جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی اختصاصی کارت گرافیک GeFoce RTX 2080، پرچمدار گرافیک‌های RTX

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
بررسی اختصاصی کارت گرافیک GeFoce RTX 2080، پرچمدار گرافیک‌های RTX

انویدیا امسال با عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 2080 گام بلندی در عرصه سخت افزارهای کامپیوتری نهاد. چند سالی است که انویدیا و AMD به شدت در حال رقابت هستند و هر ساله سعی در عرضه بهترین کارت گرافیک های مخصوص نرم افزارها و بازی‌ها دارند. هر ساله مراسمات زیادی از طرف این دو شرکت انجام می‌پذیرد و پیوسته در اطلاعیه‌های آن‌ها شاهد معرفی یک نسخه جدید از کارت گرافیک هستیم. از آن‌جایی که امروزه، حافظه ها و پردازنده‌های مرکزی به شدت ارتقا یافته اند، گسترش کیفی محصولات گرافیکی به شدت مورد لزوم واقع می‌شود. لذا در هر صورت باید پردازنه های گرافیکی روز بازار را خرید تا پوشش دهنده قطعات سخت افزاری دیگر سیستم باشد تا مبادا سیستم دچار اختلال شود.

کارت گرافیک

کارت گرافیک RTX 2080؛ پاسخی به کارت گرافیک‌های Navi AMD

همانطور که گفته شد کارت گرافیک RTX 2080 امسال با نسخه Super در بازار عرضه شد که قادر است بالاترین بازی های گرافیکی را در سیستم شما اجرا کند. در واقع کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Super جواب محکمی به کارت گرافیک AMD RX 5700 بود که کارت گرافیک های GeForce میان رده را نشانه گرفته بود. در واقع کارت گرافیک‌های نسخه قبلی جی فورس به خوبی بازی ها را تا چند سال دیگر پشتیبانی می‌کردند ولی شرکت انویدیا صرفا برای حمله به کارت گرافیک AMD Navi این سخت افزار را روانه بازار کرد تا خود را بی رقیب جلوه دهد. کارت گرافیک RTX 2080 Super در واقع یک نسخه تقریبا پیشرفته تر از کارت گرافیک‌های GeForce RTX 2080 موجود در بازار بود که چندان هم سطح عملکرد آن تفاوتی با هم نداشت. تنها تلاش انویدیا، افزایش سرعت کلاک تراشه گرافیکی و فعالسازی واحد SM در تراشه TU104 بوده که توانایی رندر بازی ها و آپلود آن‌ها را اندکی بر روی سیستم افزایش می‌دهد.

کارت گرافیک

بررسی هسته های کارت گرافیک RTX 2080 با نسخه Ti

انویدیا در سال گذشته دو نسخه جی فورس از کارت گرافیک RTX 2080 و RTX 2080 Ti را وارد بازار کرد که با قدرت نگه دارنده بالایی محافظه کاری شده بودند. علی رغم غیر فعال شدن برخی از جوانب و اجزای داخلی سخت افزار، واحد SM به شدت بر روی قطعه، در صدد کار قرار گرفت. غیرفعال کردن ابزارهای اضافی قطعه و تعبیه ی واحد SM به شدت بر روی افزایش قدرت هسته‌ی گرافیکی تاثیر گذاشت و شرکت انویدیا را بر آن داشت تا محصول Super این کارت گرافیک ها را روانه بازار کند تا عرض اندامی در مقابل با کارت گرافیک های AMD داشته باشد. برای اولین بار است که در دنیای سخت افزاری یک قطعه فعال سازی شده بر روی TU104 را می بینیم. اضافه کردن واحد SM حدود 128 هسته پردازشی محاسباتی CUDA را به تراشه های داخلی اضافه کرد و هم اکنون هسته محاسباتی کارت گرافیک RTX 2080 Super به حجم 3072 می‌رسد. در حقیقت 2 هسته RT و 16 هسته Tensor موجب ارتقای کمی و کیفی کارت گرافیک و سطح پردازش TU104 شدند. با افزایش سطح پردازش TU104 محاسبات مبتنی بر هوش مصنوعی، رهگیری‌های پرتوی و جلوه های بصری سه بعدی گام بزرگی به جلو برداشتند. لذا هسته های کارت گرافیک RTX 2080 Super با حذف بسیاری از SM های اضافی و اضافه کردن دو SM کاربردی سرعت و قدرت پردازش سیستم را به شدت ارتقا داد.

کارت گرافیک

افزایش توان مصرفی کارت گرافیک RTX 2080 Super چه مقدار است؟

توان مصرفی کارت گرافیک RTX 2080 Super با وجود تراشه های TU104 قدرت پردازشی بالایی را به خود گرفته اند. در واقع در نسخه Super، شاهدیم که توان مصرفی کارت گرافیک از 215 به 250 وات ارتقا یافته است. افزایش توان مصرفی ایجاب می‌کند تا چندین کار پرمصرف را در یک بازه زمانی با بهترین عملکرد انجام دهیم. تراشه ساخته شده TU104 در کارت گرافیک های RTX 2080 به خوبی قادر به حمل سرعت های کلاک می‌باشد. این کارت گرافیک قادر است تا با سرعت کلاک 1815 مگاهرتز بازی‌های کامپیوتری را مدیریت کند. اگرچه افزایش واحد SM فقط موثر در افزایش هسته‌ها هستند و تاثیر زیادی بر روی سرعت پردازش بازی ها ندارند، اما افزایش سرعت کلاک، عملکرد اجرای بازی های فشرده را بر روی سیستم تسریع می‌بخشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در نسخه Super توان مصرفی 250 واتی آن با توان مصرفی نسخه Ti برابر است.

کارت گرافیک

کارت کرافیک RTX 2080 و  بررسی عمیق حافظه‌های گرافیکی

اما اینکه کارت گرافیک RTX 2080 یک پیکربندی مطلوب داشته باشد زیاد جالب به نظر نمی‌رسد، بلکه این نمونه ی تغذیه آن هاست که به قدرتمندتر شدن سخت افزار کمک میکند. اینکه یک قطعه گرافیکی، چگونه اطلاعات را پردازش کند و داده های درونی سیستم را تغذیه نماید نکته اصلی ماجراست. جالب است بدانید حافظه‌های GDDR6 دیگر پاسخگوی رقابتی کارت گرافیک های روز نیستند. انویدیا با عرضه حافظه 16 گیگابایتی در آخرین مدل کارت گرافیک خود یعنی نسخه Super RTX 2080 تراشه های حافظه های 8 گیگابایتی و GDDR6 را از میدان خارج کرد. علی رغم پهنای باس 256 بیتی کارت گرافیک Super، پهنای باند گرافیکی آن که معادل 460 گیگابایت بر ثانیه است حدود 11 درصد از نسخه قبلی افزایش یافته است.

کارت گرافیک

کارت گرافیک RTX 2080 و شکاف قیمتی حاصل از رقابت آن‌ها

خریداران کارت گرافیک RTX 2080 معمولا علاقه مندان همیشگی به آن ها هستند. اگرچه برخی دیگر که از گروه AMD بهره می بردند به این نوع کارت گرافیک ها مایل شده اند. اما باید این نکته جالب را در نظر بگیریم که علی رغم رقابت نسخه Super با نسخه های قبلی، این کارت گرافیک RTX 2080 Ti است که کماکان با فاصله بسیار زیادی قدرتمندترین کارت گرافیک جی فورس نامیده می‌شود. هنوز که هنوز است معمای قیمت این کارت گرافیک ها بر اساس قدرت هسته و پردازش آن‌ها موجب سردرگمی کاربران شده است. کارت گرافیک های RTX 2080Ti قیمتی حدود 1150 دلار دارند که چیزی حدود 450 دلار گران تر از نسخه RTX 2080 به شمار می‌رود. اما با این حال نسخه Ti چندین دلار ارزان تر از نسخه Super به شمار می‌رود، در حالی که عملکرد پردازش نسخه Ti بیشتر است. به همین خاطر است که با وجود کارت گرافیک های مشابه شاهد شکاف قیمتی عجیبی در بازار هستیم.

بررسی سطح عملکرد کارت گرافیک RTX 2080 در مقایسه با کارت گرافیک های دیگر

چندی پیش بود که کارشناسان با بررسی سطح عملکرد کارت گرافیک RTX 2080 و مقایسه آن ها با سایر کارت گرافیک ها با اجرای بازی های سنگین و آزمایش بر روی تلویزیون های 1080 و وهچنین 4K،یک سری نتایج را بر روی نمودار به تصویر کشیدند که در آن RTX 2080 نسخه Ti حدود 17 تا 18 درصد عملکرد سریع تری تا نسخه RTX 2080 نسخه Super دارد و نسخه Super هم حدود 7 درصد سریع تر از نسخه مرجع RTX 2080 عمل می‌کند. این اختلاف ها در تمامی رزولوشن ها بررسی شد و بر روی 12 بازی تحت رابط گرافیکی دایرکت ایکس 12 مایکروسافت آزمایش شد. اما از نکات جالب توجه قدرت فریم کارت گرافیک RTX 2080 Super بر روی رزولوشن 1080 بود که به شدت از بقیه کارت گرافیک های مرجع بهتر به نظر می‌رسید.

کارت گرافیک

متوقف شدن کارت گرافیک RTX 2080 Ti با عرضه نسخه Super

اما با عرضه کارت گرافیک RTX 2080 نسخه Super، انویدیا نسخه قبلی خود تایتانیوم را متوقف خواهد کرد. هر چند در بازار امروزی نسخه سوپر از نسخه تایتانیوم گران تر است ولی میتوان توقف نسخه تایتانیوم را بیشتر یک تجارت دانست. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با خرید کارت گرافیک RTX 2080 Super به فناوری رهگیری پرتوی یا همان Ray Tracing نیاز مبرم داریم. فناوری رهگیری پرتوی در واقع رندر پیشرفته نورپردازی و بازتاب یک صحنه گرافیکی به واقعی ترین جلوه ممکن در بصر شماست. لذا در نمونه ی Super فناوری رهگیری پرتوری قرار داده شده تا گیمرها بر روی هر مانیتوری با بالاترین کیفیت به بازی‌ها مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

کارت گرافیک

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. کارت گرافیک های ۲۰۸۰ قابل مقایسه با کارت گرافیک های قدیمی نمیباشد

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید