جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آموزش نقاشی – صفر تا صد سبک ها و تکنیک های نقاشی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
آموزش نقاشی – صفر تا صد سبک ها و تکنیک های نقاشی

آیا شما هم دوست دارید نقاشی یاد بگیرید؟ نقاشی یکی از هنرهایی است که از دیرباز باز تا کنون، همه ما به آن علاقه زیادی داشتیم. مثلا وقتی که کودک بودیم همیشه دوست داشتیم نقاشی های زیبا و رنگارنگ بکشیم. بعضی ها در کودکی به طور ذاتی استعداد فوق العاده ای در کشیدن طرح های گوناگون داشتند این در حالی است که عده دیگری از ما حتی از کشیدن یک خط صاف هم عاجز بودیم! در هر صورت آموزش نقاشی یک ضرورت برای کسانی است که علاقه مند به یادگیری صحیح نقاشی هستند. در ضمن حتی کسانی هم که استعداد بسیار بالایی در نقاشی دارند برای بهتر شدن نقاشی خود حتما نیاز به یک معلم با کیفیت دارند. در این مقاله ما قصد داریم انواع تکنیک های آموزش نقاشی و مدل های مختلف نقاشی رو با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین اگر به مباحث هنری علاقه دارید، مجموعه آموزش های جامع هنر که توسط فرادرس تهیه شده است را از دست ندهید؛ لینک این آموزش ها در ادامه قرار گرفته است:

مجموعه آموزش رشته هنر (Art) — کلیک کنید

انواع تکنیک های نقاشی

برای اینکه آموزش نقاشی را به بهترین شکل شروع کنیم، در ابتدا باید انواع تکنیک های نقاشی را به خوبی بشناسیم؛ چون این کار به ما کمک می‌کند تا مورد پسند ترین روش های نقاشی را برای ادامه کارمان انتخاب کنیم. به این دلیل که سلیقه های انسان ها متنوع بوده و هر کسی ممکن است از یک سبک نقاشی بیشتر از سایر تکنیک ها استقبال کند. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع این تکنیک ها را با شما در میان بگذاریم:

1. نقاشی رنگ روغن

یکی از پرطرفدار ترین تکنیک ها برای آموزش نقاشی، نقاشی رنگ روغن است. که البته یکی از سخت ترین روش های نقاشی به خصوص برای مبتدیان محسوب می شود. اما از آنجایی که تنوع طرح ها و رنگ های مورد استفاده در سبک نقاشی رنگ روغن بسیار متنوع است، در بین هنرجویان نیز طرفداران این تکنیک بیش از بقیه است. مواد مورد استفاده در نقاشی رنگ روغن شامل روغن خشک برای ایجاد چسبندگی بین رنگدانه ها رنگ و بوم نقاشی است. شاید برایتان جالب باشد که نقاشی رنگ روغن برای اولین بار در در حدود قرن پنجم قبل از میلاد در کشورهای هندوستان و چین توسط هنرمندان اجرا می شد، اما تازه از اوایل قرن پانزدهم در تمام نقاط جهان شناخته شد.

2. نقاشی آبرنگ

یکی از پرطرفدارترین تکنیک های آموزش نقاشی، نقاشی آبرنگ است که برعکس رنگ روغن، طرح ها معمولاً بر روی کاغذ کشیده می شوند. در این نوع نقاشی آب حلال اصلی برای ترکیب کردن رنگ ها به حساب می آید. به همین دلیل است که نام این تکنیک را آبرنگ گذاشته اند. اما این سبک نقاشی هم همچون رنگ روغن از سختی های مختص به خود برخوردار است. مثلا میزان درصد مخلوط رنگ و همچنین نحوه اجرای طرح ها بر روی کاغذ برای افراد مبتدی ممکن است مشکل باشد. از نظر تاریخی پژوهشگران معتقدند تا قبل از قرون میانی، نقاشی آبرنگ در نقاطی از اروپا و آسیا وجود داشته است.

آموزش مبانی هنرهای تجسمی 1 — کلیک کنید

3. نقاشی پاستل

همه ما هنگام کودکی حتماً بارها و بارها با مدادهای نرم رنگی که بعدها فهمیدیم نام آن ها پاستل است نقاشی کشیده بودیم. بطور هیجان انگیزی، این روزها تکنیک های متنوع آموزش نقاشی با پاستل طرفداران مخصوص به خود را پیدا کرده است. روش تولید مداد های پاستل هم در نوع خود بسیار جالب است؛ به طوری که رنگ ها که در حالت اولیه به شکل پودر هستند را با کمک چسب به هم اتصال داده و سپس به شکل یک مداد در می آورند. یکی از ویژگی‌های جالب نقاشی با پاستل این است که رنگ های اجرا شده بر روی کاغذ بسیار پررنگ در می آیند و از این جهت باعث نمایان شدن احساسات نقاش خواهند شد. البته نقاشی پاستل را می‌توان بر روی بوم هم انجام داد که آن هم زیبایی های خاص خود را دارد.

نقاشی پاستل

4. نقاشی اکریلیک

نقاشی اکریلیک یکی دیگر از تکنیک های متنوع نقاشی است، که بسیاری از مردم تقاضای آموزش نقاشی به این سبک را دارند. رنگ های اکریلیک همچون آب رنگ قابلیت حل شدن در آب را دارند؛ با این تفاوت عمده که رنگ های اکریلیک کاملاً در مقابل آب مقاومت بوده و پس از خشک شدن از بین نمی روند. از رنگ های اکریلیک برای دیگر هنرها مثل مجسمه سازی و قالب سازی و... نیز استفاده می شود. همچنین پس از اتمام کار، پاک کردن قلم موهای آغشته به رنگ اکریلیک بسیار ساده است، چرا که رنگ ها به راحتی با آب شسته می شوند.

5. نقاشی دیجیتال

نقاشی دیجیتال در مقایسه با سایر تکنیک های نقاشی عمر کمتری دارد، اما افراد زیادی امروزه علاقه مند به شرکت در دوره های آموزش نقاشی با این تکنیک هستند. بر خلاف نقاشی هایی که تا اینجا معرفی شد، در نقاشی دیجیتال، ابزار ما کامپیوتر است. یکی از ویژگی‌های مهم نقاشی دیجیتال این است که تنوع سبک ها و رنگ های مورد استفاده بسیار بیشتر از سایر روش‌های قدیمی بوده و به این ترتیب هنرمندان می‌توانند تمام ایده ها و خلاقیت های خود را بر روی اثر پیاده کنند. البته این تکنیک هم سختی های مخصوص به خود را دارد و شاید بعضی ها نقاشی های سبک کلاسیک را بیشتر بپسندند.

آموزش نقاشی دیجیتال

6. نقاشی با اسپری

یکی از تکنیک های جدید نقاشی که این روزها علاقه مندان زیادی پیدا کرده، نقاشی با اسپری است. ابزار شما در این جا برای شرکت در در دوره های آموزش نقاشی، اسپری های رنگ هستند. زمینه این نقاشی هم گسترده است و می تواند از بوم نقاشی تا دیوارهای سفید شهر باشد. البته نقاشی با اسپری از دید کارشناسان به عنوان هنر خیابانی شناخته می شود. این هنر امروزه تحت عنوان گرافیتی شناخته می شود که در میان بسیاری از جوانان طرفدار پیدا کرده است.

7. نقاشی با جوهر

نقاشی با جوهر که با عناوینی مثل نیتراتی یا جوهر سیاه چینی نیز شناخته می شود و بدلیل زیبایی فوق العاده آن، به نقاشی ادبی تشبیه شده است. ما برای کشیدن طرح های نقاشی در این هنر از جوهر سیاه چینی یا همان مرکب خوشنویسی استفاده می کنیم. دوره های آموزش نقاشی با تکنیک جوهر سیاه این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است؛ به ویژه در میان کسانی که علاقه فراوانی به هنر و فرهنگ شرقی دارند. همچنین در صورتی که بخواهند رنگ مقاومت و استحکام بیشتری پیدا کند، جوهر را با آب مخلوط می کنند. البته این کار یک مزیت دیگر هم دارد که آن هم ایجاد سایه روشن های متعدد بر روی کاغذ است.

8. نقاشی با گواش

ماهیت نقاشی با گواش کاملا مشابه تکنیک آبرنگ است. دوره های آموزش نقاشی با گواش جذابیت های زیادی داشته و هنرجویان فراوانی را به خود جذب کرده است. یکی از تکنیک های مورد استفاده در نقاشی با گواش این است که با استفاده از یک گچ یا رنگ سفید درجه مات یا کدر بودن رنگ ها تنظیم می شود. نکته قابل توجه این است که به دلیل غلظت پایین رنگ های گواش، این سبک نقاشی به طور مستقیم بر روی بوم نقاشی قابل اجرا نیست. بنابراین اگر قصد انجام چنین کاری را دارید باید آنها را با رنگ های اکرولیک مخلوط کنید.

9. نقاشی میناتور

نقاشی مینیاتور یکی از قدیمی ترین سبک های نقاشی در جهان به شمار می‌آید. در زبان فارسی به این هنر نگارگری گفته می شود، اما از نظر مفهوم، نقاشی مینیاتور به معنای کوچک تر نشان دادن است که از زبان فرانسوی برگرفته شده است. البته نقاشی مینیاتور ایرانی با نقاشی مینیاتور اروپایی کاملا متفاوت بوده و و به نوعی سبکی سنتی در ایران محسوب می‌شود. دوره های آموزش نقاشی مینیاتور نیز در تمام شهرهای ایران یافت می شود که البته به دلیل سختی و جزئیات زیادی که این سبک از نقاشی دارد، شاید همگان علاقه مند به شرکت در این دوره ها نباشند.

10. نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه که به آن ویترای می‌گویند، یکی دیگر از انواع تکنیک های نقاشی به حساب می آید. این هنر که ریشه در تاریخ دارد، ابتدا در کلیساها و اماکن مقدس استفاده می‌شد، اما بعدها طرفداران بسیاری پیدا کرد تا اینکه سرانجام به بخشی از آموزش‌ نقاشی اضافه شد. این هنر امروزه در کشور ما ایران نیز بسیار محبوب بوده و هنرجویان با علاقه این تکنیک را فرا می گیرند. رنگ مورد استفاده در ویترای مخصوص بوده و برای نقاشی بر روی شیشه از وسایلی مثل قلمو و اسفند استفاده می شود. از ویژگی های منحصر به فرد نقاشی روی شیشه می توان امکان طراحی بر روی تمام وسایلی که از جنس شیشه ساخته می شوند اشاره کرد. به این ترتیب شما می توانید تمام وسایل شیشه ای بلا استفاده خود را به تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی تبدیل کنید.

آموزش نقاشی روی شیشه

انواع سبک های نقاشی

بعد از آشنایی با انواع تکنیک های نقاشی حالا نوبت به یاد گرفتن طرح های مختلف نقاشی رسیده است. است در بحث آموزش نقاشی یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد این است که هنرجویان بتوانند سبکهای مختلف نقاشی را شناخته و آنچه را که می پسندند دنبال کنند. حال به معرفی هر یک از این سبک ها می پردازیم. بطور کلی سبک های نقاشی به دو دسته کلی شرقی و غربی تقسیم می شوند:

1. سبک های نقاشی غربی

سبک های نقاشی غربی از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و ریشه در تاریخ و فرهنگ کشورهای اروپایی و آمریکا دارد. اما به مرور زمان با گسترش مرزها و ارتباط کشورها با یکدیگر این سبک ها در میان سایر فرهنگ ها و ملت ها نیز شناخته شد؛ به نحوی که امروزه بسیاری از هنرجویان علاقه دارند تا این سبک‌ها را دنبال کنند. بنابراین در بحث آموزش نقاشی در مورد این سبک ها بحث می‌شود.

سبک رئالیسم

سبک رئالیسم یا واقع گرایی یک جنبش هنری پیشرو بوده که در اواسط قرن هجدهم در کشور فرانسه شکل گرفت و سپس به نقاط دیگر اروپا نیز کشیده شد. کسانی که آموزش نقاشی را به عنوان یک رشته تحصیلی در انتخاب می کنند، در درس تاریخ هنر به طور مفصل در مورد رئالیسم مطالعه می کنند. در این سبک از نقاشی، پرسپکتیو عنصر اصلی برای خلق فضا و عمق محسوب می شود. از مشهورترین نقاشان سبک رئالیسم می‌توان به به ژان فرانسوا میله، اونوره دومیه و گوستاو کوربه اشاره کرد.

سبک امپرسیونیسم

سبک امپرسیونیسم نیز یکی از ارکان مهم آموزش نقاشی به حساب می آید . امپرسیونیسم در لغت به معنای احساس گرایی است. این سبک که در قرن نوزدهم شکل گرفته یکی از مشهورترین مکتب های هنری غربی به حساب می آید. بسیاری از هنرمندان مشهور از جمله کلود مونه آثار بی بدیلی بر اساس این سبک از خود به یادگار گذاشته اند. ما در این سبک از نقاشی ضربات کوچک و نمایان قلم را بر روی بوم نقاشی مشاهده می کنیم. در حقیقت امپرسیونیسم سبکی است که جلوه‌های بصری کلی را برای مخاطبین به نمایش می‌گذارد.

سبک اکسپرسیونیسم

سبک نقاشی اکسپرسیونیسم که از آن به عنوان هیجان گرایی نیز یاد می شود، ابزار بسیار فوق‌العاده‌ای برای نشان دادن احساسات هنرمندان است. در آموزش نقاشی اکسپرسیونیسم یکی از مباحثی است که بر روی آن تاکید بسیاری می شود. اکسپرسیونیسم معمولاً سبکی است که بر روی رنگ ها تمرکز کمتری دارد. تابلوی جیغ اثر ادوارد مونک یکی از مشهورترین آثار به جای مانده در سبک اکسپرسیونیسم است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سبک، بیان واضح احساسات و هیجانات افراد است.

2. سبک های نقاشی شرقی

منظور از شرق در حقیقت کشورهای آسیایی مثل ژاپن، چین، هند، کره و تمدن های قدیمی مثل مغول است. همانطور که می دانید، مشرق زمین مهد بسیاری از تمدن های کهن بوده که این تاریخ همراه با هنرهای فوق العاده زیبا و بی بدیل بوده است. مثلاً در نقاشی های چینی بیشتر از جوهر های رنگی برای طراحی استفاده می‌کردند. همچنین در نقاشی های چینی آثار خوشنویسی به چشم می خورد که بیانگر تاریخ و فرهنگ چین در دوران باستان بوده است. مشابه نقاشی چینی سبک نقاشی ژاپنی هم از جوهر بهره می برد با این تفاوت که در نقاشی سبک ژاپنی، بیشتر از جوهر سیاه برای کشیدن اشکال استفاده می شده است. در آموزش نقاشی به طور ویژه بر روی سبک های نقاشی شرقی تاکید می شود.

کلام آخر درباره آموزش نقاشی

ما در این مقاله قصد داشتیم آموزش تکنیک های نقاشی را به طور خلاصه برای شما شرح دهیم. البته با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تنوع فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در تمام نقاط جهان، قطعا سبک های نقاشی نیز بی شمار هستند. اما با توجه به اینکه شرح دادن تمامی این هنرها در یک مقاله امکان پذیر ناست، شما می توانید برای مطالعه سایر سبک ها به کتاب ها و سایت های مختلف مراجعه کنید. در پایان می توانید از آموزش مبانی هنرهای تجسمی که توسط فرادرس برای دانشجویان رشته هنر و علاقه مندان این حوزه تهیه شده است، استفاده کنید. این فیلم های آموزشی، منبع بسیار خوبی برای یادگیری این هنر هستند:

آموزش مبانی هنرهای تجسمی ۲ — کلیک کنید

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید