جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اثرات سیگار الکترونیک بر سلامت ریه

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
اثرات سیگار الکترونیک بر سلامت ریه

دود سیگار الکترونیک حتی بدون نیکوتین ممکن است به ریه آسیب برساند. آزمایش اخیر روی موش ها جرقه هایی را روشن کرد که چرا سیگار الکترونیک مضر است حتی زمانی که در دو آن اصلا نیکوتین وجود ندارد. یک مطالعه در کالج داروسازی هوستون نشان داد که در معرض دود سیگار الکترونیک قرار گرفتن به صورت مزمن، حتی بدون نیکوتین، میتواند به طور منفی عملکرد طبیعی ریه را تحت تاثیر قرار دهد. این در معرض قرار گرفتن، می‌تواند نشان دهد که بدن چگونه به عفونت ها پاسخ می‌دهد. دود این سیگار ها میتواند به گونه ای سلول های ایمنی ریه را تغییر دهند تا قادر نباشند در برابر عفونت ها پاسخی دهند. در ادامه، در بعضی از مطالعات این چنین بیان شده که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار الکترونیک برای کسانی که دود آن را استنشاق می‌کنند نیز مضر است، گرچه اینطور ذکر شده که این نوع سیگارها در مقایسه با سیگارهای تنباکویی معمولی ایمن تر هستند. تمام این اطلاعات یکی از دانشجویان را برمی‌انگیزاند تا اثرات مزمن در معرض دود سیگار الکترونیک و سیگارهای تنباکویی قرار گرفتن را روی عملکرد  ریه نوعی موش بررسی کند. در پاسخ این دانشجو، دکتر فرح خردمند این چنین می‌گوید: ما همچنان اثرات دود سیگار یا استعمال سیگار را روی عملکرد نوعی از سلول‌های ایمنی، بنام ماکروفاژها که در ریه اقامت دارند، بررسی می‌کنیم. این سلول ها اولین خط دفاعی را در برابر ویروس‌های عفونت زا، مثل ویروس آنفولانزا، تشکیل می‌دهند.

اثر سیگار الکترونیک بر سلامت ریه

مطالعات روی چهار گروه از موش ها انجام شد. محققان گروه اول را در معرض دود سیگار الکترونیک که نیکوتین و سایر ترکیبات شیمیایی مثل گلیکول پروپیلن و گلایسرین و ... دارد، قرار دادند. گروه دوم در معرض همان ترکیبات قبلی اما اینبار بدون نیکوتین قرار گرفتند. گروه سوم را در معرض دود سیگار های تنباکویی قرار دادند. گروه چهارم، بعنوان گروه شاهد، در معرض هوای سالم قرار گرفتند.

دانشمندان به مدت چهار ماه موش ها را تحت نظر داشتند. آن‌ها موش ها را به اندازه مدت زمانی که یک فرد دود سیگار را تنفس می‌کند، در معرض دو سیگار قرار دادند. هیچ تعجبی وجود نداشت هنگامی که دانشمندان موش ها را بررسی کردند. زمانی که آن‌ها موش ها را بررسی کردند، مشاهده کردند تمام موش هایی که در معرض دود سیگار بودند، دچار آسیب های شدید ریوی و عفونت شده بودند. این دقیقا شبیه چیزی است که انسان هایی که برای مدت طولانی سیگار مصرف می‌کنند، تجربه می‌کنند.

اثر دود بدون نیکوتین سیگار الکترونیک بر سلامت ریوی

با تمام این تفاسیراما، دانشمندان شگفت زده شدند وقتی مشاهده کردند حتی موش هایی که دود بدون نیکوتین استنشاق کرده بودند هم، دچار آسیب های جدی ریوی شده بودند. گرچه این نوع آسیب با آسیب وارده بر موش هایی در معرض دود سیگار تنباکویی بودند، تفاوت داشت اما یافته ها بسیار ارزشمند و با اهمیت بود. دانشمندان در ریه این موش ها توده های لیپیدی غیرطبیعی یافتند.

دانشمندان اجتماع مفرط لیپید ها را در مجاورت ماکروفاژهای ریه، سلول هایی که وظیفه شناسایی و از بین بردن ارگانیسم‌های مضر را دارند، مشاهده کردند. این اجتماع  لیپیدی ، مانع پاسخ دادن ماکروفاژها به عفونت ها می‌شوند. این مفهوم برای انسان به این معنی است که یک بیماری تمایل بیشتری دارد تا اجتماع ماکروفاژی را به شدت تحت فشار قرار دهد.

رابطه مستقیم سیگار الکترونیک و بیماری‌های ریوی

دکتر فرح خردمند می‌گوید: به طور خلاصه، یافته های تجربی ما آشکار کرد تنفس مزمن دود سیگارهای الکترونیک، عملکرد طبیعی ریه را در موش های مورد آزمایش مختل کرد و توانایی سلول های ایمنی را برای ایجاد پاسخ و مقابله با عفونت ها کاهش داد و همچنین استعداد ابتلا به بیماری هایی همچون آنفولانزا را افزایش داد. محققان احساس می‌کنند که یافته هایشان باید دیگر دانمشمندان را به فعالیت وادارد تا  تحقیقات بیشتری را انجام دهند درمورد چگونگی اثر دود سیگار الکترونیک بر سلامت عمومی حتی زمانی که مردم از ترکیبات نیکوتین دار اسفاده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. همچنان خيلي از سيگار عادي بي خطر تره ولي هنوز حتي جا نيوفتاده. بيشتر مردم بخاطر اثرات نيكوتين بر بدنشون سيگار ميكشن. سيگار بدون نيكوتين رو قبول ميكنند

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید