جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اینتل پردازنده های لپ تاپی نسل سیزدهم خود را معرفی کرد

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
اینتل پردازنده های لپ تاپی نسل سیزدهم خود را معرفی کرد

اینتل پردازنده‌های نسل سیزدهم خود را در خانواده‌های HX و H و P و Uمعرفی کرد. قوی ترین پردازنده موجود ۲۴ هسته دارد و با فرکانس ۵ گیگاهرتز معرفی شد. سال گذشته بود که اینتل از پردازنده های دسکتاپی رپتور لیک رونمایی کرد و موفق شد AMD را از لحاظ قدرت پردازش کنار بگذارد. رپتور لیک ها بالاخره بعد از مدت ها توانستند به دنیای لپتاپ راه خود را باز کنند. اکنون وقت آن رسیده بود که اینتل از بالاترین پردازنده رده بالای خود یعنی Core i9-13980HX  که در حقیقت در چند تراشه قدرتمند نسل سیزدهم طراحی شده است رونمایی کند. این پردازنده مخصوص لپ تاپ های گیمینگ به شمار می رود. همچنین اینتل در کنار این پردازنده قدرتمند چندین پردازنده در سری H و P و U نیز رونمایی کرده که هر کدام بر روی لپ تاپ مخصوص خود، تعبیه شده اند.

پردازنده مرکزی Core i9-13980HX قدرتمندترین تراشه ی اینتل در نسل 13

مهم ترین پردازنده مرکزی اینترنت پردازنده رده‌بالای Core i9-13980HX است که با فرکانس 5.6 گیگاهرتزی صاحب قدرت پردازشیِ بسیار بالا و نیرومند است. این تراشه ی محبوب، ۲۴ هسته دارد و در حقیقت، آن را سریع ترین و قدرتمندترین پردازنده لپ تاپ در دنیا معرفی می کنند. اینتل در پردازنده های قدرتمند HX از همان دای (Die) که در در پردازنده های دسکتاپی نسل ۱۳ استفاده کرده، بهره می برد. لذا ما در پردازنده Core i9-13980HX هشت هسته قدرتمند ولی ۱۶ هسته کم مصرف را شاهد خواهیم بود. هسته های قدرتمندی که در این تراشه به کار رفته، عیناً مشابه تراشه های Core i9-12950HX در نسل ۱۲ هستیم. یعنی همان 8 هسته تعبیه شده است اما میزان هسته های کم مصرف دو برابر بیشتر شده است؛ زیرا در نسل دوازدهم فقط شاهد 8 هسته کم مصرف بودیم که اکنون به ۱۶ هسته تبدیل افزایش یافته است. پردازنده جدید و قدرتمند Core i9-13980HX یک پردازنده ۵۵ واتی است که به جدیدترین گرافیک های انویدیا و amd تجهیز شده است. البته در نظر داشته باشید که این تراشه قدرتمند فقط در لپ تاپ های گیمینگ تعبیه شده و لپ تاپ های عادی را در بر نمی گیرد.

اینتل پردازنده های لپ تاپی نسل سیزدهم خود را معرفی کرد

قدرت پردازش پردازنده مرکزی چقدر افزایش پیدا کرده است؟

چند روز پیش بود که مطابق با گزارش ورج، ادعایی از جانب اینتل مطرح شد مبنی بر اینکه پردازنده های نسل ۱۳ لپ تاپ در دو عملکرد تک تردی و چند تردی پیشرفت قابل توجهی داشته اند. هم اکنون لپ تاپ های نسل 13 تک تردی حدود ۱۱ درصد نسبت به نسل های قبل سریع تر شده اند و همچنین لپ تاپ های نسل ۱۳ چند تردی تا ۵۰ درصد سریعتر از نسل قبل تولید شده اند. عملکرد این تراشه ها فقط به اینجا منتج نشده و در بخش گیمینگ نیز حدود ۱۲ درصد افزایش سرعت و قدرت داشته اند. برای اینکه بتوانیم میزان اثرگذاری قدرت بر مصرف انرژی این پردازنده ها را بررسی کنیم باید منتظر عرضه این تراشه‌ها باشیم.

پردازنده های جدید رپتر لیک اینتل به ترتیب به حافظه های DDR4  و DDR5  با فرکانس حداکثر ۳۲۰۰ مگاهرتز و 5600 مگاهرتز مجهز شده اند و می توانند تا ۱۲۸ گیگابایت رم را در مادربرد پشتیبانی کنند. همچنین مدل های سری HX قادرند دارند تا از Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 نیز پشتیبانی می کنند. اکنون از جانب DELL، HP، LENOVO، ، Acer،  ASUS، Razer  و MSI خبر رسیده که حدود 100 لپ تاپ جدید و مدرن را با پردازنده قدرتمند HX آماده شده و وارد بازار خواهند کرد.

پردازنده مرکزی سری H اینتل

همچنین اینتل در مجموعه قدرتمند دیگر و در کنار مدل های HX موفق شده مدل های H را نیز روانه بازار کند. پردازنده های سری h که در سال ۲۰۲۳ طراحی و رونمایی شده‌اند دارای پردازنده ۴۵ واتی هستند که قوی ترین مدل آن قادر است تا ۴۰۰ مگاهرتز فرکانس بوست بیشتری نسبت به پردازنده های قدیمی تر نسل ۱۲ پردازش کند. زیرا این مدل از پردازنده های سری H تا ۱۴ هسته استفاده می کنند.

اینتل پردازنده های لپ تاپی نسل سیزدهم خود را معرفی کرد

بیشتر بخوانید: آلمان اجازه فروش شرکت تراشه سازی به چین را نمی دهد

پردازنده مرکزی سری P و U اینتل

پردازنده های خانواده P و U مجموعه تراشه های هستند که برای لپ تاپ های با قدرت پردازشی خیلی کم ساخته شده اند. قوی ترین تراشه ی سری P تراشه های ۲۸ وات با ۱۴ هسته یعنی 6 هسته پر قدرت و 8 هسته کم مصرف مجهز شده‌اند که فرکانس بوست آن ۵.۲ گیگا هرتز قدرت دارد و از حافظه های DDR4  و DDR5  در آن ها استفاده شده است و سری U دارای تراشه های ۱۵ واتی هستند که مجهز به ۱۰ هسته شامل 2 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف با فرکانس بوست 5.2 گیگاهرتز است که آن را میتوانیم در مدل Core i7-1365U پیدا کنیم.

اینتل تراشه های P را در لپ تاپ های سبک و تراشه های U را در لپ تاپ های بسیار بسیار سبک و به خصوص محصولات تاشدنی بازار قرار داده است.
قیمت جدیدترین پردازنده های نسل سیزدهم اینتل حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت به این معنی است که در نسل ۱۳ برای خرید مدل Cor i9 حدود ۵۴ دلار و برای cor i7 حدود 49 دلار بیشتر باید هزینه کنید.

چند روز دیگر ادامه ی مراسم CES 2023 خواهد بود که در آن پردازنده های سری P و U به طور کامل از آن ها در آن مراسم رونمایی خواهد شد. البته هنوز اینتل در رابطه با پردازنده های پرقدرت خود و زمان عرضه آن صحبتی نکرده ولی گفتنی است که حدود ۳۰۰ لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ با پردازنده های نسل سیزدهم در سری های  HX و H و P و U عرضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید