جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
آشنایی با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره

واقعیت افزوده یک لایه فیزیکی – دیجیتالی زنده می‌باشد از زاویه دید دوربین‌های موبایل، تبلت‌ها و عینک‌های مجازی بر روی دید کاربر قرار می‌گیرند. واقعیت افزوده‌ها در واقع اشیاء و اطلاعات جدیدی را به محیط واقعی شما اضافه می‌کنند تا آن‌ها را با چشمان خود ببینید. در تکنولوژی واقعیت افزوده قسمتی از اطلاعات و محتواها در در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی دیگر در کامپیوترها طراحی شده اند. عبارت اختصاری AR به واقعیت افزوده تعلق می‌گیرد. در واقع هنگامی که محتواهای واقعیت افزوده را می‌بینیم پدیده هایی را در دنیای واقعی می بینیم که به آن‌ها اطلاعات مجازی شنیداری و دیداری اضافه شده است.

واقعیت افزوده

تاریخ واقعیت افزوده از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

تکنولوژی واقعیت افزوده برای اولین بار در دهه‌های 50 و 60 میلادی توسط مورتون هیلینگ ارائه شد. او برای اولین بار در سال 1962 میلادی ایده شبیه سازی را مطرح کرد که آمیخته با فناوری‌های مدرن بود. نخستین ابزار واقعیت افزوده یک نمایشگر پوشیدنی بود که بر روی سر می‌گذاشتند و شخص مورد نظر، جلوه‌های گرافیکی را با کمک کامپیوترها مشاهده می­‌کرد. در دهه‌های 80 و 90 این تکنولوژی به تدریج گسترش یافت. در دهه 90 بود که یکی از کارشناسان شرکت بوئینگ برای نخستین بار کلمه واقعیت افزوده را مطرح کرد. بعدها از واقعیت افزوده در دنیای پزشکی، فعالیت های مکانیکی، خودروها و حتی در حوزه سرگرمی استفاده شد تا امروزه که یکی از پرکاربردترین تکنولوژی های روز می‌باشد.

کاربردهای واقعیت افزوده

اگر بخواهیم واقعیت افزوده را در عناصر خلاصه کنیم، به اشیاء و تصاویری زنده ای گفته می‌شود که به صورت مجازی در دنیای واقعی ما ریخته شده اند. بیشترین کاریرد واقعیت افزوده در آموزش، دنیای مکانیک، سرگرمی‌ها، گیم‌ها و حتی تجارت می‌باشند. ابزار کمکی پزشکان و دانشجوها برگرفته از ابزار واقعیت مجازی است. اکثر تولید‌ها و تعمیرات امروزی هم بر پایه همین تکنولوژی بنا شده اند. برای تصویری سازی و نمایش در نمایشگرها و اطلاعات درون آن از ابزارهایی که در حیطه تکنولوژی AR طراحی شده اند استفاده می‌شود.

بازی‌هایی که از تکنیک واقعیت افزوده بهره گرفته می‌شوند علی رغم هزینه های بالایی که صرف می‌کنند جذابیتشان باعث می‌شود که مخاطبان علاقه ویژه ای به آن داشته باشند و استقبال بالایی در نصب و اجرای آن‌ها بر روی دستگاه ها و سیستم عامل‌های خود داشته باشند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده و قابلیت های آن در اتوموبیل

امروزه اکثر اتوموبیل‌ها به نمایشگرهای «همه کاره» مجهزند که در آن GPS، سرعت خودرو و مواردی دیگر را در اختیار راننده قرار می‌دهند. در کنار این نمایشگرها، عینک‌هایی طراحی شده که با آن‌ها ست می‌شوند و هرگاه شما این عینک‌ها را بر روی سر و چشمان خود می‌گذارید علی رغم نشان دادن محیط واقعی، این عینک‌ها قادرند محیط مجازی جی پی اس و اطلاعات نمایشگر را بر روی عینک ها ظاهر کنند. این عینک‌ها قادرند تمامی اطلاعات موجود در نمایشگر و خود عینک را که شامل اطلاعات پیاده رو‌ها، عابران پیاده، تابلو‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌­شود در اختیار راننده قرار دهند. همچنین سوخت مصرفی، سرعت اتوموبیل و فاصله ترمز تا محیط مد نظر توسط سنسورهای درون خودرو و اتصال آن‌ها با عینک واقعیت افزوده قادر به آمارگیری خواهند بود. به طور مثال به شما این عینک‌ها به شمال نشان خواهند داد که چه مقدار سوخت دارید و در هنگام پایان سوخت نزدیک ترین ایستگاه سوخت دهی را به شما نشان می‌دهند.

واقعیت افزوده

قابلیت‌های گنجانده شده واقعیت افزوده در فروشگاه های مجهز

در بسیاری از فروشگاه های امروزی شاهد ابزارهای واقعیت افزوده هستیم. این تکنولوژی در فروشگاه‌ها هم بی نصیب نمانده است. فروشگاه‌ها مجهز به یک سری کاتالوگ به همراه ابزارها و اپلکیشن‌های سیستم عامل اپل هستند که نشان می‌دهند فروشگاه‌ها هم از این تکنولوژی مدرن بهره مند هستند. شما وقتی اپلیکیشن واقعیت افزوده را در آیفون خود داشته باشید قادر خواهید بود یک محیط واقعی را اسکن کنید و مکان مد نظر خود را انتخاب کرده و در هنگام خرید به آن قسمت مراجعه کنید و کالای خود را در سبد بیندازید. در حقیقت واقعیت افزوده یک تجربه متفاوت در فروشگاه‌ها خواهد بود.

واقعیت افزوده

آیا در کارهای روزمره، واقعیت افزوده موثر است؟

تکنولوژی واقعیت افزوده در کارهای روزمره ما بسیار موثرند. شما اگر یک کارمند باشید، در صورت نداشتن کامپیوتر و یا لپ تاپ به راحتی می‌توانید از این تکنولوژی کارهای خود را در سریع ترین زمان ممکن به انجام برسانید. به طور مثال در یک مکان ساخت و ساز، یک معمار در صورتی که کامپیوتر و یا لپ تاپی نداشته باشد به خوبی می‌تواند از طریق تکنولوژی واقعیت افزوده یک سازه ی مناسبی را برای ساختمان خود طراحی کرده و در نظر بگیرد. امروزه شرکت‌هایی همچون شرکت جی ای در آمریکا، جت های پیشرفته زیادی ساخته می‌شوند که در آن مکانیک‌ها از طریق هدست‌ها و عینک‌های واقعیت افزوده به ساخت موتورهای جت می‌پردازند. شاید باور نکنید، ولی آن‌جا سیستم های که از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می‌کنند از طریق وایفای با یک آچار گشتاور به هم متصلند.

بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده

تکنولوژی واقعیت افزوده در گیم ها و سرگرمی‌ها هم رخنه کرده است. دکتر هایولی که یکی از دانشمندان کامپیوتر و مدیر عامل استارتاپ Pinscreen می‌باشد در جمله‌ای گفت:

بیشتر اپلیکیشن‌ها همچون بازی Pokemon Go، کاربران جهان را به استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مدرن روز ترغیب می‌کنند.

بازی پوکمن از معروف ترین بازی هایی بود که از طریق واقعیت افزوده شروع به کار کرد و توانست در سال 2016 رکورد بسیاری از بازی‌های روز دنیا را به خود اختصاص دهد. هم اکنون به نظر می‌رسد بازی پوکمن، یک بازی خاص نباشد. زیرا تکنولوژی واقعیت افزوده به حدی گسترش یافته که در آینده شاهد ورزش های مجازی در کنار ورزش‌های واقعی خواهیم بود. به عنوان مثال مجمتع ورزشی نایک چندی پیش یک هدست واقعیت افزوده را برای بازی‌های گلف عرضه کرد که در آن اطلاعات سرعت توپ، مسافت و جریان باد را در اختیار داوران و بازیکنان گلف قرار می‌داد.

واقعیت افزوده

تاثیرات واقعیت افزوده بر دانش و آموزش

طی چند سال اخیر واقعیت افزوده به خوبی جایگاه خود را در عرصه سرگرمی‌ها و کارهای روزمره ما باز کرده است. اما از همه مهم تر تاثیر این تکنولوژی بر آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها و مدارس است. تحقیقات نشان داده هر ساله این تکنولوژی حدود 8 درصد در دانشگاه‌ها و مدارس رشد پیدا می‌کند. امروزه در کشورهای بزرگ و مدارس و دانشگاه های معتبر از هدست‌های واقعیت افزوده استفاده می‌شود. این تکنولوژی این مکان‌ها را نه تنها به یک مکان سرگرم کننده، بلکه به یک مکان آموزشی مدرن و راحت تبدیل کرده است. امروزه مقالات بسیاری از طریق این تکنولوژی در سراسر جهان ثبت و ضبط می‌شود. دانشجویان قادرند وقت بیشتری را برای درس های خود صرف کنند. ارزیابی دروس و جدول بندی و خلاصه بندی مطالب بهتر و بهتر شده است. در واقع کاری که هدست‌های واقعیت افزوده کرده اند این است که دانشجویان با اینکه در خانه خود هستند فضایی برای آن ها طراحی شده که گویا در یک کلاس درس در حال شنیدن مطالب از استاد خویش هستند. همچنین این هدست‌ها در حیطه آموزشی قادرند از فیلم‌های آموزشی، مصاحبه های ویدیویی، فایل های ویدیویی پایان نامه ها و ... پشتیبانی کنند.

واقعیت افزوده

آیا تکنولوژی واقعیت افزوده در آینده مخرب خواهد بود؟

همه ما می‌دانیم که واقعیت افزوده از یک نوع تکنولوژی‌هایی شبیه به واقعیت مجازی است که تلاش می‌کند در آینده به بهترین تکنولوژی‌ها تبدیل شود، اما فاصله گرفتن از دنیای واقعی مضراتی هم خواهد داشت؟

تکنولوژی AR اگرچه هنوز جایگاه مناسبی را برای خود پیدا نکرده ولی هنوز از فهرست تکنولوژی‌های برتر حذف نشده است. بی شک تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آینده به فناوری‌های منحصر به فردی تبدیل خواهند شد. واقعیت افزوده‌ها نه تنها در پلتفرم های آندروید برای بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه در اینترنت و سرگرمی‌های دیگر هم جایگاه خوبی برای خود باز خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید