جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از خلق ایده تا شروع به کار

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
از خلق ایده تا شروع به کار

در پی چالش های تمام نشدنی و بسیار پیچیده ای که تمام شدنی نیستند و مدام در حال تغییرند، شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که برای موفقیت و پیشی گرفتن باید مداوم در حال نوآوری باشند. پس بدین منظور باید همواره به دنبال راه های جدیدی باشیم تا بتوانیم نوآوری خود را شکوفا کنیم و به همین دلیل است که مشارکت ها و کارهای گروهی، توانایی خلاق بودن و تفکر بیشتری را برای ما بوجود می آورد. با کمی تفکر و تلاش قطعا این کار شدنی است.

اگر کمی در زندگی خود تمرین و تلاش کنیم می‌توانم به خلق ایده ها و نوآوری های بسیار مفیدی برسیم. اکثر مردم فکر میکنند که خلق ایده و نوآوری به طور ناگهانی به ذهن خطور میکند که کاملا اشتباه است. در بعضی موارد ممکن است اینگونه فکر کنیم که خلق ایده تنها یک استعداد خدادادی است و هر کسی نمیتواند این کار را به درستی انجام دهد اما این ذهنیت کاملا اشتباه است.

تمامی این افکار غلط هستند و فقط شما را از مسیر پیشرفت و موفقیت دور میکنند. با کمی تفکر و تلاش میتوانید این استعداد را در خود پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم که توضیح دهیم چگونه میتوان خلق ایده های مفید کرد.

از خلق ایده تا شروع به کار

مراحل خلق ایده ناب

مورد اول: سعی کنید در جلسات مشاهده شرکت کنید. ایده های بسیار عالی در تنهایی بوجود نمی آیند و اتفاق نمی افتد بلکه به روشی نیاز است که بتوانید خوب بیندیشید و تفکر کنید. وقت خود را به جلساتی اختصاص بدهید که در آن جلسات ذهن شما شروع به تفکر کند و مغز را تحریک کند.

مورد دوم: مطالعه بیشتری بر روی کتاب ها داشته باشید. خواندن کتاب به هر روش و طریقی به ایجاد خلق ایده و نوآوری و تحریک ذهن شما کمک میکند. اگر در طول روز تایم زیادی برای خواندن ندارید، پس سعی کنید تا زمان هایی را برای خود مشخص کنید تا بتوانید کمی مطالعه کنید.

مورد سوم: معاشرت کنید. بیرون رفتن با دوستان و آشنایان سبب ایجاد یک مسیر فکری میشود. ایده های خود را برای دوستان و همکاران خود توضیح دهید .

مورد چهارم: در سایت های مختلف جست و جو کنید. زمانی که میخواهید به دنبال چیزی بگردید گوگل بسیار عالی میباشد. هر هفته یا هر زمانی که در برنامه ریزی خود دارید، زمان بگذارید تا در سایت ها جست و جو کنید.

مورد پنجم: ایده هایی را که دارید ثبت کنید. باید سعی کنید ایده ها و خلاقیت های خود را ثبت کنید. پس سعی کنید همیشه یک دفتر به همراه خود داشته باشید تا به محض خلق ایده آن را یادداشت کنید. سعی کنید این کار را هرروز انجام دهید حتی اگر ایده جدیدی ندارید.

مورد ششم: ورزش کنید و مدیتیشن انجام دهید. زمانی که ذهن مملو از افکار و نگرانی های روزمره است دشوار خواهد بود که ایده های بزرگ داشته باشید. شما به فضای آرامی نیاز دارید. مدیتیشن به شما کمک می کند ذهن خود را از کسب و کار و استرس روزانه پاک کنید. سپس می توانید به آرامی بر روی آینده تان تمرکز یا مسائل جهانی را حل کنید. همچنین سعی کنید زمانی را به ورزش کردن در روز برای خود اختصاص دهید تا ذهنتان کاملا باز شود.

مورد هفتم: مجله بخوانید. برای ثبت کردن افکارتان، تاریخچه و همچنین احساسات زندگیتان این کار یک روش بسیار عالی به حساب می آید.

مورد هشتم: سرگرم بازی شوید. فعال کردن حس سرگرمی در شما باعث می‌شود روحیه شما را تقویت کند و بخش هایی از ذهنتان را تحریک کند. انواع بازی هایی که میتوانید انجام دهید این است که به طور مثال با اسباب بازی های کودکان مانند روبیک ذهنتان را درگیر کنید، بازی با ورق یا کارت های فکری، پانتومیم و اسکربل از جمله بازی هایی هستند که به تقویت ذهنتان کمک میکند.

مورد نهم: بگذارید حوصله تان سر برود و بی حوصله بشوید. در دنیای مدرن، گیج شدن توسط تلویزیون، تلفن های هوشمند، رسانه های اجتماعی و یک میلیون چیز دیگر بسیار آسان است. با این حال، فکر کردن خلاقانه، گاهی اوقات خسته کننده خواهد بود. خستگی باعث می شود که مغز به روش های جدید عمل کند چون به دنبال تحریک است که منجر به ایده های تازه می شود. هر هفته زمانی را کنار بگذارید که هیچ برنامه ای ندارید هنگامی که احساس کسالت می کنید، مانند زمانی که منتظر یک مترو هستید، در مقابل نیاز به چک کردن یک گوشی هوشمند و یا حواس پرتی دیگر مقاومت و به جای آن، دنیای اطراف خود را مشاهده کنید.

مورد دهم: مهارت های جدید یاد بگیرید. از مهم ترین ویژگی های افراد خلاق این است که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید هستند. مخصوصا در حوزه ای که کار میکنید مطالعه کردن و یادگیری باعث موفقیت بیشتری در شما میشود.

مورد یازدهم: نقشه کشی ذهنی انجام دهید. نقشه ذهنی راهی برای بررسی ایده ها به روش آزاد است و به سازمان بصری و سازمان منطقی نیاز دارد که کل مغز شما را درگیر کرده و خلاقیت را تشویق می کند. با یک تکه کاغذ و یا نشانگر شروع کنید. مفهومی که با آن کار می کنید را بنویسید. خطوطی را از مرکز بکشید تا اشکال جدید با مفاهیم مرتبط خلق کنید.

مورد دوازدهم: عقایدتان را بیان کنید. یکی از روش های موثر بیان عقاید است ؛ بیان کردن ایده های خود با صدای بلند بسیار موثر است .ایده خود را به شخص دیگری منتقل کنید و آن را به طور خودکار توضیح دهید و از روی یادداشت نخوانید .فرآیند ارتباط یک ایده - حتی اگر درخواست بازخورد نکنید به شما کمک می کند توضیح دهید و آن را به روش جدیدی ببینید.

مورد سیزدهم: تغییری را در محیط خود بوجود بیاورید. تغییر وضع ظاهری محیط اطرافتان باعث می شود ذهن خسته شما دوباره به کار افتد و ذهن شما به صورت ناخودآگاه به سمت یک دیدگاه جدید تغییر جهت دهد. پس ذهن تغییراتی در خود ایجاد کنید و پیاده روی کنید، به باشگاه ورزشی بروید، کنار آب رود بنشینید و در کل به یک مکان جدید قدم بگذارید تا ذهن شما نیز بتواند آزادانه به تمرین و تقلا بپردازد.

مورد چهاردهم: از افکار دیگران هم استفاده کنید. برای گسترش ایده های شخصی از افکار و عقاید دیگران استفاده نمایید زیرا افراد مختلف نظرات و چشم اندازهای متفاوت و توانایی های مختلف دارند. در چنین مواردی ممکن است که تبادل نظر برایتان سود بیشتری داشته باشد.

نکاتی در خلق ایده

سعی کنید شور و اشتیاق خود را دنبال کنید. اشتیاق یک حس قوی در وجود شماست که شما را به سوی یک هدف هدایت می‌کند. این بیش از هر چیز دیگری در جهان توانایی پروراندن اعتماد به نفس، کنجکاوی و ایجاد انگیزه را در شما دارد. اگر شما به عنوان یک کارآفرین اشتیاق نداشته باشید یعنی هیچ چیز ندارید.

عنصر ثابت در داستان‌های موفقیت کسانی که علاقه خود را دنبال کردند فقط تمایل به جذب پول نبوده است، بلکه آن‌ها برای ایجاد تغییر شور و اشتیاق داشتند. همان‌طور که تونی هسیه مدیر عامل Zappos هم گفته است: آرزوهایت را دنبال کن نه پول را، چون در نهایت پول به دنبالت خواهد آمد.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایده پردازی و خلق ایده کسب و کار این است که سعی کنید یک مشکل شخصی یا یک نیاز را حل کنید. همیشه مشکلاتی هستند که در زندگی با آن‌ها رو در رو می‌شوید و فقط آرزو می‌کنید که ای کاش چیزی پیدا می‌شد که زندگی شما را تنها کمی ساده‌تر می‌کرد. کار شما به عنوان یک کارآفرین، شکایت از مشکلات نیست بلکه باید یک راه حل مناسب بیابید. تنها با کمی کند و کاو در این نیازها ذهنتان به سمت هزاران ایده سوق پیدا می‌کند. می‌توانید این نیازها را کامل‌تر کنید و یا اینکه راه حل جدیدی برای رفع آن‌ها بیابید که این راه حل‌ها می‌توانند در قالب یک محصول، سرویس و یا یک خدمت جدید برای رفع آن نیاز باشند.

اگر که شما هم به دنبال یک ایده استارتاپی خوب هستید ابتدا باید ببینید مردم در زندگی شخصی خود چه مشکلاتی دارند؛ یک مشکل را انتخاب کنید و اگر مطمئن هستید که مردم واقعاً مایل به پرداخت هزینه برای راه حل آن هستند شروع به ایده پردازی و یافتن راه حل برای آن بکنید.

زمان ثابت کرده که شما برای رسیدن به موفقیت لزوماً به یک ایده جدید و نو در بازار نیاز ندارید. بلکه می‌توانید از ایده‌های موجود در بازار بهره بگیرید و با پر و بال دادن به آن‌ها ایده‌های دیگری برای کسب و کار خود خلق کنید. کاری که امروزه خیلی از کارآفرینان و کمپانی‌های بزرگ هم انجام می‌دهند و با همین شیوه توانسته‌اند بازار بسیار بزرگی را از آن خود کنند.

مزیتی که این کار برای شما دارد این است که دیگر مجبور به صرف زمان برای تولید حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) برای بازار قابل قبولی که از پیش وجود داشته نیستید. علاوه بر این تحقیقات بازار و مشتریان و از همه مهم‌تر جذب سرمایه برای یک بازار اثبات شده آسان‌تر است.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که به سادگی کپی کردن یک محصول که از قبل وجود دارد هیچ ارزشی ندارد بلکه شما باید سعی کنید محصولی با ارزش‌تر از محصول موجود تولید و عرضه کنید. باید سعی کنید با ایجاد تغییر مشکلی را حل کنید که قبلاً کسی نتوانسته آن را حل کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید