جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کوالکام پروسسر جدید خود Gen 7 Snapdragon 2 را معرفی کرد

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
کوالکام پروسسر جدید خود Gen 7 Snapdragon 2 را معرفی کرد

کوالکام اعلام کرده است که چیپست جدید میان‌رده آن یعنی Gen 7 Snapdragon 2، دارای بیش از 50 درصد بهبود در عملکرد پردازشگر مرکزی نسبت به نسل قبلی آن یعنی Gen 7 Snapdragon1 است.

این ادعا به شدت جسورانه است، همانند روش نام‌گذاری غیرمعمولی که کوالکام برای این مجموعه چیپ ‌های موبایل انتخاب کرده است.  این چیپ ها، پایین‌ تر از چیپ های برتر سری 8 هستند، ولی به گونه‌ای توانمندتر می‌شوند و به مرحله‌ای می‌رسند که می‌توانند با چیپ های انتهایی ماه‌های اخیر مقایسه شوند. در ادامه همه چیزی که باید در مورد چیپ Qualcomm Snapdragon + 2 7 Gen بدانید، (چیپی که شرکت کوالکام با همکاری TSMC ساخته است)، بیان شده است.

چه زمانی اولین گوشی‌های با چیپست Gen 7 Snapdragon 2عرضه خواهند شد؟

کوالکام گفته است که انتظار دارد دستگاه‌هایی با چیپ Gen 7 Snapdragon 2 در ماه مارس ۲۰۲۳، عرضه شوند.

با توجه به اینکه اعلام شده در ماه مارس، معمولاً زمان کمی وجود دارد تا دستگاه‌ها به فروشگاه‌ ها برسند، اما باید به زودی از تولیدکنندگان اندروید در مورد عرضه‌های آینده با این چیپ جدید شنید.

کدام گوشی‌ ها از چیپست ۷ پلاس جنریشن دوم استفاده خواهند کرد؟

برندهای ریلمی و ردمی به عنوان برندهایی که گوشی‌هایی با چیپست اسنپدراگون ۷ پلاس جنریشن دوم را عرضه خواهند کرد تأیید شده‌اند.

در یک نمایشگاه رسانه‌ای، سخنگوی کوالکام سیندی لی گفت «می‌توانیم انتظار داشته باشیم ۷ پلاس جنریشن دوم در گوشی‌هایی با قیمت بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار ظاهر شود، که این مشخصات چیپست را برای ظهور در بهترین گوشی‌های میان‌ رده امسال قرار می‌دهد.»

مشخصات و ویژگی‌های چیپست اسنپدراگون ۷ پلاس جنریشن دوم

خوشبختانه پیش از هر آگهی گوشی، در رابطه با چیپست جدید، اطلاعات زیادی را داریم. در زیر جزئیات مهم‌ترین اطلاعات آن‌ها ذکر شده است.

کوالکام ادعا می‌کند که پردازنده Kryo در Gen 7 Snapdragon 2 دارای سرعت بیشینه ۲.۹۱ گیگاهرتز است که نسبت به نسل ۱ Snapdragon 7، تا ۵۰٪ پیشرفت داشته است. این باعث می‌شود تا این چیپ جدید بسیار نزدیک به توان پردازشی بالای Snapdragon +18 Gen سال ۲۰۲۲ باشد که در گوشی‌هایی مانند OnePlus 10T قرار دارد.

این مورد، باعث می شود تا توان پردازش قله جدید این چیپ به طور قابل توجهی نزدیک به Snapdragon +1 8Gen سال 2022 شود که در تلفن هایی مانند OnePlus 10T قرار دارد.

پردازنده مرکزی (CPU) در نسل دوم 7+ یک هسته اصلی، سه هسته عملکردی و چهار هسته کارآمد دارد. این چیپ بر پایه فرایند 4 نانومتری و با معماری 64 بیتی ساخته شده است و به منظور عملکرد مورد نیاز تلفن های هوشمند جدید برای اجرای بازی ها، عکاسی، صدا و هر چیز دیگری که امروزه به دستگاه های ما می خورد،  طراحی شده است.

قابل ذکر است که کوالکام دست به تلاش برای رقابت با سری ۸ خود زده است و قصد دارد با سری ۷ خود رقابت کند. به نظر می‌رسد فقط کسانی که به دنبال بهترین گوشی‌های گیمینگ هستند، نیاز به انتخاب ویژه ای دارند تا نسل دوم Snapdragon8 را به جایگزین چیزی با توانایی مشابه Gen 7 Snapdragon 2 کنند.

GPU و برد گرافیکی چیپست در Gen 7 Snapdragon 2

GPU  به معنای واحد پردازش گرافیکی است و به عنوان یکی از مهمترین بخش های تجهیزات الکترونیکی شامل تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر استفاده می شود.

Adreno GPU نسل دوم 7+، به گفته Qualcomm، باعث بهبود کارایی دو برابری در مقایسه با نسل اول 7+ می شود که این بهترین پیشرفت نسلی برای یک چیپست 7 سری است.

این GPU قابلیت پشتیبانی عمق رنگ 10 بیتی برای بازی های HDR را داراست و اولین چیپ 7 سری است که از shading rate متغیر خودکار (VRS) پشتیبانی می کند که به بهینه سازی توان و کارایی در بازی های پردازش گرافیکی حرفه ای کمک می کند.

چیپست 7+ نسل دوم دارای پردازشگر تصویر Spectra Triple 18 Bit از Qualcomm است که پشتیبانی از پردازش تصاویر با حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسل و عکس‌برداری RAW با 18 بیت را دارا می باشد.

علاوه بر این،در  تلفن‌های هوشمند با این چیپ، توانایی عکاسی در نور کمتر بهبود یافته و قادر به ترکیب محاسباتی تا 30 تصویر برای ساخت نمایی بهتر، از یک صحنه خواهند بود.

کوالکام پروسسر جدید خود Gen 7 Snapdragon 2 را معرفی کرد

اتصالات موجوود در چیپست Gen 7 Snapdragon 2

این چیپ دارای مودم X62 شرکت کوالکام است که به شما امکان دسترسی به شبکه‌های 5G را می‌دهد، اما در حداقل امکانات خود، پشتیبانی از استانداردهای Wi-Fi6 و 6D را نیز داراست. این ویژگی خوب، به معنای آماده‌سازی اتصالات یک دستگاه برای چندین سال آینده است.

کوالکام همچنین ادعا می‌کند که پشتیبانی "واقعاً جهانی" از باندهای mmWave و sub-6 GHz در شبکه‌های 5G را در اختیار دارد، اما به تولید کنندگان بستگی دارد که اطمینان حاصل کنند دستگاه‌ هایشان بتوانند به این باندها در سراسر جهان دسترسی داشته باشند.

همچنین 7 Gen +2 حالت دو سیم کارت دوگانه فعال با پشتیبانی 4G و 5G را نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید همزمان دو شماره تلفن همراه با اتصالات داده‌ای کامل اجرا کنید.

کوالکام در خصوص قابلیت های هوش مصنوعی نسل دوم ۷ پلاس بسیار پیشرفت کرده است، حتی اگر برای مصرف کننده مواردی مانند بازی کردن یا عکاسی آنچنان در دسترس نباشد.

شما دو برابر عملکرد هوش مصنوعی نسل اول ۷ را دریافت می کنید، اما وقتی که بیشتر مردم با هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) مواجه می شوند، محاسبات آن روی یک سرور کلودی (ابری) صورت می‌گیرد و این مورد نشان می دهد که برای بیشتر افراد عملکردهای هوش مصنوعی به شدت حائز اهمیت خواهد بود.

نمونه بهتری از این عبارت این است که ایده‌ای وجود دارد که تراشه بهتر در فهم فضای اطراف و تشخیص صدای محیطی باشد. به عبارت دیگر، بستگی به میزان نویز محیطی در اطراف شما دارد که سطح صدای هدفون شما را با هوشمندی بیشتری بالا یا پایین ببرد. این نوع هوشمندی‌ها نهایتاً می بایست توسط سازندگان Android تست شده و سپس به شما، به عنوان مصرف کنندگان، ارائه شود.

مقایسه نمرات بنچمارک چیپست Gen 7 Snapdragon 2

ما در فوریه 2023 در کنگره جهانی موبایل با دستگاهی مرجع با چیپست Gen 7 Snapdragon 2 آشنا شدیم. این دستگاه مرجع یک گوشی هوشمند جهت تست بود که داخل آن تراشه‌ی ای پایین تر از نسخه جدید کوالکام، به همراه یک صفحه‌ی نمایش AMOLED FHD با فرکانس 144 Hz با اندازه 6.65 اینچ، باتری 4192 میلی آمپر، 8 گیگابایت حافظه‌ی RAM و 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی UFS 3.1  وجود داشت.

این تلفن با برنامه‌های بنچمارک شارژ شده بود که شامل تست پردازنده‌ی Geekbench 5محبوب با نمرات چند هسته‌ای بود. در نمودار زیر، می بینید که چگونه 7 Gen +2 خودش را به گوشی های پرچمدار دیگر شامل آیفون 14 رسانده و حتی از وان پلاس 10 و گوگل پیکسل 7 نیز جلو زده است.

کوالکام پروسسر جدید خود Gen 7 Snapdragon 2 را معرفی کرد

بیشتر بخوانید: اتحاد تایوان، ژاپن و کره با آمریکا برای استحکام زنجیره تراشه

قابل ذکر است که چیپ سری ۷ نمره بالاتری را در آزمون پردازنده چند هسته‌ای نسبت به چیپ ۸+ در Gen1، (یک چیپ از رده پریمیوم کوالکام که در ماه مه ۲۰۲۲ به بازار عرضه شد،) کسب کرده است. همچنین، در برابر Tensor G2 گوگل که می‌دانیم کمترین توان مصرفی را دارد، برنده شده است. اما چیپ ۷+ Gen2 نیز خود را در یک بازه مشابه با آیفون 15A و آیفون ۱۴ پلاس و آیفون ۱۴ می‌یابد، به این معنا که جدیدترین سیلیکون کوالکام واقعاً قدرتمند است.

البته تا کنون، هنوز دیده نشده است که این چیپ در چندین تلفن هوشمند به بازار عرضه شود. لذا ما منتظریم تا زمان عرضه ی آن و هدف گذاری کوالکام در گوشی های اندروید جدید مشخص شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید