جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سیستم عامل لینوکس چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
سیستم عامل لینوکس چیست؟

آیا تا به حال نام این سیستم عامل را شنیده اید؟ و یا اصلا با همه ی سیستم عامل ها آشنایی دارید؟ طبیعتا اگر نیاز نداشته باشید و سر و کارتان با کامپیوتر کم باشد آشنایی چندانی با انواع سیستم عامل ها نخواهید داشت و فقط شاید مشهور ترین آن ها را شنیده باشید و با آن ها کار کرده باشید. لینوکس به خانواده‌ ای از سیستم ‌های عامل متن - باز و رایگان مبتنی بر کرنل لینوکس گفته می ‌شود. کرنل لینوکس یک کرنل سیستم عامل است که از سوی لینوس تروالدز انتشار یافته است. معمولا این سیستم عامل در یک توزیع لینوکس بسته‌ بندی می ‌شود. تعریف فوق، در صورتی که ندانید سیستم عامل چیست و UNIX به چه معنا است، احتمالاً کمکی به درک ماهیت لینوکس نخواهد کرد. بنابراین ابتدا باید با مفهوم سیستم عامل آشنا شویم.

سیستم عامل چیست؟

همین الان متصور شوید که یک رایانه کاملاً جدید دارید و هیچ کس تا کنون هیچ نوع دیسکی به آن وصل نکرده است. بنابراین هیچ نرم ‌افزاری روی این رایانه نصب نشده است. اگر این رایانه را روشن کنید، پس از چند بار تلاش در نهایت به شما پیغام خواهد داد که نمی ‌تواند یک سیستم عامل را پیدا کند. بنابراین مهم‌ ترین نرم‌ افزار یک رایانه، سیستم عامل است. بدون وجود یک سیستم عامل، امکان وب گردی، پخش موسیقی، و نوشتن هیچ متنی با استفاده از رایانه وجود نخواهد داشت. در واقع بدون وجود سیستم عامل، رایانه یک قطعه سخت ‌افزاری بی ‌مصرف است.

سیستم عامل لینوکس چیست؟

همه ی ما تقریبا یک بار در زندگی مان با سیستم و کامپیوتر سر و کله زده ایم و به اصطلاح کارمان به کامپیوتر گیر بوده است اما معمولا عده ای خاصی جزییات و کاربرد دقیق همه ی امکانات آن را می دانند. در حقیقت سیستم عامل نرم افزاری است که به مدیریت منابع موجود در یک دستگاه می ‌پردازد یعنی ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار را فراهم می‌ کند. دستگاه می ‌تواند لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، مودم، سوئیچ و … باشد. می ‌توان گفت وظیفه اصلی سیستم عامل برقراری ارتباط بین کاربر و قطعات دستگاه الکتریکی است که در واقع این واسطه ها به کاربر کمک می کنند تا بتواند به راحتی از کامپیوتر و یا گوشی خود استفاده کند.

هم اکنون در کل دنیا، سیستم عامل ‌های مشهوری مانند ویندوز، لینوکس و مک‌ بر روی سیستم ‌های کامپیوتری، رایانه ‌ای و لپ تاپ‌ ها وجود دارند و بر روی گوشی ‌های تلفن همراه نیز سیستم عامل اندروید و ios جز متداول ترین مواردی اند که مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اگر بخواهیم از لحاظ فنی لینوکس را شرح دهیم، میتوان چنین گفت که به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می گردد. اما از طرفی برخی نیز می گویند که لینوکس که با نماد پنگوئن شناخته می شود، هم نوعی سیستم عامل مانند ویندوز است و دسته سوم هم که کلا اعتقاد بر این دارند Linux نام دیگر Ubunto است و این دو یکی هستند.

در حقیقت در این مقاله قصد داریم تا به شما همه ی جزییات را بگوییم. این سیستم عامل در میان مردم و به خصوص مهندسان نرم ‌افزار محبوبیت ویژه ‌ای دارد. قبل از همه چیز برای آشنایی با سیستم عامل لینوکس باید بدانید که سیستم عامل یونیکس در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد. این سیستم عامل گران قیمت بود و همه مردم نمی ‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند. بنابراین سیستم عامل لینوکس که بسیار شبیه به یونیکس و از زیر شاخه‌های آن است، به عنوان جانشین برگزیده شد. در سال ۱۹۹۱ تورالدز لینوکس هسته مرکزی لینوکس را ساخت. سیستم عامل لینوکس توسط کمپانی‌های بسیاری پشتیبانی می‌ شود.

کرنل یا هسته لینوکس چیست؟

به غیر از مباحثی که در بخش بالایی ذکر شد در اینجا قصد داریم به جزییات بیشتری بپردازیم و در رابطه با بخشی به نام هسته صحبت کنیم. به طور کلی می ‌توان اظهار داشت که هر سیستم ‌عاملی دارای هسته یا کرنل و رابط بین نرم افزار و سخت افزار سیستم است، در حقیقت باید گفت وظیفه انجام کارهای اساسی و پایه برعهده هسته یا کرنل است. در اصل، لینوکس پایین ترین سطح اجزای نرم افزاری یک سیستم به شمار می رود و اگر این بخش آسیب ببیند بقیه نرم افزارها هم قادر به استفاده نخواهند بود. از وظایف هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه ‌های دیگر موجود در سیستم متصل می‌ کند.

بیشتر بخوانید: 0 تا 100 یادگیری سیستم عامل - بخش اول

وظایف هسته سیستم عامل لینوکسبه طور دقیق و علمی چیست؟

از مهمترین و اساسی ترین وظایف هسته این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) ذخیره سازی داده‌ ها: ذخیره سازی داده‌ ها در حافظه ‌ای که با دسترسی تصادفی کار می ‌کند یا در حافظه

2) دائمی ‌و یا در فایل سیستم مجازی صورت می ‌گیرد.

3) دسترسی داشتن به شبکه کامپیوتری

4) داشتن قدرت زمان بندی

5) استفاده و بهره برداری از ابزارهای ورودی و خروجی همچون موس، کیبورد، وب کم و فلش  usb

6) دارا بودن امنیت: این امنیت می ‌تواند شامل امنیت‌ منابع و همچنین کاربران و گروه‌ های کاربری مختلف باشد.

منظور از عمومی‌ بودن لینوکس چیست؟

از ابتدای مقاله بارها به شما گفتیم که این سیستم عامل نوعی سیستم عامل متن-باز است و بر همین اساس برنامه نویسان زیادی می ‌توانند آن را توسعه دهند و نیازهای خود را در حوزه‌ های مختلف برطرف نمایند. در حال حاضر نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که از لینوکس‌ به عنوان سیستم عامل زیرساخت استفاده می ‌کنند. هر یک از این نرم افزارها میلیون ‌ها کاربر دارند و بسیار مورد توجه هستند. با برنامه نویسی لینوکس می توان این سیستم عامل را توسعه داد و با زبان های مختلفی مانند python، php و … می توان برنامه نویسی در لینوکس را انجام داد.

زبان برنامه نویسی لینوکس چیست؟

در این بخش قصد داریم در رابطه با زبان برنامه نویسی این سیستم عامل صحبت کنیم که این مورد یکی از موارد مهم مخصوصا برای متخصصین نرم افزار است. این سیستم عامل یک سیستم عامل خط فرمان منبع باز است. اما شامل یک کامپایلر زبان C نیز هست که یک زبان برنامه نویسی به حساب می آید. لینوکس همچنین شامل ویژگی های Shell Programmimg می باشد که با استفاده از دستورات لینوکس و سایر برنامه ها، آن را به یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند تبدیل می کنند.

توزیع لینوکس چیست؟ ( انواع لینوکس به چه معنایی است؟)

حال در این قسمت قصد داریم بگوییم که توزیع این سیستم عامل چه معنایی دارد و چه کارایی ای دارد. در حقیقت این عبارت به این معناست که یک سیستم عامل است از یک مجموعه نرم افزاری بر طبق هسته لینوکس و غالبا یک سیستم مدیریت بسته ‌ای ساخته شده است. کاربران لینوکس معمولاً با بارگیری یکی از توزیع‌ های لینوکس، سیستم عامل خود را به دست می آورند. لینوکس برای طیف گسترده‌ ای از سیستم ها اعم از دستگاه های تعبیه شده مثل  OpenWrtو رایانه‌ های شخصی Linux Mint گرفته تا ابر رایانه های قدرتمند به عنوان مثال، توزیع های Rocks Cluster توزیع دارد. توزیع معمولی لینوکس شامل هسته لینوکس، ابزارها و کتابخانه‌های GNU، نرم افزار اضافی، اسناد و مدارک، یک سیستم پنجره‌ ای، یک مدیر پنجره و یک محیط دسک تاپ است.

این جملات ممکن است کمی تخصصی باشند وفهم آن ها هم کمی سخت اما به زبان ساده تر می توان گفت که غالب نرم افزارهایی که وجود دارند شامل نرم افزارهای آزاد و منبع باز هستند که به صورت binary  کامپایل شده و منبع کد آن‌ها در دسترس است که امکان تغییر در نرم افزار اصلی را می‌دهد. معمولاً توزیع‌های لینوکس به صورت اختیاری شامل برخی نرم افزارهای اختصاصی هستند که ممکن است در قالب کد منبع در دسترس نباشند. به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات در حوزه امنیت سیستم عامل این مقاله را مطالعه نمایید.

UNIX یا یونیکس چیست؟

تا به اینجا در رابطه با سیستم عامل لینوکس توضیحاتی را به شما ارائه دادیم اما بهتر است کمی در رابطه با سیستم عامل پیشین آن بدانید تا با آگاهی بهتری در این رابطه اظهار نظر کنید. سیستم عامل یونیکس در سال 1969 در آزمایشگاه‌ های Bell که شاخه‌ ای از شرکت تلفن آمریکا (AT&T) بود، متولد شد. انواع بسیار متفاوتی از یونیکس وجود دارند که آن را به قدیمی ‌ترین سیستم عامل تجاری موجود تبدیل می ‌کند که بسیار قبل ‌تر از ویندوز مایکروسافت و مک اپل عرضه شده است. در حقیقت همان طور که گفته شد لینوکس صرفاً یک نوع از یونیکس است. غالب نسخه‌ های مختلف یونیکس همچنان به ‌روزرسانی می‌ شوند و همچنان امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می ‌گیرند. نسخه‌ های موفق یونیکس بر مبنای نسخه سیستم پنج شرکت AT&T است که یک استاندارد برای یونیکس تعیین کرد.

کاربرد سیستم عامل لینوکس

تا این قسمت به چیستی معنای این سیستم عامل پرداختیم، اما در ادامه در این بخش به کاربرد این سیستم عامل اشاره خواهیم کرد. همان طور که گفته شد این سیستم عامل، سیستم عاملی متن - باز است و به دلیل متن باز بودن برنامه لینوکس، امنیت سیستم عامل آن بسیار بالاست. در نتیجه برای سازمان هایی که نیاز به حد بالای امنیت هستند بسیار کاربردی است. این نرم افزار به عنوان سیستم عامل محبوب در شبکه‌ها و محیط‌ های شبکه‌ ای استفاده می‌ شود و می‌ توان گفت که ۷۰ درصد فایروال ‌های مورد استفاده در شبکه‌ های دنیا، از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌ کنند. از دیگر کاربرد های لینوکس می توان به تطبیق آن با اندروید اشاره کرد که هم زمان از آن ها برای افزایش سرعت و کارایی نوت بوک ها استفاده می شود.

سیستم عامل لینوکس چیست؟

مزایای سیستم عامل لینوکس

در مورد هر موضوعی نیاز داریم که هم از مزایا و هم از معایب آن باخبر باشیم تا بتوانمی به درستی تصمیمی بگیریم. در اینجا قصد داریم برخی از مزایای سیستم عامل لینوکس را شرح دهیم:

1) رایگان بودن :

همان طور که گفته شد این سیستم عامل متن باز است و به همین دلیل به صورت رایگان

دراختیار دیگران قرار می گیرد، مزیتی بسیار ویژه نصبت به بقیه سیستم عامل ها دارد. چرا که هزینه ای برای فرد استفاده کننده ندارد.

2) امنیت بالا :

به این خاطر که این سیستم عامل متن باز است در هر روز افراد بسیار زیادی بر روی بالا بردن

حفاظت آن کار کرده و حفره های نا امن را مسدود می کنند.

3) سریع بودن این سیستم عامل

4) پشتیبانی قوی

5) عدم نیازی به نصب درایور

6) چند کاربره بودن

7) سبک بودن :

این سیستم عامل سبک است به این دلیل که شرایط مورد نیاز برای اجرای آن بسیار کمتر از

سایر سیستم عامل ‌ها است. طبیعتا اجرای راحت یک مزیت محسوب می گردد. در لینوکس، میزان حافظه و فضای دیسک مورد نیاز نیز کمتر است. به طور کلی، بیشتر توزیع ‌های لینوکس به ۱۲۸ مگابایت RAM و تقریباً به همان میزان فضای دیسک نیاز دارند.

8) انعطاف پذیری

9) پایداری :

به طور کلی پایداری یکی از گزینه های مهم برای هر کاربر است. پایداری در این سیستم عامل

یکی از شاخصه های بارز می باشد. این سیستم عامل نسبت به سایر سیستم عامل ‌ها پایدارتر است. لینوکس برای حفظ سطح عملکرد نیازی به راه اندازی مجدد سیستم ندارد. همچنین به ندرت کند می شود و زمان اجرای بالایی دارد.

10) به ‌روز رسانی ‌های نرم افزار:

خوشبختانه به روز رسانی ‌های نرم ‌افزار در کنترل کاربر است. ما می ‌توانیمبه روزرسانی ‌های مورد نیاز را انتخاب کنیم. این به روز رسانی‌ ها در لینوکس بسیار سریع ‌تر از سایر سیستم عامل ‌ها هستند و بنابراین می‌ توانند به راحتی و بدون مواجه شدن با مشکلی نصب شوند.

11) مناسب برنامه نویسان :

کاربرد این سیستم عامل کمی کمتر از دیگر سیستم عامل هاست اما این مورد برای کاربران عادی صدق می کند و در واقع این سیستم عامل برای برنامه نویسان بسیار مناسب و کاربردی است. سیستم عامل لینوکس تقریباً از همه انواع زبان ‌های برنامه ‌نویسی پر کاربرد مانند C / C ++، Java، Python، Ruby و … پشتیبانی می ‌کند. علاوه بر این، طیف وسیعی از برنامه ‌های مفید را برای توسعه ارائه می‌ دهد.

معایب سیستم عامل لینوکس

1) این سیستم عامل user friendly نیست

2) کمبود برنامه های اختصاصی برای این سیستم عامل

3) عدم وجود درایور برخی از سخت افزارها

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید