامل یک هارد یا گروهی از هاردهای متصل به هم است. دستگاه‌های DAS می‌تواند هم درون سرور یا PC (مانند هاردهای داخلی) و هم بیرون آن (مانند هاردهای خارجی یا دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی) قرار گیرند. سیستم‌های چندگانه می‌توانند از یک دستگاه DAS استفاده کنند ولی باید هر کدام از سرورها یا PC ها اتصال جداگانه‌ای به آن داشته باشد. کسب و کارهای کوچک به دلیل کمبود بودجه و نداشتن زمان کافی استفاده از DAS را ترجیح می‌دهند.

NAS Storage:

تعدادی هارد روی یک سرور قرار دارد و فضای این هاردها در شبکه برای کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند. سرور NAS Storage  با امنیت و سرعت بالا برای استفاده در شبکه‌های متوسط و بزرگ مناسب هستند. دستگاه‌های ذخیره سازی مدل NAS که شرکت HP آنها را تولید می‌کند به نام Store Easy ارائه می‌شوند.

SAN Storage:

SAN استوریج با دسترسی Block Level که برای ذخیره سازی اطلاعات در دیتاسنترها کاربرد دارد. SAN Storage ها برای ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند.

Tape Storage:

با استفاده از Tape به راحتی می‌توان داده‌های سنگین را به کلود منتقل کرد، اگر کل سرورهای شبکه دچار مشکل شوند از روی بکاپ موجود در Tape می‌توانید آنها را ریکاوری کنید. مناسب برای آرشیو داده به مدت طولانی، مثلا آرشیو فیلم در صدا و سیما، زیرا Tape برای ذخیره داده‌هایی که کمترین واکشی را دارند مناسب است.

3Par:

دستگاه ذخیره سازی است که از File، Block و Object پشتیبانی میکند. استوریج‌های سری HPE 3PAR 20000 بیشتر از 3 میلیون IOPS را در کمتر از 1 میلی ثانیه پشتیبانی می‌کنند و ظرفیت ذخیره سازی 15PB را ارائه می‌دهند.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید