جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اهمیت و نحوه ی انتخاب موضوع مقاله

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
اهمیت و نحوه ی انتخاب موضوع مقاله

یکی از شیرین ترین بخش های تحصیل که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا زیاد با آن مواجه می شوند، نوشتن مقاله و مقاله نویسی می باشد. هر چقدر دانشجویان بتوانند مقاله ‌های بیس و استاندارد بیشتری را برای خود در مجله ‌های معتبر مقالات علمی – پژوهشی بنویسند، می‌توانند رزومه خود را قوی تر کرده و آینده شغلی و کاری خود را در آینده‌ای نه چندان دور تضمین کنند.

شاید مهمترین مرحله از فرآیند تحقیق و تألیف برای یک مقاله علمی پژوهشی یا تحقیق دانشگاهی و درسی انتخاب موضوع مقاله باشد. اگر بتوان موضوع مقاله مناسبی انتخاب کرد، سایر مراحل پژوهشی نیز، بر اساس میزان ارتباطی که به لحاظ معنایی و مفهومی با آن موضوع دارند، ایجاد می شوند. در حقیقت محور اصلی و مبنا و عنصر اساسی موضوع مقاله محسوب می شود و تمامی چارچوب‌ های مقاله بر آن استوار می شود.

دلایل انتخاب موضوع برای مقاله

چیزی که محقق و مؤلف برای انجام یک تحقیق و پژوهش علمی آن را مبنای کار خود قرار می‌دهد، موضوع مقاله است. اما اینکه چرا یک محقق یا دانشجو باید یک موضوع مشخصی را برای تالیف مقاله خود برگزیند، دلایلی دارد از جمله:

علاقه مندی پژوهشگر به آن موضوع (به عنوان متخصص موضوعی): این امکان وجود دارد که پژوهشگر به موضوع خاصی علاقه داشته باشد و صرفاً تمامی پژوهش ‌های خود را بر مبنای همان موضوع انجام دهد. علاقه مندی تا حدی که وی به عنوان متخصص موضوعی در آن زمینه خاص، در جامعه علمی شناخته شده و دیدگاه ‌ها، افکار و آثار آن فرد به عنوان یک مرجع علمی و تخصصی در آن موضوع، تلقی شود.

نیاز‌مندی های موردی افراد (تکالیف یا پروژه های درسی، دانشگاهی و انتخاب موضوع پایان‌نامه): در برخی مواقع دانشجو مجبور به انتخاب یک موضوع مقاله بر اساس موضوعات جدید پژوهشی، یا از بین فهرست‌ موضوعات می شود.

دلایل انتخاب موضوع مقاله

نحوه انتخاب موضوع مقاله

موضوع مقاله را می توان، عاملی برای تمرکز در بخش‌های مقاله و ارتباط آن‌ها با یکدیگر در نظر گرفت. همه ی فرآیند‌هایی که محقق و پژوهشگر در نوشتن یک مقاله علمی یا پایان‌نامه دانشگاهی طی می کند، بر اساس موضوعی است که در ابتدا مدنظر او قرار گرفته است. بدون داشتن موضوعی مشخص برای یک مقاله، پژوهشگر و مؤلف، قادر به نوشتن مقاله ای بر اساس یک ساختار استاندارد و قابل قبول نیست.

برای انتخاب موضوع مقاله خود می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید:

مرحله اول انتخاب موضوع برای مقاله: طوفان فکری برای تولید ایده

در ابتدا برای انتخاب موضوع مقاله، باید موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه مند باشید. برای تولید ایده می توانید از این سوالات استفاده کنید: آیا اخیراً خبری را خوانده اید یا دیدید که باعث عصبانیت شما شده باشد؟ آیا یک مسئله، مشکل یا علاقه شخصی دارید که دوست داشته باشید بیشتر درباره آن بدانید؟ آیا جنبه ای از موضوعی وجود دارد که شما علاقه داشته باشید بیشتر درباره آن بیاموزید؟

مرحله دوم انتخاب موضوع مقاله: بررسی هر موضوع

در مرحله بعد طوفان فکری، تعدادی موضوع که ارزش نگارش مقاله را دارند یافته و هر موضوع مقاله را مورد بررسی قرار دهید. به بررسی مقالاتی که در آن حوزه وجود دارند بپردازید. مقالاتی که با موضوعات مرتبط نوشته شدند را خوانده و بررسی کنید. خواندن و بررسی ایده ها و موضوعات نزدیک به آن برای شما این امکان را فراهم می کند که با دید باز موضوع را انتخاب کنید.

مرحله سوم انتخاب موضوع مقاله: تمرکز روی موضوع

تحقیق درباره موضوعات بسیار گسترده دشوار می باشد. یکی از راه هایی که می توانید موضوع مقاله گسترده را محدود کنید، محدود کردن  آن موضوعات به محیط، فرهنگ، زمان و … می باشد .

مرحله چهارم انتخاب موضوع مقاله: تهیه کردن لیستی از کلمات کلیدی مفید

در این مرحله از انتخاب موضوع مقاله باید کلماتی را که برای توصیف موضوع شما استفاده می شوند دنبال کنید. شما باید به دنبال کلماتی بگردید که موضوع شما را به بهترین شکل توصیف می کنند. برای کلمات کلیدی خود اصطلاحات، مترادف ها و مفاهیم کلیدی گسترده تری بیابید. در زمان جستجوی پایگاه داده و ژورنال ها، این کلمات را یادداشت کنید و بعداً آنها را مورد استفاده قرار دهید.

مرحله پنجم انتخاب موضوع مقاله: انعطاف پذیر بودن برای انتخاب موضوع مقاله

باید بدانید که امری معمولی است اگر در طول فرآیند تحقیق، موضوع مقاله خود را اصلاح کنید. این امکان وجود دارد که در حین تحقیقات خود نیاز داشته باشید موضوع را تغییر دهید یا دامنه آن را محدود کنید یا آن را گسترش دهید. در نتیجه تغییر موضوع قرار نیست شما را از روند نوشتن مقاله دور کند بلکه شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می کند.

نحوه انتخاب موضوع مقاله

مرحله ششم انتخاب موضوع مقاله: تحقیق درباره موضوع خود

برای تحقیق در کاتالوگ، پایگاه داده های مقاله و موتورهای جستجوی اینترنتی، از کلمات کلیدی که جمع آوری کرده اید استفاده کنید. برای دستیابی به پاسخ سوال مطرح شده، اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید. قبل از انتخاب نهایی موضوع مقاله خود کمی تحقیق و مطالعه داشته باشید. به خاطر داشته باشید بخش مهم و پیچیده از فرایند تحقیق انتخاب موضوع مقاله است.

همراه شریف سایتی معتبر برای مشاوره مقاله و پایان نامه

همه افرادی که می ‌خواهند با ورود به دانشگاه در رشته مورد علاقه خود به تمامی آرزو های خود دست یابند و تحصیل کنند، در مراحل لیسانس به بالاتر به نوشتن مقاله و پایان نامه نیازمندند و نوشتن این موارد یکی از دغدغه ‌های اساسی هر یک از دانشجویان فوق لیسانس و دکترا می باشد. همچنین در صورتی که قصد دارید از کشور خارج شوید و یا مهاجرت تحصیلی کنید و در یکی از دانشگاه‌ های معتبر بین‌المللی شانس خود را برای پذیرش تحصیلی افزایش دهید، نیاز به نوشتن مقاله دارید.

مرکز همراه شریف که از تعدادی از فارغ التحصیلان نخبه و با انگیزه در رشته های مختلف تشکیل شده است، به دانشجویان کشور در جهت ارائه پژوهش هایی با سطح بالا و نوین یاری می رساند. شما می توانید به راحتی با مراجعه به سایت همراه شریف از امکانات این مرکز بهره مند شوید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید