جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اپلیکیشن سیگنال؛ جایگزین احتمالی تلگرام در پوشش رمزگذاری شده

author منتشر کننده
نظرات (2) 4 0
اپلیکیشن سیگنال؛ جایگزین احتمالی تلگرام در پوشش رمزگذاری شده

دنیای تکنولوژی ما در هر دقیقه دست خوش تغییر قرار می‌گیرد. تغییرات در شبکه اینترنت مجازی کم و بیش تمامی کاربران را به خود مشغول ساخته است. برای برقراری ارتباط و توسعه اقتصادی شخصی برخی از اپلیکیشن ها به خوبی از پس کارهای شما بر می‌آیند. این اپلیکیشن ها ساخته شده اند تا در کنار برقراری آسان ارتباط افراد، کارهای شما را به راحتی و سادگی انجام دهند. یکی از این اپلیکیشن ها، «اپلیکیشن سیگنال» است. این اپلیکیشن که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم برای پیام رسانی و اطلاع رسانی لازم در محیط اجتماعی طراحی شده است.

اپلیکیشن سیگنال

اپلیکیشن سیگنال و پایه گذاران آن

اما اپلیکیشن سیگنال کار خود را از کجا شروع کرد؟ ابتدا بگوییم که منظور ما از اپلیکیشن سیگنال، Signal-Private Messenger است که به عنوان یک مسنجر بسیار قدرتمند کار می‌کند. لذا به هیچ وجه این مسنجر را با اپلیکیشن مالی سیگنال به هم نیامیزید. اپلیکیشن مالی سیگنال صرفاً برای کسب و کارهای مالی و اقتصادی و پوشش درآمدها و هزینه ها استفاده می شود در حالیکه مسنجر سیگنال یک پیام رسان اجتماعی است. صحبت ما هم در مورد پیام رسان اجتماعی است.

این پیام رسان توسط فردی به نام ادوارد جوزف اسنودن که پیش از این افشارگر برنامه های جاسوسی امریکا بود مورد استفاده قرار گرفت. اما سر و ته آن از کجا بوده است؟! برای اولین بار کمپانی Open Whisper Systems دو اپلیکیشن معروف خود یعنی textSecure و RedPhone را به هم می‌ریزد تا از آن یک نرم افزار جامع با عنوان Signal را در اختیار کاربران قرار دهد.

این اپلیکیشن در کنار اینکه می‌توانید از قابلیت چت کردن آن استفاده کنید امکانات صوتی (برقراری تماس صوتی) را نیز برای شما فراهم می‌کند. از اینکه این اپلیکیشن بسیار ایمن است شکی در آن نیست. هر پیامی از طرف شما به دیگری ارسال شود رمزنگاری می‌شوند و اختلاف چندانی با تلگرام ندارد. البته بعداً بیشتر در مور آن صحبت می‌کنیم.

این اپلیکیشن که از ابتدا برای IOS عرضه شده بود بعدها پس از سپری دوره‌ی امنیتی برای اندروید نیز ارائه شد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تمامی اپ گالری های اندروید، «اپ گالری هواوی» رقیب تازه «گوگل پلی»

تکلیف کسانی که از textSecure و RedPhone استفاده می کرده اند چه می‌شود؟

کسانی که پیش از ارائه اپلیکیشن سیگنال از textSecure و RedPhone استفاده می‌کرده اند کمی متفاوت است. کاربرانی که از اپلیکیشن RedPhone استفاده می‌کرده اند به دلیل اینکه امکان چت کردن در آن فراهم نبود و فقط تماس های صوتی در آن صورت می‌گرفت اکنون یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند تا قسمت چت کردن را به این بخش اضافه کنند.

کاربرانی هم که از اپلیکیشن textSecure  استفاده می‌کرده اند فقط با یک به روزرسانی قادر به دریافت بخش صوتی خواهند بود. اما دانلود اپلیکیشن سیگنال به طور مجزا کار شما را راحت تر از همیشه خواهد کرد.

اطلاعات کلی از ویژگی های مهم اپلیکیشن سیگنال

- ارسال و دریافت پیام (به طور کاملا ایمن)

- دارای صدای شفاف در هنگام برقراری تماس های صوتی (بدون افت کیفیت و نگرانی در دیرکرد پاسخ فرکانس)

- قابلیت برقراری اتصال

- برقراری تماس با ورود شماره تلفن و بدون لاگین شدن از طریق اکانت

- داده های صوتی کاربر در برقرای تماس به هیچ وجه توسط شخص و یا عوامل دیگر شنود نمی‌شوند

- دارای سرعت بسیار بالا برای انتقال پیام ها

- اعلان ها در دسترس خود کاربر خواهند و با اجازه او ارسال می‌شوند

- در 31 زبان متفاوت عرضه شده است

- دیتاها به خوبی دسته بندی شده اند

- فضا و محیط برنامه بسیار شاد و ساده است

- این اپلیکیشن به هیچ وجه نیاز به پرداخت پول ندارد.

اوج امنیت با اپلیکیشن سیگنال

شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا اپلیکیشن سیگنال به مانند تلگرام و واتساپ امن خواهد بود یا خیر؟ تلگرام، واتساپ و سیگنال سه اپلیکیشن معروفی هستند که عنوان «رمزگذاری پیشرفته» از آن یاد می‌شود. اکنون به مقایسه ی هر سه اپلیکیشن می پردازیم تا امنیت سینگال را بهتر درک کنیم.

تلگرام: تلگرام که برادران دوروف به عنوان یک اپلیکیشن پیام رسان امن در اختیار کاربران قرار گرفت. آن ها برای اینکه ایمن بودن تلگرام خود را نشان دهند در بخشی از گزارش های خود اعلام کردند که هر کسی بتواند تلگرام را هک کند چند هزار دلار به او خواهیم داد. اما هیچ کس موفق نشد که نسبت به هک تلگرام موفق بیرون آید. اما با وجود غیرقابل هک بودن، واقعیت امر این است که پیام های تلگرام فقط در حالت سکرت چت، اطلاعات را کدگذاری می‌کنند و در حالت عادی رمزنگاری داده ها انجام نمی شود. لذا در شرایط عادی و بدون سکرت چت، پیام های شما بر روی سرورهای تلگرام باقی می مانند، منتقل می‌شوند و بعضاً تا مدت زمان بسیاری نگهداری خواهند شد. لذا اگر به شدت دنبال یک محیط ایمن پیام رسانی در تلگرام هستید حتما از قابلیت Secret Chat استفاده کنید. تلگرام این قابلیت را بیهوده در اپلیکیشن جایگذاری نکرده است.

واتساپ: واتساپ با عنوان «پیام رسان فوری» توسط یان کوم عرضه شد. واتساپ در سال 1395 بود که از پروتکل امنیتی قدرتمندی استفاده کرد تا اپلیکیشن حریم خصوصی امنی را داشته باشد. این مسنجر تحت پوشش پروتکل امنیتی end to end پیام های شما را در یک حریم خصوصی مناسب رد و بدل می‌کند. بسیاری از منتقدان واکنش مثبتی نسبت به این پروتکل دادند و واتساپ به عنوان یک پیام رسان امن ثبت شد. بهتر است بدانید که واتساپ اپلیکیشنی زیر نظر فیسبوک است و فیسبوک نیز می‌تواند کم و بیش از داده های شما استفاده کند. حتی امکان دارد جهت اهداف اقتصادی از داده ها و اطلاعات شما سوءاستفاده کند. همچنین این اپلیکیشن به مانند تلگرام متن باز نیست و  فقط زیر نظر فیسبوک است و یک محیط امن ایده آل برای اپلیکیشن به شمار نمی‌رود.

سیگنال: اما سیگنال، داستان متنوع تری از دو اپلیکیشن نام برده دارد. سیگنال به مانند تلگرام یک پیام رسان آزاد و متن باز است. تمامی داده ها و اطلاعات متنی و صوتی در این اپلیکیشن رمزگذاری می‌شوند و هیچ داده ی خروجی ندارند. شعاری که سازندگان این اپلیکیشن داده اند آب زلالی است بر پیشانی کاربران: «ما به حریم شخصی شما احترام می گذاریم و شرایط آن را فراهم می کنیم.» لذا امنیت این اپلیکیشن به همراه شعار بلند بالای آن، خیال هر کاربری را در استفاده از سیگنال راحت می کند. بسیاری از منتقدان نسبت به بهبود امنیت این اپلیکیشن نظر مثبت دارند و به گفته ی آن ها این اپلیکیشن از جمله برنامه های ایمنی است که مورد اعتماد است. پروتکل امنیتی از ترکیب Voip ،Axolotl  و ZRTP  ساخته و پرداخته شده تا داده ها و اطلاعات متنی و صوتی شما را در محیطی ایمن به صورت end-to-end رد و بدل کند. اپلیکیشن سیگنال به حدی امن است که حتی اگر طرف مقابل شما از صفحه چتی که به آن پرداخته اید اسکرین شات بگیرد شما متوجه خواهید شد. داستان رو به رو را یک نگاهی بیندازید: سال 2019 بود که پلیس فدرال آمریکا برای نفوذ به حریم خصوصی سیگنال دو کاربر وارد عمل شد. اما تلاش های آن ها به در بسته خورد. چرا که سیگنال به اندازه ایمن بود که که اندک اطلاعات ریز و مبهمی به دست پلیس افتاد.

جمع بندی مزایا و معایب اپلیکیشن سیگنال

اکنون که با محیط امن اپلیکیشن سیگنال آشنا شدیم وقت آن شده یک جمع بندی کلی از مزایا و معایب آن داشته باشیم.

* مزایا:

- تمامی متن ها و گزارش های صوتی در این اپلیکیشن به صورت end-to-end خاتمه می یابد.

- نوتفیکیشن و اعلان ها برای کارهای مرموز طرف مقابلتان در گوشی شما فعال خواهد بود.

- منبع باز بودن سیگنال به امنیت بیشتر اپلیکیشن کمک می کند.

- رابط کاربری در آن ساده و مفرّح است.

* معایب

- کاربران استفاده کننده از این اپلیکیشن محدود است و تعداد کمی از اینت اپلیکیشن استفاده می‌کنند و هنوز فراگیر نشده است.

- نسخه دسکتاپ سیگنال فقط از طریق مرورگر برای دسکتاپ نصب می‌شود.

- مشکلات نرم افزاری ریزی به عنوان باگ در این اپلیکیشن مشاهده می‌شود که نیازمند اصلاح و فیکس شدن است.

نتیجه گیری ای که می توان در مورد موارد بالا کرد، این است که سیگنال ایمن ترین اپلیکیشن موجود است. تلگرام به خاطر وجود نسخه دسکتاپ قدرت بالاتری در پخش داده ها دارد و واتساپ با اندک اختلافی نسبت به این دو در وجهه امنیت و فضای کاربری دارای سرعت بالاتری در دریافت اطلاعات است.

اپلیکیشن سیگنال

بیشتر بخوانید: واتساپ و روش های جلوگیری از هک آن

اپلیکیشن سیگنال و آموزش جامع کار با آن

اپلیکیشن سیگنال در نسخه اندروید از طریق گوگل پلی، نسخه آیفون از طریق اپ استور و نسخه دسکتاپ از طریق مرورگر کروم قابل دانلود است. نسخه مرورگر نسبت به پلتفرم های اندروید و IOS فرق می‌کند.

نصب بر روی موبایل: ابتدا نسخه‌ی مورد نیاز خود را در پلتفرمی که دارید دانلود کنید.

- پس از نصب Open را بزنید. 

- سپس موبایل خود را وارد کنید و Verify کنید.

- پس از وارد کردن شماره کدی برای شما ارسال می‌شود و با واردکردن آن، شماره موبایل خود را تایید کنید. (در صورتی که اشکالی در دریافت پیام برای شما پیش آمد از گزینه تماس استفاده کنید).

- با تایید کد، اپلیکیشن وارد مرحله نام گذاری برای اکانت می‌شود که با ثبت اکانت وارد برنامه می‌شوید.

برای اینکه با مخاطبین خود در سیگنال به چت بپردازید آن ها نیز باید این اپلیکیشن را داشته باشند؛ یا حداقل یکی از برنامه های TextSecure یا  Redphone را در موبایل خود داشته باشند. هنگام استفاده از سیگنال هنگامی که تماسی برقرار می‌کنید از شما می‌پرسد که آیا تماس شما صوتی باشد یا متنی. در صورتی که مخاطب شما به برنامه دسترسی نداشته باشد اپلیکیشن اجازه برقرای تماس را نمی‌دهد و به مخاطب شما یک پیام حاوی اطلاعات «دعوت» می‌فرستد. برای اینکه بدانید کدام یک از مخاطبین شما به این اپلیکیشن دسترسی دارند بر روی + تاچ کنید تا وارد محیط مخاطبین خود شوید.

نحوه برقراری تماس کدگذاری شده: وادر منوی تماس ها شوید. بر روی آیکون تماس کاربر دلخواه تاچ کنید تا تماس برقرار شود. پس از برقراری تماس یک واژه تصادفی به طرفین ارسال می‌شود که هر دو این واژه تصادفی را باید تایید کنید. پس از تایید واژه تصادفی به درستی هویت شما تایید می‌شود و به صورت ایمن می توانید به گفت و گو بپردازید.

نحوه ارسال پیام متنی کدگذاری شده: این کار به راحتی و به طور خودکار قابل انجام است. کافی است با یکی از دوستان خود چت کردن را آغاز کنید. به محض ارسال اولین پیام، کدگذاری بر روی گفت و گوی شما فعال می‌شود و در یک محیط ایمن به راحتی به چت کردن خواهید پرداخت.

نصب بر روی دسکتاپ:

برای نصب کردن این اپلیکیشن بر روی دسکتاپ دو روش وجود دارد. یکی مرورگر و دیگری استفاده از نرم افزار Bluestacks. تنها دلیلی که از این دو روش استفاده می کنیم, عدم ساخت و طراحی نسخه دسکتاپ سیگنال توسط سازنده ی آن است.

ما روش اول یعنی از طریق مرورگر را برای شما پیشنهاد می‌دهیم:

- ابتدا نسخه اندروید یا IOS را بر روی گوشی خود نصب کنید.

- سپس مرورگر گوگل کروم را نصب کنید. Chrome Web Store را در پنل سرچ کنید تا بازار کروم برای شما بالا بیاید.

- در سمت چپ بالا، در قسمت سرچ Signal Private Messenger را جست و جو کرده تا برای شما اپ سیگنال را بالا بیاورد.

- سپس آن را در قسمت آبی رنگ Add کنید و پس از نشان دادن آن در بخش نوتیفیکیشن مرورگر آن را اضافه کرده و مرورگر را ری استارت کنید.

- در بالای مرورگر اپ را پیدا کرده و آن را لانچ کنید.

- سپس آیکون سیگنال را انتخاب کنید تا وارد برنامه شوید.

- از اینکه اپلیکیشن را بر روی موبایل خود دارید اطمینان حاصل کرده و در اپ مرورگر تایید نمایید.

- پس از تایید کردن گزینه I Have Signal For Android بر روی Get Start بزنید تا کد QR ظاهر شود.

- سپس در گوشی خود وارد برنامه شوید. از بخش Setting گزینه Linked devices را انتخاب کرده و سپس علامت + را بزنید تا کد QR را تایید کنید.

- پس از تایید، در مرحله بعد بر روی Looking Good کلیک کنید. همگام سازی انجام می‌شود و نهایناً وارد برنامه می شوید.

اپلیکیشن سیگنال

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. نرم افزاری کاملا کاربردی با محیط زیبا

  1. بنده از این نرم افزار استفاده میکنم و بسیار راضی هستم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید