جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با انواع سردرد میگرنی، تنشی و خوشه ای

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
آشنایی با انواع سردرد میگرنی، تنشی و خوشه ای

سردرد انواع درد های بوجود آمده در سر یا بالای کردن است که منشا و ابتدای این درد ها از جمجمه یا خود مغز است.  نازک بودن سطح مغز و نخاع و یا تحریک پذیر بودن این دو باعث سر درد و گردن درد های مختلف می‌شود. انواع سر درد های بوجود آمده ممکن است به صورت تیر کشیدن ضربانی خفیف یا شدید یا به صورت مقطعی یا به صورت مبهم باشد. گاهی اوقات این درد ها پراکنده میشوند و معمولا در تمام سر و گردن پراکنده می‌شوند. که در این درد ها شایع ترین انها درد شقیقه و درد در ناحیه پشت سر می باشد.

سردرد ها از هرنوعی کماکان غیر قابل تحمل و دردناک هستند.که ممکن است به صورت مداوم در طول ساعات روز رخ دهند. اگر صبح هنگام هنگام بیدار شدن از خواب در گیجگاه های خود احساس ضربه میکنید و یا احساس تهوع دارید ویا در بازکردن چشمانتان احساس درد دارید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با انواع سردرد میگرنی، تنشی و خوشه ای

انواع و اقسام سر درد ها و نشانه ها و علائم آنها:

تقریبا تمامی افراد در طول عمر خود بارها سر درد های مختلف در ناحیه سرو گردن را تجربه کرده اند. که در ادامه به انواع و اقسام ها و علائمشان میپردازیم.

سر درد های خوشه ای: این نوع سردرد اغلب در مردان رخ میدهد و آمار درگیر شدن به این سردرد در مردان بیشتر از زنان است.این سر درد ها اغلب از 30دقیقه تا 45 دقیقه به طول می انجاند. علت وقوع این سر درد اغلب اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن می باشد. که مبتلایان به این سردرد گاهی اوقات در طول روز ممکن است که چندین بار به این سردرد دچار شوند.این نوع سر درد معمولا به صورت تیز و تیر کشیدن نمایان می‌شود. این درد اغلب در اطراف چشم و گردن بروز میکند.و همچنین گاهی اوقات با ریزش اشک و گرفتگی سینوس سر و اطراف آن را درگیر می کند. سردرد خوشه ای اغلب در اطراف سر رخ می‌دهد و هر بار همان طرف قبلی را درگیر میکند.

سر درد های میگرنی: این سر درد ها اغلب شدت درد بیشتری نسبت به بقیه سردرد درد ها دارند. درد میگرنی معمولا ضرباتی یا تیز است. معمولا یک طرف سر را درگیر می‌کند و شخص را نسبت به نور و صدای بلند حساس می‌کند و اغلب فرد در طول حمله های میگرنی دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

سر درد های هورمونی: این سردرد ها تقربا مرتبط با تایم قاعدگی می باشد. و علائم آن درد تیز و ضرباتی در کناره های سر می باشد که اغلب با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

سردرد های تنشی: این نوع سردرد اغلب گاه و بیگاه رخ می‌دهد حتی برخی از افراد روزانه ممکن است بارها دچار این نوع سر درد های تنشی شوند. علائم سر درد تنشی اغلب با تنش عضلانی در اطراف سر یا پشت گردن همراه است و این نوع درد عموما مداوم است و گاها فرد احساس می‌کند که طنابی دور سرش حلقه شده و از دو طرف کشیده می شود.

علت بروز سردرد چیست

سردرد ها اغلب از سیگنال های رد و بدل شده بین مغز و رگ های خونی و عصب های اطراف آن بوجود می آید. این نوع سردرد ها گاهی اوقات به صورت ناگهانی و حاد رخ می‌دهند که علت آن ممکن است وجود یک بیماری جدی، سرما و یا تب و عفونت باشد.

از دیگر مواردی که ممکن است باعث بوجود آمدن سردرد های مختلف شود می‌توان به التهاب سینوس، ها التهاب یا عفونت گلو و یا التهاب و عفونت گوش اشاره کرد و همچنین سردرد ممکن است از آسیب و ضربه سر به وجود بیاید.

از عوامل مهم سردرد های تنشی و مزمن می‌توان به استرس های عاطفی مربوط به اطرافیان و شغل و تحصیل و همچنین مصرف بیش از حد الکل و یا حذف وعده های غذایی و همچنین بی خوابی؛ تنش و افسردگی؛ مصرف بیش از حد دارو و... اشاره کرد.

همچنین دیگر سردرد ها ممکن است ناشی از در معرض قرار گرفتن دود و یا در معرض قرار گرفتن مواد آلرژی زا و فعالیت فیزیکی بیش از حد و سایر عوامل محیطی باشند.

درمان سردرد و راه های درمان آن

- در مرحله اول با کمک پزشک باید نوع و دسته سردرد مشخص شود.

- درمان های اولیه سردرد

- همیشه در ابتدا در درمان های سردرد نیاز به دارو ومواد شیمیای نیست. در ادامه با تکنیک های درمان ان توضیح داده میشود.

- ماساژ

- مراقبه

- ریلکسیشن

- دراز کشیدن در مکانی تاریک و ساکت

- قرار دادن کمپرسور گرم و سرد در نواحی سر و گردن

داروهای که به تسکین درد کمک میکنند

- زنجبیل

- ویتامین b2

- روغن ماهی

- مکمل های منیزیوم

- روغن ماهی

استخوان درمانی برای کاهش درد

هنگامی که سر درد ها تنشی می شوند و در فرد در عضلات خود احساس گرفتگی میکند میتواند به کایروپراتیک و استنوپاتی (استخوان درمانی) مراجعه کند.

که هنگام گرفتگی عضلات یک کایروپراکتور می تواند ببا تنظیم و ماساژ مهره های ستون فقرات به رفع گرفتگی این عضلات کمک کند.

استئوپات‌ها (متخصصان استخوان درمانی) نیز می‌توانند در کنار درمان اصلی از انواع مختلف تکنیک‌های بافت نرم و دستکاری برای سر، گردن و بالای کمر استفاده کنند تا تأثیر درمان بیشتر شود.

بیوفیدبک و ریلکسیشن و کنترل سردرد

همچنین تکنیک‌های ریلکسیشن و بیوفیدبک می‌توانند در تسکین سردرد مؤثر باشد بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG) به بیمار کمک می‌کند تا نحوه واکنش برخی از گروه‌های عضلانی خود به  استرس را کنترل کند. این کار به جلوگیری از سردردهای تنشی یا تسکین آن‌ها کمک می‌کند.

طب سوزنی برای درمان انواع سردرد 

- اغلب طب سوزنی می‌تواند به تسکین سردردهای میگرنی و تنشی کمک کند

- هیبنوتیزم برای درمان سردرد.

- هیپنوتیزم، تجسم، مراقبه، تنفس عمیق و یوگا می‌توانند با رفع استرس باعث تسکین درد شوند، که این به کاهش سردردها تنشی هم کمک می‌کند. هیپنوتیزم نیز درک فرد از درد را کاهش می دهد..

بوتاکس برای درمان سردرد

بوتاکس، که به طور گسترده‌ای در درمان‌های زیبایی کاربرد دارد، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای جلوگیری از سردردهای میگرنی مزمن در بزرگسالان تأیید شده است. میگرن مزمن یعنی اینکه بیمار به مدت سه ماه و هر ماه 15 روز یا بیشتر به سردردهای میگرنی دچار شود. برای درمان سردردهای میگرنی مزمن، بوتاکس تقریباً هر سه ماه یک بار به چند ناحیه از سر و گردن بیمار تزریق می‌شود. البته، تحقیقات اخیر اثربخشی این ماده در جلوگیری از سردردهای تنشی را اثبات نکرده است.

مسدود کننده‌های عصبی

از مسدود کننده‌های عصبی بیشتر برای بیمارانی استفاده می‌شود که سردردشان حتی بعد از مصرف داروهای بدون نسخه و تجویزی هم رفع نمی‌شود. این مواد برای اشخاص مبتلا به سردرد میگرنی که حمله سردردشان بیشتر از سه روز متوالی طول می‌کشد (استاتوس میگرن) و همچنین آن دسته از مبتلایان به سردردهای خوشه‌ای که دچار حمله‌های فراوان و شدید می‌شوند مفید هستند. از مسدود کننده‌های عصبی می‌توان برای اشخاص مبتلا به میگرن مزمن که تشدید شدن سردردهای فراوان، شدید یا مداومشان رنج می‌برند نیز استفاده کرد

چگونه می‌توان از سردرد جلوگیری کرد؟

اگر مواردی همچون غذاها الکل سرو صدا و یا نور و کافئین و الکل را شناسایی کردید سعی کنید از آنها دوری کنید. همچنین برخی داروها و تکنیک‌های ریلکسیشن وجود دارد که می‌توانند از ابتلا به سردرد جلوگیری کند و موجب می‌شوند تا سردرد کمتر اتفاق بیفتد و یا شدت آن را کاهش می دهد و در آخر و یا شدت بیماری با یه پزشک متخصص حتما مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید