جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با خواص چای سبز آشنا شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
با خواص چای سبز آشنا شوید

چای سبز از فرآورده‌هایی محسوب می‌شود که از برگ چای تهیه شده و بسته به این‌که چای تحت چه نوع فرآوری واقع شود، می‌تواند انواع چای مشکی، چای سبز و حتی چای سفید را تولید نماید. چای سبز از روزگاران قدیم به دلیل محتوای سرشار از آنتی اکسیدان خود شناخته شده است و در کشورهای خاور دور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. چای سبز اصالتا محصول کشور چین می‌باشد ولی تولید و توزیع آن به دیگر کشورهای شرق آسیا هم رسیده است. در مقاله پیش رو سعی داریم شما خوانندگان عزیز را با خواص بی‌نظیر چای سبز آشنا نماییم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خواص چای سبز

از خواص درمانی چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چای سبز و درمان سرطان ریه

نوشیدن حداقل سه فنجان دمنوش چای سبز در روز امکان ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می‌دهد. اپی‌گالوکاتچین به متوقف شدن تکثیر سلول‌های سرطانی کمک کرده و سموم محیطی و عوامل سرطان‌زا را پاکسازی می‌نماید.

چای سبز و کاهش ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری خطرناک بوده و گاهی هم کشنده می‌باشد که سلامت انسان‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از خواص موجود در چای سبز، خاصیت ضد سرطانی بودن آن می‌باشد. همان گونه که نوشیدن این چای رادیکال‌های آزاد در بدن را بی‌اثر می‌کند، از بروز انواع سرطان در بدن هم جلوگیری می‌نماید. علاوه بر این، مصرف این چای سبب کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها در بدن می‌شود.

چای سبز و کاهش وزن و لاغری

نوشیدن چای سبز سوخت و ساز چربی‌های بدن را تسریع می‌کند از این رو چربی اضافی در بدن ذخیره نمی‌گردد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می‌تواند تا 70 کالری انرژی، ناشی از سوخت چربی‌ها ایجاد نماید.

چای سبز و کاهش پیری

چای سبز با پیری زودرس مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد در بدن، سبب تخریب سلول‌های پوستی می‌شوند. از این رو امکان دارد پیری زودرس با فعالیت این رادیکال‌ها در پوست اتفاق بیفتد. جهت جلوگیری از این اتفاق، مصرف آنتی اکسیدان کمک زیادی به رویارویی با این رادیکال‌های آزاد می‌نماید. آنتی اکسیدان‌هایی که در چای سبز وجود دارد، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌نمایند و از آسیب پوستی و سلولی در بدن جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل است که مصرف این چای از بروز پیری زودرس و چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌نماید.

چای سبز و تنظیم فشار خون

چای سبز در چربی سوزی و تنظیم فشار خون بسیار مفید است. این خاصیت شگفت انگیز سبب شده است که این چای برای کسانی‌که دچار فشار خون بالا هستند معجونی شگفت‌آور محسوب گردد. البته باید توجه داشت که این اثرگذاری در دراز مدت برای بیماران آشکار می‌گردد. این تأثیر مثبت به گونه‌ای می‌باشد که احتمال بروز سکته قلبی و مغزی در این دسته از بیماران را کاهش می‎دهد.

چای سبز و جلوگیری از بیماری‌هایی قلبی

نتایج تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز امکان دارد برخی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌ها را بهبود بخشد که شامل کاهش سطح کلسترول بد خون است. افزون بر این چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می‌دهد که از ذرات کلسترول خوب خون در برابر اکسیداسیون حفاظت می‌کند و نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

چای سبز و کمک به حفظ مو

اثر چای سبز بر روی ترشح هورمون‌ها بالأخص تستوسترون و هیدروتستوسترون برای جلوگیری از ریزش مو و رویش موی جدید و بهبود سلامتی و کیفیت مو است. چای سبز مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که برای بهداشت پوست و مو فایده دارد. چای سبز افزون بر اپیگالوکاتچین که بر روی ریزش موی هورمونی اثر می‌گذارد و مانع اثر هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون بر روی موها می‌گردد، ترکیب دیگری به نام کویرستین دارد که از تولید پروتئین التهابی به نام پروستاگلاندین D2 که دلیل دیگری برای ریزش مو است، جلوگیری می‌نماید. افزون بر این چای سبز مقداری کافئین دارد که این ماده با تحریک IGF-1 در فولیکول مو سبب افزایش رشد مو می‌گردد. چنانچه تمایل دارید خودتان از چای سبز برای تقویت موهایتان استفاده نمایید علاوه بر این‌که می‌توانید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید می‌توانید پس از استحمام چای سبز دم کشیده را صاف نموده و آب آن را بر روی تمام سطح سر و موهای خود بریزید و ماساژ دهید و پس از یک ربع آبکشی کنید. شفافیت، پرپشتی و نیز رشد دلخواه موها را پس از چند ماه مصرف مشاهده خواهید نمود.

چای سبز و کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص چای سبز این است که به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می‌کند. دیابت نوع 2 شامل افزایش سطح قند خون می‌باشد که به علت مقاومت به انسولین و یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد می‌گردد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را کاهش دهد. بر اساس مطالعه‌ای که بر روی افراد ژاپنی انجام شده است، افرادی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تقریبا 42 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

و ... .

خواص چای سبز با زنجبیل

دمنوش چای سبز و زنجبیل هم طرفداران زیادی دارد چرا که سبب کاهش وزن، کنترل قند خون و درمان سرطان می‌شود ولی مضرات چای سبز با زنجبیل برای بیماران کم خونی و زنان شیرده و نیز افرادی که از فشار بالای چشم رنج می‌برند را نباید نادیده گرفت.

خواص چای سبز با دارچین

- حاوی آنتی اکسیدان و ضد التهاب و پیری زودرس است.

- احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

- با کاهش چربی‌های خون، بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

- عملکرد مغز، شناختی و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

- از مغز در برابر پیری و آلزایمر محافظت می‌کند.

- به کاهش وزن و کاهش تجمع چربی در شکم کمک می‌کند.

- سرعت متابولیسم و چربی سوزی را افزایش می‌دهد.

- برای تنظیم قند خون و کنترل دیابت نوع 2 مفید است.

- سیستم ایمنی بدن را در مقابله با بیماری‌ها تقویت می‌کند.

خواص چای سبز با هل

هل دارای طبع گرم و خشک می‌باشد و در کنار چای سبز با طبع سرد و خشک فوایدی به شرح زیر دارد:

- تقویت موهای ضعیف و شکننده

- کمک به درمان عفونت‌های مجاری ادرار

- تسکین درد دوره قاعدگی

- برطرف کننده نفخ و سوزش معده

- تقویت کننده قلب

- خواص چای سبز با لیمو

چای سبز با آبلیمو یک نوشیدنی تسکین‌دهنده است که می‌توانید در هر زمانی از روز آن را مصرف نمایید. از خواص چای سبز با لیمو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بهبود سلامت قلب

- افزایش سطح انرژی

- سرشار از آنتی اکسیدان

- محافظت در برابر سرطان

- کمک به کاهش وزن

- حمایت از سلامت مغز

- پیشگیری از دیابت

- بهبود سیستم ایمنی

- پیشگیری از سنگ کلیه

- هیدراته نگه داشتن بدن

فواید چای سبز برای مردان و زنان

از فواید چای سبز برای مردان می‌توان موارد زیر را نام برد:

- فعالیت آنزیم COX-2 را مهار می کند. گفتنی است که این آنزیم در بافت سرطانی جمع شده و در گسترش سرطان پروستات نقش دارد.

- مانع از فعالیت آنزیم decarboxylase ortnithine که در ایجاد سرطان پروستات نقش دارد، می‌شود.

- DNA آسیب دیده را ترمیم می‌نماید. گفتنی است که در غیر این صورت سبب رشد سلول‌های سرطانی می‌گردد.

- فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی را که با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند، تحریک می‌کند.

- کاتچین موجود در چای سبز برای آن دسته از مردانی که ضایعات پیش سرطانی پروستات دارند مفید می‌باشد و مانع گسترش این ضایعات به سمت سرطانی شدن می‌گردند.

- سبب کند شدن سلول‌های سرطانی می‌شود و آن‌ها را به آپویتوز یا خودکشی ترغیب می‌نماید.

فواید چای سبز برای زنان عبارتند از:

- چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و پنی فنول‌ها برای پوست و موی خانم‌ها مفید است.

- از سرطان رحم و سینه جلوگیری می‌کند.

- سبب کاهش وزن و چربی سوزی می‌شود.

فواید چای سبز در بارداری

کاهش وزن پس از زایمان و کاهش استرس و آرام‌بخش بودن از فواید چای سبز در دوران بارداری می‌باشد اما در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که لازم است حتما به آن‌ها توجه داشته باشید.

- از آن جایی‌که چای سبز دارای کافئین است ادرارآور می‌باشد و سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود. از این رو پس از آن بایستی به اندازه آب بنوشید.

- چنانچه پس از زایمان قصد دارید با چای سبز وزن خود را کاهش دهید حتما با پزشک مشورت کنید چرا که امکان دارد اثرات چای سبز از طریق شیردهی به نوزاد انتقال داده شود.

- چای سبز مانع از جذب آهن و فولیک می‌شود.

- در اثر مصرف بیش از اندازه چای سبز امکان سقط جنین وجود دارد.

فواید چای سبز برای نوزادان و کودکان

از فواید چای سبز برای کودکان و نوزادان می‌توان به کاهش اضطراب، کاهش ابتلا به سرماخوردگی، درمان سرفه، درمان یبوست در کودکان، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین‌دهنده کولیک معده در کودکان و اختلالات ریوی در کودکان اشاره کرد. با این حال توجه داشته باشید که با وجود فوایدی که چای سبز دارد می‌تواند مضراتی هم برای کودکان داشته باشد چرا که مانع از جذب آهن می‌شود. در نظر داشته باشید که حتی چای سبز هم بایستی زیر نظر پزشک و به میزان بسیار کم مصرف گردد. کافئینی که در چای سبز وجود دارد امکان دارد در خلق و خوی کودک تغییراتی را به وجود آورد. افزون بر این می‌تواند مانع از جذب کلسیم درکودکان گردد.

زمان مناسب برای صرف چای سبز

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز هنگام شروع روز می‌باشد. این چای با خاصیت فراوانش، محرک و انرژی زاست و از این رو مصرف آن در آغاز روز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. چرا که انرژی شما را جهت انجام فعالیت‌های روزانه تأمین می‎‌نماید. افزون بر این می‌توانید در وعده عصرانه و هنگام ورزش این چای را بنوشید. به جای آب در بطری، چای سبز بریزید و ما بین تمرینات ورزشی و هنگامی‌که پیاده روی می‌کنید آن را میل نمایید. از این رو می‌توانید چای سبز را صبح‌ها و عصرها بنوشید تا از خواص بی‌نظیر آن برای بدن بهره‌مند گردید. توجه داشته باشید که نباید با معده خالی چای سبز مصرف کنید. بهتر است که چای سبز را به عنوان یک میان وعده مصرف نمایید. چنانچه تمایل دارید این چای را در ساعات آغازین روز میل کنید بهتر است که یک ساعت پس از صرف صبحانه آن را بنوشید. نتایج تحقیقات نشان داده است که نوشیدن این چای بلافاصله پس از صرف غذا، مانع از این می‌شود که آهن و ویتامین‌ها جذب شوند. افزون بر این نوشیدن این چای با معده خالی سبب مشکلات گوارشی می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که چای سبز را در زمان مناسب بنوشید تا بتوانید از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مصرف این چای در زمان نامناسب نه فقط فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه موجب بروز مشکلات دیگری می‌گردد.

مضرات چای سبز

لازم است بدانید که گاهی اوقات امکان دارد همین ترکیبات مفیدی که در چای سبز وجود دارد مضراتی هم به همراه داشته باشد. از عوارض بالای این چای برای بدن، کافئین بالای آن می‌باشد. مصرف زیاد کافئین می‌تواند سبب مشکلاتی اعم از سردرد، اضطراب، اختلال در خواب، مشکلات گوارشی و ... شود. افزون بر این گاهی امکان دارد کافئین زیاد این چای سبب سقط جنین در خانم‌های باردار گردد. از این رو به خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم که حتما با احتیاط و با مشورت پزشک از چای سبز استفاده نمایند. از دیگر مضراتی که مصرف این چای دارد کاهش جذب آهن می‌باشد. در ترکیبات چای سبز، مقدار قابل ملاحظه‌ای کاتچین وجود دارد. کاتچین مانع از جذب آهن در بدن می‌گردد. به همین دلیل امکان دارد در کسانی‌که مبتلا به کم خونی هستند مشکلاتی نظیر فقر آهن و یا مشکلات دیگری بروز نماید. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که چنانچه از این دمنوش استفاده می‌نمایید حتما مضرات آن را هم در نظر بگیرید و جوانب احتیاط را رعایت نمایید.

کلام آخر

در این مقاله با خواص و فواید چای سبز آشنا شدیم. توجه داشته باشید هر چیزی به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد می‌تواند مضراتی هم داشته باشد پس هیچ‌گاه در مصرف هیچ چیزی افراط نکنید و همیشه حد تعادل را نگه دارید و در صورت باردار بودن و یا نوشاندن آن به نوزادان و کودکان، حتما با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید