جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تلسکوپ جیمز وب با موفقیت مراحل گشایش سپر خورشیدی خود را تکمیل کرد

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
تلسکوپ جیمز وب با موفقیت مراحل گشایش سپر خورشیدی خود را تکمیل کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از حساس‌ترین بخش‌های پیاده‌سازی خود را پشت سر گذاشت. ناسا می‌گوید سپر خورشیدی ۲۱ متری این تلسکوپ با موفقیت باز شده و حالا شرایط لازم برای رصد اعماق فضا را فراهم می‌کند.

سازمان فضایی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب به‌طور کامل راه‌اندازی شده است. وجود این سیستم برای فعالیت تلسکوپ ضروری است چون اجازه نمی‌دهد اجزای جیمز وب بیش از حد گرم یا سرد شوند. با توجه به استفاده از نور مادون قرمز توسط رصدخانه، این سپر طوری طراحی شده که در امواج دریافتی خللی وارد نشود.

ناسا چهارم دی ماه تلسکوپ وب را پرتاب و سه روز بعد فرآیند گشایش سپر خورشیدی را آغاز کرد. این مراحل حدود هشت روز طول کشید، البته اعضای تیم جیمز وب در همین بازه زمانی یک روز به مرخصی رفتند تا سال نوی میلادی را جشن بگیرند.

تلسکوپ جیمز وب از سرما و گرما در امان خواهد بود

ناسا می‌گوید کل فرآیند گشایش سپر خورشیدی بسیار چالش‌برانگیز بود. اگر تمام قطعات این سیستم را در نظر بگیرید، حتما به آن‌ها حق می‌دهید. گشایش و تنظیم سپر جیمز وب شامل 139 مکانیزم رهاسازی، حرکت 70 لولا، 8 موتور، حدود 400 قرقره و تقریبا 400 متر سیم بود. اگر فقط بخش کوچکی از این سیستم دچار مشکل می‌شد، آینده کل ماموریت در معرض خطر قرار می‌گرفت.

ناسا در سال 2005 از بازطراحی تلسکوپ فضایی جیمز وب خبر داد و اعلام کرد که این رصدخانه را تا سال 2016 آماده می‌کند. ولی پیچیدگی‌های فرآیند تولید باعث شد مونتاژ تلسکوپ تا سال 2019 به تعویق بیفتد. همه‌گیری جهانی ویروس کرونا هم به نوبه خود باعث به تاخیر افتادن ارسال و آزمایش جیمز وب شد.

ناسا حالا ظرف مدت پنج ماه و نیم آینده آینه دوم تلسکوپ را باز و راه‌اندازی می‌کند. سپس دانشمندان می‌توانند رصدهای خود را شروع کنند و شاید به پاسخ برخی از سوالات خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید