جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

6 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین!

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
6 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین!

سیب زمینی شیرین همه کاره و مغذی است و مقدار مناسبی از ویتامین A، ویتامین C و منگنز را  در خود جای داده است. سیب زمینی شیرین همچنین دارای خواص ضد سرطانی است و می تواند عملکرد سیستم ایمنی، سلامت روده، عملکرد مغز و سلامت چشم را تقویت کند. سیب زمینی شیرین از دسته سبزیجات ریشه ای شیرین و نشاسته ای است که در سرتاسر جهان کشت می شود. سیب زمینی شیرین، در اندازه ها و رنگ های مختلف از جمله نارنجی، سفید و بنفش در دسترس است و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. در اینجا 6 مزیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین برای سلامتی آورده شده است.

سیب زمینی شیرین بسیار مغذی است:

سیب زمینی شیرین منبع عالی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان یا 200 گرم سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست، مقادیر زیر را در خود جای داده است:

- کالری: 180

- کربوهیدرات: 41 گرم

- پروتئین: 4 گرم

- چربی: 0.3 گرم

- فیبر: 6.6 گرم

- ویتامین A: ۲۱۳ درصد از ارزش روزانه

- ویتامین C: 44 درصد از ارزش روزانه

- منگنز: 43 درصد از ارزش روزانه

- مس: 36 درصد ارزش روزانه

- اسید پانتوتنیک: 35٪ از ارزش روزانه

- ویتامین B6: 34 درصد از ارزش روزانه

- پتاسیم: 20 درصد ارزش روزانه

- نیاسین: 19 درصد ارزش روزانه

علاوه بر این، سیب زمینی شیرین – به خصوص انواع نارنجی و بنفش آن – سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به DNA آسیب برسانند و باعث التهاب شوند. آسیب رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و پیری مرتبط است. بنابراین، خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای سلامتی شما مفید است.

سیب زمینی شیرین، سلامت روده را بهبود می بخشد.

فیبر و آنتی اکسیدان موجود در سیب زمینی شیرین می تواند برای سلامت روده مفید باشد زیرا سیب زمینی شیرین حاوی دو نوع فیبر است: محلول و نامحلول. بدن شما نمی تواند هر دو نوع را هضم کند. بنابراین، فیبر در دستگاه گوارش شما باقی می ماند و انواع مختلفی از مزایای سلامتی مرتبط با روده را فراهم می کند. انواع خاصی از فیبرهای محلول  که به عنوان فیبرهای چسبناک شناخته می شوند - آب را جذب کرده و مدفوع شما را نرم می کنند. از سوی دیگر، الیاف غیر چسبناک و نامحلول آب را جذب نمی‌کنند و حجم آن را اضافه می‌کنند.

برخی از فیبرهای محلول و نامحلول نیز می توانند توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تخمیر شوند و ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد کنند که سوخت سلول های پوشش روده شما را تامین می کند و آنها را سالم و قوی نگه می دارد. رژیم های غذایی غنی از فیبر حاوی 20 تا 33 گرم فیبر در روز با خطر کمتر سرطان روده بزرگ و حرکات منظم روده مرتبط است. مطالعاتی که در آزمایشگاه انجام شد، نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش باعث رشد باکتری های سالم روده، از جمله گونه های خاص بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس می شود. مقادیر بیشتر این نوع باکتری ها در روده ها با سلامت بهتر روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اسهال عفونی مرتبط است.

سیب زمینی شیرین برای مبارزه با سرطان:

از آنجایی که سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان های مختلفی دارد، می تواند به محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند. آنتوسیانین ها - گروهی از آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش - در طی مطالعاتی که در آزمایشگاه انجام شده است؛ نشان داده اند که رشد انواع خاصی از سلول های سرطانی از جمله مثانه، روده بزرگ، معده و سینه را کاهش می دهند. به طور مشابه، موش‌هایی که با رژیم‌های غذایی غنی از سیب‌زمینی شیرین بنفش تغذیه می‌شدند، میزان کمتری از سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه را نشان دادند - این نشان می‌دهد که آنتوسیانین‌های موجود در سیب‌زمینی می توانند اثر محافظتی داشته باشند. عصاره های پوست سیب زمینی شیرین همچنین در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات دارای خواص ضد سرطانی هستند. با این حال، مطالعات هنوز این اثرات را در انسان آزمایش نکرده اند.

سیب زمینی شیرین می تواند بینایی را تقویت کند.

سیب زمینی شیرین به طور باورنکردنی سرشار از بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ نارنجی روشن سبزیجات است. در واقع، یک فنجان (200 گرم) سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست، بیش از دو برابر میزان بتاکاروتن مورد نیاز یک بزرگسال در روز را فراهم می کند. بتا کاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود و برای تشکیل گیرنده های تشخیص نور در داخل چشم شما استفاده می شود. کمبود شدید ویتامین A در کشورهای در حال توسعه نگران کننده است و می تواند منجر به نوع خاصی از نابینایی به نام خشکی دهان شود. خوردن غذاهای غنی از بتاکاروتن، مانند سیب زمینی شیرین با گوشت نارنجی، می تواند به پیشگیری از این وضعیت کمک کند. به نظر می رسد سیب زمینی شیرین بنفش، فواید بینایی نیز دارد.

 6 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین!

بهبود عملکرد مغز توسط سیب زمینی شیرین:

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که آنتوسیانین موجود در سیب زمینی شیرین بنفش می تواند با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به محافظت از مغز کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که مکمل عصاره سیب زمینی شیرین غنی از آنتوسیانین می تواند نشانگرهای التهاب را کاهش دهد و حافظه موش ها را، احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، بهبود ببخشد. هیچ مطالعه ای برای آزمایش این اثرات در انسان انجام نشده است، اما به طور کلی، رژیم های غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان ها با 13 درصد کاهش خطر زوال ذهنی و زوال عقل همراه است. اگر به سیب زمینی شیرین دسترسی ندارید؛ می توانید از مواد غذایی زیر بهره ببرید:

ماهی های چرب:

این نوع ماهی شامل ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی و ساردین است که همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حدود 60 درصد از مغز شما از چربی ساخته شده است و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. مغز شما از امگا 3 برای ساختن سلول های مغز و عصبی استفاده می کند و این چربی ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند. دریافت نکردن امگا 3 کافی با اختلالات یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی که به طور منظم ماهی می خورند مقدار بیشتری ماده خاکستری در مغز خود دارند. ماده خاکستری حاوی بیشتر سلول های عصبی است که تصمیم گیری، حافظه و احساسات را کنترل می کنند.

قهوه:

دو جزء اصلی قهوه - کافئین و آنتی اکسیدان ها - می توانند به سلامت مغز کمک کنند. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می شود، مغز شما را هوشیار نگه می دارد. مصرف کافئین منجر به بهبودهای کوتاه مدت در توجه و هوشیاری در شرکت کنندگانی شد که تست شناخت را تکمیل کردند. نوشیدن قهوه در درازمدت نیز با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. بیشترین کاهش خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که 3-4 فنجان در روز مصرف می کردند.

بلوبری:

زغال اخته و سایر انواع توت های رنگارنگ، آنتوسیانین ها را تولید می کنند؛ آنتوسیانین ها گروهی از ترکیبات گیاهی با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب عمل می کنند، شرایطی که می تواند به پیری مغز و بیماری های عصبی کمک کند. بر اساس یک بررسی از 11 مطالعه، زغال اخته می تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. سعی کنید آنها را روی غلات صبحانه خود بپاشید، آنها را به اسموتی اضافه کنید یا مانند یک میان وعده ساده از آن لذت ببرید.

بروکلی:

بروکلی مملو از ترکیبات گیاهی قدرتمند، از جمله آنتی اکسیدان ها است؛ همچنین سرشار از ویتامین K است و بیش از 100 درصد از مصرف روزانه توصیه شده (RDI)، در 1 فنجان (160 گرم) کلم بروکلی پخته شده ارائه می شود. این ویتامین محلول در چربی برای تشکیل اسفنگولیپیدها، نوعی چربی که به طور متراکم در سلول های مغزی فشرده می شود، ضروری است. چند مطالعه در بزرگسالان مسن‌تر، مصرف بیشتر ویتامین K را با حافظه و وضعیت شناختی بهتر مرتبط دانسته‌اند.

شکلات تلخ:

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها هستند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات در مناطقی از مغز که با یادگیری و حافظه سروکار دارند جمع می شوند. محققان بر این باورند که این ترکیبات می تواند حافظه را تقویت کرده و همچنین به کند کردن زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

 6 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین!

بیشتر بخوانید: داروی «پاکسلووید» برای استفاده زنان باردار ایمن است

سیب زمینی شیرین از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند:

سیب زمینی شیرین نارنجی یکی از غنی ترین منابع طبیعی بتا کاروتن است؛ یک ترکیب گیاهی که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای یک سیستم ایمنی سالم حیاتی است و سطوح پایین این ماده در خون با کاهش ایمنی مرتبط است. این ویتامین، همچنین برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی، به ویژه در پوشش روده، کلیدی است. روده جایی است که بدن شما در معرض بسیاری از عوامل بیماری زا بالقوه قرار دارد. بنابراین، روده سالم بخش مهمی از یک سیستم ایمنی سالم است. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین A التهاب روده را افزایش می دهد و توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای پاسخ مناسب به تهدیدات احتمالی کاهش می دهد. برای جلوگیری از التهاب روده، موارد زیر نیز پیشنهاد می شود:

- مصرف غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، شکر، شیرین کننده های مصنوعی و الکل را کاهش دهید. در عوض غذاهای ضد التهابی مانند انواع توت های رنگی از جمله انگور و گیلاس، کلم بروکلی، کلم پیچ، زردچوبه، شنبلیله و دارچین، روغن زیتون و روغن نارگیل را در رژیم غذایی خود جای دهید.

- اگر مشکوک هستید که برخی غذاها باعث التهاب در روده شما می شوند، می توانید آن بخش از رژیم غذاییتان را حذف کنید. این ایده شامل حذف غذاهایی از رژیم غذایی شما می شود که گمان می کنید با مشکلات روده شما مرتبط هستند؛ توجه داشته باشید که برای اطمینان و ارزیابی نتیجه باید حداقل دو الی سه هفته از مصرف آن ماده اجتناب کنید. برخی از غذاهایی که ممکن است بخواهید حذف کنید عبارتند از: سویا، لبنیات، میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات و غذاهای حاوی گلوتن.

- استرس با التهاب مرتبط است، بنابراین سعی کنید فعالیت هایی را بیابید که می توانند به شما کمک کنند حتی برای چند لحظه آرام شوید. مدیتیشن، پیاده روی، یوگا، نفس عمیق کشیدن از جمله این موارد هستند. این تمرین ها در واقع کلید سلامتی طولانی مدت هستند. نشان داده شده است که وقتی از حالت جنگ یا گریز خارج می شویم، می توانیم اختلالات عملکردی دستگاه گوارش خود را بهتر مدیریت کنیم.

- سعی کنید از پروبیوتیک هایی استفاده کنید که می توانند به ترویج باکتری های سالم روده و مبارزه با باکتری های بد روده کمک کنند. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که وقتی بلعیده می‌شوند، برای سلامتی مفید هستند. با این حال، جامعه علمی اغلب در مورد فواید آن، و همچنین اینکه کدام گونه از باکتری ها مسئول هستند، اختلاف نظر دارند. پروبیوتیک ها معمولا باکتری هستند، اما انواع خاصی از مخمرها نیز می توانند به عنوان پروبیوتیک عمل کنند. همچنین میکروارگانیسم‌های دیگری در روده وجود دارند که احتمال می رود در این فرآیند موثر باشند. شما می توانید پروبیوتیک ها را از مکمل ها و همچنین از غذاهای تهیه شده توسط تخمیر باکتریایی دریافت کنید. غذاهای پروبیوتیک شامل ماست، کفیر، کلم ترش، تمپه و کیمچی است. پروبیوتیک ها را نباید با پری بیوتیک ها، که کربوهیدرات ها هستند - اغلب فیبرهای رژیمی - که به تغذیه باکتری های دوستانه موجود در روده شما کمک می کنند، اشتباه گرفت.

- مهم است که بدن شما دارای مواد مغذی حیاتی باشد که به مبارزه با التهاب کمک می کند. از جمله این مواد می توان به ویتامین های B، امگا 3، ویتامین D و منیزیم اشاره کرد. اگر می توانید، آزمایش دهید تا متوجه شوید بدن شما فاقد مواد مغذی خاصی است یا خیر.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید