جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

امکان سنجش اکسیژن خون با یک اپ موبایل

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
امکان سنجش اکسیژن خون با یک اپ موبایل

اپ موبایلی ابداع شده که با کمک هوش مصنوعی، دوربین و فلاش آن می تواند میزان اکسیژن خون را با دقت ۸۰ درصد بسنجد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، بیماری های مختلف از آسم گرفته تا کووید ۱۹ نیازمند اندازه گیری دقیق سطح اکسیژن خون هستند.

در حال حاضر این شاخص با استفاده از دستگاه اکسیژن سنج خون اندازه گیری می شود. این ابزار روی سرانگشت فرد یا گوش او قرار می گیرد. البته سنجش شاخص مذکور با این وسیله در حال حرکت چندان دقیق نیست.

محققان دانشگاه واشنگتن و کالیفرنیا (سن دیگو) با امید به آنکه فرایند را ساده تر کنند، یک اپ موبایل ابداع کرده اند که از دوربین و فلاش موبایل برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: حل مشکل صنایع فولاد و فلزات غیرآهنی با هوش مصنوعی

آنها نشان دادند موبایل می تواند سطح اکسیژن خون را تا ۷۰ درصد ردیابی کند که پایین ترین میزانی است که اکسیمتر قادر به اندازه گیری آن است.

برای استفاده از این سیستم کافی است کاربر انگشت خود را جلوی دوربین و فلاش موبایل قرار دهد و از آن ویدئویی ثبت کند. یک الگوریتم یادگیری عمیق می تواند سطح اکسیژن خون را براساس ویدئو ضبط شده رمزگشایی کند.

محققان این فناوری را روی ۶ داوطلب ۲۰ تا ۳۴ ساله آزمایش کردند. روی انگشت هر شرکت کننده یک اکسیمتر استاندارد نصب شده و در مرحله بعد انگشت دیگر وی در همان دست در مقابل دوربین و فلاش موبایل قرار گرفت. سپس دوربین ویدئویی ضبط کرد. با هر ضربان قلب، خون تازه در بخش هایی که فلاش دوربین روشن کرده بود، جریان می یافت.

دوربین میزان جذب نور توسط خون را در هریک از ۳ کانال رنگی قرمز، سبز و آبی اندازه گیری کرد. در مرحله بعد اندازه گیری های به دست آمده به یک مدل یادگیری عمیق ارائه شدند.

در مدت ۱۵ دقیقه هر شرکت کننده ترکیبی کنترل شده از اکسیژن و نیتروژن را تنفس کرد تا سطح اکسیژن خود را کاهش دهد.

نتایج این تحقیق نشان داد موبایل در ۸۰ درصد مواقع کاهش اکسیژن خون را به درستی نشان می داد. محققان امیدوارند تا با آزمایش الگوریتم روی افراد بیشتری تحقیقات خود را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید