جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اپلیکیشن روبیکا و گذری بر دنیای پر هرج و مرج آن

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
اپلیکیشن روبیکا و گذری بر دنیای پر هرج و مرج آن

شاید در حال حاضر بزرگترین اپلیکیشن اجتماعی ایران را روبیکا دانست. اپلیکیشنی بستر زیادی از فضای مجازی را می پیماید تا به بیشترین دستاوردهای دیداری و شنیداری محیط رسانه ای دست یابید. اما عاملی که باعث شده تا کاربران ایرانی کم تر از این محصول ملی حمایت کنند تنازع سود و زیان اپلیکیشن است. برخی از افراد به دلیل رایگان بودن و دسترسی همه جانبه ی اپلیکیشن به تمامی محتویات دلخواه کاربران به شدت به آن وابسته شده اند و تعاریف زیادی را در قبال روبیکا عارض داشتند و برخی دیگر با زدن دست رد بر اپلیکیشن روبیکا، آن را یک برنامه ی ناامن و در حقیقت جاسوسی می دانند که قادر است محتویات ارسالی و دریافتی شما را در کسری از ثانیه به دست آورد.
لذا برنامه روبیکا به مانند برنامه های اجتماعی امروزی دارای نقاط ضعفی است که حل کردن آن بسیار زمان بر خواهد بود. متاسفانه به دلیل بی اهمیتی برخی از مسئولین به برنامه های ملی، این برنامه نیز نتوانسته در دل مردم آنچنان که باید جا باز کند. اکنون با ما همراه باشید تا محتویات روبیکا را به همراه نقاط قوت و ضعف و نکات امنیتی آن تشریح دهیم.

اپلیکیشن روبیکا

شبکه ی اجتماعی روبیکا و شباهت آن به اینستاگرام

شبکه اجتماعی روبیکا بیشتر از هرچیزی به اینستاگرام و تلگرام شباهت دارد. در مرکز برنامه، یک بخشی با نام «روبینو» وجود دارد که شباهت بسیاری به فضای اینستاگرام دارد. لذا شما قادر خواهید بود در این قسمت پست بگذارید، استوری بگذارید و حتی پست ها و استوری ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. روبینو در حقیقت یک شبکه ی تعاملی کاملا مشابه اینستاگرام است که در اپلیکیشن روبیکا قرار گرفته شده و در صورتی به پست های دوستانتان مواجه خواهید شد که آن ها نیز روبینو را داشته باشند و شما آن ها را با ذخیره کردنشان به عنوان مخاطب، دنبال کرده باشید. در سمت چپ روبینو، شاهد بخش «ویترین» خواهید بود. در ویترین، به تمامی کلیپ ها و عکس هایی که کاربران در اپلیکیشن روبیکا بارگذاری کرده اند دسترسی خواهید داشت. این بخش شباهت بی چون و چرایی به منوی Search اینستاگرام دارد. همچنین در سمت راست روبینو، با «پیام رسان» مواجه می شوید که منویی کاملا مشابه تلگران دارد. سرعت انتقال فایل ها برای دوستان و اشتراک گذاری رسانه ها در این قسمت بسیار بالاست و حافظه ی ابری گسترده ای را دارد. شما از طریق همین قسمت می توانید مخاطبانتان را افزایش دهید تا پست های آن ها را در روبینو مشاهده نمایید، وارد صفحه اختصاصیشان شوید و حتی با هنرمندان نام آشنا نیز ارتباط داشته باشید. در بخش پیام رسان، می توانید وارد کانال های پرخاطب شوید که البته قبل از آن باید از قسمت سرویس ها، این کانال ها را اضافه کنید. مطابق تبلیغاتی که چند روز پیش توسط مسئولین اپلیکیشن صورت گرفت گویا هنرمندان در صفحات خصوصی خود پاسخگوی کامنت های دوستان هستند ولی گویا این خبر صحیح نیست و در بند آخر به دقت به آن می پردازیم.

اپلیکیشن روبیکا

روبیکا اینترنت رایگان ایرانسل و همراه اول را عرضه می کند

بیشترین سهم وسوسه ی استفاده از اپلیکیشن روبیکا متعلق به خدمات رایگان اینترنتی است که در روبیکا گنجانده شده تا کاربران با داشتن فقط یک سیم کارت و وصل شدن به داده همراه، وارد برنامه شوند و به صورت رایگان از آن استفاده کنند. در هنگام استفاده از برنامه، به هیچ وجه، از اینترنت و حجم داده شما کم نمی شود و فقط نیاز است اینترنت داده شما روشن باشد. در حقیقت برخی از اپلیکیشن ها برای اینکه هزینه ی اینترنت را برندارند از هزینه های اشتراک شما کسر می کنند ولی روبیکا به صورت کاملا رایگان اجازه می دهد تا کاربران از این اپلیکیشن استفاده کنند. همین عامل موجب شده تا بسیاری از کاربران در استفاده از اپ روبیکا وسوسه شوند. اما ممکن است اینترنت رایگان فقط نقشه ای برای جذب مخاطب باشد و پس از شلوغ شدن محیط کاربری سازندگان نسبت به استفاده زیاد از اپلیکیشن از کاربران کسر هزینه کنند.

دسترسی به خدمات پرداخت در روبیکا

Mega pey یا سرویس ها، دیگر قسمت اپلیکیشن روبیکاست که نشان می دهد این برنامه یک همه کاره ی تمام عیار است. خدمات پرداختی، کیف پول و حتی پرداخت قبض و دریافت شارژ از قسمت سرویس ها قابل انجام است. در این قسمت به تمامی سریال های جدید ایرانی دسترس خواهید داشت. تنها با 35000 شارژ کردن برنامه، تمامی فیلم های روز دنیا را با دوبله فارسی می توانید تماشا کنید.
از مهم ترین سرویس هایی که روبیکا عرضه می کند:

+ خرید شارژ

+ فیلم و سریال

+ آموزش

+ لینک کانال های پرطرفدار

+ لینک درون برنامه ای پرداخت قبوض

+ موزیک

+ اخبار

+ خرید بلیت اتوبوس، هواپیما و ...

دسترسی به تمامی سریال ها، موسیقی ها و فیلم های روز در اپلیکیشن روبیکا

شاید قبل از نصب روبیکا، آنچنان هم برنامه ی جالبی به نظر نرسد. چرا که با خود، نام ایرانی بودن را به دوش می کشد. اما پس از نصب اپلیکیشن، اگر بخواهید به سرویس های فیلم و سریال ها نگاهی بیندازید چیزی را از دست نداده اید. پس از اشتراک 35 هزار تومانی روبیکا، همه ی فیلم ها و سریال ها برای شما باز می شود. مصرف تماشای فیلم ها بدون خرید اشتراک ویژه سرویس 35 هزار تومانی همان مصرف تمام بها خواهد بود. اما در صورتی که اشتراک سرویس روبیکا را بخرید، تماشای هر فیلمی نیم بها مصرف می شود.

اپلیکیشن روبیکا

دنیای آموزشی، سلامت و برنامه های تلویزیونی روبیکا

روبیکا دنیای آموزشی و سلامت شما راه هم فراموش نکرده و جدیدترین آگهی های روز را مبتنی بر سلامت شما در برنامه قرار داده است. در قسمت سرویس ها، می توانید در کنار آگهی ها و نیازمندی ها، به دنیای سلامت و پزشکی رجوع کنید. شاهد  انواع میوه ها، سبزیجات و حتی صیفی جات خواهید بود نسبت به خرید اینترنتی آن اقدام کنید. کانال های پر مخاطب در قسمت سرویس قرار داده شده و راه فعال کردن بخش پیام رسان را برای شما فراهم تر می کند.

در قسمت آموزش و کتاب، وارد یه پنل جدید خواهید شد که در آنجا می توان از طربق پشتیبان، آموزش لازم را برای ادامه ی روند آموزش فرا بگیرید. مدارس هوشمند، معلم یاب و حتی پویش کتاب خوانی در این قسمت گنجانده شده است.

از مهم ترین بخش های سرویس روبیکا، بخش پشتیبانی آن است که شامل سه بخش پشتیبانی سرویس پرداخت (خرید شارژ و ..)، پشتیبانی سرویس بیمه (طرح مستمری و ...) و پشتیبانی سرویس گردشگری (تاکسی پلاس، بلیت اتوبوس و ..) می شود.

حاشیه ها و ابهامات دامنه دار اپلیکیشن روبیکا

اپلیکیشن روبیکا در کنار فعالیت ها و سرویس دهی های بی شماری که به صورت یکجا و کم سابقه ارائه می کند کاربرانی که به تولیدات ملی دل بسته اند را زنده کرد ولی مشکلاتی که رفته رفته در آن آشکار شد و هیچ وقت هم رفع نشد، موجب شد تا علاقه مندی به اپلیکیشن به نصف برسد.

نقض حریم خصوصی: یکی از بزرگترین مشکلات این اپلیکیشن نقض حریم خصوصی است. جایی که تمامی اپلیکیشن های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام با عنوان privacy policy، قوانین حرفه ای خصوصی سازی و امنیتی کاربران را فراهم می کنند، روبیکا در آن ناموفق سر از آب بیرون آورده است. یک ماه پس از عرضه ی اپ روبیکا حاشیه های زیادی پیرامون آن به وجود آمد که این اپ به هیچ وجه امن نیست. این اتفاق در حالی که می افتد که روبیکا یک سرویس دهی با نام «کیف پول» را در برنامه قرار داده که تمامی خدمات قبض، شارژ و حساب شما با وصل شدن به سیستم حساب بانکی شما انجام می پذیرد. لذا پس از خرید و شارژ کیف پول اطلاعات شما در برنامه ی تلگرام فاش می شد. به این صورت که پس از هر گونه دریافت سرویس از روبیکا، یک کد HTML نامعلوم در مرورگر و برخی برنامه ها در دسترس دیگر کاربران قرار می گرفت که همان اطلاعات شخصی تلگرام شما بود. البته پس از پیگیری هایی که با پشتیبان فنی روبیکا انجام شد تنها پاسخی که از آن ها دریافت کردیم این بود که تلگرام از کدهای Open Source  استفاده می کند و آن ها نیز برای اینکه روبیکا روانی تلگرام را داشته باشند از همان کدها بهره برده اند. لذا به دلیل کمبود وقت، زمان لازم را برای حذف کدسورس های اضافی نداشته اند.

نداشتن نماد «ای نماد»: روبیکا در صفحه اختصاصی خود هیچگونه اعتباری را با عنوان «ای نماد» ثبت نکرده است. لذا هیچ اثری از سازنده و هیچ توضیحی از حریم خصوصی آن به چشم نمی خورد. تنها یک شماره با اطلاعات نامشخص در بخش تماس با ما قرار داده شده است.

رفع مشکل ابهامات: یک ماه بعد و پس از پیگیری های دقیق تر با مرکز ماهر چنین نتیجه ای حاصل شد که روبیکا به هیچ وجه حریم خصوصی افراد را نقض نمی کند. به دلیل وجود تکنولوژی  application security sandboxکه در سیستم های اندروید به کار گرفته شده است اپلیکیشن ها در یک بستر کاملا امن و ایزوله طراحی می شوند و هک کد سورس ها به راحتی قابل انجام نیست.

البته که روبیکا به هرحال یک برنامه ی متن باز با لایسنس GPL است و هک کردن آن ها توسط هکرهای حرفه ای کار سختی نیست. کاش محصولات داخلی در ساخت چنین برنامه هایی که با حریم کاربران سر و کار دارند تلاش بیشتری برای حفظ امنیت آن انجام دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید