جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تغذیه سالم برای سلامتی بدن

author منتشر کننده
نظرات (1) 9 0
تغذیه سالم برای سلامتی بدن

داشتن تغذیه سالم برای سلامتی بدن بسیار مهم است که به معنی داشتن یک رژیم غذایی مناسب است که دارای پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها است. غذا محتوی انرژی و مواد غذایی است که برای رشد و تجدید حیات بافت‌ها لازمند. پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها سه جز اصلی تشکیل دهنده غذاها می‌باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی تنها به‌ مقادیرجزئی در غذا وجود داشته  اما به همان اندازه برای کارکرد طبیعی بدن ضرورت دارند. فیبر یا الیاف غذایی که تنها در غذا های گیاهی یافت می‌شوند برای سلامت دستگاه گوارش لازمند. خوردن غذا های سالم و اجتناب ازخوردن غذا های سریع مانند پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده موخب جلوگیری از ورود چربی‌های ناسالم به بدن می‌شود.

تغذیه

میزان نیاز به ویتامین ها در تغذیه روزانه

میزان نیاز به ویتامین‌ها در تغذیه روزانه باید به صورت متعادل باشد در صورت کمبود آن، عملکرد قسمت‌های مختلف بدن مختل شده و باعث ایجاد ناراحتی‌ها و بیماری‌ها می‌شود. مصرف بیش از اندازه آن نیز در تغذیه می‌تواند عوارض نامطلوبی مانند اوردوز داشته باشد. مصرف بیش از اندازه آن ها نه تنها مفید نیست بلکه باعث مسمویت می شود. به استثنای ویتامین D ، بدن به خودی خود قادر به ساخت این مواد نبوده، لذا باید آن‌ها را در تغذیه روزانه خود لحاظ نمود. همه افراد جهت تندرستی بدن خود به یک حداقل از هر ویتامین نیاز دارند. ویتامین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:‌ نوع اول ویتامین‌ها محلول در چربی هستند که همراه با چربی از روده جذب خون می‌شوند. نوع دوم ویتامین‌های محلول در آب هستند که این مواد اکثرا به مدت کوتاهی در بدن ذخیره می‌شود.

مصرف مواد پروتئین دار در تغذیه روزانه

در کنار چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی، مصرف مواد پروتئین دار در تغذیه روزانه نیز بخش قابل توجهی از انرژی بدن مارا تامین می‌کند. پروتئین‌ها به سه دسته گیاهی، حیوانی و لبنی تقسیم می‌شوند. پروتئین برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است.

 مصرف پروتئین‌ها نیز باید متعادل باشد. اگر شما روزانه مقدار کمی پروتئین مصرف می‌کنید بدن شما دچار کمبود آمینو اسید‌های مورد نیاز برای ساخت و ترمیم عضلات  می‌شود و رشد عضلات بسیار کم خواهد شد. گوشت، لبنیات، غلات و حبوبات منابع مهم آن بشمار می‌روند. اگربخواهیم پروتئین ها را ارزیابی کنیم، ابتدا تخم مرغ، شیر، فرآورده‌های گوشتی، حبوبات، مغز‌ها و در نهایت میوه‌ها در پایین ترین سطح قرار دارند.

لزوم مصرف کربوهیدرات ها در تغذیه روزانه

لزوم مصرف کربوهیدرات ها در تغذیه روزانه حائز اهمیت است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات بعد از تمرینات سنگین ورزشی و بدنسازی به کمک پرورش کاران و ورزشکاران می‌آید تا بدن آن‌ها به جای مصرف پروتئین و تحلیل رفتن عضلات از کربوهیدرات تغذیه شده استفاده نماید. مصرف مقدار مناسبی از کربوهیدرات ها پس از تمرین مقاومتی و سنگین مه تنها باعث چاقی افراد نمی‌شود بلکه به سنتز پروتئین در بدن کمک شایانی می‌کند و بدن شما برای کسب انرژی آماده می‌گردد. در نظر داشته باشید کربوهیدرات ها می‌توانند در ریکاوری بهتر و سریع تر عضلات نقش مهمی را ایفا کنند و شما را از  خستگی طولانی مدت پس از تمرین برهاند. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن بوده و چون ترکیب شیمیایی آن‌ها از کربن، اکسیژن و هیدروژن بوده به آن کربوهیدرات گفته می‌شود و در صورتیکه مازاد بر نیاز باشد به شکل چربی ذخیره می‌شود. به طور کلی دو دسته کربوهیدرات وجود دارد: کربوهیدرات‌های ساده (بد) کربوهیدرات‌های پیچیده (خوب). منبع مهم آن غلات، قند، سبزیجات استک مصرف بیش از حد کربوهیدرات موجب چاقی خواهد شد.

تغذیه

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. تغدیه مناسب برای بدن خیلی ضروری است

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید