جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

6 روش رفع سوختگی صفحه‌نمایش تلویزیون ال‌سی‌دی و پلاسما

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
6 روش رفع سوختگی صفحه‌نمایش تلویزیون ال‌سی‌دی و پلاسما

نمایشگرهای LCD، پلاسما، OLED، حتی تلویزیون‌های قدیمی CRT ممکن است در اثر سوختن صفحه‌نمایش آسیب ببینند. در این مقاله نحوه از بین‌بردن سوختگی صفحه‌نمایش‌های مختلف را توضیح می‌دهیم.

آیا تابه‌حال شده است که تلویزیون یا مانیتور خود برای مدت طولانی (مثلاً چند روز) روشن باشد و تصویر در حالت ثابت بماند؟ پس از بازگشت به مانیتور، ممکن است با سوختگی در بخشی از صفحه مواجه شوید که به نظر می‌رسد راهی برای رفع آن وجود ندارد. اما چرا بخشی از پنل صفحه‌نمایش و تلویزیون می‌سوزد؟ چرا سازندگان این محصولات نمی‌توانند از نمایش تصاویر سوخته بر روی پنل‌های LCD یا پلاسما جلوگیری کنند؟ برای حل این مشکل چه می‌توان کرد؟

به گفته Mikozuo، در برخی موارد، ظاهر سوختگی روی صفحه‌نمایش و تلویزیون را می‌توان به حداقل رساند. در موارد دیگر، تا زمانی که سوختگی برای مدت طولانی تمام نشده باشد، می‌توان مشکل را به طور کامل برطرف کرد.

نمایشگرهای LCD، LED و پلاسما چیست؟

اکثر تلویزیون‌ها و نمایشگرها از فناوری لوله اشعه کاتدی (CRT) استفاده می‌کنند. در CRT، تک‌تک پیکسل‌ها حاوی یک جزء فسفر قرمز، آبی و سبز هستند که به دلیل شدت هر جزء فسفر، رنگ منحصربه‌فردی را به چشم انسان می‌فرستد. هنگامی که یک تصویر ثابت خاص برای مدت طولانی روی صفحه باقی می‌ماند، شدت هر یک از اجزای فسفر با سرعتی نابرابر کاهش می‌یابد و در نتیجه هاله‌ای از یک تصویر بر روی صفحه‌نمایش ایجاد می‌شود که سوختگی صفحه‌نمایش نامیده می‌شود.

نمایشگرهای پلاسما از ماده‌ای به نام پلاسما استفاده می‌کنند که حاوی یون‌های آزاد است. هنگامی که پلاسما استفاده نمی‌شود، ذرات موجود در آن بدون بار هستند و چیزی نشان نمی‌دهند. با ورود جریان الکتریکی، یون‌ها باردار می‌شوند و شروع به برخورد با یکدیگر می‌کنند و فوتون‌های نور آزاد می‌کنند. این یک نسخه بسیار ساده از نحوه کار مانیتورهای پلاسما است. بااین‌حال، نکته نهایی این است که صفحه‌های پلاسما، مانند نمایشگرهای CRT، از مواد فسفر برای تبدیل فوتون‌ها به تصویر نهایی استفاده می‌کنند.

LCD و LED مانند CRT کار نمی کنند، نمایشگرهای LCD و LED از کریستال‌های مایع با نور پس‌زمینه برای نمایش رنگ‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه سازندگان نمایشگرهایی به نام LCD و LED ارائه می‌دهند، اما نمایشگرهای LED همچنان نوعی LCD هستند. در این نوع پانل‌ها، نور پس‌زمینه سفید از طریق کریستال‌های مایع که رنگ‌های خاصی را در هر پیکسل استخراج می‌کنند، فیلتر می‌شود.

نمایشگرهای LCD و LED مانند صفحه‌نمایش‌های CRT و نمایشگرهای پلاسما، تصاویر را نمی‌سوزانند. اگرچه سوختن تصویر در فناوری‌های قدیمی‌تر CRT و پلاسما کاملاً آشکار نیست، نمایشگرهای LCD و LED از مشکل دیگری به نام «دوام تصویر» رنج می‌برند. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد ماندگاری تصویر ارائه خواهیم داد.

چرا صفحه‌های پلاسما می‌سوزند؟

قبل از تلاش برای رفع این مشکل، بهتر است در وهله اول علت سوزاندن تصویر را بررسی کنیم (در این مورد اگر مشکل را متوجه نشدیم از تعمیرکارن متخصص سپهر رایانه مشاوره بگیرید). میزان سوخت پنل‌های LCD و LED بسیار کمتر از نمایشگرهای پلاسما است. البته زمانی که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه می‌ماند، می‌تواند روی هر دو نوع صفحه‌نمایش تأثیر بگذارد.

ابتدا در مورد راه‌های مقابله با سوزاندن صفحه‌های پلاسما صحبت خواهیم کرد. اگر به‌خاطر داشته باشید اشاره کردیم که دلیل سوختن تصویر در تلویزیون‌های CRT این است که یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه می‌ماند، زیرا در این حالت اجزای فسفر در هر پیکسل با سرعت‌های مختلف فرسوده می‌شوند. سرعت رایت نامناسب باعث ایجاد هاله‌ای در پس‌زمینه صفحه می‌شود که برای همیشه روی آن باقی می‌ماند.

مانیتورهای پلاسما نیز از تخریب فسفر رنج می‌برند. سوزاندن تصویر در تلویزیون‌های پلاسما زمانی اتفاق می‌افتد که پیکسل‌های صفحه در اثر نوردهی طولانی‌مدت آسیب ببینند. فسفر شدت خود را از دست می‌دهد و فقط نوری را نشان می‌دهد که مکرر تغذیه می‌شود. در چنین مواردی، تصویر ثابت باعث سوختگی می‌شود.

آیا ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی مشکل سوختگی صفحه نمایش دارند؟

همچنین امکان فرسودگی تصویر در صفحه‌های LCD و LED وجود دارد، اگرچه این می‌تواند با طولانی‌تر شدن فرایند رایت به یک مشکل دائمی تبدیل شود. علاوه بر این، نمایشگرهای LCD و LED با مشکل دیگری به نام «حفظ تصویر» روبرو هستند. این مشکل به‌عنوان "سایه تصویر یا LCD" نیز شناخته می‌شود.

حفظ تصویر یک مشکل موقتی است که احتمالاً قبل از تبدیل‌شدن به یک مشکل دائمی متوجه آن خواهید شد. بااین‌حال، رایت تصویر همچنان می‌تواند بر روی صفحه‌های LCD، LED و OLED تأثیر بگذارد. حفظ تصویر موضوعی متفاوت از رایت تصویر است. بااین‌حال، این مقدمه‌ای برای مشکل رایت تصویر است. به‌عنوان‌مثال، اگر قبل از انجام یک بازی ویدیویی از تصویر قطار بخار به‌عنوان منبع نقاشی استفاده کنید، تصویر قطار بخار برای چند ساعت روی صفحه‌نمایش داده می‌شود. پس از آن، وقتی روی صفحه بازی اجرا می‌کنید، همچنان می‌توانید خطوط کلی قطار را روی آن ببینید. تصویر قطار بخار برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند، اما حرکت و تغییر رنگ محتوای بازی ویدیویی (یا فیلم، نمایش تلویزیونی یا سایر محتوای چندرسانه‌ای) باید تصویر باقی‌مانده را پاک کند.

آیا ال‌سی‌دی‌ها و ال‌ای‌دی ها رایت تصویر را تجربه می‌کنند؟

صفحه‌نمایش‌های LCD و LED نیز می‌توانند سوزاندن تصویر را تجربه کنند، اگرچه فرایند رایت تصویر ممکن است طولانی‌تر شود تا تبدیل به یک مشکل دائمی شود. علاوه بر این، صفحه‌نمایش‌های LCD و LED از مشکل دیگری به نام حفظ تصویر (همچنین به‌عنوان ماندگاری تصویر یا سایه ال‌سی‌دی نیز شناخته می‌شود) رنج می‌برند.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که سوختن تصویر LED و OLED در صورت وقوع غیرقابل‌برگشت است. این به دلیل نحوه عملکرد صفحه‌نمایش‌های LED و OLED است. تک‌تک پیکسل‌ها در یک صفحه‌نمایش LED وقتی نور ساطع می‌کنند خراب می‌شوند. وقتی صفحه‌نمایش روی یک تصویر ثابت می‌شود، آن پیکسل‌ها سریع‌تر از پیکسل‌های اطراف آن خراب می‌شوند. هنگامی که خود پیکسل مرده است، هیچ بازیابی وجود ندارد. در استفاده معمولی، صفحه‌نمایش LED، OLED یا QLED دچار سوختگی تصویر نمی‌شود. بااین‌حال، اگر هر روز ساعت‌ها صفحه‌نمایش را روی یک کانال رها کنید، سوختن می‌تواند برای تقریباً هر صفحه‌ای مشکل‌ساز شود.

مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که صفحه‌نمایش یک کانال خبری را 24 ساعت شبانه‌روز و هر روز نشان می‌دهد که باعث سوختن لوگوی کانال، همراه با طرح کلی پیمایش اخبار و غیره می‌شود. کانال‌های خبری بدون توجه به نوع صفحه‌نمایش، منبع شناخته شده‌ای برای سوختن تلویزیون هستند.

 6 روش رفع سوختگی صفحه‌نمایش تلویزیون ال‌سی‌دی و پلاسما

6 روش رفع سوختگی صفحه‌نمایش تلویزیون ال‌سی‌دی و پلاسما

رفع سوختگی تصویر برای نمایشگرهای LCD و پلاسما وجود دارد. میزان مؤثر بودن رفع سوختگی تصویر به آسیب‌دیدگی صفحه بستگی دارد. بسته به طول و شدت سوختگی تصویر دارد، برخی از نمایشگرها ممکن است آسیب دائمی دیده باشند.

1. صفحه‌نمایش خود را برای مدت طولانی روی یک تصویر ثابت رها نکنید.

بهترین راه‌حل برای سوختگی صفحه‌نمایش این است که در وهله اول از آن جلوگیری کنید. البته به این نکته توجه کنید که اگر صفحه‌نمایش شما در حال سوختن تصویر است این کار بسیار مفید نیست. بااین‌حال، همیشه باید سعی کنید صفحه‌نمایش خود را برای مدت طولانی روی یک تصویر ثابت رها نکنید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک تصویر رایت شود از صفحه‌ای به صفحه دیگر، بین سازنده، اندازه و نوع پنل متفاوت است.

قانون شخصی من این است که اگر قصد دارم بیش از 15 دقیقه دور باشم، نمایشگر را خاموش کنم. به‌این‌ترتیب، درگیرشدن آنها کم می‌شود، به‌علاوه در هزینه‌های برق و فرسودگی مانیتور یا تلویزیون صرفه‌جویی می‌کنید.

2. کنتراست صفحه‌نمایش را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری این است که کنتراست صفحه‌نمایش را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. متأسفانه، اکثر صفحه‌نمایش‌ها به‌درستی کالیبره نشده‌اند، اغلب تنظیمات کنتراست و روشنایی آن را بیش از حد بالا می‌برند.

کنتراست کمتر به این معنی است که نور صفحه‌نمایش شما یکنواخت‌تر است. این به معنای فشار کمتری بر روی مناطق خاصی از صفحه‌نمایش است که به محافظت در برابر سوزاندن تصویر کمک می‌کند.

3. از Static برای رفع سوختگی ال‌سی‌دی و پلاسما استفاده کنید

اگر صفحه‌نمایش پلاسما یا ال‌سی‌دی شما از قبل دارای قابلیت سوختن تصویر هستند، می‌توانید سعی کنید 12 تا 24 ساعت سفید ثابت را روشن کنید. حرکت مداوم رنگ سفید و سیاه در سراسر صفحه در الگوهای تصادفی می‌تواند به حذف تصویر ارواح از صفحه شما کمک کند. متأسفانه، این برای موارد شدید کار نخواهد کرد. برخی از تلویزیون‌ها دارای یک گزینه داخلی برای کشیدن الگو هستند که اساساً همین کار را انجام می‌دهد (پرکردن صفحه‌نمایش شما با الگوهای تصادفی).

4. از Pixel-Shift برای رفع سوختگی تصاویر LCD و پلاسما استفاده کنید

برخی از تلویزیون‌ها و مانیتورها دارای فناوری تغییر پیکسل یا تغییر صفحه‌نمایش هستند. Pixel-shift دائماً کمی تصویر روی صفحه‌نمایش شما را تنظیم می‌کند که استفاده از پیکسل را برای مقابله با سوختن تصویر تغییر می‌دهد. ممکن است مجبور شوید گزینه پیکسل یا تغییر صفحه را در تنظیمات صفحه خود فعال کنید. Pixel-shift یک ویژگی مفید برای صفحه‌نمایش‌های LED و OLED است که نمی‌توانند پس از سوختن تصویر بهبود یابند و باید به مقابله با سایه‌های LCD کمک کنند. سایر صفحه‌نمایش‌های مدرن دارای عملکردهای داخلی به‌روزرسانی صفحه هستند که سازنده توصیه می‌کند از آنها برای حذف مشکلات حفظ تصویر و سوزاندن تصویر استفاده کنید.

5. از JSCreenFix برای رفع سوختگی صفحه LCD و پلاسما استفاده کنید

بهترین ابزار برای رفع تصاویر ارواح، JScreenFix است. برنامه اصلی به تعمیر مانیتورهای دارای پیکسل‌های مرده کمک می‌کند، اما همان شرکت نسخه پیشرفته‌ای از ابزار به نام JScreenFix Deluxe را نیز منتشر کرد.

jscreenfix پیکسل مرده رایت در تعمیر، درحالی‌که نسخه Deluxe از الگوریتم‌های پیشرفته برای تعمیر صفحه‌نمایش سوخته و افزایش طول عمر پلاسما و ال‌سی‌دی استفاده می‌کند، سایت رسمی دیگر راه‌اندازی نشده است و هیچ راهی برای دانلود رسمی نسخه کامل وجود ندارد.

شما می‌توانید نسخه رایگان برنامه Deluxe را به‌صورت آنلاین پیدا کنید، اما مدت‌زمان اجرای آن به 20 دقیقه محدود می‌شود. علاوه بر این، ما به نسخه‌هایی که می‌توانید به‌صورت آنلاین پیدا کنید پیوند نخواهیم داد زیرا نمی‌توانیم امنیت این نصب‌ها را تأیید کنیم. اگر از نسخه Deluxe استفاده می‌کنید، این کار را با مسئولیت خود انجام می‌دهید.

اگر مطمئن نیستید که پیکسل مرده دارید، یکی از این برنامه‌های مکان‌یابی پیکسل مرده را امتحان کنید تا متوجه شوید. برخی از گزینه‌ها نیز دارای اصلاحات داخلی هستند.

6. از محافظ صفحه‌نمایش سفید برای رفع سوختگی تصاویر LCD و پلاسما استفاده کنید

گزینه دیگر این است که یک پس‌زمینه کاملاً سفید دسکتاپ تنظیم کنید و بگذارید چند ساعت کار کند. رنگ ثابت ممکن است رایت تصویر را بازنشانی کند. یک پس‌زمینه رنگی بیشتر به ماندگاری تصویر کمک می‌کند تا رایت تصویر، اما همچنان ارزش امتحان کردن را دارد.

اگر تلویزیون سوخته دارید، می‌توانید با استفاده از کابل HDMI لپ‌تاپ را به تلویزیون خود متصل کنید، دسکتاپ خود را به تلویزیون انتقال دهید و محافظ صفحه‌نمایش سفید را به اشتراک بگذارید. امیدواریم که این کار باعث تغییر وضعیت تلویزیون شما شود.

بهترین راه برای جلوگیری از سوختن صفحه‌نمایش تلویزیون

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای رفع سوختگی صفحه‌نمایش تلاش کنید. نتایج بین نوع صفحه‌نمایش و سطح سوختگی متفاوت خواهد بود. ممکن است صفحه‌ای با رایت تصویر گسترده به طور کامل پاک نشود، اگرچه ممکن است شاهد بهبودی باشید. برخی از تخریب صفحه‌نمایش در طول زمان قابل‌درک است. بااین‌حال، اگر مراحل این راهنما را دنبال کنید، قبل از تبدیل‌شدن به یک مشکل دائمی، از صفحه‌نمایش خود در برابر سوختن تصویر محافظت خواهید کرد.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید