جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بورس و طریقه سرمایه گذاری در بازار آن

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
بورس و طریقه سرمایه گذاری در بازار آن

مطمئناً این روزا کلمه «بورس» را به وفور شنیده اید و به چشم خود دیده اید که کاربران محیط تکنولوژی سراسر بازار دیجیتال را تحت حمله خود قرار داده اند. تاخت و تاز آن ها در عرصه بازار دیجیتال، ازدحام دو چندانی را رقم زده که موجب شده کاربران به علاقه خود و یا بدون علاقه مندی وارد عرصه تکنولوژی شوند. در این روزها در کشور ما سراسر به دنبال ارز دیجیتال هستند و اپلیکیشن سیگنال به خوبی به شما کمک خواهد کرد تا در بورس به سرمایه گذاری بهتری برسید.

سرمایه گذاری در بورس

تاریخچه بورس؛ کیف پول فرانسه

برای اولین بار تفکر بورس توسط بازرگانایی اروپایی شکل گرفت که در بخشی از تجارت خود ضرر کرده بودند و در تلاش بودند تا به گونه ای از متحمل شدن ضرر دوباره جلوگیری کنند و یا آن را به حداقل برسانند. در نتیجه بازرگانان تعدادی از افراد در کار خود شریک کردند تا ضرر و سود احتمالی تقسیم کردن بین آن ها را بسنجند. در نهایت این تقسیم بندی موفق از آب درآمد و یک تست موفق در عرصه تجارت شکل گرفت. در ادامه فعالیت های تجاری به همین روش ادامه یافت و به یک بازار گسترده ای تبدیل شد تا کسانی که سرمایه های کلانی دارند با آن به تجارت بپردازند.

این تجارت به حدی گسترش یافت که بعدها به تشکیل شرکت های سهامی مبدل گشت. در سال 1353 میلادی برای اولین بار یک شرکت روسی به عنوان یک سهم دار بدون اینکه سفری دور و دراز داشته باشد موفق شد کالاهای بسیاری را از اروپا به چین برساند. در کنار فعالیت های او برخی از تاجران سرمایه های لازم را مهیا کردند و هر یک از تجار به اندازه خود با سرمایه گذاری، در سود و زیان آن شرکت کردند که نتیجه ی آن موفقیت آمیز بود. بعدها مبادلات گسترده تر شد و نیاز به کار و سرمایه گذاری بیشتر و بیشتر شد. سپس مراکزی تاسیس شد و نام «بورس» بر سر در این مراکز درج شد.

در حقیقت بورس یک کلمه فرانسوی است که معنای کیف پول را می‌دهد. تاریخچه بورس در ایران نیز به سال 1315 ه.ش بر می‌گردد که برای اولین بار اساس نامه ای مبتنی بر بورس در ایران به امضاء رسید و نهایتاً در سال 1341 پس از تشکیل جلسه توسط کمیسیون های نمایندگان وزارت بازرگانی، وزارت دارایی و بانک توسعه صنعت و معدن اولین موافقت نامه تاسیس بورس سهام امضاء و سپس تنظیم شد.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن سیگنال؛ جایگزین احتمالی تلگرام در پوشش رمزگذاری شده

بورس چیست؟ از بورس کالا تا بورس اوراق بهادار

این جمله، کامل ترین تفسیری است که برای بورس می توانیم در نظر بگیریم؛ جمع شدن سرمایه و تامین مالی شرکت ها انجام پروژه ها توسط آن ها، در پوشش یک سیستم بازار دیجیتال کاملا منظم، هدفمند و قانونی. بورس در همان ابتدای تفسیر، معنای شراکت و تقسیم سود و زیان احتمالی را می دهد. اما اگر بخواهید بیشتر متوجه این بازار شوید بد نیست مطالب زیر را دنبال کنید.

بازار یک مکان حقیقی برای خرید و فروش است. در حقیقت هر گاه شرایطی برای خرید و فروش یک فروشنده و خریدار ایجاد شود، بازار شکل گرفته است. این بازارها دارای دو دارایی هستند. خریداری که دارایی مالی را در اختیار دارد و فروشنده دارایی واقعی (فیزیکی). اما اگر این خرید و فروش از محور واقعی بودن به یک بازار مجازی تبدیل شود به آن بورس گفته می‌شود. در حقیقت بورس یک بازار مجازی اینترنتی است که هم خریدار و هم فروشنده در آن به تبادل دارایی های خود می پردازند.

بازار بورس در سه دسته خلاصه می‌شود: بورس کالا، بورس ارز و بورس سهام اوراق بهادار.

بورس کالا: بازاری است که به طور مستقیم کالا های معینی خرید و فروش قرار می‌شوند. در حقیقت یک نمایی از کالا به کالای قدیمی است ولی در محیط مجازی با شرایطی پیچیده. به طور مثال  یک شرکت، دارایی نفتی خود را با دارایی گندم یک شرکت دیگر مبادله می کند. لذا دارایی ها و کالاها در این مبادله نفت و گندم هستند.

بورس ارز: در این بورس خرید و فروش پول های خارجی صورت می‌گیرد که متاسفانه در کشور ما فعال نیست. بورس ارز در کشورهای خارجی رشد چشمگیری داشته است.

بورس اوراق بهادار: بورس اوراق بهادار یکی از موفق ترین بازارهای دیجیتال ایران را برای خود دست و پا کرده است. در این بورس دارایی های مالی از جمله سهام و اوراق مشارکت در متن معامله قرار دارند. اما چرا بورس اوراق بهادار بسیار موفق است؟! هدف بورس اوراق بهادار فراهم کردن یک بازار برای دو گروه است که علی رغم ارائه دارایی های خود در بازار به منفعت و سود هم برسند. در حقیقت در این بورس دو گروه وجود دارد؛ یکی سرمایه گذار و دیگری سرمایه پذیر. سرمایه گذار کسی است که پول و سرمایه را دارد ولی نمی‌تواند با آن تجارت کند و سرمایه پذیر کسی است که پول کافی را ندارد ولی توان انجام فعالیت های اقتصادی را دارد. لذا شراکت این دو منفعت بسیاری را خواهد داشت.

اکنون که این سه گروه را شناختید، می‌توانید با نگاهی تازه به بورس تاثیر آن را در بازار به وضوح مشاهده کنید.

سرمایه گذاری در بورس

بورس، چه نقشی در اقتصاد ایفا می‌کند؟

اما بورس در اقتصاد کشور چه نقشی را ایجاد می کند؟ بورس در کنار اینکه محیطی برای کسب و کار سرمایه گذاران و سرمایه پذیران است، لذا سرمایه گذاران کوچک را نیز در کنار سرمایه گذاران کلان جا می‌دهد. به همین دلیل یک سرمایه گذار دارای پس انداز کم هم می‌تواند کار خود را در بورس شروع کند. در کل سرمایه گذاری وسرمایه پذیری در بورس بسته به شرایط طرف دارد که آیا او سود کم در کوتاه مدت را می خواهد یا سود زیاد در بلند مدت.

بازار بورس با تجمیع سرمایه ها و پس اندازهای کوچک و بزرگ محیط مناسبی را برای تجارت و پیشرفت اقتصادی فراهم می‌کند. شرکت های تولیدی در فروش محصولات خود موفق ترند و در مقابل خریداران گزینه های بسیاری را برای خرید و فروش آتی خود میبینند. یکی از مهم ترین بستری که بورس برای شرکت ها فراهم می کند محیط تامین مالی آن هاست که از دو روش منابع محلی (داخلی) شرکت و منابع خارجی (بدهی) شرکت تامین می‌شود.

* روش تامین مالی از طریق منابع داخلی شرکت: در این روش، سرمایه ها از محل حقوق سرمایه گذاران تامین می‌شوند. لذا سرمایه گذاران با مالکان شرکت در یک راستا قرار می‌گیرند و کارهای فروش سهام را انجام می‌دهند.

* روش تامین مالی از طریق منابع خارجی شرکت: در این روش منابع مالی از طریق بدهی به روش قرض گرفتن از سرمایه گذاران تامین می‌شود.

دلایل سرمایه گذاری کاربران در بورس

قبلا خواندیم که سرمایه گذاری در بورس نقش بسیار بزرگی در اقتصاد دارد. اما چه علتی دارد که شما در بورس سرمایه گذاری کنید؟

کسب درآمد: یکی از دلایل سرمایه گذاری در بورس کسب درآمد است. البته که باید تجزیه و تحلیل مناسب و آگاهانه ای در بورس داشته باشید تا در کسب و کار شکست نخورید.

امنیت: دیگر علت سرمایه گذاری در بورس امنیت سرمایه‌ی شما است که در بازار قرار می‌دهید. به دلیل شفاف بودن سرمایه ها و محیط خرید و فروش کسب و کار در بورس ایمن خواهد بود.

نقدینگی سرمایه ها: از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در بورس قابلیت نقد شدن سرمایه ای است که شما آن را تبدیل به پول مجازی کرده اید.

حفظ پول شما در شرایط سخت: زمانی که تورم بر روی بازار فشار می‌آورد شما می‌توانید با اقدام مناسب سرمایه خود را در بازار حفظ کنید.  

روش های سرمایه گذاری در بورس

روش های سرمایه گذاری در بورس به دو روش انجام می‌شود. روش مستقیم و غیر مستقیم.

روش مستقیم: در روش مستقیم، سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزار به طور مستقیم شروع به فرآیند خرید و فروش سهام می‌کند. در این روش از طریق برقراری تماس های تلفنی و رصد کردن بازار نسبت به اطلاع یافتن از معاملات و خرید و فروش سهام ها خبردار خواهید شد. البته توجه داشته باشید اگر تازه وارد هستید و یا اینکه سرمایه گذاری کوچکی دارید هرگز از این روش استفاده نکنید چرا که ریسک کار بسیار بالا خواهد بود.

روش های غیر مستقیم: در این روش، به جای رصد کردن بازار به افراد متخصص و آگاه مراجعه کنید. افراد متخصص به شما کمک خواهند کرد تا سرمایه های خود را در جای مناسبی مصرف کنید. به موقع خرید کنید و بدانید کدام مورد گزینه مناسبی برای خرید و سپس فروش آن خواهد بود. در این روش درصدی از سود شما نیز به متخصص اطلاق داده خواهد شد.

سرمایه گذاری در بورس

طریقه دریافت کد بورس و نحوه ثبت سفارش خرید و فروش و سهام در آن

اکنون که با نقش بزرگ بورس در اقتصاد آشنا شده اید و عوامل سرمایه گذاری و روش های آن را می‌دانید به شما آموزش دریافت کد بورسی و نحوه ثبت سفارش ها را در آن آموزش می‌دهیم.

برای اینکه خرید و فروش سهام را آغاز کنید ابتدا باید کد بورسی داشته باشید. چرا که کد بورسی به عنوان اکانت شما در جریان خرید و فروش عمل می‌کند. برای دریافت کد بورسی باید از کارگزاری های بورس استفاده کنید. سامانه‌ی آگاه یکی از نمونه های مفید کارگزاری برای بورس به شمار می‌رود.

این کارگزاری همان واسطه گران بازار بورس هستند که هدف آن ها پیدا کردن خریدار برای فروشنده و پیدا کردن فروشنده برای خریدار است. کد بورسی، مجموعه ای شامل سه حرف اول نام خانوادگی شما و 5 عدد تصادفی است. اگر شما یک کد بورسی را در اختیار داشته باشید از طریق نرم افزارهای معاملات آنلاین می توانید جهت خرید و فروش سهام اقدام کنید.

کد بورسی به دو روش به دست می آید:

* حضوری: در این روش، با مراجعه به یکی از کارگزاری ها و به همراه داشتن اطلاعاتی از جمله کارت های شناسایی ملی، شناسنامه و کارت بانکی به همراه شماره شبا، کد شعبه و ... قادر خواهید بود کد بورسی را پس از تایید کد، دریافت کنید. مراجعه حضوری به کارگزاری ها و ثبت کد و دریافت آن یه پروسه 2 روزه خواهد بود.

* اینترنتی: در این روش با ثبت نام در «کارگزاری آگاه» و سپس ادامه فرآیند ثبت نام در «وبسایت سجام» نسبت به دریافت کد تاییدی سجام اطمینان حاصل کنید. پس از دریافت کد تاییدی سجام، از طریق اپلیکیشن سیگنال نسبت به احراز هویت آنلاین اقدام کنید. احراز هویت آنلاین به راحتی و پس از آپلود فایل های تصویری مورد نیاز و ثبت سریال کارت ملی انجام خواهد گرفت و در نهایت پس از تایم کاری مناسب یک پیام برای شما ارسال می‌شود و کد بورسی به صورت پیامک برای شما ارسال می‌گردد. لذا از آنجایی که احراز هویت سجام هم به صورت آنلاین شده، مراجعه حضوری لازم نیست و از طریق اپلیکیشن سیگنال به راحتی قابل انجام است.

پس از دریافت کد بورسی، وقت آن شده تا وارد بورس شویم. برای ورود نیازمند وب سایت بورس یا پلتفرم های سیستم و یا گوشی هستیم. نرم افزار متاریدر بهترین گزینه برای انجام معاملات بورس به شمار می‌رود. این نرم افزار هم در نسخه ویندوز و هم در نسخه موبایل عرضه شده است. اگر در ابتدا به رمزی نیاز دارید باید آن را از کارگزاری وب سایت سجام دریافت کنید.

برای شروع کار خود ابتدا باید یک ماه از صدور کد بورسی شما بگذرد تا مجوز ورود به شما داده شود. سپس در یک آزمون کوتاه قبول شوید. این آزمون توسط گروه کارگزاران و شرکت های کارگزاری انجام می‌شود. آزمون به صورت اینترنتی هم انجام پذیر خواهد بود. آزمون پس از پاسخ دهی و تایید توسط کارگزاران، به سمات ارسال می‌شود تا فرآیندهای نهایی تست را طی کند. پس از تایید آزمون و قبولی شما، قابلیت معامله و خرید و فروش برای شما فراهم می‌شود. توجه داشته باشید که هرگونه کار کردن و خرید و فروش و معامله در بورس نیاز به مجوز ابتدایی دارد که هر شرکت و یا وب سایت کارگزار برای شما صادر می‌کند. لذا از هرگونه سیگنال فروشی خودداری کنید. چرا که سیگنال فروشی در بازار بورس جرم محسوب می‌شود. در صورت استفاده از کارهای سیگنال فروشی، کد بورسی شما مسدود خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید