جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ایکس مایند (نرم افزار پیاده سازی نقشه ها و ایده های ذهنی)

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
ایکس مایند (نرم افزار پیاده سازی نقشه ها و ایده های ذهنی)

مایند مپ ویا همان نقشه ذهنی یکی از مهم‌ترین ابزار کاربردی برای انجام برنامه ریزی‌ها، راهبرد ایراد یک سخنرانی خوب و یا یک مذاکره تمام عیار است. تمامی این امور معمولا کاربرد زیاد در زندگی روزمره انسانی دارد به همین خاطر تمحض و به دست آوردن مهارت هر چه کاربردی‌تر مهم به نظر می‌رسد. استفاده از امور نموداری و چارت کشی مناسب حتی در آثار فیلسوفانی چون پورفیری برای تفهیم هرچه بهتر نظریات افلاطون، دیده می‌شود و به اهمیت شناخت آن می‌افزاید. در این مطلب از نرم افزار کاربردی ایکس مایند به عنوان یک ابزار جالب برای نقشه ذهنی صحبت می‌‌کنیم.

نرم افزار ایکس مایند

نقشه ذهنی و ایکس مایند

یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای موجود در بازار برای تبیین و دسته بندی مطالب ذهنی ایکس مایند است. ترویج استفاده از نقشه ذهنی و نگارش ده‌ها کتاب و مطلب توسط تونی بوزان در عصر حاضر، باعث شد تکنولوژی در رهیافت کاری نقشه ذهنی به عنوان یک ابزار مناسب، زود وارد میدان شده و بسیار موثر باشد. از آنجایی که ترسیم نقشه ذهنی می‌تواند به شفاف شدن ایده‌ها و اثر بخش شدن آموزش‌ها کمک کند، نرم افزارها پا به این عرصه گذاشتند. با نرم افزار ایکس مایند به راحتی و کاربری آسان می‌توان نقشه برداری ذهنی انجام داد و ایده‌های ذهنی را در غالب یک طرح بصری ارائه نمود. با این نرم افزار می‌توان به راحتی هر آنچه در فکر خطور می‌کند به شکل درختواره تنظیم کرد.

ویژگی خاص ایکس مایند

از ویژگی‌های مهم نرم افزار ایکس مایند برای نمودار کشی مطالب ذهنی و ارائه آن‌ها می‌توان به رابط کاربری ساده و بسیار آسان که مبتنی بر دستورات دگمه‌ایست اشاره کرد که در این صورت نیازی به دانش برنامه نویسی پیدا نمی‌شود. امکان ایجاد نقشه ذهنی با طرح‌های گرافیکی زیبا، خروجی فایل در فرمت‌های HTML، تصویری و یا متن، چاپ نمودارها در قطع‌های مختلف، سازگاری با نسخه‌های ویندوزی، قابلیت درختواره کردن و یا ماتریسی کردن الگوهای نموداریو سازگاری کامل با فایل‌های آفیس مایکروسافت از دیگر ویژگی‌های XMIND هست.

امکانات ایکس مایند

از امکانات خاص نرم افزار ایکس مایند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

–   پیاده سازی تمامی جزئیات طرح و برنامه نقشه ذهنی به حالت درختی و درختواره.

–  قابل ذخیره بودن فایل و همچنین امکان خروجی گرفتن طبق فرمت نرم افزار یادداشت برداری Evernote

–  قابلیت لینک کردن تصاویر ، متون و… به طرح.

–  پیشنهادات نرم افزار به عنوان طرح و نقشه به کاربر طبق پیش فرض‌های عمومی.

–  پیشنهاد هفت راه آخری که کاربر برای طرح نمودار کشی از آن استفاده کرده‌ است.

کاربردهای ایکس مایند

برای این که بدانیم نرم افزار ایکس مایند چه کاربردهایی دارد خوب است چند مثال ساده که در زندگی روزمره بسیار اتفاق می‌افتد را بیان کنیم:

هنگامی که نیاز به خلاصه نویسی برای به خاطر سپردن مطالب لازم است.
هنگامی یک ایده در ذهن وجود دارد و نیاز به ثبت، پرورش و بررسی آن وجود دارد.
هنگامی که نیاز به یادگیری ساده مطالب هست.
هنگامی یک هدف در زندگی تعیین شده و نیاز به برنامه ریزی و طبقه بندی ابزارهای رسیدن به آن هدف وجود دارد.
هنگامی که نیاز به انتخاب است و لازم است که تمامی جوانب مورد نظر قرار گیرد.

در تمامی این حالات کاربرد انجام نقشه ذهنی معلوم می‌شود و ایکس مایند به راحتی از پس این کار بر می‌آید.

خروجی‌های ایکس مایند

همانطور که گفته شد خروجی‌های ایکس مایند می‌تواند یک نقشه بزرگ درختواره به صورت تصویر، و یا یک حالت نرم افزاری خاص در خود نرم افزار ایکس مایند باشد. طرح‌های درختواره ایکس مایند قابلیت‌های گرافیکی خاصی داشته و به نوع خود منحصر به فرد است. فرمت‌هایی که خروجی ایکس مایند می‌تواند داشته باشد عبارت است از: JPEG، PNG، XLSX و دیگر فرمت‌های درون برنامه‌ای این نرم افزار.

ساختار کلی ایکس مایند

نوار فعالیت اصلی نرم افزار ایکس مایند در قسمت فوقانی آن قرار دارد با کلیک بر گزینه فایل و انتخاب NEW BLACK MAP یک فایل کاری خام ایجاد می‌شود. در این فایل خام یک کادر آبی رنگی به عنوان جایگاه یک ابر موضوع برای ترسیم شاخه‌های آن وجود دارد با زدن گزینه INSERT شاخه های اصلی این ابر موضوع و ایده اصلی تشکیل می‌شود. کاربر می‌تواند به وسیله هر آنچه که در ذهن در رابطه با موضوع اصلی، شکل می‌گیرد در شاخه‌ها وارد کند و نقشه ذهنی خود را به راحت ترین حالت ممکن برای خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید