جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تابلوخوانی؛ روشی برای بررسی اطلاعات تابلوی نماد

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
تابلوخوانی؛ روشی برای بررسی اطلاعات تابلوی نماد

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلف تحلیلی، وضعیت دارایی‌ها و سناریوهای احتمالی در رابطه با رفتار آتی قیمت آن‌ها را بررسی کنند. سپس با انتخاب گزینه‌های مناسب، بیشترین بهره را از فرصت‌های معاملاتی ببرند.

فعالان بازار سرمایه، از روش‌های تحلیلی متفاوتی برای شناسایی این فرصت‌ها استفاده می‌کنند. گروهی از تحلیل‌گران، با بررسی صورت‌ها و نسبت‌های مالی، سهام شرکت‌های بورسی را ارزش‌گذاری می‌کنند. به این روش تحلیلی که نیازمند تسلط نسبی در حوزه مالی و حسابداری است، تحلیل بنیادی گفته می‌شود.

همچنین دسته دیگری از معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال، نمودار قیمتی دارایی‌ها را بررسی می‌کنند. آن‌ها با پیدا کردن الگوهای تکرارشونده از رفتار گذشته قیمت، تغییرات احتمالی آن را در آینده پیش‌بینی می‌کنند.

تابلوخوانی یکی دیگر از روش‌های رایج تحلیل دارایی‌ها در بورس به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی این روش تحلیلی و مفاهیم کاربردی مرتبط با آن پرداخته می‌شود.

رهگیری پول هوشمند با تابلوخوانی

هدف اصلی بررسی اطلاعات موجود در تابلوی معاملاتی نمادها، رصد جریان ورود پول هوشمند به سهم و خروج از آن است. پول هوشمند به سرمایه در اختیار آن دسته از سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که تاثیر زیادی بر تغییرات قیمتی یک سهم دارند. معمولا انتظار می‌رود که این افراد، حرفه‌ای‌تر از سایر سرمایه‌گذاران عمل کنند و در زمان‌های مناسب، سهم را خریداری کنند یا آن را بفروشند.

تابلوخوانی به عنوان اصلی‌ترین روش رهگیری جریان پول هوشمند در بازار سرمایه شناخته می‌شود. در این روش تحلیلی، افراد از مواردی مانند افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات، قدرت خریداران و فروشندگان حقیقی، اطلاعات معاملات افراد حقوقی و سایر اطلاعات کاربردی، نشانه‌هایی از تغییرات احتمالی قیمت دریافت می‌کنند.

۲ مفهوم کاربردی در تابلوخوانی

حجم معاملات

به تعداد سهام معامله شده در یک دوره زمانی معین، حجم معاملات گفته می‌شود. تحلیلگران اطلاعات مربوط به حجم را در روندهای صعودی و نزولی، به صورت متفاوتی تفسیر می‌کنند. آن‌ها معمولا از تحلیل تکنیکال به عنوان مکمل تحلیل حجم معاملات استفاده می‌کنند.

در نواحی حمایتی و زمانی که پیش‌بینی می‌شود انتهای روند نزولی قیمت نزدیک باشد، افزایش حجم معاملات می‌تواند به عنوان نشانه‌ای در راستای تغییر روند قیمتی تفسیر شود. همچنین در انتهای یک روند صعودی و با رسیدن قیمت به یک ناحیه مقاومتی، افزایش حجم معاملات می‌تواند تاییدیه‌ای برای فروش سهم به شمار رود.

قدرت خریدار و فروشنده

یکی از روش‌های تشخیص روند احتمالی قیمت در آینده، بررسی اطلاعات مربوط به تعداد و حجم معاملات خریداران و فروشندگان است. در بررسی این معیار، تنها اطلاعات مربوط به معاملات افراد حقیقی مورد بررسی قرار می‌گیرند. چرا که ممکن است معاملات افراد حقوقی صرفا با هدف کسب بازدهی در کوتاه‌مدت انجام نشود.

۲ مفهوم اساسی در بررسی قدرت خریداران و فروشندگان عبارتند از سرانه خرید حقیقی و سرانه فروش حقیقی. در صورتی که حجم معاملات خریداران حقیقی بر تعداد آن‌ها تقسیم شود، سرانه خرید حقیقی به دست می‌آید. در نقطه مقابل، به حاصل تقسیم حجم معاملات فروشندگان حقیقی بر تعداد آن‌ها، سرانه فروش حقیقی گفته می‌شود. به صورت کلی با فرض برابر بودن حجم معاملات، هر چه تعداد فروشندگان بیشتر باشد، قدرت آن‌ها کمتر خواهد بود و بالعکس.

همچنین در صورتی که قدرت خریدار را بر قدرت فروشنده تقسیم کنیم، شاخص مهم دیگری تحت عنوان نسبت خریدار به فروشنده به دست خواهد آمد. اگر این شاخص بیشتر از یک باشد، قدرت خریداران نسبت به فروشندگان غلبه دارد و در صورتی که کمتر از یک باشد، قدرت در دست فروشندگان خواهد بود.

فیلتر کردن اطلاعات تابلوی معاملات

در تحلیل به روش تابلوخوانی، هر یک از تحلیلگران با توجه به ترجیحات فردی و استراتژی معاملاتی خود، از اطلاعات متفاوتی استفاده می‌کنند.‌ افراد می‌توانند برای بهینه‌سازی فرایند تحلیل و افزایش سرعت و دقت بررسی اطلاعات، اطلاعات موجود در تابلوی معاملات را طبق ویژگی‌های مدنظر خود فیلتر کنند.

در فیلترنویسی، تحلیلگران می‌توانند با وارد کردن کدها و فرمول‌های مشخص، نماد‌ها را بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی کنند. همچنین برخی از سامانه‌های تحلیلی این امکان را برای افراد فراهم کرده‌اند تا بدون نیاز به کدنویسی، فیلترهای مدنظر خود را اعمال کنند. در نتیجه، تحلیلگران این امکان را خواهند داشت تا در زمانی اندک، تمامی نمادهای دارای ویژگی‌های دلخواه را پیدا کنند.

تسلط بر مبحث فیلترنویسی به تحلیلگران کمک می‌کند تا با دقت بسیار زیادی، فرصت‌های معاملاتی مناسب را شناسایی کنند و نتایج معاملاتی خود را بهبود بخشند.

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از روش‌های تحلیلی مختلف به عنوان مکمل یکدیگر، می‌تواند احتمال دستیابی به نتایج مناسب را افزایش دهد. بهره‌مندی از استراتژی معاملاتی جامع، رعایت قوانین مدیریت ریسک و پایبندی به برنامه معاملاتی، از دیگر عوامل تاثیرگذار در رسیدن به موفقیت در بازار سرمایه به شمار می‌روند. همچنین تسلط بر دانش معامله‌گری و روش‌های تحلیلی به‌روز از طریق استمرار در مسیر آموزش بورس، دیگر عامل کلیدی برای فعالیت در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید