جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویرایش و تدوین در دنیای مجازی ؛ صنعت یا هنر؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
ویرایش و تدوین در دنیای مجازی ؛ صنعت یا هنر؟

ویرایش، یک صنعت بسیار قدیمی است که چند سالی می گذرد وارد دنیای مجازی شده است. در دنیای مجازی و شبکه های ارتباطی، ویرایش ها بیشتر از اینکه حکم یک صنعت را داشته باشند، خودشان را در هنر، موفق تر نشان داده اند. در حقیقت صنعت ویرایش زمانی که در قالب هنر عرضه می شود علی رغم مفید بودن آن، بسیار لذت بخش است. چیزی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت بررسی نرم افزارهای مهم ویرایش در پروژه های متنی و رسانه ای است؛ نه نشر کتاب ها.

ویرایش متنی؛ نرم افزارهای مورد نیاز ویرایش متنی

صنعت ویرایش متن، از دیرباز بر پایه کاغذ و قلم بنا شده بود. اما اکنون قلم از دایره ی هنر تغییرات کنار رفته و جای خود را  به قلم های جادویی مجازی داده است. برای اولین بار، در سال 1989 مایکروسافت آفیس برنامه هایی به صورت یکپارچه برای مک اوس ارائه داد که در آن قابلیت های نوشتاری در دنیای مجازی جایگزین قلم و کاغذ کرد. چندی بعد و در سال 1901 برای اولین بار نسخه ویندوز مایکروسافت آفیس نیز منتشر شد و نهایتاً در سال 1993، یک نسخه ی به روز و متحول شده ی آفیس عرضه شد تا سرآغازی برای ویرایش متنی در جهان باشد.

مایکروسافت پس از عرضه ی آفیس، نرم افزارهایی را شامل Word، PowerPoint، Excel و ... گرد هم جمع کرد تا در تمامی خواسته های کاربران نقش موثری در ویرایش های متنی آن ها داشته باشد. اکنون تمای نرم افزارها و اپ های جانبی مایکروسافت آفیس را بررسی می کنیم.

Word:

بی شک، پرکابردترین نرم افزار مایکروسافت آفیس را ویرایشگر متنی Word تشکیل می دهد. وورد، علاوه بر کاربرد زیاد آن در بخش های اداری، در تمامی قسمت های فرهنگی موثر است. تمامی مقالات امروزی، پایان نامه های دانشگاهی، چاپ و نشر کتاب ها و ... بر روی نرم افزار Word متمرکز شده اند. جایی که می توان تمامی ویرایش های متنی شامل پاورقی ها، رفرنس ها، شماره بندی صفحات، فهرست و عنوان بندی آماده، تغییر در سبک پاراگراف ها، فونتها، جدول ها و تغییرات مشابه را در آن انجام داد. آفیس در آخرین تغییرات خود ویژگی Draw را نیز جهت طراحی به وورد اضافه کرده است و در نسخه ی رسمی بعدی خود قطعا از قابلیت Voice Dictation (تبدیل صدا به متن در وورد) رونمایی خواهد کرد.

PowerPoin:

نرم افزار پاورپوینت دیگر نرم افزار پرکاربرد برای کاربران است که در ویرایش های متنی و تصویری بسیار موثر است. این نرم افزار بیشتر در بخش های فرهنگی جهت ارائه پروپوزال ها، پایان نامه ها و مقالات دانشجویی و شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. نقطه قوت پاورپوینت، بخش طراحی آن است که می توانید اسلایدهای قابل ویرایش با طراحی زیبایی را بسازید. از انیمیشن های آن استفاده کنید و یک پروژه ی زیبا را ارائه دهید.

Excel:

اکسل را می توان دومین نرم افزار پرکاربرد آفیس دانست. استفاده از اکسل در بخش های اداری و حسابرسی باعث شده بخش زیادی از تلاش ها و زمان از دست رفته ی کارکنان جبران شود. این نرم افزار در عملیات های ریاضی آسان تا فشرده، در سریع ترین زمان ممکن، بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

One Not:

وان نوت، یک نرم افزار برای یادداشت برداری است که آن را به عنوان دفترچه یادداشت کامپیوتر نیز می شناسند. این نرم افزار برای یاداداشت های روزانه ی شما بسیار مفید است و می توان جایگزین مناسبی برای Notepad دانست.
Outlook، OneDrive و... را نمی توان در بخش ویرایش های متنی آفیس قرار داد؛ اگرچه مزایای آن ها قابل پوشیدن نیست.

مایکروسافت شما را قادر ساخته تا بدون نیاز به نصب نرم افزارها، با وصل شدن به بخش گوگل درایو، به ویرایشگرهای آفیس به صورت اینترنتی متصل شوید. برای دسترسی به این قسمت باید ابتدا وارد گوگل درایو شوید و پس از ثبت اکانت خود، در بخش «جدید» قادر خواهید بود تا یک سندنگار، اسلایدنگار و ... را بسازید.

نرم افزار Foxit reader دیگر نرم افزار ویرایش متنی به شمار می رود که علی رغم باز کردن فایل های PDF قادر ویرایش مختصری بر روی فایل های قفل شده است. همچنین ویرایشگر حرفه ای پی دی اف یعنی infix pdf editor از جمله ویرایشگرهای موفق در عرصه ی ویرایش pdf به شمار می رود.

ویرایش و تدوین در دنیای مجازی ؛ صنعت یا هنر؟

ویرایش تصویری؛ معرفی نرم افزارهای ویرایش و تدوین های پیشرفته و ساده

زمانی که وارد بخش ویرایش های تصویری می شویم، داستان متفاوت تر می شود. ویرایش تصویری برخلاف ویرایش های متنی، جنبه ی هنری تاثیرگذارتری دارند. ویرایش های تصویری، علناً برای ساخت فیلم های سینمایی، تله فیلم ها، کلیپ ها، موزیک ویدئوها و ساخت جلوه های بصری پیشرفته در دنیای سینما به کار می روند. صنعت هنر و سینما به شدت وابسته به نرم افزارهای پیشرفته ی ویرایشی است که آن ها را با نام «تدوین» عنوان می کنند. لذا استفاده از واژه ی تدوین به جای ویرایش، اولین قدمی بود که سینما دوستان برای دنیای هنر برداشتند. اکنون به بررسی مهم ترین نرم افزارهای تدوین ویدئو می پردازیم.

Adobe Premiere Pro:

همانطور که مایکروسافت در بخش نرم افزار های ویرایش متنی درخشش داشت، شرکت ادوبی در ویرایش های ویدئویی (تدوین) در صدر جدول بوسه زده است. پریمیر پرو، با اختلاف، بهترین نرم افزار تدوین در جهان است که نرم افزارهای ادیوس، کورل و ... هنوز به 10 کیلومتری آن نرسیده اند. Premiere Pro معروف ترین نرم افزار، برای تدوین فیلم های سینمایی بلند در دنیای سینما است. استفاده از جلوه های ویژه، برش ویدئوها، صداگذاری، هماهنگ سازی صدا و آهنگ با تصاویر ضبط شده و هر گونه تغییری از جمله افکت ها، ترانزیشن ها و صدها تحول دیگر در این نرم افزار، قابل انجام است. پریمیر در ثبت تصاویر اسلوموشن، جلوه های بصری پیشرفته پرده سبز و دیگر تکنیک های تدوین، بهترین عملکرد را با بیشترین امکانات دارد. برای یادگیری بهتر این نرم افزار می توانید با مراجعه به یوتیوب و آپارات، تمامی آموزش های لازم را یاد بگیرید.

After Effects:

افترافکت، دیگر نرم افزار پرکاربرد شرکت ادوبی است، که در طراحی جلوه های بصری پیشرفته و دیجیتال، ساخت موشن گرافیک ها و اینفوموشن ها بهترین نرم افزار در دنیا به شمار می رود. افترافکت بر خلاف پریمیر، نمی تواند یک نرم افزار ویرایشی همه کاره باشد، ولی در ویرایش های مختصر و ساده تر موثر است. به همین خاطرف کاربران دنیای رسانه، از این برنامه بیشتر برای ساخت جلوه های بصری استفاده می کنند و سپس فیلم های تهیه شده از افترافکت را برای تدوین بهتر، به پریمیر منتقل می کنند.

Edius:

ادیوس دیگر نرم افزار قدرتمند در دنیای تدوین است که برای مونتاژ فیلم های ضبط شده مناسب است.

Corel VideoStudio:

کورل ویدئو نیز به مانند ادیوس نرم افزار مناسبی برای مونتاژ و تدوین فیلم است. محیط ساده ی آن به افرادی که تسلط کافی برای ویرایش های حرفه ای فیلم ندارند کمک شایانی می کند.

MAGIX Movie Edit:

مگیکس، یکی از روان ترین و ساده ترین نرم افزارهایی است که یک کاربر غیر حرفه ای و تازه کار می تواند از آن، برای تدوین فیلم های خود استفاده کند. وجود فضای باز برنامه و امکانات کم ولی آماده، کار را برای هنرآموزان دنیای سینما راحت می کند.

نرم افزارهای دیگری همچون MKVToolNix ،bigasoft total video converter و ... از نرم افزارهای معروفی هستند که نمی توان آن ها را در بخش تدوین قرار داد. زیرا اکثر فعالیت آن ها در عرصه ی رندر و کپرسور فیلم است.

ویرایش و تدوین در دنیای مجازی ؛ صنعت یا هنر؟

بیشتر بخوانید: دیسکورد، یک نرم افزار همه کاره

ویرایش صوتی؛ بررسی نرم افزارهای تدوین صوتی و سورس پروژه ها

برای ویرایش فایل های صوتی، نرم افزارهای زیادی تهیه نشده است. بسیاری از کاربران از همان پریمیر پرو یا کورل استفاده می کنند. اما کاربران حرفه ای، برای ویرایش های حرفه ای تر از نرم افزار پیشرفته ی Fl Studio استفاده می کنند.

Fl Studio:

ساخت آهنگ، میکس مسترینگ، ملودی سازی، گیتارزنی و ... همه و همه در برنامه Fl Studio پیاده شده است. شما در این نرم افزار که یک محیط کار صوتی دیجیتال است می توانید تمام خواسته های موسیقی خود را اعم از ساخت آهنگ یا کار با سورسپ پروژه پیاده کنید. همچنین کاربران حرفه ای می توانند به راحتی از این نرم افزار جهت ویرایش های صوتی استفاده کنند.

همانطور که خواندیم ویرایش یک دنیای جداگانه ای از ذهن و تصورات بود که امروز وابستگی شدیدی به آن پیدا کرده ایم. ترکیبی از این سه صنعت (ویرایش متن، ویدئو و صوت) بوی ثمره ی یک پروژه ی نوید بخش را می دهد. شما می توانید یک فیلم سنمایی را مثال بزنید. نویسنده برای نوشتن به وورد نیاز دارد. تهیه کننده به اکسل، تدوینگر به پریمیر پرو و موسیقی به اف ال استودیو. آن ها در کنار هم، یک فیلم سینمایی فوق العاده را خواهند ساخت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید