جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

container چیست؛ ۱۰ مزیت استفاده از آن

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
container چیست؛ ۱۰ مزیت استفاده از آن

Container چیست. کانتینرها راه حلی برای مشکل چگونگی اجرای مطمئن نرم افزار هنگام انتقال از یک محیط محاسباتی به محیط دیگر هستند. اما به راستی Container چیست. یک بسته نرم‌افزار استاندارد – معروف به کانتینر – کد برنامه را با فایل‌های پیکربندی و کتابخانه‌های مربوطه و وابستگی‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه همراه می‌کند. این برنامه به توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را به طور یکپارچه در سراسر محیط‌ها مستقر کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت کانتینر (container) چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

کانتینر (Container) چیست؟

کانتینر در خرید سرور مجازی یک واحد استاندارد نرم افزار است که کد و تمام وابستگی‌های آن را بسته بندی می‌کند تا برنامه به سرعت و با اطمینان از یک محیط محاسباتی به محیط دیگر اجرا شود.

یک تصویر ظرف Docker یک بسته نرم افزاری سبک وزن، مستقل و قابل اجرا است که شامل همه چیزهایی است که برای اجرای یک برنامه در سرور اختصاصی لازم است از قبیل: کد، زمان اجرا، ابزارهای سیستم، کتابخانه‌های سیستم و تنظیمات.

تصاویر کانتینر در زمان اجرا به کانتینر تبدیل می‌شوند و در مورد کانتینرهای داکر - تصاویر زمانی که روی موتور داکر اجرا می‌شوند به کانتینر تبدیل می‌شوند.

نرم افزار کانتینری که هم برای برنامه‌های لینوکس و هم برای برنامه‌های مبتنی بر ویندوز موجود است، صرف نظر از زیرساخت، همیشه یکسان اجرا می‌شود.

مقایسه کانتینر و ماشین مجازی

مقایسه کانتینر و ماشین مجازی

ممکن است قبلاً با VM‌ها آشنا باشید: یک سیستم عامل مهمان مانند لینوکس یا ویندوز در بالای سیستم عامل میزبان با دسترسی به سخت افزار زیرین اجرا می‌شود. کانتینرها اغلب با ماشین‌های مجازی (VM) مقایسه می‌شوند. کانتینرها همانند ماشین‌های مجازی، به شما این امکان را می‌دهند که برنامه خود را با کتابخانه‌ها و سایر وابستگی‌ها بسته بندی کنید و محیط‌های ایزوله را برای اجرای سرویس‌های نرم افزاری خود فراهم کنید. همانطور که در زیر خواهید دید، با این حال، شباهت‌ها در اینجا به پایان می‌رسد زیرا کانتینرها واحد بسیار سبک تری را برای توسعه دهندگان و تیم‌های IT Ops ارائه می‌دهند که مزایای بی شماری را به همراه دارد.

- کانتینرها بسیار سبک تر از VM‌ها هستند.

- کانتینرها در سطح سیستم عامل مجازی سازی می‌شوند در حالی که VM‌ها در سطح سخت افزار مجازی می‌شوند.

- کانتینرها هسته سیستم عامل را به اشتراک می‌گذارند و از کسری از حافظه مورد نیاز ماشین‌های مجازی استفاده می‌کنند.

Docker container چیست؟

Docker container چیست؟

داکر مترادف با فناوری کانتینر شده است، زیرا موفق‌ترین فناوری در محبوبیت آن بوده است. اما فناوری کانتینر جدید نیست. بیش از 10 سال است که به شکل LXC در لینوکس ساخته شده است، و مجازی سازی سطح سیستم عامل مشابه نیز توسط زندان‌های FreeBSD، پارتیشن‌های AIX Workload و Solaris Containers ارائه شده است.

همانطور که داکر می‌گوید، آنها «شرکتی هستند که حرکت کانتینر را هدایت می‌کنند و تنها ارائه‌دهنده پلتفرم کانتینری هستند که به هر برنامه‌ای در سراسر ابر هیبریدی رسیدگی می‌کنند. استقلال واقعی بین برنامه‌ها و زیرساخت‌ها و توسعه‌دهندگان و عملیات‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا پتانسیل خود را باز کنند و مدلی برای همکاری و نوآوری بهتر ایجاد کند.»

مزیت‌های کانتینرها چیست

اکنون می‌توان فهمید که چرا کانتینرها تا این حد محبوب شده اند. ما 10 دلیل را بیان می‌کنیم:

۱. اندازه کانتینرها

اندازه کانتینرها بر حسب مگابایت یا کمتر است. بنابراین، می‌توان هزاران کانتینر را روی یک سرور بدون پرداخت هزینه اضافی برای هر نمونه داشت. در نتیجه، می‌توان تعداد کانتینرهای در حال اجرا بر روی یک سرور را قبل از افزودن سرورها به تعداد بسیار زیادی افزایش داد - صرفه جویی زیادی در هزینه سرمایه (CAPEX) و هزینه عملیاتی (OPEX).

۲. یکنواختی

اکثر محیط‌های توسعه حول یک سیستم عامل معین – معمولاً لینوکس – و ابزارهای مرتبط با آن ساخته شده اند. از آنجایی که کانتینرها برای کار با یک سیستم عامل خاص نوشته شده اند، می‌توانید یک بار برای آن محیط سیستم عامل بسازید.

۳. قابل حمل بودن

برای تکمیل عبارت «یک بار بساز» باید با «همه جا اجرا شود» جفت شود. و یک میکروسرویس کانتینری را می‌توان روی یک دستگاه لینوکس دیگر با حداقل تغییرات یا بدون تغییر اجرا کرد. این به این دلیل است که یک کانتینر، هر جا که می‌رود، تمام وابستگی‌های خود را با خود حمل می‌کند. بنابراین، یک میکروسرویس کانتینری را می‌توان از لپ‌تاپ توسعه‌دهنده‌ای که اوبونتو را اجرا می‌کند، به یک سرور داخلی در SUSE Linux ویا به یک ابر عمومی‌منتقل کرد.

۴. سازگاری

تیم‌های DevOps معمولاً از یک زبان برنامه‌نویسی خاص (یا یک مجموعه کوچک) با ابزارها و چارچوب‌های مرتبط آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که یک کانتینر یک قطعه کد مستقل است، تا زمانی که بتواند روی یک سیستم عامل انتخابی اجرا شود، تیم نیازی به نگرانی در مورد محیط‌های استقرار مختلف ندارد و می‌تواند با استفاده از زبان و ابزار دلخواه خود، ساخت میکروسرویس خاص خود را متمرکز کند.

۵. انتخاب

نتیجه جنبه قابل حمل این است که یک کانتینر روی هر پلت فرم ابری به خوبی اجرا می‌شود. بنابراین، انتخاب ارائه‌دهنده ابر را می‌توان بر اساس عوامل وابسته به کسب‌وکار مانند هزینه، دسترسی جغرافیایی و غیره انجام داد. این آزادی انتخاب برای بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

۶. کشش

با افزایش تقاضا برای یک میکروسرویس تعداد نمونه‌های کانتینری آن می‌تواند به طور خودکار با حداقل هزینه افزایش یابد . مزیت اصلی استفاده از یک پلت فرم ابری این است که چند ثانیه طول می‌کشد تا یک ظرف را اضافه یا حذف کنید، در حالی که تغییر بر روی یک VM چند دقیقه طول می‌کشد.

۷. قابلیت ارتقا

اگر یک میکروسرویس نیاز به جایگزینی با نسخه جدیدتر داشته باشد یا تصویر محفظه آن معیوب باشد (شاید به این دلیل که یک کتابخانه پشتیبان یک نقص امنیتی تازه کشف شده دارد)، این موارد را می‌توان به راحتی حذف کرد و با نسخه جدید جایگزین کرد. و اگر به دلایلی یک کانتینر از کار بیفتد، روی سایر کانتینرهای آن سرور تأثیری نخواهد داشت.

۸. چابکی

توسعه نرم‌افزار مبتنی بر Agile و DevOps زمان بین کدنویسی، آزمایش و استقرار را بسیار کاهش داده است که اغلب به آن "استقرار مداوم" می‌گویند. شروع با کانتینرها به عنوان واحد استقرار از همان ابتدا باعث می‌شود که گردش کار یکنواخت باشد و بسیاری از مراحل را می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف خودکار کرد.

۹. استاندارد شده

Google، Docker و سایر طرفداران اولیه کانتینرها، فناوری خود را تحت مدیریت Open Container Initiative (OCI) منبع باز کردند. دارای فرمت‌های تصویر کانتینر و زمان اجرا استاندارد شده است تا به یک کانتینر سازگار در همه سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های اصلی قابل حمل باشد.

۱۰. آموزش

علی‌رغم ترسی که مدیران ارشد با فناوری‌های جدید مواجه می‌شوند، فناوری کانتینر هیچ بار غیرعادی را بر روی یافتن و آموزش توسعه‌دهندگان با مجموعه مهارت‌های مناسب تحمیل نمی‌کند. تقریباً همه توسعه دهندگان لینوکس آن را می‌شناسند و کانتینرها بخشی داخلی از هسته لینوکس هستند. مدت زیادی است که وجود داشته است، اگرچه سودمندی آن تنها در اواسط دهه 1990 مشخص شد.

کلام آخر

امیدواریم این ده مورد انگیزه روند رو به رشد توسعه مبتنی بر کانتینر باشد. توجه کنید که، همه برنامه‌ها را نمی‌توان کانتینری کرد، اما بسیاری از آنها می‌توانید تغییر  دهید. کانتینرها چابکی مورد نیاز برای محیط ساخت، ادغام و استقرار مداوم امروزی را فراهم می‌کنند. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره می‌توانید با متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید