جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با چوب و انواع آن بیشتر آشنا شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
با چوب و انواع آن بیشتر آشنا شوید

با چوب و انواع آن بیشتر آشنا شوید. چوب، از نظر گیاه شناسی به بخش جامد، سفت و محکمی که زیر پوست ساقه‌ی درخت است می‌گویند. چوب بدون شک جز یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین، مواد خام طبیعت است و اگر بشر آن را یافت نمی‌کرد به پیشرفت و دست یافته های امروزی نمی‌رسید. چوب در اول، ماده‌ای خام حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه و خانه بود. سپس، برای ساخت بیشتر اشیا و ابزارهای سودمند و پرکاربردی که انسان ها قرن‌ها مداوم برای پیشرفت و رفاه زندگی خود به آن‌ها متکی بود، به کار رفت و می رود. چوب از زمان های بسیار دور و قدیم تا به امروز در ایران و بسیاری نقاط مختلف جهان در ساختمان خانه ها، کاخ ها، پل ها و مکان های بی شماری دیگر کاربرد بسیار گسترده ای داشته است.

چوب های طبیعی

چوب های طبیعی به طور معمول، به صورت مستقیم از درختان تهیه می‌شود. چوب ها از نظر مقاومت متفاوت هستند و نوع اول چوب های طبیعی، چوب درختان پهن برگ است که چوب  بیشتر ای درختان دارای تراکم بسیار بالایی است. برای ساخت مبلمان و پنجره و.. از ااین نوع چوب استفاده می‌شود. نوع دوم چوب درختان سوزنی برگ که شامل درختانی سوزنی شکل مانند سرو و کاج و سرخدار است. این نوع چوب نسبت به نوع اول از تراکم پایین تری برخوردار است. چوب به دلیل ساختار طبیعی خود در جهات مختلف و متفاوت دارای خواص مختلف نیز است. تاب کششی چوب از تاب فشاری آن بیشتر است. همچنین چوب به دلیل اینکه ماهیت طبیعی خود را حفظ می‌کند، در فضا حس خوبی به ساکنین می‌دهد.

انواع چوب های مصنوعی

آیا شما با انواع چوب های مصنوعی آشنایی دارید؟ در این مطلب می‌خواهیم شمارا با چوب های مصنوعی آشنا کنیم. با توجه به پیشرفت صنعت و همچنین افزایش روزافزون نیاز بازار به چوب و مواد اصلی دیگر، صنعتگران به فکر تولید چوب‌های مصنوعی افتادند که می‌توانست مزایای زیادی داشته باشد. ازجمله این مزایا می‌توان به مقرون ‌به‌ صرفه بودن تولید این نوع چوب اشاره کرد. ام دی اف که از پرمصرف‌ترین مواد مصرفی در صنعت مبلمان و دکوراسیون کشور خودمان و کشور های جهان است همان‌گونه که از نامش پیداست یک فیبر فشرده با دانسیته متوسط است. ام دی اف از ضایعات حاصل از چوب‌های دیگر تولید می‌شود. نئوپان نیز از پرمصرف‌ترین چوب‌های مصنوعی است که چگالی بسیار پایینی نسبت به ام دی اف دارد و از خرده چوب های مخلوط شده با رزین و فشرده شدن در حرارت بسیار بالا به دست می‌آید.

فرآورده هایی از جنس چوب در معماری داخلی

در این مطلب می‌خواهیم فرآورده هایی از جنس چوب در معماری داخلی را به شما معرفی کنیم تا شناخت بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید. پارکت از تکه های سخت و بزرگ چوب در اندازه ها و نقش های مختلف و متفاوت تولید می‌شود. پارکت معمولا دارای ضخامت 6 تا 18، طول 75 تا 450 و عرض 20 تا 56 میلی متر است. کف پوش های چوب پنبه ای دو نوع است. 1- لینولیوم کهه مواد اولیه ان روغن برززک، گرد چوب پنبه، رزین و گرد چوب است و به صورت های مختلفی مانند ورقه ای، توپی، کاشی تولید می‌شود. 2- کاشی چوب پنبه ای است که از مخلوط تراشه ها و خرده های چوب پنبه با مخلوط رزین و فشرده سازی خمیر در قالب ساخته می‌شود. درب و پنجره های چوبی به شکل های مختلفی در بازار عرضه می‌شود مانند یک لنگه، چند لنگه و شیشه دار تولید می‌شود.

معایب استفاده از چوب

معایب استفاده از چوب عبارت است از گره، ترک، پیچ خوردگی، یک طرفه روییدن، پر شاخ و برگ بودن از مهم ترین معایب چوب است که در ساخت وسایل مشکل ساز است. ترک خوردگی در سطح تخته های مقاطع عرضی تخته‌های شعاعی و همچنین مقاطع گرده بینه‌ها مشاهده می‌شود. این معایب در مراحل اول عملیات خشک کنی و زمانی که سرعت تبخیر آب از سطوح چوب بیشتر از داخل می‌باشد رخ می‌دهد. گره های روی چوب عبارت است از اثر شاخه ای که در تنه ی درخت ایجاد می‌کند و به دو صورت گره زنده وگره مرده بر روی چوب آثار خودش را می‌گذارد و دیده می‌شود. گره های چوب به عنوان یک نقص بسیار بزرگ است که باعث کاهش کیفیت در چوب  مطرح می‌شود.

با ویژگی‌های چوب آشنا شوید

چوب های مصرفی باید از نظر بافت و ظاهر یکنواخت و مداوم، تمیز و عاری و بدون هیچ گونه ترک و صمغ، فاقد تابیدگی و پیچیدگی، و سایر معایب باشد. رطوبت الوار های مصرفی باید با شرایط اقلیمی و محل مورد مصرف تناسب داشته باشد. برای مثال چوب راش بافت همگن و درجه سختی بالایی دارد و برای صنعت مبل سازی بسیار گزینه مناسبی است. به علاوه قابلیت آغشتگی با انواع محلول های حفاظتی، باعث می‌شود که بیشترین استفاده را در کارخانجات راداشته باشد. از چوب راش برای ساخت در و پنجره، میز و صندلی، مبل و غیره استفاده می‌شود. چوب گردو بافت بسیار ریزی دارد و چوب آن بسیار معروف است و کاربرد بسیار فراوانی دارد. رنگ پذیری و امکان راحت کنده کاری روی آن جز ویژگی های بارز آن است.

استفاده از چوب از کی در معماری آغاز شده است؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که‌ استفاده از چوب از کی در معماری آغاز شده است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که قبل از استفاده از مصالح صنعتی چون آهن، بتن، آجر، در سازه های معماری، چوب یکی از اصلی ترین مصالح در دسترس آدم های مختلف بوده است. از دوره ایران باستان آثار چوبی بسیار اندک و کمی باقی مانده است. در دوران های مختلف به خصوص هخامنشی به علت توجهی که به این مسئله میشده، جنگل های بسیار بزرگی به وجود آمد و پهنه‌های وسیعی از کشور ایران سرسبز شد. در دوره های اشکانی و ساسانی نحوه به کار بردن چوب در ساختمان ها تفاوت های بسیاری کرد. با توجه به رواج پوشش های طاقی در این دوران سقف بناها به وسیله طاق ها پوشانده و دیگر نیازی به چوب نبود.

با برخی از گونه‌ها درخت و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

چوب توسکا دارای وزن سبکی است که از سفید به صورتی کم رنگ مایل به قهوه ای تغییر رنگ می‌دهد. مقاومت چوب راش کم است و نرمی آن متوسط است کاربرد این نوع چوب در کابینت سازی است. چوب توس وزن بسیار سنگینی دارد که رنگ آن زرد و قرمز است. سختی، استحکام و مقاومت آن معمولی و مناسب است. چوب بلوط نیز دارای وزن سنگین است  رنگ سفید و قرمز دارد و بسیار سخت و محکم است. چوب گردو سنگین استو مغز این نوع چوب قهوه ای تیره با کنتراست بالا می‌باشد و چوب آن روشن تر است. مقاومت چوب گردو بسیار بالا و سخت است. به خاطر بافت های زیبایی که دارد برای خلق آثار معماری بی نظیر و بی مانند است. مانند پارکت و روکش در و پنجره.

حمل و نقل و نگهداری چوب چگونه است؟

در صورتی که حمل و نقل و نگه داری چوب به دقت و با نظم و ترتیب انجام شود، ضایعات و پرتی های آن بسیار کم خواهد شد و به حداقل خواهد رسید. مصالح چوبی باید در محلی تمیز و سرپوشیده، جدا از یکدیگر و دور از گرد و غبار و خاک، مواد مضر و شیمیایی، رطوبت و یخ زدگی نگه داری شود. انبار مواد و مصالح چوبی باید از مواد آتش زا و مواردی که موجب خطر می‌شود دور باشد و در صورت اطفای حریق باید تدابیر لازم را در نظر گرفته شده باشد. در صورتی که چوب ها به صورت خام باشند و همان گونه در انبار قرار گرفته باشد، حتما باید با تهویه مناسب و استفاده از سم پاشی ضد حشرات برای دفع حیوانات موذی از حمله ور شدن موجودات و حشرات به چوب ها جلوگیری شود.

عمل آوری چوب

چوب ها را می‌توان با مواد شیمیایی مانند رنگ، ترکیب لاک و الکل، کیلر سیلر و پلی استر اشباع کرد و پوشش داد. همچنین می‌توان با سوزاندن سطح آن، قیر اندود کردن، چوب را در براربر آفات، حشرات، تغییرات آب و هوایی و جوی، اسید ها و باکتری‌ها و قارچ‌ها محافظت کرد و دور نگه داشت. عمل آوری چوب مانند اشیا و وسایل تزئینی چوبی در داخل آکواریوم بسیار زیبا و خاص هستند. این به این معنی و منظور نیست که هر تکه چوبی که از محیط طبیعی پیدا کردیم، برای داخل آکواریوم مناسب باشد. برای استفاده از اشیا چوبی باید شئی را هفته ها و ماه ها در آب خیساند که تمام آلودگی های موجود در آن از بین برود و به ماهی‌ها و موجوداتی که در آکواریوم هستند، آسیب نرساند. با تعویض آب و یا آب جوش می‌توان به این عمل سرعت بخشید و زمان کمتری را صرف این کار کرد.

چگونه از چوب در برابر آتش محافظت کنیم؟

شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که چگونه از چوب در برابر آتش محافظت کنیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که از مهم ترین و کاربردی راه ها برای حفاظت از چوب در برابر آتش می‌توان به اندود کردن چوب توسط پوشش های گچی اشاره کرد. همچنین استفاده از آب شیشه و استفاده از رنگ های ضد اشتعال و ضد آتش نیز پیشنهاد می‌شود. از آن‌جایی که میزان رطوبت چوب بر حجم فرم و همچنین مقاومت مکانیکی چوب و انواع آن اثر می‌گذارد و خطر حمله آفات و حشرات را افزایش می‌دهد و آن هارا جذب می‌کند باید علاوه بر توجه به مقدار رطوبت آن، به محلی که چوب را در آن بکار میبریم نیز توجه نمود و همه‌ی جوانب را در نظر گرفت.

چوب های تر یا خیس و کاربرد آن‌ها

همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی چوب از نظر اندازه، جنس، بافت، رطوبت و.. وجود دارد. در این عنوان می خواهیم شمارا با چوب های تر یا خیس و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم. در چوب های تر یا خیس می‌توان گفت تقریبا، تا 200 درصد وزن چوب رطوبت وجود دارد. به مقدار آبی که در وزن چوب موجود است، رطوبت چوب می‌گویند. تغییر درصد رطوبت در چوب، مستقیما باعث تغییر وزن و جرم چوب می‌شود. به این علت همواره  وزن و جرم چوب را با مقدار رطوبت آن ذکر می‌کنند. در چوب های نم دار نیز حدود 30 درصد وزن چوب، رطوبت چوب است.

کاربرد چوب‌های خشک در ساختمان سازی

کاربرد چوب های خشک در ساختمان سازی به این صورت است که از چوب خشک  برای برخی کار ها در قسمت های داخلی و یا بیرونی ساختمان به منظور زیبایی و اثر مثبت در محیط استفاده می‌کنند. چوب خشک بیشترین میزان مصرف در ساختمان را دارا می‌باشد و همچنین 14 درصد تا 18 درصد وزن چوب را، رطوبتش تشکیل می‌دهد. در چوب های خشک مطلق نیز 4 درصد وزن چوب رطوبت آن است. ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ درونی ﭼﻮﺏ به ﻃﻮﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ با سرﻋﺖ زیاد نمی‌شود که آﺏ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ آﻥ ﺭﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﺮﺩ و چوب را خشک نمود. زیر این سرعت زیاد موجب می‌شود که ترک‌های ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﭼﯿﻦ ﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﻭ ﺷﮑﺎﻑ ﻭ ﺗﺎﺑﯿﺪﮔﯽ در چوب ایجاد شود.

تراشکاری چوب را یاد بگیرید

هدف از نوشتن این مطلب این است که شما تراشکاری چوب را یاد بگیرید.  تراشکاری عبارت است فرم دهی چوب با استفاده از دستگاه های تراشکاری به روش براده برداری. پيكر تراشي چوب يكي از مشاغل رشته صنايع چوب است كه وظايف آن عبارت است از: انتخاب چوب، طراحي احجام چوبی که قرار است ساخته شود، ساخت حجم انتخابی، ماشين كاري و كار با ابزار دستي و وسایل برقي مربوط به چوب بری، پيكرتراشي، رنگ كاری ساخته های چوبي را دربر می‌گیرد و با مشاغل منبت کاری مرتبط است.

چوب

چوب چگونه تولید می‌شود؟

مطمئنا این سوال برایتان پیش آمده است که چوب چگونه تولید می‌شود؟ در زمان‌های قدیم با استفاده از اره‌های دستی درخت‌ها را می‌بریدند ولی در زمان حال برای انداختن درخت از اره‌های برقی استفاده می‌کنند که می‌توانند در چند ثانیه یک درخت را ببرند و پوست آن را برای استفاده های خود بکنند. در برخی از کشورها تنه‌های درخت را به نزدیک‌ترین رودخانه می‌اندازند و به کمک جریان آبی که در رودخانه وجود دارد به کارگاه چوب بری می‌رسانند، ولی معمولا  بخش زیادی  از الوار با کامیون‌های مخصوص به کارخانه حمل می‌شود و به آن می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید