جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با گیاهان چینی باردار شو!

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
با گیاهان چینی باردار شو!

اگر بالای چهل سال دارید و رویای پدر و مادر شدن در سر می پرورانید؛ باید یکی حقیقت را بپذیرید و آن هم این است که در این سن احتمال بارداری جندان زیاد نیست. در این حالت اکثر افراد به روش هایی مانند IVF روی می آورند اما بهتر است بدانید که گیاهان چینی می توانند بدون نیاز به IVF، ریسک حاملگی را در شما افزایش دهند. طبق آمار ایالات متحده، حدود 33 درصد از زنان بالای 40 سال نابارور هستند. بنابراین، اگر بیش از 40 سال سن دارید و در تلاش برای باردار شدن هستید، باید پس از 3 ماه تلاش ناموفق به دنبال کمک و درمان باشید.

ناباروری دلایل متعددی دارد و شما می توانید از طریق مشورت با یک متخصص زنان و انجام بررسی های لازم به علت ناباروری پی ببرید. عمدتا افراد برای درمان IVF یک ترس بزرگ دارند و آن هم این است که آیا این فرآیند منجر به فرزندآوری می شود یا مجبور به صرف هزینه های هنگفت خواهند بود. در این مطلب شما در این باره اطلاعات کامل کسب خواهید کرد و متوجه خواهید شد که بهترین درمان کدامیک از درمان های امروزی است و آیا ترکیب درمان ها با هم میتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند یا خیر.

مشکلات احتمالی برای عدم بارداری در سنین بالای چهل

ذخیره پایین تخمدان (AMH):

آزمایش AMH میزان هورمون ضد مولرین (AMH) را در خون شما اندازه گیری می کند. هم مردان و هم زنان AMH تولید می کنند اما پزشکان از این آزمایش برای خانم ها استفاده می کنند. AMH نقش کلیدی در رشد اندام های جنسی کودک در دوران بارداری دارد. سطح AMH در نوزادان پسر بالاتر است؛ زیرا این امر مانع از رشد اندام های تناسلی زنانه می شود. نوزادان دختر برای رشد خود فقط به مقدار کمی AMH نیاز دارند. در زنان، سلول های داخل فولیکول های تخمدان AMH تولید می کنند. فولیکول ها کیسه های ریز پر از مایع در تخمدان هستند که تخمک ها را در خود جای داده و آزاد می کنند.

سطوح بالاتر AMH به معنای تخمک بیشتر و ذخیره تخمدان بالاتر است. سطوح پایین AMH به معنای تخمک کمتر و ذخیره تخمدان کمتر است. آزمایش AMH تعداد تخمک های باقیمانده را به شما می گوید و اینکه آیا تخمدان های شما به زودی پیر می شوند یا خیر. این آزمایش می تواند نشان دهد که پنجره کوتاه تری برای باردار شدن دارید. آزمایش AMH همچنین می تواند نشان دهد که چقدر به داروهای باروری تزریقی برای تحریک تخمدان‌ها برای بالغ شدن چندین تخمک در آمادگی برای لقاح آزمایشگاهی (IVF) پاسخ می‌دهید.

در حالی که AMH به تعداد تخمک شما مرتبط است اما باروری شما (با یا بدون درمان) یا زمانی که یائسه می شوید را پیش بینی نمی کند. همچنین، به خاطر داشته باشید که حتی اگر سطح AMH شما در محدوده معمولی باشد، عوامل دیگری ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد، مانند:

- سن

- تعداد و تحرک اسپرم

- عدم تخمک گذاری منظم، انسداد لوله های فالوپ، اسکار لگن، اندومتریوز و ناهنجاری های رحمی مانند فیبروم.

تخمک کم یا بی کیفیت:

کیفیت و تعداد تخمک ها دو فاکتور بسیار مهم برای بارداری IVF هستند. تعداد تخمک ها با سونوگرافی و آزمایش خون اندازه گیری می شود. اما هیچ راهی برای بررسی سلامت و کیفیت تخمک وجود ندارد. تنها راه بررسی سلامت و کیفیت تخمک، سن مادر است، یعنی با افزایش سن، کیفیت و سلامت تخمک کاهش می یابد. تخمک یکی از سلول های قدیمی بدن است که همیشه می تواند توسط رادیکال های آزاد آسیب ببیند که با افزایش سن این احتمال افزایش می یابد.

لانه گزینی ضعیف:

گاهی مثلاً به دلیل چسبندگی داخل رحمی، فیبروم و سپتوم رحم، شرایط نامطلوب رحم یا به دلیل عفونت با وجود کیفیت خوب جنین، رحم نمی تواند جنین را بپذیرد. احتمال بروز تمامی مشکلات ذکر شده با افزایش سن افزایش می یابد. کاشت دقیق و صحیح جنین تاثیر زیادی در موفقیت بارداری دارد.

PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) یا اندومتریوز

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها (ارگانی که تخمک‌ها را تولید و آزاد می‌کند) هورمون‌های اضافی تولید می‌کنند. اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، تخمدان‌های شما سطوح بالایی از هورمون‌هایی به نام آندروژن تولید می‌کنند. این باعث می شود که هورمون های تولید مثلی شما نامتعادل شوند. در نتیجه، افراد مبتلا به PCOS اغلب سیکل های قاعدگی نامنظم، پریودهای از دست رفته و تخمک گذاری غیرقابل پیش بینی دارند. کیست های فولیکولی کوچک (کیسه های پر از مایع با تخمک های نابالغ) ممکن است به دلیل عدم تخمک گذاری در سونوگرافی روی تخمدان های شما قابل مشاهده باشند. با این حال، با وجود نام "پلی کیستیک"، برای داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک نیازی به داشتن کیست روی تخمدان های خود ندارید. کیست های تخمدان خطرناک یا دردناک نیستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین علل ناباروری در زنان است. زنان می توانند هر زمانی پس از بلوغ به PCOS مبتلا شوند. بسیاری از افراد در دهه 20 یا 30 سالگی زمانی که قصد بارداری دارند تشخیص داده می شود. اگر چاقی دارید یا سایر افراد خانواده شما مبتلا به PCOS هستند، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به PCOS داشته باشید.

گیاهان چینی چگونه به باروری کمک می کنند؟

گیاهان چینی برای باروری ذخیره تخمدان را افزایش نمی دهند، اما می توانند کیفیت تخمک و اسپرم و پوشش داخلی رحم را در بسیاری از موارد بهبود بخشند. بسیاری از پوشش‌های آندومتر جریان خون کافی در پوشش آندومتر ندارند که همین موضوع توانایی پوشش را برای حفظ لانه گزینی به خطر می‌اندازد. کیفیت تخمک زنان بالای 40 سال که برای باردار شدن تلاش می کنند قابل بهبود و بهبود است. تعداد اسپرم مردان در اواسط تا اواخر دهه 40 اغلب کمتر از حد مطلوب است و این مشکل را می توان با گیاهان چینی حل کرد.

IVF از طریق مکانیسم بهبود اجزای تشکیل دهنده جنین - تخمک و اسپرم تاثیری در بهبود شانس باروری و بارداری مداوم ندارد. اگر بتوان کیفیت تخمک، اسپرم و پوشش داخلی رحم را حتی اندکی بهبود بخشید، میزان موفقیت (IVF) ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد. گیاهان چینی را می توان به تنهایی یا به عنوان مکمل درمان طب سوزنی برای حمایت از تعادل هورمونی، تغذیه فولیکول های تخمدان، پاکسازی التهاب، تقویت گردش خون لگنی، تقویت مخاط دهانه رحم سالم و رفع اختلالات پیچیده باروری استفاده کرد.

بهترین نوع درمان ناباروری بالای 40 سال استفاده از طب مدرن در کنار داروهای گیاهی است. هنگامی که متخصص باروری تخمک ها را بازیابی می کند و آنها را با اسپرم بارور می کند، جنین حاصل به خوبی تخمک و اسپرم است. دلیل شکست اکثر IVF ها کیفیت پایین تخمک یا کیفیت پایین اسپرم است. طب مدرن نمی تواند کیفیت تخمک یا اسپرم را بهبود بخشد، در حالی که این اغلب با استفاده از گیاهان چینی برای باروری امکان پذیر است. تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان می دهد که عمل باروری زنانه با داروهای گیاهی چینی می تواند میزان حاملگی را در مدت 4 ماه در مقایسه با داروهای پزشکی باروری پزشکی غربی یا IVF 2 برابر بهبود بخشد.

تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که فرمول‌های گیاهی چینی مشابه بو شن تیائو چونگ تانگ بر عملکرد تخمدان تأثیر مشابهی با داروهای لقاح آزمایشگاهی (IVF) دارند و میزان موفقیت را بهبود می‌بخشند. یکی دیگر از فرمول های گیاهی چینی بو شن شنگ جیانگ پیان نشان داده شده است که وضعیت های FSH، پرولاکتین، تستوسترون و کورتیکوسترون را تنظیم می کند.

5 نوع گیاه چینی مورد استفاده در درمان ناباروری

با گیاهان چینی باردار شو!

1. فعال کننده:

این نوع ترکیب دارویی گیاهی چینی حاوی گیاهانی مانند بای ژو (Atractylodis) و بای شائو (ریشه گل صد تومانی) است که باعث افزایش متابولیسم و رفع خستگی، از بین بردن مقاومت به انسولین و محافظت از تولید پروژسترون می شود.

2. سیرکولاتور:

این نوع دارای گیاهانی مانند He Huan Pi (پوست درخت ابریشم) و Mu Dan Pi (پوست ریشه گل صد تومانی درخت) است که استروژن و پروژسترون را متعادل می کند؛ اثرات منفی استرس بر تغییرات هورمونی را جبران می کند و التهاب را تسکین می دهد.

3. تقویت کننده:

این نوع دارای ترکیباتی مانند چن پی (پوست نارنگی) و زی زی (ریزوم چنار آبی آسیایی) است که در کنار گیاهان انرژی زا، آندروژن ها را تنظیم کرده و مقاومت به انسولین را از بین می برد و در هضم و متابولیسم مایعات نقش بسزایی دارد.

4. Fortify:

این نوع حاوی آداپتوژن هایی مانند رن شن (ریشه جینسنگ آسیایی) و هوانگ چی (ریشه گون) است که به بدن کمک می کند تا با استرس های جسمی و روحی سازگار شود و به تغذیه و گردش خون کمک می کند.

5. Nutritious:

این ترکیب حاوی گیاهانی از جمله شو دی هوانگ (ریشه آماده شده رحمانیا) و شان یائو (ریزوم چینی یام) مغذی است و تعادل مناسبی از استروژن را فراهم می کند. متابولیسم مایعات را بهبود می بخشد، گرما را از بین می برد و التهاب را کاهش می دهد.

درجه موفقیت در درمان با گیاهان چینی

اگرچه نتیجه برای همه افراد یکسان نیست و نمی توان پیش بینی کرد که هر فرد چه مقدار از نتیجه را دریافت می کند، اما مطالعات بالینی انجام شده در چین نشان می دهد که حدود 70 درصد از کل موارد ناباروری (مرد و زن) با طب چینی درمان شده اند. گیاهان منجر به بارداری یا بهبود باروری می شوند. بسته به نوع ناباروری و نوع درمان، میزان موفقیت از حدود 50% تا بیش از 90% متغیر بوده است. این آمار شامل مواردی از ناباروری است که شامل انسداد لوله فالوپ، آمنوره، عدم تخمک گذاری، اندومتریوز، فیبروم رحم، تعداد کم اسپرم و علل دیگر است.

برخی از گیاهان رایج موجود و موثر در افزایش باروری

1. Vitex (توت درخت عفیف)

یک گیاه محبوب برای متعادل کردن چرخه قاعدگی و تسکین الگوی قبل از قاعدگی است و احتمالاً بر روی غده هیپوفیز در مغز تأثیر می گذارد و قدرت هورمون لوتئین کننده (LH) را افزایش می دهد که باعث تخمک گذاری می شود. این به نوبه خود می تواند باعث افزایش تخمک گذاری و تولید پروژسترون در فاز لوتئال شود. همچنین نشان داده شده است که پرولاکتین بالا غیر طبیعی را کاهش می دهد؛ بنابراین تعادل هورمونی و عملکرد تخمدان را کامل می کند. این گیاه به زنان مبتلا به مشکلات تخمک گذاری و زنان مبتلا به نقص فاز لوتئال که فاز لوتئال کوتاه یا تولید پروژسترون کم دارند کمک می کند.

2. ماکا (Lepidium meyenii)

ماکا برای هزاران سال به عنوان یک داروی تقویت کننده میل جنسی و باروری مورد استفاده قرار گرفته است. بومی آند پرو است و غده ای است (مثل شلغم). این ماده به عنوان یک آداپتوژن عمل می کند و به بدن در زمان افزایش استرس کمک می کند؛ اما ممکن است بر آندروژن ها (تستوسترون) هم در مردان و هم در زنان تأثیر بگذارد. مشخص نیست که آیا این بر موقعیت های واقعی تستوسترون یا فقط گیرنده تأثیر می گذارد، اما در موش های مذکر و مونث نشان داده شده است که به طور قابل توجهی بر باروری تأثیر می گذارد. با توجه به کالاهای مربوط به فعالیت تستوسترون، هنوز هم، این مکمل ممکن است برای زنان مبتلا به PCOS که با افزایش آندروژن همراه است مفید نباشد.

3. Tribulus terrestris

این گیاه هم در طب چینی استفاده می شود، گیاه Tribulus می تواند برای باروری مردان و زنان مفید باشد. در زنان مبتلا به تخمک گذاری نامنظم، به ویژه به دلیل PCOS، Tribulus ممکن است به همگن شدن چرخه و تولید تخمک گذاری قابل پیش بینی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که در زوج‌هایی که آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم بالایی داشتند، میزان عمومیت آن (زمانی که هر دو زوج آن را مصرف کردند) افزایش داد.

4. دارچین

جالب است که چیزی به سادگی و معمولی مانند دارچین می تواند باروری را در مردان و زنان بهبود بخشد. در داروی چینی از قایق دارچینی (ادویه) برای گرم کردن اندام ها استفاده می کنیم. علم به فواید دارچین پی برده است و مطالعه اخیر تأثیر مثبتی بر محصول و کیفیت اسپرم در مردان نشان داده است. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دارچین بر تعادل قند خون و پاسخ انسولین تأثیر می‌گذارد، بنابراین می‌تواند برای الگوی متابولیک و زنان مبتلا به PCOS نیز مفید باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید