جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آموزش تحلیل تکنیکال بورس - گام به گام و به زبان ساده

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آموزش تحلیل تکنیکال بورس - گام به گام و به زبان ساده

تحلیل تکنیکال بورس ایران تفاوت چندانی با تحلیل تکنیکال سایر بازار‌های مالی جهان همچون فارکس و ارز های دیجیتال ندارد، به همین دلیل می‌توانید با دیدن آموزش تحلیل تکنیکال در بازار بورس و فرابورس ایران نیز سود‌های خوبی دریافت کنید. اگرچه سرمایه گذاری در بازار سهام یکی از بهترین راه‌های کسب سود است اما اگر بدون داشتن دانش معامله گری و آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وارد آن شوید، ضرر‌های بزرگی برایتان ایجاد خواهد شد. در این مقاله قصد داریم انواع تحلیل در بازارهای سرمایه را به زبان ساده ذکر و آموزش تحلیل تکنیکال بورس را شرح دهیم.

بازار بورس چیست ؟

بازار بورس یا بازار سهام (stock market) به بازارهای عمومی اطلاق می شود که برای انتشار، خرید و فروش سهامی که در بورس یا خارج از بورس معامله می شود، وجود دارند. سهام بورس نیز نشان دهنده مالکیت مشترک از طریق پاره ای سهم (fractional ownership) در یک شرکت است. همچنین بازار بورس مکانی است که سرمایه گذاران در آن می توانند مالکیت چنین دارایی های سرمایه گذاری شده را بخرند یا بفروشند. وجود یک بازار سهام با عملکرد کارآمد، امری حیاتی برای توسعه اقتصادی کشور تلقی می شود؛ زیرا به شرکت ها این توانایی را می دهد که از طریق مردم، دسترسی سریع به سرمایه خود را داشته باشند.

روش های مدیریت سهام در بورس

برای ورود به بازار بورس و فرابورس ایران می‌توانید یا سرمایه گذاری مستقیم یا غیر مستقیم در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی و مدیریت سبد سهام را انتخاب کنید. اگر معامله گر نیستید بهترین و کم ریسک ترین روش، روش غیر مستقیم است؛ اگرچه سود کمتری نیز دارد. اما اگر می‌خواهید روش مستقیم را انتخاب کنید باید آموزش تحلیل تکنیکال بورس ایران را دیده باشید و کاملا با مدیریت ریسک و بازار‌های مالی آشنا شده باشید و حتی از اخبار فاندامنتال نیز با خبر شوید. اگر می‌توانید این موارد را به خوبی انجام دهید و از نشر روانی نیز بتوانید مدیریت درستی بر سهام خود داشته باشید، سود‌های زیادی در انتظار شما خواهد بود. برای شروع یادگیری مدیریت سهام و تحلیل آن در بورس، به مجموعه آموزش کامل فرادرس در این حوزه مراجعه کنید:

مجموعه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال — کلیک کنید

اهداف بازار بورس

بازار بورس دو هدف بسیار مهم را دنبال می کند:

1- اولین مورد این است که سرمایه ای را در اختیار شرکت ها قرار دهد که بتوانند از آن برای تأمین مالی و توسعه کسب و کار خود استفاده کنند. برای مثال اگر شرکتی یک میلیون سهم را در بازار بورس منتشر کند که در ابتدا هر سهم با قیمت هزار تومان به فروش می‌رسد، آنگاه یک میلیارد تومان سرمایه در اختیار شرکت قرار می گیرد که می‌تواند از آن برای توسعه کسب و کار خود استفاده کند (منهای هر کارمزدی که این شرکت برای مدیریت سهام خود به کارگزاری می‌پردازد). در واقع شرکت ها به جای استقراض سرمایه مورد نیاز برای توسعه تجارت خود، سهام خود را وارد بازار بورس می کنند تا ازتحمیل بدهی و پرداخت هزینه های بهره برای آن بدهی جلوگیری کنند.

2- هدف دوم بازار بورس این است که به سرمایه گذاران (یعنی کسانی که سهام می خرند) فرصتی برای سهیم شدن در سود شرکت های سهامی عام بدهد. سرمایه گذاران می توانند از خرید سهام به یکی از این دو روش سود ببرند:

- برخی از سهام ها به طور منظم سود سهام را پرداخت می کنند (مقدار مشخصی از پول به ازای هر سهم سهامی که کسی مالک آن است).

- راه دیگر این است که اگر قیمت روز سهام از قیمت خرید اولیه آن بیشتر شود، سهامدار می تواند با فروش سهام خود، مابه التفاوت این قیمت را به عنوان سود دریافت کند.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس - گام به گام و به زبان ساده

چرا به تحلیل بورس نیاز داریم؟

تجزیه و تحلیل سهام در بورس به معنی ارزیابی یک ابزار تجاری خاص، یک بخش سرمایه گذاری یا کل بازار بورس است. تحلیلگران سهام با مطالعه و ارزیابی داده‌های گذشته و فعلی، تلاش می کنند تا فعالیت آینده یک ابزار، بخش یا بازار سهام را پیش بینی کنند و با تصمیم‌گیری آگاهانه، جایگاه برتری در بازار بدست آورند. در واقع سهامداران با تحلیل بورس، تصمیم گیری های خود برای خرید و فروش سهام را اجرا می کنند. تحلیل بورس به معامله گران کمک می کند تا بینشی از اقتصاد، بازار سهام یا اوراق بهادار به دست آورند و همچنین راه های ورود و خروج از سرمایه گذاری را شناسایی کنند. پس به طور کلی، مزایا و دلایل تحلیل بورس در موارد زیر خلاصه می شود:

- تجزیه و تحلیل سهام در بورس، فرآیندی است که سهامداران برای ارزیابی و درک ارزش یک اوراق بهادار یا بازار سهام دنبال می کنند.

- تجزیه و تحلیل سهام از این ایده پیروی می کند که تحلیلگران می توانند با مطالعه داده های گذشته و حال، روش هایی برای انتخاب سهام ایجاد کنند.

انواع تحلیل در بورس

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال بورس دو نوع گسترده ی تجزیه و تحلیل سهام هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این تحلیل ها می پردازیم.

1. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (fundamental) چیست؟

هدف تحلیل بنیادی یا فاندامنتال بورس تعیین این موضوع است که آیا ارزش آتی یک شرکت به طور دقیق در قیمت سهام فعلی آن تاثیر می گذارد یا خیر. تحلیل بنیادی سعی می کند تا ارزش یک سهام خاص را بر اساس عوامل مختلفی مانند وضعیت مالی جاری شرکت، سوابق مالی، گزارش های اقتصادی، دارایی های شرکت، سهم بازار و محیط اقتصادی حاکم، برآورد کند.

2. تحلیل تکنیکال (Technical) چیست؟

تحلیل تکنیکال، روشی تخصصی برای پیش بینی روند بازار است که با استفاده از ابزار‌های مختلف توسط تحلیلگر انجام می‌شود. در بازارهای مالی، آموزش تحلیل تکنیکال بورس راهی برای پیش بینی رفتار احتمالی بازار است که از طریق داده های تاریخی مانند قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و تغییرات حجم در لحظه انجام می‌گیرد. این روش در کلیه بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا عمل می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازارهایی مانند ارز یا فارکس، بازار سهام، بازار طلا، فلزات گرانبها و مسکن را می توان با این روش تجزیه و تحلیل کرد. حتی برخی از تحلیلگران نمودار مرگ و میر ناشی از کرونا را در این مدت تحلیل کرده اند که برخی روند را تا کنون به درستی پیش بینی نموده بودند.

تحلیلگران تکنیکالی بر این سه اصل پایبند هستند:

- همه چیز در نمودار‌ها آمده شده است و نیازی به اخبار و روش های دیگری نیست.

- تاریخ دوباره تکرار خواهد شد.

- قیمت ها مطابق با روند خاصی پیش می روند.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس - گام به گام و به زبان ساده

اعتقاد تحلیلگران تکنیکالی به این صورت است که عوامل اقتصاد کلان، روانشناسی بازار سرمایه و بسیاری عوامل دیگر تعیین کننده قیمت یک سهم هستند که کاملا در نمودار قیمت بروز و ظهور می کند پس با در دست داشتن نمودار قیمت دیگر نیازی به اخبار فاندامنتالی و روانشناسی بازار نخواهند داشت. همچنین همانطور که اشاره کردیم، حرکت قیمت ها روند خاصی را دنبال می‌کند. این بدان معناست که پس از ایجاد روند، حرکت قیمت های آینده در جهت همان روند خواهد بود، مگر اینکه پس از تحلیل دوباره، روند تغییر کرده باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال جزو آموزش‌های تخصصی بورس است. اگر نمی‌خواهید برای آموزش ابتدایی این موضوع هزینه زیادی کنید می‌توانید، وارد مجموعه آموزش جامع فرادرس در لینک زیر شده و آموزش‌های رایگان تحلیل تکنیکال را از سطح مقدماتی تا پیشرفته مشاهده کنید. پس از آن می توانید برای حرفه‌ای تر شدن، آموزش‌های تخصصی تری را خریداری کنید.

مجموعه آموزش تحلیل تکنیکال — کلیک کنید

عموما آموزش تحلیل تکنیکال بر سه نکته تاکید دارند و آن ها را آموزش می دهند، این سه مورد به شرح زیر است.

- آموزش شناخت روند

- آموزش تشخیص حمایت ها و مقاومت ها

- آموزش کار کردن با اندیکاتور ها

مورد اول و دوم جزو پایه‌ای ترین موارد تحلیل تکنیکال است و مورد سوم کمی پیچیده تر خواهد بود. پس از آموزش دیدن این موارد باید استراتژی معامله گری خود را پیدا کنید و بر طبق آن پوزیشن خرید و فروش باز کنید.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی که به آن تحلیل فاندامنتال گفته می‌شود، روشی برای تعیین و ارزیابی ارزش ذاتی یک سهم است که با استفاده از داده های مالی، اطلاعات شرکت، دارایی ها و بدهی ها و شرایط اقتصادی و سیاسی توسط تحلیلگران فاندامنتال تخمین زده می شود و بر اساس آن خرید و فروش انجام می شود. تحلیل های تکنیکال معمولا تحلیل های بلند مدت هستند.  اما تحلیل تکنیکال فقط بر پایه نمودار قیمت است و تحلیلگران تکنیکی اعتقاد دارند همه چیز در نمودار آورده شده است و نیاز به دانستن موارد بالا ناست و پیش بینی روند بازار با استفاده از همین نمودار و تجزیه و تحلیل آن صورت می‌پذیرد.

چگونه وارد بازار بورس شویم؟

برای اینکه وارد بازار بورس شوید علاوه بر اینکه باید مدیریت مالی بلد باشید و مدیریت سرمایه انجام دهید، باید آموزش تحلیل تکنیکال بورس را گذرانده باشید تا بتوانید سود های خوبی در این بازار کسب کنید. اگر قصد ورود به بازار بورس را دارید ابتدا آموزش های بورس ایران را کامل مشاهده کنید و با پنل معاملاتی آن آشنا شوید تا به راحتی بتوانید در زمان مناسب خرید و فروش خود را انجام دهید. پس از آن که با بورس آشنا شدید تمام سرمایه خود را وارد آن نکنید و ابتدا با مقدار پایین وارد بازار شوید تا تجربه خود را افزایش دهید.

تحلیل گر ها اعتقاد دارند که باید مدیریت سرمایه خوب داشته باشید و سرمایه خود را در 8 الی 10 بازار مختلف قرار دهید تا ریسک را کاهش دهید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که پس از آموزش دیدن حداکثر  یک دهم از سرمایه خود را وارد بازار بورس کنید و مابقی را وارد  بازار های مالی دیگر همچون طلا، ماشین، مسکن، ارز دیجیتال و … کنید تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید.

انتخاب کارگزار بازار بورس

پس از اینکه آموزش های بورس را گذراندید باید یک کارگزاری را برای ورود به بازار بورس انتخاب کنید. چندین کارگزاری وجود دارند که با تحقیق می توانید یکی از آن ها را برگزینید. سعی کنید کارگزاری معتبر‌ی انتخاب کنید که دارای پشتیبانی عالی باشد که در صورت بروز مشکل راه ارتباطی مناسبی داشته باشد تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل تان را برطرف نماییند.

مدیریت سرمایه در بازار بورس

مدیریت سرمایه گذاری یکی از اولیه ترین مهارت‌های ورود به بازار های مالی است که حتما باید رعایت کنید تا ریسک معاملات را به حداقل برسانید. مدیریت سرمایه بسیار راحت است و با یک آموزش می‌توانید کاملا آن را بیاموزید و در مدیریت مالی زندگی خود به کار ببندید.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس - گام به گام و به زبان ساده

نوسان گیری در بازار بورس

یکی از این استراتژی ها نوسان گیری است که تجربه بالایی می‌طلبد و سود مستمر و روزانه برایتان فراهم می‌آورد. آموزش نوسان گیری نیز یکی از زیر مجموعه های تحلیل تکنیکال است که می‌توانید سود های لحظه ای و روزانه از این روش کسب کنید. در این استراتژی با توجه به تغییر سریع قیمت ها سود ها و ضرر های لحظه ای خواهید داشت، به همین دلیل باید حد ضرر های خود را در این معامله در نظر بگیرید تا ضرر های کوچک و سود های بالا داشته باشید.

آموزش نوسان گیری در بورس - مقدماتی — کلیک کنید

بهترین مرجع آموزش تحلیل تکنیکال بورس

پس از استقبال مردم از بورس و تلاش های دولت برای شناساندن بورس ایران به تمامی مردم، افراد زیادی برای اینکه در این بازار وارد شوند نیاز دیدند که آموزش های اولی و متناسب آن را بیاموزند و با دید کامل پا به میدان بورس بگذارند. مراجع زیادی نیز سعی کردند تا آموزش های تحلیل تکنیکال بورس را تهیه و به فروش برسانند. با این حال همه‌ی این آموزش ها کیفیت مطلوبی نداشتند و معترضین زیادی نیز داشتند. به همین دلیل سعی کردیم تا بهترین منبع برای آموزش تحلیل تکنیکال را به شما معرفی کنیم. فرادرس که بزرگترین دانشگاه مجازی ایران محسوب می شود، اساتید حرفه ای و زیادی در زمینه آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بازار بورس دارد که با هزینه ی بسیار اندک نسبت به سایر سایت ها ارائه می‌دهد. با گشت و گذار در آموزش های فرادرس می‌توانید فیلم های زیادی از اساتید بازار سرمایه بیابید که هر کدام استراتژی متفاوتی را آموزش می‌دهند. هزینه کمتر آن به دلیل تعدد دانشجویان است و نشانه عدم کیفیت آن نیست. با مراجعه به صفحه اصلی سایت فرادرس می توانید انواع آموزش های مورد نیاز تحلیل همچون آموزش فیلتر نویسی، آموزش کار با ابر ایچیموکو و … را مشاهده کنید و با کسب تجربه در بازار بورس سود خوبی کسب کنید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید