جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا درمان خانگی موثر است؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
آیا درمان خانگی موثر است؟

در میان دنیای امروزی که بیشتر مشکلات با چند قرص شیمیایی حل می­‌شوند، بسیاری از افراد هنوز هم به درمان خانگی معتقدند. چندین سال پیش که درمان شیمیایی آن‌قدر مطرح نبود، مردم برای کوچک‌­ترین و بزرگ­‌ترین دردهایشان از درمان خانگی استفاده می‌­کردند. از این رو این نسل­‌های قدیم بیشتر از این نسل عمر می­‌کردند و هم­چنین از انواع بیماری‌­ها مثل سکته و قندخون و فشار در امان بودند. درمان­‌خانگی باعث می­‌شود علاوه بر تسکین درد، موادی با مزایای مثبت وارد بدن شود و تا مدت­‌ها بیمار را از بیماری­‌های مختلف دور کند. درمان خانگی ضرری برای بدن ندارد اما داروهای شیمیایی بسیار مضر و زیان­‌آور است.

درمان خانگی

گیاهانی که برای درمان خانگی موثرند

بیشتر گیاهان خوراکی برای سلامتی موثرند و برخی از آن‌ها فواید خاص خودشان را دارند. برای مثال گیاه زعفران که در انواع غذاها و دمنوش‌­ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد، برای تندرستی و شادابی روحیه موثر است. چای سبز بهتر است جایگزین چای سیاه شود زیرا برای لاغری و قلب مفید است. برای قلب و عروق مصرف شکلات تلخ توصیه می‌­شود. برای درمان خانگی ریزش مو می‌­توانید از جو دوسر در نوشیدنی یا ماست استفاده کنید. هم­چنین نمک دریایی برای شوره سر و ریزش مو بسیار مفید است. این ماده برای پوست نیز موثر است. برای نرم کردن موها بجای استفاده از انواع نرم­‌کننده­‌های شیمیایی، می­‌توانید از کتیرا استفاده کنید. کتیرا زمانی که در آب حل می­‌شود، حالت ژل‌ه­ای به خودش می­‌گیرد که برای نرم کردن موها بسیار موثر است.

درمان خانگی موثر تر است یا داروهای شیمیایی؟

اصولا زندگی تا زمانی که بازیچه مواد شیمیایی قرار نگیرد، زندگی سالم‌­تری است. اما زمانی پیش می‌­آید که شما به ناچار مجبور به استفاده از برخی مواد شیمیایی هستید. برای مثال شخصی که به سرطان مبتلا می‌­شود دیگر نمی‌­تواند برای درمان خودش به درمان خانگی اتکا کند. اما تا زمانی که شما به بیماری حادی دچار نشده‌­اید بهتر است مراتب پیشگیری را رعایت کنید و تا حد امکان از مواد و داروهای شیمیایی استفاده نکنید. داروهای شیمیایی به بهبود شما سرعت می­‌بخشند اما به همان اندازه مضر هستند و برعکس درمان خانگی سرعت کمتری از درمان شیمیایی دارد اما ضرری به بدن شما نمی‌­رساند.

درمان خانگی سردرد

سردرد انواع مختلفی دارد و در سنین پایین با انجام تست­‌های مختلف می‌­تواند متوجه شوید که دچار سردردهای میگرنی هستید یا خیر. اگر در زمان سردرد، بوی عطر و صدای بلند بیماری­‌تان را تشدید می­‌کند به احتمال زیاد سردرد شما میگرنی است. برخی مواقع در مواجهه با آلودگی سردرد به سراغ شما می­‌آید.در این زمان توصیه می­‌شود که از ماسک استفاده کنید. مصرف چایی نبات در زمان سردرد بسیار موثر است. بجای استفاده از انواع قرص‌­های مسکن، درمان خانگی را جایگزین کنید. انواع عصاره‌­های رزماری و دیگر عصاره­‌های تند به هنگام بوییدن، سردرد شما را تا حد زیادی تسکین می‌­بخشند. افرادی که دچار سردرد می­‌شوند، بهتر است سر خود را بعد از استحمام حتما خشک کنند و در تماس مستقیم باد کولر قرار نگیرند.

درمان خانگی سرما خوردگی

یکی از مواردی که در بهبود سرما خوردگی بسیار موثر است، مصرف آب پرتقال است که برای رسیدن ویتامین ث به بدن بهترین راه است. استراحت کردن در زمان سرماخوردگی یک درمان خانگی بی ضرر است. دوش آب گرم نیز باعث می‌­شود که ویروس‌­ها به خارج از بدن منتقل شوند و راه مناسبی برای خارج شدن از حالت سرماخوردگی است. مصرف چای سبز برای افرادی که در دوران سرماخوردگی دچار اسهال می­‌شوند، گزینه مناسبی است. مصرف سیر در هنگام سرماخوردگی برای از بین بردن ویروس‌­ها بسیار موثر است. هم­­چنین مصرف آویشن در آبجوش و بخور اسطوخودوس برای درمان سرماخوردگی موثر است.

درمان خانگی سرفه

برای درمان خانگی سرفه عسل و آبلیمو را امتحان کنید. عسل را در آب جوش حل کنید و چند بار در روز از این مایع بخورید. مصرف آبلیمو نیز برای از بین بردن سرفه و گرفتگی گلو مناسب است. گل ختمی، نعنا و آناناس نیز از مواد دیگری هستند که به درمان سرفه کمک می‌­کنند. بخور اکالیپتوس نیز گاها تاثیر بسیار مثبتی در باز کردن گلو دارد.

درمان خانگی مشکلات معده

مشکلات معده یکی از بیماری‌­هایی است که روز به روز شایع تر می‌­شود. علل مختلفی مثل مصرف دخانیات و شرایط نادرست غذایی باعث می‌­شود که معده با مشکلات مختلفی روبرو شود. یکی از گیاهان بسیار تاثیرگذار و مناسب برای معده، نعنا است. نعنا و عرق نعنا برای التیام بخشی به معده بسیار مناسب است. هم­چنین مصرف فیبر به دفع و وهضم غذا بسیار کمک می­‌کند. بسیاری از افراد به مشکل اسید معده دچارند که برای درمان خانگی اسید معده از برگ ریحان و رازیانه استفاده کنید. این دو ماده برای هضم غذا بسیار کمک کننده اند. آب دوغ نیز بدلیل اینکه دارای اسید لاکتیک است باعث می­‌شود تا اسید معده به حالت طبیعی خودش برگردد و برای التیام بخشی به معده موثر است.

درمان خانگی تب

حمام کردن و تماس بدن بیماری که به تب دچار است یک درمان خانگی موثر برای بیمار است. از دیگر عواملی که باعث التیام بخشی به تب می­‌شود، چای پونه کوهی است. دم کردن پونه در چایی و مصرف آن بسیار موثر است. درمان خانگی در همه موارد می‌­تواند کمک کننده باشد. حتی افرادی که در مناطق گرمسیری آفریقا در زمان گذشته آفتاب سوخته می‌­شدند نیز از برگ نوعی درخت برای التیام بخشی بر روی زخم‌­هایشان کمک می­‌گرفتند. امروزه نیز برای درمان خانگی آفتاب سوختگی عینا از همان داروها یعنی مثلا برگ درخت چنار در انواع اشکالش استفاده می­‌کنند.

درمان خانگی درد قلب

برخی مواقع برای درمان خانگی درد قلب، ماساژ استفاده می‌­شود. یا با گرم نگه داشتن آن منطقه به تسکین قلب کمک می‌­کنند. خوردن بادام شیرین برای قلب بسیار التیام بخش است. قرار دادن کیسه آب یخ و خوردن مایعات داغ برای قلب مفید است. خوردن زنجبیل و زردچوبه نیز برای کمک به قلب مفید واقع می­‌شود.

درمان خانگی استفراغ

دمنوش زنجبیل برای پیشگیری از استفراغ و در مواقع حالت تهوع نوشیدنی بسیار مفیدی است. هم­چنین ترکیب ماست و نعنا و کته برای سفت کردن شکم و جلوگیری از اسهال و استفراغ بسیار مفید است. نعنا را بصورت دمنوش می‌­توانید مصرف کنید. عرق نعنا نیز برای درمان خانگی استفراغ مفید است.

درمان خانگی افسردگی

بسیاری از افراد جامعه با بروز کوچک‌ترین علائم افسردگی، مصرف قرص‌­های آرام‌بخش را شروع می­‌کنند که در این وضعیت، با مصرف یک دوره طولانی به شدت به این قرص‌­ها اعتیاد پیدا می­‌کنند و بدون آن‌ها آرام و قرار ندارند. روان‌پزشکان در مواقعی که راه چاره­ای برای بیمار نمی­‌بیند، قرص تجویز می­‌کند اما باید توجه داشته باشیم که این قرص­‌ها بعلت مواد اعتیادآور تشکیل دهنده‌­شان در طولانی مدت، واکنش بدی به بدن نشان می­‌دهد. بهترین راه برای درمان افسردگی، استفاده از درمان خانگی است. درمان خانگی افسردگی شامل عوض کردن و تغییر روش زندگی و حذف برخی از روش­‌های قدیمی و جایگزین کردن روش صحیح و جدید است. هم­چنین ترک مواد مخدر و دخانیات به بهبود افسردگی کمک بزرگی می­‌کند.

درمان خانگی بی خوابی

بی­خوابی عادت بسیاری از افراد است. برخی از افراد ذاتا بد خواب هستند و واکنش سریعی به برخی از نوشیدنی‌­های کافئین­دار مثل چای و قهوه نشان می‌­دهند. وقتی که آن‌ها سر بر بالین می­‌گذارند، فکر و خیال‌­های زیادی بر آن‌ها حمله ور می­‌شود و خواب درست را از آن‌ها سلب می­‌کند. انواع قرص­‌های خواب­‌آور نتیجه خوبی خواهد داشت اما مشکل اصلی از جایی آغاز می­‌شود که افراد با خوردن آن قرص­‌ها دیگر به سیستم طبیعی خوابیدن بازنمی­‌گردند و به خوردن قرص­‌های آرام‌بخش اعتیاد پیدا می­‌کنند. درمان خانگی بی خوابی موارد زیادی است که به چند مورد آن اشاره می‌­کنیم. خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب به خوابیدن راحت شما کمک می­‌کند، هم­چنین موادی مثل جوز هندی و دارچین که طبع گرم و تندی دارند به یک خواب خوب کمک می­‌کنند. با حذف کردن کافئین از زندگی­تان به خواب­تان کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید