جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا سیاره مریخ قابل سکونت است؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 14 0
آیا سیاره مریخ قابل سکونت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تا زمانیکه خود ما در سیاره مریخ زندگی نکرده ایم پاسخ این سوال را نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد. طبق تحقیقاتی ناسا در سال‌های گذشته بر روی این نظریه انجام داده است اطلاعاتی از شرایط جوی سیاره مریخ در دسترس می‌باشد. آب و هوا و شرایط جوی در سیاره مریخ تقریبا شبیه به قطب جنوب می‌باشد. اما برای زنده ماندن در مریخ احتیاج به غذا داریم که فضانوردان با شبیه سازی شرایط در جو مریخ متوجه شدند که خاک این سیاره در شرایط خاص امکان فتوسنتز را به گیاهان می‌دهد. همچنین نبود آب کافی به شکل مایع یکی دیگر از مشقت‌های زندگی در سیاره مریخ می‌باشد.

سیاره مریخ

سیاره مریخ در یک نگاه

مریخ یا سیاره سرخ که نام دیگر آن بهرام می‌باشد چهارمین سیاره نزدیک به خورشید در منظومه شمسی می‌باشد. سیاره مریخ از خیلی جهات شبیه به سیاره زمین می‌باشد و روزهایش کمی روزهای سیاره زمین طولانی‌تر می‌باشد. الگوی فصل ها در سیاره مریخ درست همانند کره زمین می‌باشد اما با این تفاوت که مدت زمان آن دو برابر کره زمین است. سیاره مریخ بر خلاف زمین دارای دو قمر کوچک با نام های دیموس و فوبوس دارد و سطح این سیاره قرمز رنگ درست مانند زمین ما دارای دره، صحرا و کوه می‌باشد. و در نهایت باید اعلام کرد که جو سیاره مریخ یک جو بسیار رقیق و سمی می‌باشد.

وجود حیات در سیاره مریخ

مسئله حیات در مریخ از دیرباز تا کنون ذهن بسیاری از دانشمندان، ستاره شناسان و محققان را به خود معطوف کرده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و امکان فرستادن انسان به فضا این مطالعات رنگ جدی تری به خود گرفت. فضانوردان آمریکایی و روسی با سفر به مریخ و انجام آزمایشات و تحقیقات بسیاری به این موضوع دست یافتند که موجود زنده‌ای بر روی سیاره مریخ زندگی نمی‌کند. همچنین فرضیه امکان حیات بر روی سیاره مریخ هنوز به اثبات نرسیده است.

حیات سیاره مریخ از نگاه دانشمندان

دانشمندان در طی تحقیقات خود به وجود فسیل‌هایی با طول عمر 3 الی 4 میلیارد دست یافته اند که احتمال می‌رود بسیار غنی بوده و محتویات داخلش دست نخورده تر از فسیل های زمین باشد. بر طبق گفته‌ی دانشمندان در گذشته آب‌های روان در سیاره مریخ جریان داشته که در صورت صحت این مطلب احتمال وجود حیات ابتدائی و میکروسکوپی در این سیاره سرخ رنگ بسیار بالا می‌رود.

سیاره مریخ یا زمین دوم

اگر به شرایط جوی و آینده‌ای که در انتظار ماست کمی فکر کنیم متوجه خواهیم شد که به یک سیاره مشابه زمین که قابل سکونت باشد احتیاج داریم. گرم‌تر شدن کره ی زمین تغییرات جوی و آب و هوایی امکان برخورد اجرام آسمانی و بالا آمدن سطح دریا همگی نشانه هایی است که به ما یادآوری می‌کنند، سیاره زمین کم کم در حال از دست دادن حیات خود می‌باشد. بسیاری از افراد به سیاره مریخ به عنوان سکونتگاه و سرپناهی نگاه می‌کنند که دیگر بر روی کره ی زمین نمی‌توانند پیدا کنند. سازمان ناسا بسیار محتاطانه بر روی شرایط زندگی در سیاره مریخ تحقیق می‌کند. که تنها دلیل این احتیاط را می‌توان واکنش شدید سیاستمداران و ایجاد موانعی توسط آن‌ها دانست.

آینده زندگی در سیاره مریخ

سونامی مریخی که در صورت وقوع بسیاری از دانشمندان را به آینده زندگی در سیاره مریخ امیدوار خواهد کرد که احتمال وجود منابع آبی را در این سیاره تصدیق خواهد کرد. منظره مریخ چندان شبیه به کره‌ی زمین نمی‌باشد و در نیمکره‌ی جنوبی آن گودال هایی به چشم می‌خورد که نتیجه ی برخورد شهاب سنگ در طی میلیاردها سال می‌باشد. اما قسمت نیمکره‌ی شمالی به نظر دست نخورده تر می‌آید که به علت فعالیت‌های آتشفشانی کاملا پوشیده شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خواندن مطالبی از این دست بسیار آرامش بخشه. چون یادآور قدرت خداست. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید