جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیت کوین چیست و ارزهای دیجیتال چه زمانی کلاهبرداری محسوب می شوند؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
بیت کوین چیست و ارزهای دیجیتال چه زمانی کلاهبرداری محسوب می شوند؟

آیا تاکنون از شبکه بلاک چین و یا کریپتوکارنسی ها چیزی شنیده اید؟ این نمونه فناوری ها فقط برای نام بردن ما استفاده نمی شوند؛ چرا که لحظه به لحظه کار کردن با آن ها خدمات بی نظیری به جهان پیرامونمان عرضه می کند. حتما اگر در دنیای تکنولوژی سیر کرده باشید و اخبار آن را پیگیر بوده باشید کلمه ی بیت کوین به گوش شما خورده است. لذا کمتر کسی را می شناسیم که با این واژه نا آشنا باشد. برخی از شما این عبارت را بارها شنیده اید ولی هنوز نمی دانید منظور از بیت کوین چیست. در این مقاله به معرفی بیت کوین و عملکرد دیگر ارزهای دیجیتال می پردازیم.

بیت کوین چیست و ارزهای دیجیتال چه زمانی کلاهبرداری محسوب می شوند؟

بیت کوین چیست و چه مفهومی دارد؟

بیت کوین، نوعی ارز دیجیتال است که در سال 2018 با رسیدن به مرز 13 هزار دلار به شهرت رسید و شکوفایی آن تا سال های پایانی 2018 نیز ادامه داشت. این ارز دیجیتال در کنار خلاقیت، تمامی موانع قانونی را پشت سر می گذاشت و نمونه ی فوق العاده ای برای کنار زدن واسطه های اضافی امور مالی و بانکی به شمار می رفت. این سه عامل موجب شد تا در همان اوایل کار توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جذب کند. بیت کوین و چندین ارز دیجیتال مشهور دیگر تحت شاخه ی کریپتوکارنسی ها در یک شبکه ی بسیار بزرگ و غیر متمرکز بلاک چین مشغول کارآیی هستند.

بیت کوین؛ یک ارز دیجیتال و رمزنگاری شده است که توسط هیچ بانک یا کشوری کنترل نمی شود و در مسیر خطوط رمزی امن و بسیار قوی رایانه ای، انرژی برق را مصرف می کند تا ارز تولید کند. ارزها یا همان پول هایی که توسط بیت کوین استخراج می شوند سرورهای زیادی را درگیر خود می کنند و با محاسبات ریاضی بسیار پیچیده ای حاصل می شوند.

هنوز هم دولت ها نمی دانند نسبت به این ارز دیجیتال چه اقدامی انجام دهند. آیا استفاده از آن را ممنوع کنند یا اینکه سعی کنند استفاده بهتری را از آن داشته باشند.

تاریخچه ی بیت کوین از کجا سرچشمه می گیرد؟

بیت کوین، اولین ارز دیجیتالی و مجازی است که برای نخستین بار در سال 2009 توسط یک شخص نامعلوم طراحی شد. تنها نام و نشانی که از از سازندگان آن لو رفت « ساتوشی ناکوموتو» است که معلوم نیست آیا او فقط یک شخص است یا که نه، اسم یک گروه را با خود به دوش می کشد؟! به هرحال کار بیت کوین با همین ساتوشی ناکوموتو آغاز شد و امروزه ارزهای دیجیتال در سکوت و خفا تولید می شوند. از همان ابتدا هدف ناکوموتو تولید ارزها به صورت دیجیتال و غیر فیزیکی بود و در خرید و فروش این ارزها نیز شکستی با او همراه نشد. اما بعدها رمزارزها به وجود آمدند و تقریباً بیت کوین به حاشیه رفت و دیگر خبری از ناکوموتو نبود. رمزارزهایی چون اتریوم، لایت کوین و حتی دگ کوین پا به میادن گذاشتند و راه بیت کوین را ناهموار کردند.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین در بستر شبکه جهانی بلاکچین فعالیت می کند. شبکه ها و سرورهایی که بیت کوین در آن انجام می شود از امنیت بسیار بالایی برخوردارند تا مبادا رد و پای آن ها در بستر فضای مجازی آشکار شود. این ارزهای دیجیتال در سلولهای  کامپیوترها جریان دارند و تراکنش آن ها توسط هر شخصی که برای خود یک اکانت دارد، قابل دسترسی است و لازم نیست از شخص خاصی اجازه گرفته شود و به صورت مجاز، توسط کاربران دیگر تایید می شوند.

تراکنش های در حال اجرای بیت کوین، به صورت رمزنگاری بر روی شبکه اعمال می شوند و پس از اینکه ثبت شدند، در بلاک چین بلوک خواهند شد. این ارزها اگرچه فیزیکی نیستند ولی گویا شما و سایرین در یک بانک مجازی بسیار بزرگ در حال تعامل و مبادله هستید.

مبانی کار برای شروع توسط یک کاربر جدید:

اگر شما یک کاربر جدید هستید و می خواهید استارت کار را بزنید، کافی است ابتدا یک کیف پول بیت کوینی روی کامپیوتر یا تلفن همراه خود نصب کنید. سپس یک آدرس برای شما ثبت می شود. این آدرس را می توانید به هر شخصی که دوست دارید با او در تعامل باشید بفرستید و آن را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید. کار با بیت کوین شباهت بسیاری به کار با ایمیل دارد جز اینکه آدرس های بیت کوین فقط یکبار مورد استفاده قرار می گیرند.

محاسبه ی زنجیره های بلاک:

تمامی ارزهای دیجیتالی که خرید و فروش می شوند در یک منبع بزرگ به نام دفتر کل عمومی به اشتراک گذاشته می شود و این ارزها در آنجا بلوکه می شوند تا توسط محاسبه گرها، حد نصاب تراکنش ها حساب کتاب شوند و دفتر کل یک قیمت خالص و قابل استفاده ای را در اختیار صاحب اکانت قرار دهد.

تراکنش ها، یک کلید خصوصی دارند:

در این قسمت حریم امن بیت کوین مشخص می شود. در هنگام انجام تراکنش، ارزش بین ارزهای بیت کوین و کیف پول ها، در یک زنجیره بلوک می  شوند که هر یک از این ارزها و کیف پول ها دارای یک کلید خصوصی هستند که در هنگام امضای تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیرد. وجود کلیدهای خصوصی به این دلیل است تا افراد سودجو نتوانند به راحتی به تراکنش ها دسترسی پیدا کنند و آن را برای فروش در مرحله ی امضا قرار دهند.

کاربران متعددی که در شبکه بلاک چین مشغول فعالیتند با نام «گره» شناسایی می شوند. هر تراکنشی که در محور بیت کوین و ارزهای دیجتال در حال صورت گیری است بخاطر تایید این افراد است. بیت کوین های به دست آمده توسط شما ماشین حساب های تبدیل ارزهای دیجتال قابل شمارش و حساب است. در صورتی که صاحب چند مقدار بیت کوین شدید و هدف شما فروش آن ها بود می توانید از طریق برخی از صرافی های داخلی که با فرآیندهای خاص خود نسبت به اهراز هویت شما اقدام می کنند نسبت به فروش بیت کوین ها و تبدیل آن ها به ریال اقدام کنید. همچنین می توانید از برنامه های گذر از تحریم استفاده کرده و در فضای مجازی ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانید.

برای شروع کار با بیت کوین هیچ محدودیتی وجود ندارد و پس از آغاز کار، یک ساتوشی که برابر با 00000001/0 بیت کوین است نصیب شما می شود.

تفاوت بیت کوین یا دگ کوین، کدام یک از ارزهای دیجیتال کلاهبرداری است؟

اکنون که با مفهوم بیت کوین و طریقه ی کار با آن آشنا شدیم وقت آن رسیده تا مشخص کنیم که آیا خرید و فروش ارزهای دیجتال از جمله بیت کوین مجازند یا کلاهبرداری محسوب می شوند؟ بیت کوین ها از آنجایی که موجب ضرر هم می شوند شاید ریسک به نظر برسند ولی دریافت آن ها حتمی است. برای روشن شدن ماجرا بهتر است یک نمونه برای مقایسه ی ارزهای دیجیتال مثال بزنیم. دگ کوین، یکی از نمونه های بارز کلاهبرداری در میان ارزهای دیجتال است. پروژه ی دگ کوین عملکردی مشابه با شرکت های هرمی دارد.

اگر وارد منوی ارزهای دگ کوین شوید متوجه خواهید شد که در دگ کوین هیچگونه خرید و فروش و یا تریدینگی قابل انجام نیست، چرا که این ارز، به گونه ای ساخته و پرداخته شده که به عنوان پول از آن استفاده می شود. در حقیقت سازنده ی آن از یک ارز دیجیتال به طور مستقیم یک پول دیجیتال طراحی کرده است. سال 2016 بود که نیلز گراسبرگ و کریس رس نسبت به پایه گذاری دگ کوین اقدام کردند به گفته ی خودشان شرکت دگ کوین در شهر تالین استونی تاسیس شده بود. اما هنوز چند روز نگذشته که مشخص شد، دگ کوین هیچ مکانی در شهر تالین استونی ندارد و صرفاً یک دروغ بوده است. ساکس فکتوری نیز که ازائه دهنده ی ارزهای دگ کوین بود هیچ وجود خارجی داشت.

ولی چرا دگ کوین بر خلاق بیت کوین، کلاهبرداری به حساب می آید؟ تمامی کاربرانی که در بیت کوین شروع به کار می کنند برای خرید و استخراج ارز دیجیتال یک هدف معینی دارند. شما اگر یکی از همان اشخاص باشید پس از مدت کوتاهی سرمایه گذاری در بیت کوین، انتظار دارید تا چند روز دیگر سود حاصل از آن به شما تحویل داده شود و در کیف پولتان جولان دهد. سرمایه گذاری در بیت کوین اگرچه ریسک پذیر است و ممکن است سود و زیانی اعم از منفعت به همراه داشته باشد، ولی مطمئن هستید که این سود به جیب شما می خورد و در حساب شما واریز می شود. لذا اهداف مشخصی پشت آن نهفته شده که این پول به شما تحویل داده می شود، زیرا هیچ وقت هدف شما از سرمایه گذاری، تبلیغات بیهوده نیست و یقیناً به دنبال سود خواهید بود. ولی دگ کوین اینگونه نیست. از بزرگ ترین مشکلات دگ کوین قرار نگرفتن ارزهای آن در متن سرمایه گذاری است. ساکس فکتوری، از همان ابتدا اعلام کرد که هدف دگ کوین به مانند دیگر ارزهای دیجتال مستقیم وارد بازار سرمایه نمی شود و شما باید با خرید آن به چشم خرید پول رایج نگاه کنید. گویا یک پول رایج در دست شماست و می خواهید اقلام مصرفی خود را خرید کنید.

مکان های زیادی وجود دارد که ارزهای دگ کوین در آن رواج دارندو حتی مورد محبوبیت اروپاییان هم قرار گرفته که چندی پیش توسط مراجع اتحادیه اروپا هم لایسنس و تایید شد. اما علی رغم این محبوبیت نمی توان به آن انگاره نزد. چرا که ارزها زمانی مورد اعتماد خواهند بود که وارد بازار خرید و فروش شوند تا خریدار و فروشنده اعتماد کافی را نسبت به همدیگر داشته باشند. در پایان بهتر است بگوییم هر ارزی که وارد بازار عرضه و تقاضا شود اعتماد بیشتری تا دیگر ارزها دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید