جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

احتمال عرضه ی ویندوز 12 در سال 2024 قوت گرفت

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
احتمال عرضه ی ویندوز 12 در سال 2024 قوت گرفت

ویندوز 10 در ابتدا به عنوان "آخرین نسخه ویندوز" توصیف شده بود و مایکروسافت به جای عرضه نسخه جدید، به طور منظم روی به روزرسانی های آن کار می کرد.

اما با عرضه ویندوز 11، همه چیز تغییر کرد و در عرض چند هفته، از یک مفهوم شایع به اعلام رسمی تبدیل شد. حداقل به نظر نمی‌رسد که مایکروسافت تا اینجا متوقف شده باشد و ویندوز دیگر را ارائه ندهد. اما گزارش ‌ها نشان می‌دهد که یک جانشین، احتمالا با نام ویندوز 12، در حال توسعه برای عرضه احتمالی در سال آینده است. در ادامه همه چیزی را که باید بدانید، بیان خواهیم کرد.

آیا ویندوز 12 عرضه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد که امکان عرضه ی ویندوز 12 وجود دارد. شش سال از عرضه ویندوز 10 تا عرضه ویندوز 11 می‌گذرد، اما هیچ نشانه‌ای نیست که ویندوز 11 آخرین نسخه اصلی ویندوز باشد. مقاله Windows Central در تاریخ ژوئیه 2022 اشاره کرده است که جانشین ویندوز 11 در حال توسعه است، اگرچه هیچ تضمینی نیست که با نام ویندوز 12 شناخته خواهد شد.

در فوریه 2023، وب‌سایت VideoCardz.com درباره یک توییت حذف شده از لیکر @leaf_hobby گزارش داد که در لیست سیستم عامل‌های یک CPU دسکتاپ Intel Meteor Lake در آینده، فایل هایی از ویندوز 12 قرار داشته است. ما نمی‌توانیم صحت این گزارش را تأیید کنیم، اما این لیکر قبل از عرضه چیپ Intel Xeon، مشخصات کامل آن را منتشر کرده بود! سپس، در یک مصاحبه با The Verge، رئیس بازاریابی مصرف‌کننده مایکروسافت یوسف مهدی به "توسعه نسخه‌های آینده ویندوز" در ارتباط با ویژگی‌های هوش مصنوعی اشاره کرد. این مورد ممکن است فقط به معنای یک به‌روزرسانی در آینده باشد، اما یک نسخه جدید اصلی منطق بسیاری را برای درک کاربران می‌طلبد.

چند روز بعد، در مارس 2023، مایکروسافت چهارمین کانال 'Canary' برنامه Windows Insider را راه‌اندازی کرد. این کانال نسبت به کانال 'Dev' صرفاً آزمایشی خواهد بود و مایکروسافت می‌گوید از آن برای "پیش‌نمایش تغییرات پلتفرمی استفاده خواهد شد که برای عرضه به مشتریان، زمان بیشتری نیاز دارند".

این خبرها به معنی آن است که به روزرسانی ها و دیزاین ها در کانال Canary بسیار ناپایدار خواهند بود، اما دسترسی به ویژگی‌هایی که از زمان عرضه فاصله زیادی دارند و نزدیک به شایعات هستند را فراهم می کنند. همچنین قابل ذکر است که در بندی از متون خلاصه ی مایکروسافت درباره کانال Canary، هیچ اشاره ای به ویندوز 11 نشده است و لذا ممکن است به این معنی باشد که فایل ها فقط برای ویژگی‌های ویندوز 12 در حال تولید هستند.

افراد در کانال Dev به طور خودکار به کانال Canary منتقل شده‌اند و تنها راه خروج از کانال های Canary نصب ویندوز 11 بدون دردسراست. همانطور که بتانیوز گزارش می‌دهد، مایکروسافت در حال ارسال درایوهای USB رایگان برای کمک به این فرایند است، اگرچه تحویل این درایوها 6-8 هفته طول می‌کشد.

در یک مقاله ی دیگر از ارتقا ویندوز به 12 (ویندوز لیتست) گفته شده بود که کانال Canary اساساً پایه های اصلی خبرگزاری نسل بعدی، یعنی ویندوز 12 خواهد بود.

گزارش اول در مورد ویندوز 12 از سایت تک آلمانی Deskmodder در فوریه 2022 منتشر شد که نشان داد مایکروسافت برای ویندوز 12 آماده و مجهز شده است. این مقاله منبع اطلاعات خود را "اطلاعات ما" نامیده است، اما در گذشته به یک توییت از SwiftOnSecurity ارجاع داده بود که به عنوان یک شوخی فاش شده بود.

با این حال، نشانه هایی که از مایکروسافت و اینتل به دست آمده است، همراه با گزارش هایی از دو منبع قابل اعتماد، به این معنی است که احتمالاً یک نسخه جدید و اصلی از ویندوز در حال آماده شدن است و به احتمال بسیار با نام ویندوز 12 منتشر خواهد شد، اما این مسئله به هیچ وجه تضمین نمی شود.

احتمال عرضه ی ویندوز 12 در سال 2024 قوت گرفت

تاریخ انتشار ویندوز 12

همانطور که انتظار می رود، دقیقاً از زمان عرضه ی ویندوز 12 با خبر نیستیم اما می توان یقین داشت که به زودی توسط مایکروسافت منتشر خواهد شد.

تاکنون بهترین حدس ما به همان مقاله Windows Central برمی گردد، که می گوید هر سه سال یک نسخه جدید و اصلی از ویندوز منتشر خواهد شد. با انتشار ویندوز 11 در سال 2021، نشان می دهد که ویندوز 12 در یک زمان خاصی  در سال 2024 منتشر خواهد شد. به عنوان تجربه، بیشتر نسخه های اخیر ویندوز حدود ۱۰ سال یا بیشتر، توسط مایکروسافت پشیبانی شده اند به استثنای ویندوز 8 که فقط تا چهار سال پشتیبانی شد و علت آن هم ضعف ساختار ویندوز بود. به نظر می رسد مایکروسافت در ارائه ویندوز 11 باز هم با مشکلاتی رو به رو است و نتوانسته به مانند ویندوز 10 موثر واقع شود.

مایکروسافت اعلام نکرده که پشتیبانی از ویندوز ۱۱ خاتمه خواهد یافت، اما پیش بینی می شود پس از گذشت یک دهه پس از عرضه ی ویندوز 11، ( حدود 2031) یک نسخه جدید در

دسترس ما قرار بگیرد. البته به نظر می رسد که ما زودتر با ویندوز 12 رو به رو شویم.
به یاد داشته باشید، تاریخ عرضه ویندوز ۱۲ روزی نیست که شما قادر به استفاده از آن باشید. احتمالاً عرضه آن به طور تدریجی در چند ماه انجام می شود و سخت افزارهای جدید به طور معمول در اولویت هستند تا تست های لازم برو روی ویندوز 12 پیاده شود.

آیا ویندوز 12 رایگان خواهد بود؟

قطعا ویندوز 12 در ابتدا رایگان عرضه می شود. مایکروسافت به ویندوز 10 ارتقاء رایگان ارائه داده و به طور فنی همچنان در دسترس است.

به‌روزرسانی های موجود در ویندوز 11 هم به هیچ وجه هزینه‌ای برای شما ندارد، فقط در صورتی که دستگاه شما ملزم به نصب سخت افزارهای پیشرفته و یا جحذف بدافزارهای غیر قابل مهار باشد. همچنین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مایکروسافت یک محدودیت زمانی را بر روی آن اعمال کند. خریدن یک نسخه جداگانه با قیمت 139 دلار یا 119.99 پوند آغاز می شود که نشان دهنده ی اوریجنال بودن ویندوزهای شما خواهد بود. 

بنابراین پس از انتشار ویندوز 12، به احتمال زیاد برای مدتی رایگان خواهد بود. مایکروسافت قطعاً به دنبال جلب تعداد بیشتری از کاربران جدید این سیستم‌عامل است.

آیا نسخه ویندوز 12 نیازمندی ‌های سخت‌ افزاری متفاوتی دارد؟

احتمالاً بله، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه نیازمندی‌هایی در ویندوز 12 باشند. در حالی که لپتاپ‌ها و کامپیوترها برای دهه‌ های بیشماری طراحی شده اند، اما در چند سال اخیر مشخصات زیادی باعث تغییراات گسرده شده اند.

نیازمندی‌های سخت‌افزاری ویندوز 11 این روزها به عنوان یک موضوع مهم مورد بحث قرار گرفته‌ است که روی چه سیستمی اجرا خواهد شد، اما ویژگی‌های امنیتی مانند TPM و Secure Boot در آینده برای مایکروسافت به احتمال زیاد اهمیت بیشتری را از آن خود می کنند.

شاید بخواهید برای کشش سخت افزاری خود روی ویندوز 12 یک تراشه جدید از شرکت‌های مانند اینتل، AMD و کوالکام خریداری کنید، اما تولیدکنندگان دیگری هم می‌توانند در آن زمان نیازهای شما را با قیمت مقرون به صرفه تری برآورده کنند. انتظار می‌رود که پیش نیازهای ویندوز 12 از حداقل ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و نمایشگری با رزولوشن 720p که در حال حاضر معیار حداقلی ویندوز 11 هستند، بالاتر بروند.

همچنین احتمال دارد مایکروسافت از هوش مصنوعی در ویندوز جدید خود رونمایی کند، زیرا مایکروسافت به تازگی در شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری کرده‌است، شرکتی که حدود 49 درصد هوش مصنوعی چت ChatGPT هوشمند را از آن خود کرده است. همانطور که ویندوز لیتست گزارش داده‌است، AMD در حال کار بر روی پردازنده‌هایی با هوش مصنوعی داخلی است و احتمالاً اینتل و ARM نیز در آینده این راه را دنبال خواهند کرد.

احتمال عرضه ی ویندوز 12 در سال 2024 قوت گرفت

بیشتر بخوانید: iOS16 ، حذف عکس های تکراری و آزاد کردن حافظه ذخیره سازی را در آیفون بسیار آسان می کند

در ویندوز 12 انتظار چه ویژگی هایی را داشته باشیم؟

همانطور که انتظار می‌رود، هیچ اطلاعاتی درباره ویژگی‌های جدید ویندوز 12 وجود ندارد. با این حال، شرکت به طور تصادفی نسخه اولیه رابط کاربری ویندوز 12 را فاش کرده است. یک نمونه در کنفرانس Ignite شرکت مایکروسافت در اکتبر 2022 نشان می‌دهد که طراحی آن بسیار متفاوت است:

از ویژگی‌های کلیدی آن می‌توان به نوار وظیفه شناور و نوار جستجو به شکل قرص کشیده در بالای دسکتاپ اشاره کرد، که مشابه قابلیت داینامیک آیلند در آیفون ۱۴ پرو است. پنل ابزارها و مرکز عملیات هم در بالای صفحه (نه در پایین) قرار دارند. البته هیچ گونه تصمینی نمی توان داشت که ویندوز 12 به همین شکلی که فکر می‌کنیم باشد، بلکه تغییرات زیادی در نسخه کنونی و حتی در نسخه نهایی ممکن است صورت بگیرد.

قبلاً Deskmodder اشاره کرده بود که ویندوز 12 به جای اینکه بر اساس نسخه‌های قبلی توسعه یابد قطعاً از پایه ساخت و طراحی خواهد شد. موردی که قبل از اینکه بسیاری از ویژگی‌ها در ویندوز 11 یکپارچه شوند، در ویندوز 10x  دیده شده بود.

بازگرداندن امکانات ظاهری ویندوز به شکل قبل نخواهد بود و قطعاً بسیار متفاوت خواهد بود. اگرچه تغییرات بزرگ ممکن است بزرگ در ویندوز مورد استقبال تعداد زیادی از کاربران نشود. به هر حال، در یک ویدیو در ماه اوت سال 2022، Zac Bowden از ویندوز سنترال خبر داد که اگر تغییراتی به سبک ویندوز 8 اعمال شود شوکه خواهد شد، اما امکان ندارد یک بار هم که شده آن را تست کند.

Bowden در ادامه گفت: « اما اگر رایانه‌های قابل تاشو به سرعت رواج پیدا کنند، باید منتظر تغییرات بسیاری در طراحی و UX ویندوز 12 باشیم.» مایکروسافت ممکن است تصمیم بگیرد یک جایگزین جدید با فرم تاشو برای Surface Neo که پیش از این طراحی آن لغو شده است، عرضه کند.» این قابلیت با معرفی ویندوز 11 به کلی حذف شد، اما تجربه استفاده از تبلت ‌ها در حال حاضر به حدی خوب شده است که این امکان وجود دارد در ویندوز 12 فرم های تاشو به بازار برگردند.

همچنین به نظر می‌رسد هوش مصنوعی (AI) در ویندوز 12 نقش مهمی خواهد داشت. در سخنرانی اصلی AMD در CES 2023 در ژانویه، معاون مدیرعامل مایکروسافت، پانوس پانای، گفت که "هوش مصنوعی به چگونگی انجام کارهای شما در ویندوز و بازسازی فایل ها کمک شایانی خواهد کرد". هنوز نمی‌دانیم کدام ویژگی‌ها قرار است توسط هوش مصنوعی تغذیه ش.ند، اما احتمالا دارد بر روی واحد پردازش عصبی (NPU) که در مدل‌های ARM سری Surface Pro 9  یافت می‌شود، ساخت و طراحی های آن شکل بگیرد.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در هوش مصنوعی Bing خود مبتنی بر (ChatGPT) و افزودن آن به نوار جستجوی ویندوز 11 (به‌طور محدود) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی نقش بسیار مهمی در نسخه بزرگ بعدی ویندوز خواهد داشت.

مقاله اصلی سایت ویندوز سنترال که به تاریخ انتشار 2024 اشاره کرده بود، ویژگی‌های جدید مشخصی ارائه نکرده بود. اما به نظر می‌رسد استراتژی فعلی شرکت، یعنی به روزرسانی‌های بزرگ "Moment" در هر چند ماه یک بار ادامه خواهد داشت. برای مایکروسافت، اولویت باید با ساختن ویندوز 12 به شکل پایدار و بدون اشکال باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید