جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با آمپول های تقویتی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آشنایی با آمپول های تقویتی

اگر احساس خستگی می کنید و در حال تجربه پایین ترین سطح انرژی بدنی خود هستید و حس می کنید نمی توانید به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید و بی حال و حوصله شده اید، به ریزش مو یا افسردگی و... مبتلا شده اید می توانید با انجام آزمایش و با تجویز پزشک از مکمل های تقویتی که در این مقاله با شما به اشتراک می گذاریم استفاده کنید. این مقاله را از دست نده اگر میخوای سرحال و پرانرژی بشی!

انواع آمپول های تقویت کننده بدن:

آمپول‌های تقویتی بدن چندین نوع مختلف دارند. برخی افراد آمپول‌های تقویتی را با نام نوروبیون می‌شناسند. در حالی که نوروبیون صرفاً یکی از آمپول‌های تقویت کننده بدن است. برخی از مشهورترین آمپول‌های تقویتی شامل موارد زیر می شوند:

آمپول تقویتی ویتامین های گروه B:

 یکی از پرطرفدارترین آمپول‌های تقویتی، ویتامین‌های گروه B محسوب می شوند. این ویتامین‌ها معمولاً در غذاهای حیوانی یافت می شوند. به همین دلیل معمولا افراد گیاهخوار در معرض کمبود ویتامین‌های گروه B قرار دارند. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های این گروه، ویتامین B12 است که به آن نوروبیون (neurobion) می گویند. آمپول نوروبیون یک داروی تقویتی است. امروزه در سراسر دنیا به خصوص زنان از این دارو استفاده می‌کنند. نوروبیون به شکل آمپول و قرص موجود است و هر دوی آن‌ها از معروف‌ترین و پر مصرف ترین داروهای تقویتی در جهان شناخته می شوند. نوروبیون هم مانند همه‌ی داروها، مزایا، عوارض و ویژگی‌های خاص خود را دارد. کمبود شدید ویتامین B12 در بدن باعث می شود میزان انرژی فرد کاهش یابد و خستگی شدیدی را تجربه کند. علاوه بر این احتمال بروز مشکلات دیگری مانند کم خونی نیز به وجود می آید. بعضی از پزشکان برای جلوگیری از بروز این بیماری و بهبود و تقویت انرژی بدن، آمپول نوروبیون را پیشنهاد می دهند.

آشنایی با آمپول های تقویتی

آمپول نوروبیون از ویتامین های گروه B شامل  B12 ،B6 ،B1  تشکیل شده است. نوروبیون، حاوی مقادیر درمانیِ 100 میلی‌گرم ویتامینB1 ،100 میلی‌گرم ویتامین B6 و 1000 میکروگرم ویتامین B12 است. بنابراین با تزریق آن تمام ویتامین‌های گروه B وارد بدنتان می‌شود. همچنین نوروبیون در فرآیند ترمیم، حمایت و بازسازیِ اعصاب نقش بسزایی دارد. از تاثیرات دیگر این آمپول می توان به : کاهش سریع درد به‌ ویژه کمردرد، تسریع بازسازیِ اعصابِ آسیب ‌دیده، بهبود سرعت انتقال عصبی، درمانِ حمایتیِ بیمارانِ مبتلا به انواع پلی نوروپاتی‌ها مانند: معتادان الکلی، مبتلایان به دیابت و... اشاره کرد.

البته پزشکان گاهی، قرص نوروبیون نیز تجویز می‌ کنند. با این حال مطالعات انجام شده بیانگر این است که، آمپول بر سطح انرژی بدن موثرتر از قرص عمل می کند. جالب است بدانید برخی ورزشکاران برای بهبود عملکرد ورزشی خود مکمل‌های حاوی ویتامین B12 مصرف می‌کنند این ویتامین در بدن آن ها باعث بالاتر رفتن استقامت بدنی می شود. بسیاری از ورزشکاران از این آمپول برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند تا خسته نشوند و بتوانند وزنه‌های سنگین‌تری بزنند. فقط به یاد داشته باشید که اگر از این آمپول استفاده کنید و فعالیتی نداشته باشید، تأثیر زیادی ندارد و مواد آمپول به‌‌ سرعت دفع خواهد شد.همچنین قرص و آمپول نوروبیون می تواند از ابتلا به بیماری هایی نظیر: بیماری های قلبی وعروقی، کم خونی، آرتروز، کلسترول بالا، اختلالات ذهنی، آلزایمر، نوروپاتی یا التهاب دیابتی ها و آسیب دائمی عصب جلوگیری کند.

آشنایی با آمپول های تقویتی

آمپول نوروبیون هم مانند هر داروی دیگری عوارضی به همراه دارد. حال این عوارض ممکن است کم خطر یا شدید باشند. این عوارض می تواند شامل: کهیر، احساس ضعف، احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو، اضطراب،  خارش پوستی، خونریزی معده و آلرژیِ شدید و تهدید کننده باشد.

هشدار: اگر مشکلات زیر را دارید، نباید به سراغ نوروبیون بروید.

- ورم معده (گاستریت اتروفیک)

- آریتمی قلبی

- زخم معده

- آلرژی به محتویات موجود در قرص یا آمپول

- سابقه سکته قلبی

- بیماری لِبِر، یک اختلال مادرزادی (بیماریِ ارثی با ضعف بینایی چشم‌ها و فقدان دید مرکزی) است که منع مصرف B12  دارد. پس این افراد نمی‌توانند از نوروبیون استفاده کنند.

- بیماران کلیوی یا افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی (حتما با پزشک مشورت شود)

آمپول تقویتی ویتامین D:

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که نقش بسیار مهمی در تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن دارد و برای ساخت استخوان بسیار ضروری است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اغلب مردم را درگیر می کند، کسل شدن یا خستگی شدید بدن است. خستگی عضلانی بر عملکرد روزانه شما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال مانع از انجام دادن فعالیت‌های بدنی می‌شود. این مسئله به خصوص برای ورزشکاران و بدنسازان بسیار حائز اهمیت است. در اغلب موارد، خستگی شدید بدن ناشی از کمبود ویتامین D است. مطالعات انجام شده بیانگر این است که، حدود ۵۰ درصد از مردم دنیا این مسئله را تجربه می‌کنند. اما افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن شدید و افرادی که پوست تیره ای دارند بیشتر از سایر افراد سطح ویتامین D بدن آن ها کاهش می یابد. همچنین افرادی که در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند یا در آب و هوای سردسیر زندگی می‌کنند، خستگی عضلانی ناشی از کمبود ویتامین D را تجربه و احساس می کنند.

آشنایی با آمپول های تقویتی

بر اساس پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، کمبود این ویتامین با گذشت زمان احساس افسردگی را در فرد ایجاد می کند. آمپول تقویتی ویتامین D به رفع این مشکل کمک می‌کند. همچنین کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان شود که در صورت کمبود این ویتامین، مصرف مکمل‌های ویتامین D  به صورت قرص یا آمپول توصیه می‌شود. استفاده از آمپول ویتامین D یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای جبران کمبود ویتامین D در بدن است، که می‌توان آن را از طریق تزریق عضلانی دریافت کرد. در حالی که قرص‌های آن ممکن است چند ساعت طول بکشد تا جذب شوند و می‌تواند سطح ویتامین را در بدن برای چند ماه پایدار نگه دارد. تزریق از طریق آمپول برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی که در جذب چربی مشکل دارند، می‌تواند روش مناسب تری باشد. از طرفی، قرص‌های ویتامین D را به راحتی می‌توان در خانه مصرف کرد و معمولاً ارزان‌تر از آمپول ویتامین D هستند. آمپول این ویتامین ممکن است عوارض جانبی مانند:سر درد، تهوع، استفراغ را به همراه داشته باشد. در نتیجه، بهترین راه برای انتخاب بین آمپول و قرص ویتامین D، مشورت با پزشک است.

آشنایی با آمپول های تقویتی

ازدیگر فواید آمپول ویتامین D می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تقویت سیستم ایمنی

- تقویت سیستم قلب

- بهبود عملکرد شناختی

- تقویت سلامت استخوان ها

- بالاتر رفتن جذب کلسیم

- درمان افسردگی

- کنترل دیابت و کاهش وزن

- کاهش التهاب بدن

- جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

آمپول تقویتی آهن:

آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که برای تولید گلبول‌های قرمز و تامین انرژی بدن لازم است. هنگامی که سطح آهن مورد نیاز بدن کاهش می یابد، احساس خستگی شدیدی پدیدار می شود. مادران باردار و شیرده، گیاهخواران، ورزشکاران، بدنسازان، افرادی که دوره قاعدگی را سپری می کنند و برخی افراد دیگر در معرض کمبود این ماده معدنی قرار می‌گیرند و باید آمپول تقویتی آهن تزریق کنند.

آمپول تقویتی روی:

مفیدترین آمپول تقویتی برای ضعف بدن، آمپول‌های حاوی روی هستند. روی یک ماده معدنی بسیارمهم برای بدن است که به تولید انرژی و بهبود عملکرد سلول‌ها کمک می کند. آمپول‌های تقویتی حاوی روی به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت پوست و کاهش فشارهای روزانه کمک می‌کنند.

آمپول تقویتی کراتین:

یکی دیگر از انواع آمپول‌ های تقویتی، آمپول کراتین است. کراتین در اغلب غذاهای حیوانی مثل: گوشت قرمز و غذاهای دریایی یافت می شود. این ماده باعث بالارفتن عملکرد ماهیچه ها می شود. مکمل‌های حاوی کراتین یکی از محبوب‌ ترین مکمل‌های بدنسازان و ورزشکاران هستند به این علت که توان و حجم ماهیچه ها را افزایش می دهند.  بر اساس بررسی مطالعات صورت گرفته  در انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، کراتین می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد. علاوه بر این، مانع آسیب‌های ورزشی شدید شود.

آشنایی با آمپول های تقویتی

آمپول تقویتی کوآنزیم Q10:

کوآنزیم Q10 (CoQ10)، یکی از مهم‌ترین آنزیم‌های بدن است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ماده در بخش‌های مختلف بدن مثل قلب، کبد، کلیه و پانکراس وجود دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف این آنزیم، تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد و باعث می شود التهابات بدن از بین برود. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، این ماده به کاهش خستگی و تامین انرژی نیز کمک می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ انجام شد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی بین تزریق این آنزیم و کاهش خستگی وجود دارد. البته این آنزیم در برخی مواد غذایی مانند: غلات کامل، ماهی روغنی، جگر و مواردی مانند این ها نیز یافت می‌شود.

اگر ترکیبات غذایی در رژیم شما وجود ندارند، بهتر است درباره تزریق این آنزیم با پزشک خود مشورت حاصل فرمایید. افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا انسولین مصرف می‌کنند، باید قبل از تزریق این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنند.

آمپول تقویتی ال- تیانین:

 آمپول (L-theanine) یکی از بهترین آمپول‌های تقویتی است که برای کاهش خستگی و تامین انرژی بدن تجویز می شود. این ماده نوعی اسید‌آمینه طبیعی است که در برخی گیاهان یافت می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ برای بررسی تاثیر این ماده بر بدن انجام شد و حدود ۲۰ مرد در این آزمایش شرکت کردند. از شرکت کنندگان درخواست شد تا هر چند وقت یکبار آمپول تقویتی ال تیانین تزریق کنند. نتیجه مطالعه نشان داد، سطح انرژی شرکت کنندگان تا حد زیادی بالاتر رفته بود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید