جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بهداشت فردی در نوجوانان

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
بهداشت فردی در نوجوانان

بهداشت فردی در نوجوانان عبارت است از همه ی فعالیت ها و کارهایی که هر فردی به طور مسئولیت پذیرانه ای برای حفظ، تأمین وپیشرفت سلامت جسمانی و بهداشت خود و یا در آخر برای اطرافیانش انجام می‌دهد. این فعالیت ها و اقدامات شامل مراقبت از اعضای بدن، تغذیه، ورزش، خواب و استراحت می شود. رعایت بهداشت فردی علاوه بر اینکه موجب حفظ آراستگی فرد می‌شود، از انتقال عوامل بیماری زا به بقیه مردم جلوگیری می کند و این کار موجب تأمین سلامت جامعه می شود. علاوه بر این، افراد سالم و تندرست به راحتی می‌توانند نظر دیگران را جلب کنند و این کار موجب تقویت و پیشرفت حس خود ارزشمندی و عزت نفس در آن ها می شود.

بهداشت فردی

بهداشت فردی و سلامت جسمانی از حقوق اولیه افراد در هر جامعه ای حساب می‌شود. مسئولان بهداشتی کشورمان، دانش آموزان را از آسیب پذیرترین قشرهای جامعه می دانند که در معرض تهاجم انواع تهدیدات اجتماعی، روانی و جسمانی قرار دارند و در صورت عدم رعایت بهداشت بیشترین آسیب به آنها وارد می شود و بخش زیادی از  این آسیب ها ناشی از عدم اطلاع آنان از، رفتارهای بهداشتی لازم در این زمینه است.

بهداشت چشم

چشم حساس ترین عضو بدن است و برای رعایت بهداشت چشم و برخورداری از بینایی، معاینه چشم ها، شناختن و رفع مشکلات آن،آشنایی با بیماری های چشمی و مراقبت مداوم از چشم ها برای بهداشت جسمانی و فردی ضروری است. مشکلات بینایی معمولا بایک سری نشانه همراه است که فرد را متوجه وجود مشکل می‌کند تا بفهمد که باید به پزشک مراجعه کند، ولی بعضی وقت ها  افراد به خصوص افراد در سن و سال پایین، متوجه وجود این نشانه ها نمی‌شوند؛ به همین جهت لازم است برای همه افراد هر یک تا دو سال یکبار معاینات چشمی انجام بگیرد.

حفظ بهداشت چشم در برابر مواد شیمیایی

حفظ بهداشت چشم در برابر مواد شیمیایی از مهم ترین نکته هایی است که باید رعایت شود. برخی از افراد به علت ارتباط داشتن با مواد شیمیایی مثل کار با سفید کننده ها، حشره کش ها، شوینده ها و ... ممکن است دچارناراحتی های چشمی شوند و حساسیت از خودشان نشان دهند. برای جلوگیری از این آسیب جسمانی و فردی توصیه می شود هنگام وکار با مواد شیمیایی حتما از عینک های مخصوص استفاده شود. اما در صورت ارتباط داشتن چشم با مواد شیمیایی، لازم است چشم را با آب فراوان به صورت  پی در پی شست و شو داد و در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کرد.

بهداشت گوش

گوش یکی از اندام شنوایی بدن می‌باشد که دو وظیفه مهم را به عهده دارد. 1- دریافت امواج صوتی و 2- حفظ تعادل بدن. گوش امکان ارتباط افراد با محیط پیرامون خود زا فراهم می‌سازد به همین جهت باید به بهداشت گوش توجه بسیار زیادی کرد.

مراقب در برابر آسیب های گوش

لاله گوش و مجرای آن که بخش بیرونی گوش را تشکیل می دهند، وظیفه جمع آوری امواج صوتی و انتقال آن به بخش میانی گوش رادارند. به همین جهت رعایت بهداشت جسمانی و فردی این بخش از گوش و مراقبت در برابر آسیب های گوش دارای اهمیت بسیار زیادی است. به همین جهت باید لاله گوش را به طور مرتب با یک پارچه تمیز و نرم، تمیز کنید. بعد از حمام کردن و شنا کردن بهتر است گوش ها رابا لطافت و با استفاده از گوشه یک حوله تمیز، کاملا خشک کنید. به هیچ عنوان نباید اجسام نوک تیز را وارد گوش خود کرد چون گاهی اوقات موجب می شود پرده گوش آسیب ببیند.

بهداشت پوست

پوست به عنوان پوشش بدن، نقش بسیار مهمی در سلامت جسمانی و فردی انسان دارد. پوست، مواد زائد بدن و سموم بدن را به شکل عرق از بدن خارج می‌کند. پوست بزرگترین عضو بدن انسان حساب میشود و می‌تواند در برابر حمله های میکروبی و عوارض زیان بار نورخورشید محافظت می‌کند. پوست برای انسان مانند حسگر های امنیتی را دارد و می‌تواند از محیط پیام را بگیرد و به مغز انتقال دهد. پس حتما باید به بهداشت پوست اهمیت داده شود.

بهداشت مو

مو نیز در واقع بخشی از پوست است که به صورت رشته مانند از پوست سر خارج شده است. موی سر هز ماه حدودا 1.5 سانتی متر رشد می‌کند. برای شست و شوی و حفظ بهداشت مو و بهداشت فردی و جسمانی می‌توان از محصولات بهداشتی شستشوی سر استفاده کرد. توجه کنید که این محصولات باید با جنس مو سازگاری داشته باشد. مواد موجود در محصولات بعضی مواقع موجب ایجاد حساسیت پوستی، ریزش مو و سوزش چشم می‌شود. رنگ مو جز محصولاتی است که بسیار به مو، میتواند اسیب برساند.

اصول بهداشت خواب

استراحت کردن و داشتن خواب کافی لازمه حفظ بهداشت فردی و جسمانی است. پس باید اصول بهداشت خواب را نیز حفظ کرد. خواب کافی علاوه بر بازیابی انرژی فرد، به رشد او مخصوصا در دوران کودکی و نوجوانی، کمک می‌کند زیرا هورمون رشد در طول خواب آزاد می‌شود. افراد در مدت زمان خوابیدن متفاوت هستند و این امر به میزان فعالیت فرد بستگی دارد. کم خوابی افراد را در طول روز بامشکلاتی مانند کسالت، چرت زدن، خستگی و.. روبرو می‌سازد.

بهداشت دهان

دهان به عنوان اولین بخش دستگاه گوارش، از دهان شروع می‌شود و تا حلق ادامه دارد. عمل جویدن، چشیدن، گاز گرفتن و.. با دهان انجام می‌شود. بهداشت دهان  یک ضرورت و بخشی از وظیفه حفظ بهداشت فردی وجسمانی است. تنها هدف تمیز نگه داشتن دهان، رعایت اصول خاص بهداشتی برای حفظ سلامت بافت های مخاطی دهان و دندان هامی باشد.

بهداشت دندان

بهداشت دندان با چند عامل به خطر می افتد که عبارت است از: پوسیدگی دندان ها، میکروب ها، مواد قندی. همچنین عوامل متعدد دیگری وجود دارد که سلامت فردی و جسمانی را به خطر می اندازد مانند وضعیت بزاق دهان، میزان مقاومت دندان نسبت به اسید تولیده شده توسط میکروب ها، نوع میکروب های موجود در دهان. پوسیدگی دندان، طی روندی طولانی انجام می‌شود و اتفاقی یک شبه نیست. بعضی وقت ها افراد دچار بوی بد دهان می‌شوند که اگر بامسواک زدن زبان برطرف نشد باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید