جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با برخی از استراتژی های معاملاتی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
آشنایی با برخی از استراتژی های معاملاتی

در بازار سرمایه ایران، سرمایه‌گذاران از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. هر یک از این دو روش، مزایای خاص خود را نسبت به روش دیگر دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

افراد در سرمایه‌گذاری به روش مستقیم با استفاده از دانش، تجربه و اطلاعاتی که در زمینه‌های تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی کسب کرده اند، اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می‌کنند.

اما در سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم، افراد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی اقدام به سرمایه گذاری می کنند. در این روش افراد دارایی خود را تحت مدیریت گروهی مجرب از فعالان بازار سرمایه قرار می‌دهند که این گروه‌ها دارای مجوزهای لازم و رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران نیز هستند.

روش غیر مستقیم به افراد این امکان را می‌دهد که با صرف زمان کمتر و بدون نیاز به یادگیری دانش تخصصی در مورد بازار سرمایه، دارایی خود را سرمایه‌گذاری کنند.

در بازار‌های مالی، به صورت کلی دو نوع روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی وجود دارد که تحلیل تکنیکال بر اساس رفتار قیمت در گذشته و بررسی حجم معاملات انجام می‌شود و تحلیل بنیادی عملکرد مالی یک شرکت را طی یک بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار می‌‌دهد.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)، یک روش برای پیش‌بینی روند و تغییرات قیمت در بازارهای مالی است. این روش بر این فرض استوار است که الگوها و روندهای گذشته می‌توانند در آینده نیز تکرار شوند.

نمودارهای قیمتی، نحوه تغییر قیمت یک دارایی را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهند که از انواع نمودارها می‌توان به نمودار شمعی (candlestick chart)، نمودار خطی (line chart)، نمودار نقطه‌ای (dot chart) و …اشاره کرد.

در تحلیل تکنیکال با استفاده از حجم معاملات، اندیکاتور‌های مختلف و … به بررسی وضعیت سهام می‌پردازند.

حجم معاملات، نشان می‌دهد که چه مقدار از یک دارایی در یک بازه زمانی معامله شده و همچنین از حجم معاملات برای تایید روند و تشخیص نواحی مهم حمایت و مقاومت قیمتی نیز استفاده می‌گردد.

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با استفاده از فرمول‌های ریاضی و بر اساس اطلاعاتی مانند حداقل و حداکثر قیمت، حجم معاملات و … تشکیل می‌شوند. این ابزارها به افراد کمک می‌کنند که رفتار و جهت قیمت را پیش‌بینی و تحلیل کنند.

انواع مختلفی از اندیکاتور‌ها وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برخی از معروف‌ترین اندیکاتور‌ها عبارتند از:

میانگین متحرک (Moving Average): این اندیکاتور، میانگین قیمت یک دارایی را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. میانگین متحرک به تشخیص روند قیمتی کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به عنوان یک خط حمایت یا مقاومت نیز عمل کند.

مکدی (MACD): این اندیکاتور، اختلاف دو میانگین متحرک را نشان می‌دهد. از این اندیکاتور می‌توان به عنوان یک ابزار برای تشخیص نواحی بازگشت قیمتی استفاده کرد.

(RSI (Relative Strength Index: این اندیکاتور، نشان می‌دهد که قیمت یک دارایی چه مقدار نسبت به قیمت‌های گذشته خود بالا یا پایین رفته است. این اندیکاتور، در اصل به معنای شاخص قدرت نسبی است و در دسته اسیلاتور‌ها قرار می‌گیرد.

استراتژی معاملاتی

استراتژی‌های معاملاتی، مجموعه‌ای از قوانین هستند که معامله‌گران برای مواجهه با شرایط مختلف و حساس بازارهای مالی به کار می‌برند.

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن یک روش تحلیل بازار‌های مالی است که بر اساس رفتار قیمت در نواحی مختلف عرضه و تقاضا بنا می‌شود. افراد در این روش، بدون نیاز به اندیکاتورها و تنها با مشاهده رفتار قیمت در گذشته، وضعیت سهام را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

در پرایس اکشن با استفاده از کندل‌شناسی، شناسایی روند و سطوح مهم حمایت و مقاومت، رفتار احتمالی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

استراتژی معاملاتی هجینگ

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که برای محافظت از دارایی‌ها در برابر تغییرات ناخواسته قیمت به کار می‌رود، استراتژی معاملاتی هجینگ نام دارد. با این استراتژی، افراد می‌توانند چندین معامله را به‌صورت هم‌زمان و در جهت‌های مخالف با هم انجام دهند و در نتیجه ریسک‌های احتمالی خود را کاهش دهند.

تحلیل بنیادی

یکی از روش‌های تحلیل بازار‌های مالی، تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) نام دارد. این روش به افراد کمک می‌کند که وضعیت یک شرکت را از نظر مالی، اقتصادی و صنعتی مورد بررسی قرار داده و با تخمین ارزش واقعی سهام شرکت در خصوص ارزندگی آن تصمیم‌گیری کنند.

برای آشنایی بیشتر با انواع روش‌های تحلیل می‌توانید از مقالات تخصصی سایت https://learning.emofid.com  استفاده نمایید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید