جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 2 0
تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

تایمر هوشمند آبیاری ابزاری است دیجیتال یا مکانیکی که عمل آبرسانی را به منطقه مورد نظر کاربر بصورت برنامه ریزی شده و اتوماتیک انجام می‌دهد. وظیفه اصلی و کلّی تایمرهای آبیاری این است که به عنوان دستیار، و به عبارت بهتر جانشین انسان ها، عمل کنند و آب مورد نیاز گل ها و گیاهان، درختان میوه یا تزئینی و به طور کلی هر نوع گیاهی را در زمان هایی که آن ها تعیین می‌کنند به آن ها برسانند. این ابزار باید قادر باشد در غیاب کاربر این کار را با دقت کافی و در زمان مشخص انجام دهد.

اگر کل اجزای تشکیل دهنده “سیستم آبیاری اتوماتیک” و تجهیزات آبیاری هوشمند را یک مجموعه واحد در نظر بگیریم، تایمر آبیاری مغز این مجموعه محسوب می‌شود.

تایمر هوشمند آبیاری

تایمر هوشمند آبیاری جریان آب را باز و بسته می‌کند و با توجه به زمان هایی که برای این کار در نظر گرفته شده است و همچنین مدت انجام شدن آبیاری، گل ها و گیاهان مجموعه شما را از بی آب ماندن در امان نگه می‌دارد. همچنین از آبیاری بیش از حد، که به همان اندازه بی آبی برای گیاه مضر است، جلوگیری می‌کند.

یک سیستم آبیاری و تمام خودکار معمولی و ساده خانگی که از حداقل تجهیزات تشکیل شده است، شامل اجزاء زیر است:

1. تایمر آبیاری

2. لوله آبرسانی

3. نازل ها

تایمر هوشمند آبیاری

اتصال تایمر آبیاری هوشمند

برای اتصال تایمر به شیر آب و راه اندازی آن نیازی به حضور متخصص این کار ندارید. با مطالعه دفترچه راهنما خودتان از پس این کار بر خواهید آمد.

تایمر هوشمند آبیاری از یک طرف (که ورودی نامیده می‌شود) به منبع آب که معمولاً شیر آب است وصل می‌شود و از طرف دیگر (که خروجی نامیده می‌شود) با استفاده از لوله های آبرسانی به نازل ها (که معمولاً قطره چکان های آبیاری هستند) یا اصطلاحاً “گسیلنده ها” متصل می‌شود. آب مورد نیاز گیاه از طریق همین قطره چکان ها به ریشه رسانده می‌شود.

نحوه عملکرد تایمر آبیاری

داخل تایمر آبیاری یک شیربرقی از نوع دیافراگمی تعبیه شده است که در حالت عادی بسته است و وقتی تایمر به شیر آب متصل است و شیر باز است آبی به داخل سیستم شما جریان نخواهد داشت. این شیر برقی در واقع رابط میان شیر آب شما و سیستم آبرسانی به گیاهان شماست. جریان الکتریکی لازم برای به راه انداختن تایمر توسط باطری های استفاده شده در تایمر تأمین می‌شود که به طور معمول سایزشان نیم قلمی و گاهی قلمی است. با توجه به زمانی که برای شروع آبیاری تنظیم کرده ایم، تایمر بوسیله شیر برقی خود جریان آب را باز کرده بنا به مدت انجام آبیاری، که آن هم توسط ما تعیین می‌شود، عمل آبیاری را انجام می‌دهد.

با ورود جریان الکتریسیته، دیافراگم عمل کرده، شیر برقی باز می شود. آبیاری درست تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که از قبل برای آن معین کرده ایم. با تمام شدن زمان تعیین شده توسط کاربر جریان الکتریسیته قطع شده، اینبار دیافراگم به صورت معکوس عمل کرده شیر برقی را می‌بندد و جریان آب قطع می‌شود.

شیر برقی داخلی تایمر هوشمند آبیاری تا زمان بعدی که قرار است باز شود در حالت بسته باقی می‌ماند و تا رسیدن زمان تنظیم شده برای دور بعدی آبیاری جریان آب بسته است. توجه داشته باشید که درتمام مدت شیر آب باز است. در زمان بعدی به همان ترتیب ذکر شده آبرسانی شروع شده، تا زمان تعیین شده برای قطع آن ادامه پیدا می کند.

موارد استفاده از تایمر آبیاری

اصولاً در هر جایی که نشانی از سبزی و خرّمی و نیاز به آبیاری وجود داشته باشد می‌توانیم از تایمر هوشمند آبیاری برای انجام این کار استفاده کنیم. از این وسیله می توان برای آبیاری درختان باغ ها، چمن و فضاهای سبز خانگی، شهری، آپارتمانی، ویلاها و بلوارها و خیابان ها استفاده کرد. همچنین برای اجرای سیستم آبیاری هوشمند گلخانه های کوچک، متوسط و بزرگ و صنعتی و سالن های پرورش قارچ، صیفی جات و گلخانه های تولید انواع و اقسام محصولات خوراکی مثل خیار، گوجه فرنگی، فلفل و... .

اتوماسیون آبیاری فضاهای سبز کارخانجات، مراکز تفریحی، پارک ها و پاساژها و مراکز خرید از موارد دیگر استفاده از تایمرآبیاری است. از کاربردهای مدرن و امروزی این وسیله می‌توان به آبرسانی اتوماتیک و برنامه ریزی شده دیوارهای سبز، روف گاردن ها و تراریوم ها اشاره کرد.

آبیاری باغچه های منازل، آبیاری باغ ها و همچنین آبیاری گل ها و گیاهان فضاهایی مانند تراس ها و بالکن ها و پاسیو ها هم از موارد استفاده معمول در بهره گیری از تکنولوژی آبیاری هوشمند و به طور خاص استفاده از تایمر آبیاری است.

تایمر هوشمند آبیاری

مزایای استفاده از تایمر هوشمند آبیاری

1. جلوگیری از هدررفت زمان که برای آبیاری صرف می شود و از مزایای مشخص و بدیهی استفاده از تایمر آبیاری است.

2. جلوگیری از هدررفت آب، چه به صورت رواناب ایجاد شده و چه به صورت تبخیر از سطح، که نتیجه آن افزایش راندمان آبیاری است.

3. آبرسانی به گیاهان، گل ها و محصولات در زمان های دقیق که موجب افزایش بازدهی و همچنین افزایش مشهود کیفیت در آنها می شود.

4. جلوگیری از ایحاد تنش آبی در گیاهان حساس به کم آبی و یا حساس به آبیاری بیش از حد با بهره گیری از زمانبندی دقیق.

5. رفع نیاز حضور در محل توسط کاربر در مناطقی مانند باغ یا ویلاهای خارج از شهر و بعضاً خارج از استان که نیاز به آبیاری منظم دارند و امکان حضور روزانه در آن ها میسر نیست.

6. آبیاری گلدان ها و گل ها و گیاهان هنگام مسافرت.

7. استفاده از باطری به جای جریان برق شهری در مناطقی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد.

8. امکان برنامه ریزی آبیاری برای بیشتر از یک منطقه آبیاری و برای تنوع های گیاهی که مقدار آب مصرفی و تعداد دفعات آبیاری آن ها با هم متفاوت است.

9. کاهش هزینه نیروی انسانی و حتی به صفر رساندن این هزینه با حذف نیروی کار.

10. دقت بالا و حذف عامل خطای انسانی.

جمع بندی

در دنیای امروزه کیفیت در کنار سرعت انجام امور، مورد انتظار همگانی است و پیشرفت های سریع و گاه لحظه ای در دنیای دیجیتال در جهت برآوردن همین نیازهاست که اگر اینچنین نبود روزانه شاهد اختراعات جدید در این زمینه نبودیم.

تایمر هوشمند آبیاری و به طور کلی تکنولوژی آبیاری هوشمند یکی از ابزارهایی است که در متن همین اختراعات متولد شده است و یکی از نیازهای زندگی بشر امروز را برآورده می‌سازد. آبرسانی در زمان دقیق و برنامه ریزی شده از قبل، آبیاری به اندازه و متناسب با نوع گیاه و خاک مورد استفاده و قطع جریان آب، همه و همه با استفاده از این دستگاه هوشمند به سادگی هرچه تمامتر و صرف کمترین میزان از انرژی، زمان و هزینه صورت می‌گیرد. آنهم با بهترین کیفیت و بدون کوچکترین نقص و خطای انسانی.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. عالی بود. مختصر و مفید و کاربردی.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید