جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاریخچه کنسول بازی

author منتشر کننده
نظرات (2) 12 0
تاریخچه کنسول بازی

کنسول بازی در واقع به دستگاهی اطلاق می­‌شود که به نمایش تصاویر دیجیتالی و ویدئویی می‌­پردازد. کنسول‌­های بازی به دسته‌­های مختلفی تقسیم می­‌شود. کنسول بازی گاها برای توصیف  بازی­‌های کامپیوتری، کنسول‌­های خانگی و ... به کار می‌­رود. برای تمایزگذاری بین کامپیوتر و دستگاه بازی اسم کنسول روی این وسیله گذاشته می­‌شود. کنسول بازی هر ساله نسبت به پیشرفت تکنولوژی، پیشرفته‌تر و با استفاده از مهارت­‌های خاصی که به کار می‌­گیرد به روز و جذاب تر می­‌شود. امروزه کنسول‌­های بازی مثل پی اس فور و ایکس باکس با استفاده از پیشرفته ترین امکانات موجود دسترسی به ویژگی‌­های بسیار خاصی دارند که در گذشته چنین چیزی ممکن نبود.

کنسول بازی

نسل اول کنسول بازی

نسل اول کنسول بازی به زمانی می‌­پردازد که برای نخستین بار دستگاه‌­هایی با نام‌­های مختلف  تنها به بازی‌­های الکترونیکی پرداختند. تا قبل از آن کامپیوترها با بازی­‌های محدودی که داشتند مورد استقبال قرار می­‌گرفتند، اما چیزی که کامپیوتر را با کنسول بازی مورد تمایز قرار می­داد، چندکاره بودن کامپیوترها بود. در کنسول بازی تنها به بازی پرداخت می­‌شود و چیزی غیر از آن اهمیتی نداشت، اما در کامپیوتر علاوه بر وجود بازی هزاران امکان دیگر وجود دارد که بسیار مهم تر از بازی است. اولین کنسول بازی به نام مگناوکس ادیسه یک کنسول خانگی بود که قابلیت اتصال به تلویزیون را داشت.

نسل دوم کنسول بازی

در نسل دوم کنسول بازی بالطبع به انواع بازی­‌ها اضافه گردید. کارتریج­‌هایی که تا قبل از آن برای ثبت اطلاعات دستگاه، مخزن خالی می‌­کردند و نیاز بود تا شارژ بشوند، توسط کمپانی‌­هایی مثل وس شارژ دائمی شدند و کنسول بازی یک پله به سمت پیشرفت سوق داده شد. نسل دوم کنسول بازی به دلیل شکست در راهی که قصد داشت به موفقیت بیشتر برسد، موجب شد تا برای مدتی طولانی افراد از کنسول­‌های بازی جدید شکست خورده استفاده نکنند و باز هم به نسل اول بازی برگردند. در این زمان کمپانی فیرچایلد معروف‌ترین کمپانی بازی محسوب می­‌شد.

نسل سوم کنسول بازی

در این نسل از کنسول بازی ژاپن وارد میدان شد. این نسل از بازی دچار تغییرات گرافیکی و کیفیتی بالاتری شد. کیفیت تصویر با رزولوشن بالاتر و تنوع رنگی بیشتر بود. بدین ترتیب افراد بیشتری به سمت این بازی‌­ها گرایش پیدا می­‌کردند. در این دوره کمپانی‌­های مختلفی مثل فمیکم، نینتندو، برادران سوپرماریو در حال فعالیت بودند و تعداد کمپانی­‌های کنسول بازی روز به روز بیشتر می­‌شد. در این دوره کمپانی سگا که دنیای بازی را دچار تحول کرد در حال شکل گیری بود.

نسل چهارم کنسول بازی

در سال ۱۹۸۸ کنسول بازی سگا وارد بازار شد. این کمپانی خیلی زود جهانی شد و سراسر دنیا را گرفت. کمپانی سگا با کیفیت بالاتری که نسبت به بقیه کنسول­‌های بازی داشت و تنوع بازی و درایو­های نوری خاص باعث شد که خیلی زود به محبوبیت بالایی برسد. سگا یکی از محبوب­‌ترین محصولات ژاپن است که در تنوعی خاص مثل سگا جنسیس، سگامگا درایو وارد بازار شد و کل اروپا و آمریکا را در هفته‌­های اول مملو از این محصول کرد.کمپانی سگا در ابتدا در رقابتی تنگاتنگ با کمپانی نینتندو قرار داشت.

پرطرفدارترین کنسول بازی

هر ساله کنسول‌­­بازی جدیدی وارد دنیا می‌­شود که با بروزرسانی جدیدش دنیا را خیره به خود می­‌کند. سال‌هایی بود که بزرگ­‌ترین و بهترین وسیله سرگرمی سگا به حساب می­‌آمد. کمی بعد از آن کنسول بازی پلی استیشن  به یکی از محبوب­‌ترین وسایل بازی تبدیل شد و هر خانواده حداقل یکی از این دستگاه­‌ها را در خانه خود داشت. این روزها دستگاه‌­هایی مثل ایکس باکس و پی اس فور با بازی­‌های متنوع، کیفیت تصویری بسیار بالا و وجود تمام امکانات باورنکردنی به پرطرفدارترین کنسول­‌های بازی تبدیل شده است.

کنسول بازی در طول سالها دچار چه تغییراتی شده است؟

کنسول بازی مثل هزاران فرآیندی که در دنیا دچار تغییر می­‌شود، هرساله با وجود پیشرفت‌­هایی که در دنیای دیجیتال و تصویر بوجود می‌­آید، این دستگاه‌­ها دچار تغییر و تحول می­‌شوند. این تغییرات نه تنها در زمینه تصویر و کیفیت دیجیتال، بلکه در زمینه‌­ی داستان و شکل بازی اتفاق می‌­افتد. بازی‌­های ساده‌­ای که در نسل­‌های قبل وجود داشت با بازی­‌های امروز قابل مقایسه نیستند. داستان­‌های بازی‌­های امروز با توجه به رشد عقل بشر پیشرفته‌­تر و پیچیده‌­ترند. بازی­‌ها در گذشته به ساده‌­ترین ابعاد ذهن بشر اشاره داشتند اما امروزه بازی­‌های معمایی وارد دنیا شده‌­اند که بیش از هرچیزی نیاز به تفکر دارند.

رمز موفقیت کنسول بازی ایکس باکس

ایکس باکس با حضورش در دنیای بازی به محبوب‌­ترین کنسول بازی تبدیل شد. اگر به تاریخچه کنسول بازی نگاهی بیندازیم متوجه می­‌شویم که این دستگاه نسبت به دستگاه­‌های دیگر دارای امکاناتی خاص و ویژه است که توانسته این برند را تا سال‌ها صدر جدول نگه دارد. مایکروسافت پس از اینکه سهام ایکس باکس را خرید برای سرمایه‌­گذاری بسیاری از بازی‌­ها اطمینان نداشت اما زمان مشخص کرد که طرفداران ایکس باکس از قشر متنوعی هستند. ایکس باکس با خلاقیتی که در ارائه بازی­‌ها ارائه داد جذابیتی دو چندان برای خودش خرید که این کنسول را به یکی از گران­ترین و پر طرفدارترین بازی­‌ها تبدیل کرد.

پلی استیشن کنسول بازی همراه چند نسل

پلی استیشن کنسول بازی نسل پنجم است. ورود این کنسول به سال ۱۹۹۴ برمی­‌گردد. این دستگاه از آغازگرهای تحول در دنیای بازی است که توسط شرکت سونی کامپیوتر اینترتیمنت منتشر شد. پلی استیشن هر ساله دچار تغییر و تحولات خاصی می­‌شود که مدل آن را بالاتر می­‌برد. پلی استیشن وان یکی از اولین بازی­‌های این کنسول به حساب می‌­آید. طبق آمار این دستگاه یکی از پرفروش ترین دستگاه­‌های بازی محسوب می­‌شود و جزو اولین نسل‌­های بازی‌­های پیشرفته دیجیتالی است. پلی استیشن راه بسیاری از کنسول‌­های بازی مثل ایکس باکس و پی اس فور را باز کرد.

قیمت هر کنسول بازی

امروزه قیمت­‌های کنسول­ بازی بسیار گران است. علاوه بر این کنسول­‌هایی مثل ایکس باکس باید حتما از سی دی اورجینال استفاده کنند و قیمت این سی دی ها بسیار گران است. دستگاه‌­هایی مثل پی اس فور و ایکس باکس از گران­ترین دستگاه‌­ها به حساب می‌­آیند. این دستگاه‌­ها با رزولوشن بسیار بالا، تنوع بازی برای هر سن و سلیقه خاص، بازی­های جذاب و معماگونه پاسخ‌­گوی مشتریانش است. حق خرید بسیاری از بازی­‌هایی که برای کنسول‌­های مختلف بازی استفاده می­‌شود گران است و این حق باید با فروش گران­‌تر تسویه شود.

معیارهای ما در انتخاب کنسول بازی

اگر این سوال را چند سال پیش از یک نوجوان می‌­پرسیدیم با پاسخ متنوع تری روبرو می­‌شدیم. اما امروزه با توجه به انواع مختلفی از بازی­‌هایی که ارائه شده است معیار ما برای انتخاب بهترین کنسول چیزهایی فراتر از دستگاه­‌های موجود است. شاید امروزه ما به معیارهای پیچیده‌­تری مثل دستگاه­‌های فضایی و فرا­واقعی با امکانات خاص غیرقابل باور فکر ­کنیم. هم­چنان که تا سال‌ها پیش دسته‌­های بی­سیم دستگاه بازی بسیار عجیب بود و امروزه خیلی طبیعی است، اتفاقی که شاید ده سال بعد بر سر کنسول­‌های بازی بیفتند بسیار عجیب باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. بسیار مطلب مفیدی بود.اطلاعات بیشتری در این زمینه وارد کنید

  1. ممنونم از مطالب مفیدی که تهیه می کنید

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید