جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیدود، مهمان نارنجی تهران

author منتشر کننده
نظرات (3) 11 0
بیدود، مهمان نارنجی تهران

شاید وقتی اولین بار در سال ۱۳۹۵ شرکت پاک چرخ ایرانیان پیشنهاد پروژه‌ی بیدود یا همان دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند را داد کسی آن ها را جدی نگرفت. ولی امروز میبینیم که این مهمان‌های نارنجی تهران در همه جای شهر پخش شدند و آماده‌ی هم سفر شدن، هر چند کوتاه با عابران هستند. هدف این شرکت نوپا کمک به محیط زیست و بالا بردن سلامت شهریست، تا با این زنجیره ی رکابی قدمی جلوتر برای زمین دوست داشتنیمان برداریم. این شرکت خصوصی است و تحت نظر شهرداری یا مورد حمایت ارگان و سازمان خاصی نیست ولی مدیران ارشد این شرکت بیان کرده اند که شهرداری از پروژه ی آن ها استقبال کرد و بستر را برای آن‌ها مهیا نمود.

بیدود

بیدود از ترکیب نوآوریِ دوچرخه‌‌ها و فناوری تازه اینترنت و اشیا استفاده کرده است. اینترنت و اشیا که به اختصار لات نام دارد، اشاره به تمام اشیا و وسایلی دارد که به شبکه‌ی اینترنت متصل می‌شود و به وسیله‌ی تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها و توسط اپلیکیشن موجود روی آن‌ها قابل کنترل و مدیریت هستند. برای استفاده از بیدود ها کافی است اپلیکیشن ها را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید و سپس از طریق اپلیکیشن به دنبال نزدیک ترین دوچرخه‌ی بیدودی خود بگردید و سپس پس از یافتن آن به محل استقرار دوچرخه رفته و با گوشی همراه خود و از طریق کیو آر کد، کد درج شده روی دوچرخه را اسکن کنید تا باز شود.

بیدود

از مزیت این دوچرخه ها علاوه بر شهر بدون ترافیک و آلودگی و با هوای پاک و حمل و نقل آسان می‌توان به این اشاره کرد که این دوچرخه‌ها پس از اتمام سفر شهری شما بدون نیاز به تحویل کسی و فقط با پارک کردن آن‌ها در پیاده رو و قفل کردن آن‌ها می‌توانند منتظر راکب و رکاب بعدی بمانند. همچنین کمپانی سازنده‌ی بیدود در هزینه ی جابه جایی نیز به شهروندان یاری رسانده است و آن را برای آن‌ها کاهش داده است. بیدود هیچ وقت تعطیل نیست و ۲۴ ساعته در تمام روز های سال در حال خدمت به شهروندان خود می‌باشد و حتی دقیقه ای خارج از سرویس دهی نیست.

اعتقاد سازندگان بیدود بر این است که حلقه‌ی مفقود ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهر‌هایی از جمله تهران دوچرخه است‌. علاوه بر کاهش حجم ترافیک درون شهری که در بالا نیز گفته شد، و عوامل دیگری نظیر جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش بیماری‌های قلبی و تنفسی، پیشگیری از پوکی استخوان، قطع چربی ها، بهبود وضعیت کلی بدن، منظم بیدار شدن، درمان ورم مفاصل، قوی کردن ماهیچه‌ها و حتی کاهش استرس ، دوچرخه‌ها بر چرخه‌ی اقتصادی و مدیریت سوخت نیز تاثیر می‌گذارند و در کاهش مصرف سوخت نقش به سزایی دارند. لازم به ذکر است تمامی شهروندان بالای ۱۵ سال اجازه‌ی استفاده کردن از دوچرخه های بیدود را دارند.

بیدود

حال وضعیت دوچرخه سواری زنان در سطح شهر به چه صورت است؟ سهم آنان از این پروژه چیست؟ همان طور که از قبل می‌دانیم زنان حق استفاده از دوچرخه را ندارند و حالا سرویسی در دسترس است که می گوید طبق دلایل گفته شده به دوچرخه‌ها رو بیاوریم و از آن‌ها استفاده کنیم. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا زنان نیز در این روند نقشی دارند؟ محسن پورسیدآقایی به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران می‌گوید خانه‌های دوچرخه هم به زنان و هم به مردان دوچرخه بدهند، فقط از بانوان می‌خواهد تا با رعایت پوشش خود به تعطیلی پروژه‌هایی از این قبیل منجر نشوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. دوچرخه سواری مدل جدید نارنجی پوشی طرحشون عالیه فقط خوب اجرا بشه

  1. سپاس. امیدوارم ازش استقبال بشه اینکه نیاز نیست دوچرخه رو به جای خاصی تحویل بدیم خیلی خوبه. در اصفهان هم شهرداری دوچرخه با کارت ملی میده ولی این بهتره.

  1. چه جالب.تا باشه از این پروژه های سالم که منجر به کلی اتفاق خوب بشه. اینکه با استفاده از اپلیکشن می شه از این دوچرخه ها استفاده کرد خیلی خوبه .

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید