جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اگر اینترنت نبود چگونه زندگی میکردیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
اگر اینترنت نبود چگونه زندگی میکردیم

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که زندگی بدون اینترنت چگونه است؟ و یا آیا تا به حال زندگی بدون اینترنت را تجربه کرده اید؟ بدون شک در دنیای امروز فقدان و نبود اینترنت یک امر نشدنی و تقریبا محال است اما اگر به طور دائم از ارتباط و دنیای اینترنت استفاده می کنید بهتر است برای چند روز هم که شده به خودتان استراحت بدهید و خودتان را از فضای مجازی دور کنید و یا اگر کارتان به طورمداوم با اینترنت است در طول روز چند ساعتی را به مطالعه و کارهایی غیر از وقت گذراندن در اینترنت بسپارید.

اینترنت

اگر بخواهیم به سادگی هر چه تمام‌تر اینترنتی که امروزه همه مان در دسترس داریم و به‌کار می‌گیریم را تفسیر کنیم، باید بگوییم مانند این است که جهان را کلاسی درسی در نظر بگیریم که در آن مدام در حال تبادل نوشته با یکدیگر هستیم. به راستی زندگی ما بدون این داد و ستد نوشته چطور خواهد ‌بود؟ جامعه امروز چطور زندگی خواهد کرد اگر یکباره و به طور ناگهانی اینترنت از میان برداشته ‌شود؟

ساده‌ترین و راحت ترین روش پاسخ دادن به سوالی که زندگی بدون اینترنت چگونه است این است که به سال‌های قبل از همه‌گیر‌شدن اینترنت، دهه ی 1990 که خطوط تلفن فقط ثابت بود و به جای سی‌دی، نوار‌های VHS بود، برگردیم. اما این واقعیت تاریخی به درستی پاسخ این پرسش را نمی‌دهد، چرا که در آن ‌زمان نمی‌‌دانستیم از داشتن چه امکاناتی فارغ هستیم. برعکس حالا، اینترنتی وجود نداشت که آن‌چنان در دنیای ما رخنه کند که زندگی بدون آن دشوار باشد. تصور دنیای امروز بدون اینترنت، مانند تصورکردن کشور لندن در سال‌های 1840 بدون نیروی بخار و نیویورک در دهه ‌ی 1930 بدون آسانسور و لس‌آنجلس در حدود دهه ‌ی 1970 بدون ماشین است.

اینترنت به میزان قابل توجهی درک فرهنگی ما  از صبر و حوصله را دچار تغییرو دگرگونی کرده ‌است. بدون اینترنت، آن لذتی را که وقتی چیزی که دنبالش هستیم بلا درنگ پیدا می‌کنیم از دست می دهیم: به سرعت پاسخ‌های آنلاین را می‌یابیم و در مدت زمان کمی کالای مورد‌نظرمان را دریافت می‌کنیم. پس با وجود اینترنت، صبر و انتظار و از دست دادن زمان عملاً از بین رفته ‌است. اما از طرفی گاها صبر کردن برای بدست اوردن چیزی شیرینی خاص خودش را دارد.

قبل از همه‌گیر شدن اینترنت و فضا های مجازی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره، استقبال کنندگان از این فناوری در هفته کمتر از یک ساعت از زمانشان را به‌ وقت‌ گذراندن در فضای آنلاین اختصاص می‌دادند. اما امروزه 85 درصد آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند. یک پروفسور دانشگاه ام‌آی‌تی که بر روی رفتار‌های آنلاین افراد تحقیق می‌کند، بر این باور است که داشتن اینترنت در جیب‌هایمان، به شدت بر نحوه‌ی ایجاد روابطمان تاثیر گذاشته ‌است. او به مقاله‌ی اخیر منتشر‌شده از دانشگاه میشیگان اشاره می‌کند که بنا بر تحقیقات مستمر انجام گرفته از گذشته تا کنون، همدلی افراد با یکدیگر طی 30 سال گذشته به میزان 40 درصد کاهش یافته‌اس و این موضوع بسیار ترسناک و غیر قابل پذیرش است و ما نمیتوانیم به راحتی آنرا حل وفصل کنیم.

از  نگاهی دیگر زندگی بدون اینترنت ما را به ‌شدت تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. گذشته از این‌که نوجوانان از این‌که نمی‌توانند به اکانت‌های شبکه اجتماعی‌ شان لاگین کنند فریاد خواهند کشید، درجه‌ ی تاثیرگذاری این مساله، به شدتِ وابستگی ما به اینترنت بستگی دارد. برخی از ما خیلی کم از اینترنت استفاده می‌کنیم، در حالی‌که برخی دیگر به ندرت ارتباط با اینترنت را قطع می‌کنیم، به گونه ای که برای این دسته از افراد زندگی بدون اینترنت مانند داشتن یک زندگی دیگر است.

از لحاظ برقراری ارتباط با دیگران می‌توان گفت که بشر امروزه بیشتر از هر زمان دیگری از اینترنت برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کند مخصوصا با امدن این ویروس منحوس همه ی ما به نوعی مجبور هستیم که با اینترنت رابطه ی گرم و صمیمانه ای داشته باشیم، مثلا در مورد کلاس های آنلاین، دیدار دوستان و اقوام و مسائلی این چنینی این موضوع صادق است. بنابر‌این بدون اینترنت، روش‌های ارتباطی ما باید تغییر کند. قطعاً از دود به‌عنوان سیگنال استفاده نخواهیم‌کرد، اما نامه‌های کاغذی جای ایمیل‌ها را خواهند گرفت و تلفن شکافی را که پیام‌های فوری، چت و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است پر خواهد‌ کرد. افزایش نامه‌های ارسال‌شده و مکالمات تلفنی به نفع ارائه ‌دهندگان خدمات پستی و شبکه تلفنی خواهد‌بود، در حالی‌که آنچه درباره‌ی اینترنت همیشه به آن عشق می‌ورزیم، رایگان بودن برقراری ارتباط است البته به غیر از درنظر گرفتن مبلغ ناچیز بسته های اینترنتی در قبال همه ی خدماتی که اینترنت به ما می دهد. پس به استفاده از کاغذ و قلم و استمپ و مکالمه تلفنی با دوستان و اطرافیان باز‌خواهیم‌گشت و این بسیا برای ما دشوار خواهد بود.

مهم‌تر از همه می‌توان گفت زندگی به سرعت نرمال خود بر می‌گردد، نه سرعت اینترنت باند پهن! به‌راحتی می‌توان دید که اینترنت سرعت زندگی و کل دنیا را افزایش داده است و ما غرق این موضوع شده ایم و فراموش کرده ایم که زمانی برای وصل شدن به اینترنت باید کارت اینترنت چند ساعته میخریدیم و هزاران بار دکمه اتصال را میزدیم تا ما را به دنیای بزرگ و وسیع اینترنت متصل کند. در حال حاضر ما میتوانیم سریعتر ارتباط برقرار ‌کنیم، سریع‌تر خرید و فروش انجام ‌دهیم، و سریع‌تر به اطلاعات مورد‌نظرمان دست پیدا ‌کنیم. پس با این حساب، بدون اینترنت زندگی سرعت بسیار کندتری نسبت به امروز از منظر کسب‌ و‌ کار و روابط اجتماعی پیدا خواهد‌کرد و چنین کاهشی در سرعت پردازش، ما را متحیر می‌سازد.

تقریباً میتوان گفت که تمامی کسب ‌و‌کار‌ها امروزه به‌گونه ‌ای به اینترنت وابسته هستند. چه کسب ‌و‌کار کوچک و ساده‌ای باشد و چه یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و پیچیده باشد. بنابراین پیش‌بینی نتایج محرومیت از اینترنت بر روی کسب‌و کار‌ها آن‌قدر سخت و دشوار نیست. احتمالاً اقتصاد دنیا با رکود مواجه خواهد‌شد، بورس بازار جهانی صدمه خواهد دید، میلیون‌ها بیزینس متزلزل خواهد‌شد و تاثیر آن بر روی کسب‌و‌کار‌هایی که اساس آن با اینترنت است به شدت چشمگیر خواهد بود و خیلی از ورشکستگی ها در دور برمان اتفاق می افتد و ما شاهد آن خواهیم بود. البته در کنار این معایب، مزایایی نیز به‌همراه  خود خواهد داشت، از جمله اینکه مصرف‌کنندگان مجبور خواهند‌شد محصولات و تولیدات محلی خریداری کنند که موجب توانگر ساختن مغازه‌های کوچک  و فروشگاه‌های محلی و یا به طور کلی قروش های حضوری و پایدار ساختن اقتصاد محلی می‌شود. از دست‌دادن مشاغل وابسته به اینترنت برای افراد، از دیگر تاثیرات مخرب از دست دادن اینترنت است. البته مشاغلی مانند کار در سوپر‌مارکت‌ها و فروشگاه‌های محلی و همین‌طور مشاغلی که به اینترنت وابستگی ندارند به شدت متقاضی پیدا خواهد‌کرد و سر بدست آوردن آن فرصت شغلی جنگ خواهد شد!

در کل اینترنت یک پیشرفت تکنولوژی است که قرن ۲۱ را دچار تحولی بسیار عظیم کرده است و روش زندگی، کسب‌وکار و تعاملات ما را به کلی تغییر داده ‌است و قطعاً با گذشت زمان تغییرات بزرگ‌تری نیز خواهد‌کرد. با این‌که از دست‌دادن اینترنت بسیار احتمال ضعیفی دارد، اما بشر طی قرن‌ها نشان داده است که قدرت انطباق‌پذیری بالایی دارد و با شرایط جدید خود را وفق می‌دهد. قطعاً افرادی که با اینترنت بزرگ شده‌اند، زندگی بدون آن را نمی‌توانند به‌راحتی تحمل کنند، هرچند بسیاری از ما تجربه زندگی بدون اینترنت را نیز در طول عمر خود داشته‌ایم و زنده مانده‌ایم!

حال بیایید از مزایای اینترنت بگوییم و با آن آشنا شویم:

به عنوان اولین مورد میتوان گفت امروزه می‌توان پشت رایانه ها نشست و یا به‌ وسیله تلفن همراه از داخل یا خارج کشور، خریدهای خود را انجام داد. دنیای امروزی در امر خرید، مرزی ندارد و این از ویژگی های اینترنت است.

مورد دوم نقشه‌گردی، ما با استفاده از نرم‌افزارهای راه یاب، می‌توانیم مسیر خود را پیدا کنیم. دیگر نیازی نیست برای رفتن به جایی، در نقشه‌های کاغذی به‌دنبال آدرس باشیم.

مورد سوم به دست آوردن اطلاعات با ارزش، امروزه دسترسی به موتور جست  جو کننده‌ای مانند گوگل، بسیاری از مشکلات‌مان را حل کرده است. اگر سؤالی دارید، عین سؤال را در گوگل تایپ کنید تا جواب‌تان را بدهد. بدون چنین چیزی، اطلاعات‌مان بسیار پایین می‌ماند. حال تصور کنید اگر گوگل نبود برای بدست آوردن جواب سوال هایمان چه راه هایی را که باید طی میکردیم!

مورد چهارم این است که حوصله‌مان سر نمی‌رود، یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی ما، گذران اوقات فراغت است. پیش‌تر و زمانی که اینترنت نبود، مردم به تماشای فیلم و سریال می‌نشستند و کتاب های بیشتری می‌خوانند. با اینترنت همه این امکان به‌فور در اختیار شماست، ضمن اینکه وب‌گردی و استفاده از امکانات آن می‌تواند کاری کند که حوصله شما سر نرود.

داستان اینترنت 5G

تا اینجای مطلب هر چیزی که درباره اینترنت و سرعت بالا شنیده‌اید را فراموش کنید. نسل جدید با نام 5G در راه است. در 5G موضوع سرعت به تنهایی مطرح نیست و زمان تأخیر نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. فعلا چینی‌ها در این خصوص پیشتاز هستند و به‌نظر می‌رسد که خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داریم، 5G نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. با این نسل از اینترنت‌ها، افسانه شهرهای هوشمند بیش از پیش به حقیقت نزدیک می‌شود.

و به عنوان مورد آخر می‌توان از ارتباط رو در رو صحبت کرد، بدون اینترنت برای دیدار دوستان و اقوام باید مسیری گاه طولانی را طی می‌کردیم، اما با این فناوری و از طریق شبکه‌ها و اپ‌های اجتماعی می‌توان به‌ صورت تصویری با آن ها ارتباط برقرار کرد و از احوال یکدیگر باخبر شد.

از نظر شما زندگی بدون اینترنت چه مزایا و معایب دیگری با خود به‌همراه خواهد‌ داشت؟ شما زندگی بدون اینترنت را چگونه می‌بینید؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی خوب بود. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید