جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

استرس، شایع ترین نوع اختلال در بهداشت روان

author منتشر کننده
نظرات (2) 13 0
استرس، شایع ترین نوع اختلال در بهداشت روان

استرس اگر طولانی مدت و مداوم باشد می‌تواند تاثیرات مخربی را بر بهداشت روان انسان به جای بگذارد. کورتیزول، هورمون مربوط به استرس است. اگر میزان این هورمون در بدن انسان افزایش پیدا کند باعث اختلال در حافظه و هم چنین ایجاد تنش در انسان می‌شود. از دیگر علائم استرس می‌توان اختلال در خواب، تغییر در رفتار و اشتها، اضطراب، پرخاشگری و بی‌حوصلگی و در طولانی مدت ابلا به افسردگی را نام برد که همه ی این موارد می‌توانند عوارض روانی جبران ناپذیری را ایجاد کنند که ممکن است سلامت روانی فرد را دچار مخاطره کنند و باعث اختلال در بهداشت روان شود. استرس اگر دائمی باشد موجب آسیب رسیدن به مغز نیز می‌شود و فرد را محتمل فشار های روانی می‌کند.

استرس

مهارت‌های مقابله با استرس

مقابله با استرس و کنار آمدن با آن به معنای از بین رفتن استرس نیست. برای کنترل استرس باید بتوانید طرز تفکر و رویه‌ی زندگی خود را جوری تغییر دهید که در هر شرایطی قادر به مدیریت آن باشید. افرادی که مهارت مقابله ای خوبی در برابر مشکلات و ناراحتی ها دارند در شرایط استرس زا نیز انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند و تسلیم آن نمی‌شوند. برای کنترل استرس ابتدا باید عوامل استرس زا را کم کنیم، اگر توانایی این کار را نداریم باید با عامل استرس زا کنار بیاییم و آن را بپذیریم و با مهارت‌های مقابله ای تلاش کنیم تا آن را خنثی کنیم. مثبت اندیشی و مراقبه باعث آرامش خاطر می‌شود و در کنترل استرس تاثیر به سزایی دارد. از موارد دیگر برای کنترل استرس می توان به خواب کافی، ورزش کردن، داشتن روابط اجتماعی با دیگران و تغدیه سالم اشاره کرد. کنترل استرس و یادگیری مهارت‌های مقابله با استرس تاثیر مثبتی در سلامت روان و حفظ بهداشت روان دارد.

استرس

آیا استرس می تواند مثبت واقع شود؟

بعضی از استرس هایی که در طول زندگی به سراغمان می‌آیند استرس های مثبتی هستند که باعث رشد و ترغیب ما می‌شوند و باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم. این نوع استرس را که باعث اشفتگی نمی‌شود و قابل کنترل است را یوسترس می‌نامند. استرس مثبت نوعی هیجان مثبت در زندگی ایجاد می‌کند که بعد از سپری کردن آن هیجان، احساس خوبی به ما دست می‌دهد. مثلا استرس ناشی از ازدواج و بچه دارشدن،‌که یک تجربه ی لذت بخش محسوب می‌شود و ممکن است استرس زا باشد ولی این گونه استرس باعث انگیزه و هیجان و عملکرد مثبت در زندگی انسان می‌شود. مقدار زیاد از استرس مثبت سلامتی را به خطر می‌اندازد و مقدار کم آن نیز زندگی را کسالت بار می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. نظام آموزشی کشور اینقدر برای افزایش استرس جوونا کمک میکنه دیگه هیچ استرسی تو زندگی لازم نیست.

  1. ممنونم. استرس یکی از عوامل اصلی مرگ و میر توی دنیای امروزه. شاید باورش سخت باشه اما استرس بیشتر از سرطان میتونه انسان ها را در دام مرگ بیندازه

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید