جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

author منتشر کننده
نظرات (2) 6 0
بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

ویتامین C يا اسید اسکوربیک یک ماده مغذی محلول در آب است بدن شما براي تشکیل رگ‌های خونی، غضروف، ماهیچه و کلاژن در استخوان  نياز دارد. ویتامین C هم چنين  برای فرآیند بهبودی بدن شما حیاتی است. ویتامین C آنتی اکسیدان است كه از سلول‌های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت مي‌کند. رادیکال‌های آزاد ممکن است در بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها نقش داشته باشند. همچنين ویتامین  C به جذب و ذخیره آهن در بدن كمك می‌کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بدن را از بیماری‌ها محافظت کند.

ویتامین C

ماده ی غذایی دارای ویتامین  c

از آن‌جا که بدن شما ویتامین C را تولید نمی‌کند، باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. ویتامین C در میوه‌های مرکبات مانند گريپ پورت، پرتقال و لیمو ، انواع توت ها، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، کلم،هويچ، نخودفرنگي، اسفناج ، بروکلی و غلات غني شده یافت می‌شود. مقدار ویتامین C مواد غذایی با نگه داري طولانی مدت و پخت و پز کاهش یابد. پخت و پز در حدود دو سوم از ویتامین C در اسفناج تازه حذف می‌کند. هویج 85 تا 95 درصد از ویتامین C طبیعی خود را از دست می‌دهد.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C زیان بار است؟

مقدار روزانه ویتامین C توصیه شده برای (RDA) به شرح زیر است:

کودکان 0 تا 6 ماه: 40 میلی گرم در روز

کودکان 7 تا 12 ماه: 50 میلی گرم در روز

کودکان 1 تا 3 سال: 15 میلی گرم در روز

کودکان 4 و 8 سال: 25 میلی گرم در روز

کودکان 9 تا 13 سال: 45 میلی گرم در روز

زنان 14 تا 18 سال: 65 میلی گرم در روز

مردان 14 تا 18 سال: 75 میلی گرم در روز

زنان 19 سال و بیشتر: 75 میلی گرم در روز

مردان 19 ساله و بالاتر: 90 میلی گرم در روز

زنان باردار 14 تا 18: 80 میلی گرم در روز

زنان باردار 19 و بالاتر: 85 میلی گرم در روز

تغذیه با شیر مادران 14 تا 18: 115 میلی گرم در روز

شیردهی زنان 19 ساله و بالاتر: 120 میلی گرم در روز

افرادی که سیگار می‌کشند باید هر روز مقدار 35 میلی گرم اضافی مصرف کنند. مکمل‌های خوراكي ویتامین C زماني که در دوزهای مناسب مصرف شود، به طور کلی  بي خطر در نظر گرفته می‌شود. عوارض جانبی مرتبط با مصرف مکمل‌های خوراکی ویتامین C می‌تواند سبب: حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، التهابي که ممکن است مري آسیب برساند، انسداد  روده، گرفتگی معده، خستگی، سردرد، سوزش، اسهال، بیخوابی، سوزش پوست در بعضی افراد، همچنین مصرف خوراکی ویتامین C می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

حذف ویتامین C از رژیم غذایی چه ضررهایی را در پی دارد؟

كمبود ويتامين C باعث خستگی ،التهاب لثه، نقاط کوچک قرمز یا بنفش در پوست، درد مفاصل، عدم بهبود سريع زخم، و موخوره،افسردگی و خونریزی لثه و خستگی یا از دست دادن دندان وكم خونی ایجاد کند. در موارد نادر كمبود شديد اين  ويتامين منجر به مرگ مي‌شود. هم چنين تحقيقات نشان مي دهد آب مرواريد چشم با كمبود ويتامين C مي‌تواند رابطه داشته باشد. مصرف فلفل دلمه اي آب مرواريد  را كاهش می‌دهد كه داراي اين ويتامين مي‌باشد.

معرفی قرص های جوشان ویتامین C

قرص‌های جوشان ویتامین C با طعم دهنده‌های میوه را تشکیل می‌دهند که حاوی یک گرم کامل ویتامین C در فرم قابل جذب می‌باشند. تركيبات اصلي اين جوشانده‌ها حاوي ویتامین C، اسید سیتریک، بی کربنات سدیم وگلوکز و غیره است این محصولات یک راه جایگزین برای مصرف افرادی هستند كه در بلعیدن قرص‌ها دچار مشكل مي‌شوند نباید بيش از دوز توصيه شده باشد مصرف شود و بهتر است يكبار در روز بعد از وعده غذايي در 200 ميلي ليتر آب سرد نوشيده شود و از مصرف هم زمان نمونه‌هاي مشابه ويتامين c خودداري شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. میشه در مورد ویتامین های دیگه هم بنویسین؟

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید