جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اختلال شخصیت شکافته: علائم، نشانه ها، علل، تشخیص و موارد دیگر

author منتشر کننده
نظرات (1) 2 0
اختلال شخصیت شکافته: علائم، نشانه ها، علل، تشخیص و موارد دیگر

شخصیت منشعب یا تقسیم شده به اختلال هویت تجزیه (DID) اشاره دارد، یک اختلال روانی که در آن فرد دارای دو یا چند شخصیت متمایز است. افکار، اعمال و رفتارهای هر شخصیتی ممکن است کاملاً متفاوت باشد.

اغلب ضربه به خصوص در دوران کودکی باعث این بیماری می‌شود. در حالی که هیچ درمان مشخصی برای DID وجود ندارد، اما درمان طولانی مدت ممکن است به افراد کمک کند شخصیت خود را در یک شخصیت ترکیب کنند.

در این مقاله اختلال شخصیت شکافته، از جمله علل، علائم، تشخیص و موارد دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد.

اختلال شخصیت شکافته چیست؟

تقسیم شخصیت اصطلاحی محبوب برای DID است. در گذشته، DID به عنوان اختلال شخصیت چندگانه شناخته میشد.

افراد مبتلا به DID دارای دو یا چند شخصیت متمایز هستند. آن ها به عنوان تغییرات ساده در صفات یا خلقیات ظاهر نمی‌شوند. فرد مبتلا به DID تفاوت های چشمگیری بین این هویت های جایگزین بیان می‌کند، که می‌تواند به عنوان تغییر دهنده نیز شناخته شود.

غالباً، این شخصیت ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. این شخصیت های پراکنده برای مدتی هویت فرد را کنترل می کنند.

یک شخص همچنین هویت اصلی یا میزبان خود را که همان شخصیت اصلی اوست حفظ کرده و به نام داده شده خود پاسخ خواهد داد. هویت اولیه آن ها به طور کلی منفعل تر است و ممکن است از شخصیت های دیگر بی اطلاع باشند.

وقتی یک تغییر شخصیت اتفاق می‌افتد، شخصیت جدید دارای یک تاریخچه مشخص، یک هویت جدید و رفتارهای متفاوت خواهد بود.

این شخصیت های منشعب یا تغییر یافته، غالباً مختص به خود هستند:

- نام

- سن

- جنسیت

- حالات روحی

- خاطرات

- واژگان

یک شخصیت جدید خود را متفاوت می‌بیند. به عنوان مثال، کسی که در بدو تولد به مرد اختصاص داده می‌شود، هویت متناوب زن دارد. آن ها ممکن است خود را با ویژگی های جنسی بیولوژیکی زن تجربه کنند.

جابجایی بین این شخصیت ها زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با یک عامل استرس زا یا محرک خاصی روبرو شود.

علل اختلال شخصیت شکافته

علت دقیق DID به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، یک رابطه قوی بین وضعیت و آسیب وجود دارد. این ممکن است به ویژه در مورد ضربه یا سواستفاده در دوران کودکی صادق باشد. در اروپا، ایالات متحده و کانادا، 90 درصد از افرادی که DID را تجربه می‌کنند، قربانیان ضربه شدید در دوران کودکی هستند.

این وضعیت نشان دهنده کسی است که برای ادغام و جذب برخی از جنبه های هویت خود تلاش می‌کند، که با گذشت زمان از هم جدا می‌شوند.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت شکافته

علائم DID ممکن است متفاوت باشد، اما شامل تغییر بین دو یا چند شخصیت جداگانه است.

علائم شامل:

تجربه دو یا چند شخصیت جداگانه ، هرکدام با هویت و ادراک شخصی خود.

یک تغییر قابل توجه در احساس خود شخص.

شکاف های مکرر در حافظه و تاریخچه شخصی، که به دلیل فراموشی طبیعی نیست، از جمله از دست دادن خاطرات و فراموش کردن حوادث روزمره.

وقتی این شخصیت های دیگر مسئولیت را به دست می‌گیرند، آن ها غالباً با واژگان دیگری صحبت می کنند و ژست های متفاوتی می‌گیرند. در برخی موارد، یک شخصیت ممکن است عادت های خاصی را نیز تجربه کند، مانند سیگار کشیدن یا خشونت.

در تغییر از یک شخصیت به شخصیت دیگر، فرد ممکن است علائم دیگری را تجربه کند. برخی از افراد می‌توانند اضطراب داشته باشند، زیرا ممکن است از تغییر شخصیت ترسیده باشند. برخی ممکن است بسیار عصبانی یا خشن شوند. دیگران ممکن است این انتقال ها را اصلاً مشاهده نکنند یا به خاطر بسپارند، اگرچه ممکن است شخص دیگری آن ها را متوجه شود.

ممکن است شخصیت های خاصی در واکنش به موقعیت های خاص ظاهر شوند. این علائم می‌تواند باعث پریشانی قابل توجهی در فرد شود و توانایی او را در زندگی عادی زندگی مختل کند.

سایر علائم اختلال شخصیت شکافته

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- فراموشی

- از دست دادن حس زمان

- رفتن به یک حالت خلسه مانند

- تجارب خارج از بدن یا شخصی سازی

- انجام رفتارهایی غیرمعمول برای شخص

- اختلالات خواب

فرد مبتلا به DID ممکن است علائم بیماری های دیگری مانند خودزنی را نیز تجربه کند. یک مطالعه خاطر نشان می‌کند که بیش از 70٪ افراد مبتلا به DID اقدام به خودکشی کرده اند.

عوامل خطر در رابطه با اختلال شخصیت شکافته

تروما اغلب به عنوان یک واکنش روانشناختی باعث ایجاد DID می‌شود، بنابراین یک عامل خطرناک به خصوص در دوران کودکی است. این آسیب می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

- آزار جسمی

- سوء استفاده جنسی

- غفلت عاطفی

- سو استفاده روانی

در بعضی موارد، کودک ممکن است شکل مشخصی از سوء رفتار را تجربه نکند، اما در محیط امن خانه رشد نکند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است با والدین بسیار غیرقابل پیش بینی زندگی کنند.

اختلال هویت تجزیه ای ممکن است در کنار سایر اختلالات ظاهر شود. این بدان معنی است که چندین اختلال بهداشت روانی ممکن است از یک علت ایجاد شود.

اختلالات شایع در اختلال شخصیت شکافته

سایر اختلالات شایع که می توانند در کنار DID ایجاد شوند عبارتند از:

- اختلال شخصیت مرزی

- افسردگی

- اختلال مصرف مواد

- اختلال استرس پس از سانحه

- اختلالات اشتها

- اضطراب

- اختلال وسواس فکری عملی

تشخیص اختلال شخصیت شکافته

تشخیص DID زمان بر است. تشخیص اشتباه امری رایج است و پزشکان باید علائم فرد را مشاهده کرده و سایر شرایط را کنار بگذارند.

برای تشخیص درست، پزشکان باید شخصیت های مختلف و نحوه تأثیر آن ها بر روی شخص را ببینند.

زمان نیز عامل مهمی در مشاهده مقیاس کامل علائم است. این به این دلیل است که افرادی که برای کمک به DID مراجعه می‌کنند، معمولاً با علائمی مرتبط با سایر شرایط بهداشت روان روبرو می‌شوند.

علاوه بر این، چون DID اغلب در کنار سایر اختلالات رخ می‌دهد، پزشکان باید علائم سایر شرایط را قبل از تشخیص رد کنند. به این ترتیب، آن ها ممکن است برای درمان این بیماری ها ابتدا روش های درمانی یا دارویی تجویز کنند.

درمان اختلال شخصیت شکافته

هیچ راهنمایی در مورد نحوه درمان DID وجود ندارد. پزشکان اغلب درمان ها را به صورت موردی تجویز می‌کنند.

هیچ داروی خاصی برای DID وجود ندارد. برنامه های درمانی هر شرایطی را که در کنار DID ایجاد شود کنترل می کنند و می‌توانند روان درمانی را با هر داروی دیگر برای کمک به علائم ترکیب کنند.

روان درمانی اختلال شخصیت شکافته

روان درمانی یا گفتمان درمانی، درمان اصلی برای افراد مبتلا به DID است. تکنیک هایی مانند درمان شناختی رفتاری ممکن است به فرد کمک کند تا محرک هایی را که باعث تغییر شخصیت می‌شوند، کار کند و یاد بگیرد.

در DID، روان درمانی برای کمک به تلفیق هویت فرد و یادگیری کنار آمدن با تجربیات پس از سانحه است.

سایر روش های درمانی برای روان درمانی اختلال شخصیت شکافته

هنر درمانی، حرکت درمانی و تکنیک های آرام سازی همگی می‌توانند در درمان DID جایگاهی داشته باشند. این روش ها ممکن است به افراد کمک کند جنبه هایی از ذهن خود را در یک محیط کم فشار وصل کنند.

به طور کل باید این نکته را در نظر داشت که درمان قطعی برای  اختلال شخصیت شکافته وجود ندارد و تمام روش های درمانی تنها در جهت بهبود وضعیت بیمار انجام می‌گیرد.

خلاصه ای از اختلال شخصیت شکافته

آسیب های دوران کودکی اغلب علت اختلال شخصیت شکاف است، که اکنون به عنوان DID شناخته می‌شود.

یک فرد به طور ناخودآگاه شخصیت های دیگری را ایجاد می‌کند تا جنبه های خاصی از خود و آسیب های خود را کنترل کند، بدون آن ها نمی‌توانند کنار بیایند.

هیچ درمان خاصی برای DID وجود ندارد. با این حال، بسیاری از افراد می‌توانند از طریق روان درمانی منظم به مدیریت علائم خود کمک کرده و برای تلفیق هویت خود تلاش کنند. آن ها همچنین می‌توانند علائم دیگر را با دارو کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب جالب و نویی بود. ممنون از نویسنده

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید