جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تومور مغزی و درمان آن، تومور نخاعی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تومور مغزی و درمان آن، تومور نخاعی

انسان ها در دنیای مدرن با بیماری های بسیاری از جمله سرطان مواجه هستند. سرطان یا رشد غیر عادی توده می‌تواند در تمام اندام و دستگاه های بدن رخ دهد از جمله دستگاه گوارش, غدد لنفاوی,دستگاه تنفسی, دهان, چشم, پوست, مغز و نخاع که با پیشرفت علم می‌توان به بهبود بیماران این بیماری امیدوار بود تومور های مغزی شامل تمامی انواع تومور های داخل جمجمه و تومور های درون کانال مرکزی نخاع را می‌شود.

در این بیماری تقسیم وتکثیربی رویه سلول ها منجر به پیدایش تودهدر داخل فضای  جمجمه و یا بافت مغزی و همچنین کانال نخاعی می‌شود. تومور های مغزی به دو دسته توده اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. توده های اولیه مغزی با منشاء مغزی معمولا ازسلول‌های مغز، نگهدارنده مغز و سلول‌های عصبی به وجود می‌آیند و توده های ثانویه مغزی از پوشش های مغز یا به دنبال متاستاز در مغز و نخاع  به وجود می‌آیند.

وجودهرنوع توده در مغز بخاطر سرعت و تکثیر غیرطبیعی سلول ها خطرناک و جدی است اما این به معنای کشنده بودن همه انواع تومورهای مغزی نمی‌باشد. در واقع تومورهای اولیه و ثانویه مغزی به دو دسته خوش خیم (غیرسرطانی) و بدخیم تقسیم می‌شوند در واقع عواملی چون نوع تومور, محل و اندازه آن می‌تواند تعیین کننده خوش خیم یا بدخیم بودن آن باشد. بیشترین نوع تومورهای اولیه در بزرگسالان مننژیوما (معمولا خوش خیم), آستروسیت ها, گلیوبلاستوما هستند و در کودکان بیشترین نوع بدخیمی مدولوبلاستوما است. تومورهای مغزی ثانویه دراثر متاستاز بافت های سرطانی چون ریه ,سینه,کلیه و پوست به وجود می‌آیند.

علت و علائم تومور مغزی

تومورهای مغزی در فرد بیمار علامت های مشخصی را ایجاد میکنند که بازهم  به نوع و محل قرار گیری واندازه توموردر مغز بستگی دارد. این علایم شامل سردرد, تشنج, مشکلات بینایی شامل تاری دید و دوبینی، استفراغ و تهوع, گیجی, اختلال در صحبت کردن و شنوایی می‌شود. البته سردرد به خودی خود به معنای بیماری نیست بلکه سردردهایی که به تدریج شدت پیدا می‌کنند یا در زمانهای مختلفی از روز شدت درد تغییر می‌کند مثلا سر درد های صبحگاهی همراه با استفراغ و تهوع  و یا تعداد  دفعات سردرد  و محل دردی که اتفاق می‌افتد, می‌تواند نشانه ای از بیماری باشد. معمولا  علایم زمانی بروز می‌کند که تومور باعث افزایش فشار بر عصب های ناحیه درگیر و یا آسیب به اعصاب آن منطقه از مغز شده باشد و یا گاهی تومور مغزی مانع از جریان مایع مغزی شده و با تجمع مایع در مغز باعث تورم و افزایش فشار مغزی می‌شود.

این علایم در سایر اختلالات سیستم عصبی مانند سکته مغزی یا التهاب مغزی و غیره مشترک است بنابرین بروز این علایم به معنای ابتلای قطعی به تومور مغزی نیست.

دلیل رشد تومور در مغز ناشناخته است اما عواملی چون ماده شیمیایی وینیل کلراید, ویروس اپشتین بار, پرتوهای یونیزه, ژنتیک, سندرم های ارثی مانند نئوفیبروماتوز, توبر اسکلروزیس, فون هیپل لیندو در بروز این بیماری موثر هستند.

سی تی اسکن وام آرآی دو روش برای تشخیص تومور مغزی هستند اما نتیجه نهایی بوسیله نمونه برداری از مغز مشخص و به این ترتیب شدت بیماری ونوعتومورتعیین می‌شود.

درمان تومور مغزی

درمان روتین این بیماری به سه مرحله جراحی مغز, شیمی درمانی و پرتو درمانی تقسیم می‌شود. علاوه براین  چنانچه تشنج  در فرد روی دهد از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌شود و داروهایی مثل دگزامتازون و فورزماید برای کاهش  تورم در اطراف تومور تجویز می‌شود. بعضی از تومورهای مغزی به تدریج رشد می‌کنند و نیازی به نظارت و مداخله بیشتری برای درمان ندارند.

بسته به نوع تومور ومیزان گسترش آن در هنگام تشخیص نتیجه درمان تومور مغزی متفاوت خواهد بود. اگرچه تومورهای خوش خیم تنها دریک ناحیه رشد می‌کنند اما بسته به محل رشد تومور, همچنان می‌توانند برای بقای فرد خطرناک باشند. درمان تومورهای گلیوبلاستوما بسیار سخت است در حالیکه توده های مننژیوما به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. بررسی ها نشان می‌دهد میانگین طول عمر افراد بیمار درآمریکا تنها 33% است. میزان شیوع تومورهای ثانویه 4 برابر تومورهای اولیه است.

تومور نخاعی

رشد و تقسیم حداکثری سلول ها منجر به پیدایش توده درکانال ستون فقرات ویا نخاع فرد می‌شود. تومورهای نخاعی هم مانند توده های مغزی به دو گروه اولیه (منشاء سلول های توده در ستون فقرات است) و ثانویه با منشاء سلول های متاستا تیک تقسیم می‌شوند. تومورهای نخاعی براساس محل تشکیل به دو گروه اکسترادورال, اینترادورال تقسیم می‌شوند. اکسترادورال ها خارج از غشا دورا در ستون فقرات قرار گرفته اند و متداولترین متاستاتیک ها هستند و تومورهای اینترادورال داخل غشاء دورا به وجود می‌آیند که این تومورها خود به دو گروه تقسیم می‌شوند.

تومور نخاعی

دلیل بروز تومورهای نخاعی ناشناخته است ولی تومورها یا کسترادورال در نتیجه متاستاز بوجود می‌آیند و فاکتورهای ژنتیکی در ایجاد تومورهای اینترادورال نقش بسزایی دارند مانند سندرم نوروفیبروماتوزیس.

علائم تومورهای نخاعی معمولا غیراختصاصی هستند و این امر باعث تاخیر در تشخیص  بیماری می‌شود. افزایش فشار در عصب نخاعی و تضعیف ساختار مهره ها باعث بروز علایم می‌شود. مهمترین علامت تومور نخاعی درد کمر شبانه است از دیگر علائم آن ضعف ماهیچه ها, اختلال در راه رفتن, بی حسی دست ها و پا ها  از دست دادن کنترل روده و مثانه که ممکن است در مراحل بعدی بیماری رخ دهد.

درمانی که در این بیماری انجام می‌شود ترکیبی از جراحی ,پرتودرمانی و شیمی درمانی می‌باشد.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید