جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

واتساپ و روش های جلوگیری از هک آن

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
واتساپ و روش های جلوگیری از هک آن

قطعاً یکی از محبوب ترین و مشهورترین مسنجرهای دنیا به خصوص در ایران، اپلیکیشن واتساپ است. اپلیکیشن واتساپ یک پیام رسان فوق العاده و سریع به شمار می‌رود. همه ما یک سری اطلاعات مهم و شخصی در گوشی داریم که دوست نداریم دست کسی به آن ها برسد. مسنجرها از جمله اپلیکیشن هایی است که دسترسی هکرها به گوشی ما را فراهم می‌کنند. در اینکه هر مسینجری قابلیت هک شدن را دارد شکی نیست، ولی راه های مقابله با آن و دانش نسبت به هک، نکته مهمی است که هر کاربری باید نسبت به آن اهتمام بورزد. واتساپ نیز از جمله اپلیکیشن هایی است که قابل هک به نظر می‌رسد و کرها راه های نفوذ به آن را یافته اند. در ادامه راه های جلوگیری از هک واتساپ و شناخت آن را با رایامگ ادامه دهید.

واتساپ

از کجا بدانیم واتساپ ما هک شده است؟

شاید بسیاری از افراد هک شدن واتساپ را غیرممکن بدانند، اما هک شدن واتساپ امکان پذیر است. اینکه هکرها بخواهند واتساپ را هک کنند یا اینکه شما هک شوید، نیازمند به یک سری برنامه های خاص جاسوسی در گوشی شماست. یعنی این برنامه ها باید در گوشی شما باشد تا هکرها به واتساپ شما هک شود. نشانه هایی در هنگام هک شدن واتساپ شما وجود دارد که شما از طریق آن نسبت به هک شدن واتساپتان باید پی ببرید.

از علائم هک شدن واتساپ:

- گوشی شما، ممکن است رفتار عجیبی از خود بروز دهد. مثلا، صفحه نمایشگر گوشی به یکباره روشن شود و فعالیت هایی در آن احساس شود.

- تخلیه سریع و عجیب باتری؛ چیزی که جالب است این است که برنامه های جاسوسی متمرکز بر روی گوشی شما به شدت باتری مصرف می‌کنند. به طور مثال اگر در گوشی شما یک برنامه جاسوسی نصب شده باشد، در صورتی که از گوشی خود استفاده نکنید شارژ باتری باز هم تخلیه می شود. البته وجود این اتفاقات به تنهایی اینطور به نظر نمی‌رسد که گوشی شما هک شده است. لذا باید چند اتفاق به تدریج بیفتد و چند عامل، دخیل باشد.

- افزایش بی حد و حصر دیتاها؛ در حالی که شما دیتای موبایل خود را به اینترنت متصل کرده اید، برنامه های جاسوسی حجم بالایی از دیتاها را مصرف می‌کنند. برنامه های جاسوسی به دیتاها متصل می‌شوند و اقدامات امنیتی را می‌شکافند و حجم بالایی از اینترنت شما را مصرف می‌کنند.

- شنود صداهای عجیب از بک گراند گوشی؛ اگر در بعضی اوقات صدای عجیبی از بک گراند گوشی خود شنیدید و در حین تماس ها، صدای عجیبی را متوجه شدید، امکان هک شدن شما بسیار است. دلیل صدای عجیب بک گراند پشت تماس های شما، ضبط و ارسال مکالمه های شما توسط هکر است.

واتساپ

بیشتر بخوانید: از فعال سازی اثر انگشت واتساپ تا عرضه اینترنت 5g، نوآوری های به روز شده پاییز امسال

روش های هک شدن اکانت واتساپ

هک شدن واتساپ روش های متعددی در پی دارد.

- یکی از روش های آن دسترسی هکرها به دیتابیس موبایل شماست. روش های دسترسی به دیتابیس موبایل شما از طریق کامپیوتر امکان پذیر است. فقط کافی است یک هکر، گوشی شما را به کامپیوتر متصل کند. سپس در تنظیمات گوشی، File Transfer Mode را انتخاب کند و وارد My computer شود. حالا کافی است مراحل زیر را بپیماید:
Storage > WhatsApp > Databases

در این بخش فایل های پشتیبانی واتساپ گوشی شما وجود دارد که یک شخص به راحتی می تواند آن ها را کپی کند.

- از دیگر روش های هک می توان به آدرس مک ها اشاره کرد. در آدرس مک، مسیر زیر را دنبال می کنند:
Settings > About phone > Status > Wi-Fi MAC Address

در صورتی که این مسیر توسط هکر دنبال شود، آدرس مک گوشی شما یادداشت می شود. سپس واتساپ خود را حذف می کند و به آدرس مک شما وصل می شود. اتصال به آدرس مک شما به معنی متصل شدن به واتساپ شماست.

- هک کردن با نسخه وب واتساپ؛ هر کاربری از طریق واتساپ وب هم قادر است واتساپ های شما را هک کند. هکرها از طریق گوگل کروم و یا نصب واتساپ کامپیوتر می توانند با کد QR به هک واتساپ شما بپردازند.

روش های جلوگیری از هک شدن واتساپ

همان طور که خواندیم، پی بردیم که واتساپ قابل هک برای هر کاربری خواهد بود. اما اینکه واتساپ خود را چگونه از دسترس هکرها دور برانیم، داستان مهم ماجراست. هک کردن واتساپ به راحتی و بدون دانش خاصی هم قابل هک به نظر می رسد.

از مهم ترین راه های جلوگیری از هک شدن اپلیکیشن واتساپ:

- قفل نمودن واتساپ؛ همیشه سعی کنید یک رمز عبور و یا یک الگو برای واتساپ خود برقرار کنید. برای این کار کافی است از محیط تنظیمات واتساپ یک پین کد بر روی اپلیکیشن بگذارید. جدیداً در سری به روزرسانی شده واتساپ و در گوشی های با اندروید 10 به بالا قابلیت اثر انگشت مجاور فراهم شده است که امنیت واتساپ شماره چند برابر کرده است.

- پسوورد های سخت را برگزینید؛ انتخاب کردن پسووردهای دشوار، کار را برای اتصال کاربران دیگر به واتساپ شما سخت و غیر ممکن می کند. البته توجه داشته باشید، هنگام گذاشتن پسووردهای دشوار از پین پشتیبان مناسبی استفاده کنید تا اگر پسوورد را فراموش کردید بتوانید از پین پشتیبان به راحتی اپلیکیشن خود را برگردانید. پیشنهاد ما اپلیکیشن cyclonis برای شماست. از طریق این نرم فزار به خوبی قادرید پسوورد های بهینه و کنترل شده را استفاده کنید و در تمامی برنامه ها اجرا کنید. این نرم افزار تست شده توسط گوگل پلی است و امنیت بالایی دارد.

- خارج کردن واتساپ از کامپیوتر؛ در صورتی که از نسخه های وب متعدد واتساپ در کامپیوترهای مختلفی استفاده می کنید، سعی کنید پس از اتمام کارتان از واتساپ خارج شوید. لاگ اوت کردن واتساپ آنچنان هم کار سختی نیست و از طریق تنظیمات قابل اجراست.

واتساپ

بیشتر بخوانید: معرفی 10 اپلیکیشن کلون کردن در اندروید

از دیگر نسخه های واتساپ استفاده نکنید

همه شما می دانید نرم افزار واتساپ یک اپلیکیشن محبوب برای کاربران به شمار می رود. اگرچه جایگزین مناسبی برای تلگرام می باشد ولی به خوبی تلگرام امن نیست. اما نباید این اپلیکیشن را هم بکوبیم، چرا که این نرم افزار هم امنیت خوبی دارد. شما با وارد شدن به شماره و یا اکانت یک شخص برای اولین بار، شاهد یک توضیح توسط واتساپ خواهید بود که پیام های شما در محیط امنی در حال جا به جایی هستند. اگر به دقت از واتساپ استفاده کنید هیچ وقت هک نخواهید شد. این، سهل انگاری شماست که موجب می شود واتساپ امنیت کمی داشته باشد. هیچ وقت سعی نکنید از واتساپ تلقبی استفاده کنید. واتساپ های تقلبی همچون OGwhatsapp ، OWhatsapp و نسخه های پلاس آن نفوذپذیر به نظر می رسند. تنها نسخه GBWhatsapp نسخه خوبی به نظر می رسید که توسط گوگل پلی محروم شد.

چند روز پیش بود که گزارش هایی مبتنی بر وجود شخص ثالث به واتساپ های غیر رسمی دست به دست می شد. لذا مدیران واتساپ درصدد محروم کردن نسخه های غیر رسمی و محدود کردن هرچه بیشتر این اپلیکیشن برآمدند. در ادامه ی تصمیم گیری مدیران، بسیاری از اکانت های کاربران بر روی نسخه های غیر رسمی مسدود شد و توضیحاتی نسبت به گوگل پلی عرضه شد تا همه اپلیکیشن های واتساپ تقلبی را از رده خارج کند.

توضیحات گوگل پلی از این قرار بود که:

تا هنگامی که کاربران از نسخه های غیر رسمی واتساپ از جمله واتساپ پلاس و ... استفاده می کنند به هیچ وجه قادر نخواهند بود از نسخه اصلی استفاده کنند. در صورتی که نسخه های تقلبی حذف شود، می توانند با نصب اپلیکیشن رسمی واتساپ اکانت خود را فعال کنند.

از معروف ترین نسخه های غیر رسمی واتساپ نسخه OG آن بود که دسترسی هکرها و شخص ثالث به آن به راحتی به نظر می رسید.

واتساپ

حذف واتساپ از Ios 7 به پایین گوشی های اپل

پایان پشتیبانی واتساپ از IOS7 و قبل تر چندی پیش توسط فیسبوک اعلان شد. در این گزارش، فیسبوک اعلام کرد که گوشی های آیفونی که از نسخه های IOS7 و قبل تر استفاده می کنند دیگر نمی توانند از نرم افزار واتساپ بهره ببرند. گوشی های آیفون 4 و قدیمی تر دیگر قادر نیستند از واتساپ استفاده کنند. آخرین تاریخ بهره بری آن ها واتساپ 2020 است. نکته جالب ماجرا آنجاست که کاربران در صورتی که واتساپ را حذف کنند قادر نخواهند بود مجدداً از آن استفاده کنند. علی رغم آیفون های 4 به پایین، واتساپ پشتیبانی از دستگاه های Nikia Symbian S60، BlackBerry و Windows Phone 8.0 را نیز متوقف کرده است.

در سال 2020 نسخه های 2.3.7 اندروید نیز متوقف خواهند شد.

شاید علت حذف نسخه های قدیمی واتساپ، استراتژی بازاریابی باشد ولی علت اصلی آن ناامن بودن آن ها است. از آنجایی که نسخه های قبلی کمتر به آن پرداخته می شوند، امنیت آن ها به صفر می رسد و دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران بیش از پیش می شود.

نتایجی که از مقاله گرفته می شود:

* علائم هک شدن واتساپ: رفتار عجیب گوشی شما، تخلیه سریع باتری گوشی، افزایش حجم مصرفی دیتاها و شنود صداهای عجیب از بک گراند است.

* روش های هک شدن واتساپ: دسترسی به دیتابیس موبایل، دسترسی به آدرس مک و هک کردن از طریق نسخه وب واتساپ است.

* روش های جلوگیری از هک شدن واتساپ می‌توان به قفل کردن واتساپ، انتخاب پسووردهای سخت و لاگ اوت کردن آن اشاره کرد.

* از نسخه های غیر رسمی واتساپ هرگز استفاده نکنید. گوگل پلی امسال تمامی نسخه های غیر رمسی را منقضی کرده است.

* واتساپ های نسخه IOS7 و اندروید 2.3.7 تا اواسط 2020 مسدود خواهند شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی مطالب جالب و کاربردی بود،..چیزهای خوبی یادگرفتیم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید