جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خنده درمانی یا یوگای خنده: بخندید تا سالم بمانید

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
خنده درمانی یا یوگای خنده: بخندید تا سالم بمانید

اغلب گفته می شود که خنده بهترین دارو است - و اساس علمی در پس این بیان وجود دارد. وقتی می خندیم، اندورفین ها - که به عنوان هورمون های شادی ما شناخته می شوند - در جریان خون آزاد می شوند و روحیه ما را به روشی مشابه احساساتی که ممکن است بعد از ورزش تجربه کنیم، بالا می برند. در سال 1995، دکتر مادان کاتاریا، پزشک مستقر در بمبئی، که شیفته تحقیق در مورد فواید خنده بود، باشگاه خنده درمانی خود را تاسیس  کرد. وی گروه کوچک خنده درمانی خود را برای تبادل جوک و داستان های خنده دار در یکی از پارک های عمومی شهر جمع کرد. رهگذران از صدای خنده ها شیفته شیفته ی پیوستن به گروه شده بودند و خیلی زود گروه از پنج نفر به 50 نفر افزایش یافت. سرانجام داستان های آنها برای گفتن تمام شد، اما کاتاریا این نظریه را مطرح کرد که عمل خندیدن یا خنده درمانی به تنهایی برای بیماران می تواندمزایای بسیاری داشته باشد. او شروع به تشویق گروه کرد تا صداهای خنده را اجرا کنند تا اینکه خنده واقعی و مسری شود. این روش به تکنیکی موسوم به خنده درمانی یا یوگای خنده تبدیل شد که اکنون در سراسر دنیا به صورت گروهی انجام می شود.

یوگای خنده

خنده درمانی یا یوگای خنده

یک جلسه معمول خنده درمانی یا یوگای خنده شامل تمرینات تنفسی، کشش و برنامه های منظم برای خنداندن شما خواهد بود. مربی شما ممکن است به شما بگوید که به یک خاطره خنده دار فکر کنید، از شما بخواهد انواع مختلفی از خندیدن را بازی کنید یا اینکه به امید خنداندن شخصی تماس چشمی خنده داری را با اعضای مختلف گروه برقرار کنید. ایده پشت این روش به گونه ای ساخته شده است که حتی اگر در ابتدا آن را احساس نکنید، در نهایت غرق در خنده واقعی خواهید شد و شروع به بهره مندی از مزایای آن خواهید کرد.

اساس علمی خنده درمانی

دکتر لی برک، دانشیار ارتقا سلامت و آموزش در دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا، تحقیق در مورد فواید خنده درمانی را از اواخر دهه 1970 آغاز کرد. وی مشاهده کرد که خنده درمانی می تواند اثرات هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد.

خنده یک پاسخ طبیعی به محرک هایی است که شخصیت های فردی ما آنها را خنده دار می دانند، چه به صورت تصاویر، صداها، احساسات جسمی یا خاطرات. پاسخ فیزیکی خنده بسیار سریع است. بعد از اینکه حواس ما در معرض چیزی "خنده دار" قرار گرفت، جریان الکتریکی از طریق سیستم عصبی ما به قشر مغز ما منتقل می شود. عملکردهای بالاتر مغز در نیمکره چپ، کلمات و ساختار نحوی را با رویکردی کاملاً تحلیلی برای اطلاعات رمزگشایی می کند، در حالی که نیمکره راست خلاق تر، شوخ طبعی را درک می کند یا "می فهمد". سپس مرکز تصویری مغز ما تصویری از ایده طنز را شکل می دهد، در حالی که سیستم عاطفی (لیمبیک) ما مواد شیمیایی آزاد می کند که باعث بهبود خلق و خو یا شادی می شوند. سرانجام، عملکرد حرکتی ما باعث خنده، لبخند یا قهقهه با صدای بلند می شود. با جستجوی موقعیت های شوخ طبعی یا مشارکت در فعالیت هایی که خنده را تحریک می کند، به بدن خود این فرصت را می دهید که دیافراگم و همچنین عضلات صورت، پا، کمر و شکم را تمرین دهد. سطح کورتیزول و آدرنالین در بدن که هورمون های استرس محسوب می شوند، می توانند از طریق خنده درمانی کاهش یافته و در نتیجه به سلامت کلی بدن اضافه شوند. همچنین، افزایش تنفس به اکسیژن رسانی خون جاری به مغز و بقیه بدن کمک می کند. تحقیقات برک همچنین نشان داد که خنده درمانی می تواند سطح سلول های کشنده طبیعی، نوعی گلبول سفید خون را که برای مقابله با ویروس ها و سلول های تومور و سلامت بدن لازم است، افزایش دهد. از آن زمان تحقیقات زیادی برای ایجاد ارتباط خنده و خنده درمانی با سایر مزایای سلامتی انجام شده است.

فواید خنده درمانی

خنده درمانی باعث کاهش استرس، کمک به از بین بردن تنش و آرامش عضلات می شود و به ما کمک می کند خواب بهتری داشته باشیم. همچنین اعتقاد بر این است که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند و به ما کمک می کند تا اکسیژن بیشتری به بدن وارد کنیم و سطح انرژی را بهبود بخشد. خنده درمانی همچنین می تواند باعث افزایش تن عضله شود - به آن زمان هایی فکر کنید که شکم شما از خندیدن واقعاً درد می کند - و یک شکل سرگرم کننده از ورزش های قلبی عروقی را فراهم می کند. شوخ طبعی همچنین به دلیل ارتباطات ذهنی بیشتر بین اطلاعات و پاسخهای عاطفی (خنده) راهی برای افزایش نگهداری اطلاعات در محیط های دانشگاهی یا حرفه ای است. تعداد گاما - اینترفرون و سلول های T، که شکارچیان بیماری و تومور در بدن هستند، از طریق خنده منظم افزایش می یابد و بیماری های دیگر مانند عفونت های تنفسی و سرماخوردگی می تواند مهار و کاهش یابد اگر خنده منظم باشد بخشی از زندگی یک شخص. به معنای کاملاً کلی، خنده مسکن است و استرس و اضطراب بیماری های جسمی را از طریق همان روند بیولوژیکی که در بالا بیان شد، کاهش می دهد.

خنده همچنین یک مکانیسم اجتماعی است که به وسیله آن دوست می شویم و با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. ما غالباً به دیگران می خندیم یا با اظهارات پیش پا افتاده ای که قطعاً شبیه شوخی نیستند، می خندیم. پدیده های اجتماعی خنده جنبه مهمی از شوخ طبعی است ، اما ارتباط آن با سلامتی به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار نگرفته است و برای انسان شناسی مناسب تر از بهداشت و تغذیه است

خنده درمانی و کاهش هورمون های استرس

در یک مطالعه آزمایشگاهی، به دروغ به این افراد اعتقاد داده شد که پس از 12 دقیقه دچار برق گرفتگی می شوند. در حالی که آنها منتظر شوک بودند، در حالی که نشانگرهای اضطراب اندازه گیری می شدند، یک ضبط خنده دار از نوار پخش می شد، که خنده دار نبود یا اصلاً نوار ضبط نمی شد. کسانی که به نوار خنده دار گوش می دهند ، نسبت به دو گروه دیگر کمتر اضطراب می دهند. ثابت شده است که خنده درمانی باعث کاهش سطح برخی از هورمون های استرس در بدن می شود. اگرچه برخی از این مواد شیمیایی در شرایط خاص برای بدن لازم هستند ، اما سطوح بالا بدون استفاده مفید می تواند باعث عدم تعادل در هموستاز شود و می تواند تأثیر رفتاری داشته باشد. این هورمون های سرکوب کننده سیستم ایمنی نامیده می شوند و می توانند بر سیستم ایمنی بدن مضر باشند. با کاهش حضور و تولید این هورمون های استرس از طریق "فعالیت شادی آور" (مانند خندیدن)، می توان سلامت و سلامتی فرد را بهبود بخشید

خنده درمانی

خنده درمانی و افزایش هورمون های وابسته به سلامت

مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شد، تأثیر جلسات یوگای خنده بر سلامت عمومی 38 دانشجوی پسر پرستاری را بررسی کرد. به شرکت کنندگان یا یک ساعت خنده درمانی یا یوگای خنده در هفته اختصاص داده شد، یا هیچ مداخله ای انجام نشد. به طور کلی، گروهی که درخنده درمانی یا  یوگای خنده شرکت داشتند، با کاهش اختلالات خواب، اضطراب و افسردگی، در سلامت عمومی خود بهبود یافتند. در حالی که نتایج امیدوار کننده است، توجه داشته باشید که این تحقیق فقط در مورد مردان انجام شده است. از لحاظ تأثیر مثبت هورمونی، خنده درمانی همچنین می تواند باعث افزایش تعداد هورمون های مفید مانند اندورفین ها و انتقال دهنده های عصبی در بدن شود. با افزایش سطح اندورفین در بدن، مطالعات نشان داده است كه آستانه درد برای یك موضوع افزایش می یابد و به نوعی باعث خنده می شود، پس خنده درمانی می تواند مسكن یا داروی ضد درد باشد. اندورفین به همان گیرنده های مخدر در مغز ما متصل می شود و باعث آزاد شدن اندورفین مانند تجربه دارویی بدون عوارض جانبی منفی می شود و با کاهش خلق و خو، تنش، عصبانیت و درد همراه است. افزایش انتقال دهنده های عصبی به این معنی است که مغز شما قادر به عملکرد سریعتر، ایجاد ارتباطات سریعتر و درک شرایط و مشکلات با سرعت بالاتر است.

خنده درمانی و تقویت سیستم ایمنی

خنده درمانی حتی می تواند تا حدی به شما کمک کند که سالم بمانید. به طور گسترده ای مطالعه شده است که خنده می تواند سلول های آنتی بادی را تحریک کند تا با تغییر در شیمی بدن از طریق شیفت های هورمونی، سرعت رشد بیشتری داشته باشند. این افزایش آنتی بادی ها به این معنی است که بدن قادر است به راحتی با بیماری و عفونت مقابله کند. سلول های T نوعی گلبول سفید است که به لنفوسیت معروف است. مطالعات نشان داده است كه در افرادي كه مرتباً مي خندند و اين مزاياي هورموني را به سيستم كلي آنها مي افزايند، كارايي سلول هاي T افزايش مي يابد.

خنده درمانی یک ورزش طبیعی

گذشته از فواید داخلی خنده درمانی، این می تواند یک روش طبیعی برای تمرین گروه های مختلف عضلانی در بدن شما باشد. وقتی می خندید، چه قهقهه باشد و چه خنده ای آرام از عضلات برای ایجاد این حرکت استفاده می شود. ضرب المثل قدیمی که "برای اخم کردن بیشتر از لبخند عضلات لازم است" تا حدی درست است، مگر اینکه در حالی که لبخند می زنید ، بخندید. در طول انبساط و انقباض تکراری که معمولاً هنگام خندیدن برای مدت طولانی اتفاق می افتد، خنده دیافراگم و سیستم های عضلانی شکمی بدن را درگیر می کند. به همین دلیل است که پس از طولانی خندیدن، پهلوها یا معده ما کمی درد می کند عضلات صورت نیز تمرین می کنند، همان ماهیچه هایی که هنگام آواز یا صدا به شدت آویزان می شوند. بسته به سبک خندیدن در خنده درمانی و اینکه چقدر از نظر جسمی درگیر شده اید، می توانید عضلات پاها، کمر، شانه ها و بازوها را نیز تمرین دهید.

خنده درمانی و تقویت حافظه

همراه با بهبود عملکرد مغزی که خنده درمانی می تواند فراهم کند، همچنین می تواند به گونه ای دیگر باعث بهبود حافظه شود. ارتباطات و ارتباطاتی که مغز در حین "یادگیری" ایجاد می کند، می تواند با ترکیب یادگیری اولیه و یک واکنش احساسی مانند خنده یا شوخ طبعی، گسترش یافته و پیچیده تر شود. تفاوت سطح ارتباط با قسمتهای مختلف مغز ما (لذت، سرگرمی، منطق، دلیل و غیره) به خاطر سپردن واقعیت ها و یادآوری جزئیات آسان تر است زیرا در حافظه ما پیوندهای بیشتری وجود دارد.

خنده درمانی و افزایش اکسیژن رسانی به خون

روند خنده درمانی باعث می شود تا برای مدت زمان کوتاهی از سیستم تنفسی خود خیلی سریع و سخت استفاده کنیم. این فعالیت شدید باعث افزایش جریان خون می شود زیرا ضربان قلب به طور موقت افزایش می یابد، بنابراین میزان اکسیژن جریان یافته به مغز افزایش می یابد. افزایش سطح اکسیژن در مغز باعث عملکرد سالم مغز می شود، زیرا اکسیژن برای سلامت مغز ضروری است. علاوه بر این ، فعالیت ریوی نیز با خنده درمانی تقویت می شوند، زیرا در دوره های قوی خنده درمانی "خنده از ته دل" میزان تهویه ریه ها در سطح بالاتری وجود دارد

خنده درمانی و تنظیم فشار خون

برای هرکسی که فشار خون بالا دارد، سعی کنید بیشتر تمرین های خنده درمانی را اجرا کنید و شاهد کاهش فشار خون خود باشید. مطالعات نشان داده است که "خنده از ته دل" باعث افزایش فشار خون شریانی در اثر خنده فیزیکی می شود، اما این افزایش با کاهش فشار خون در حالت استراحت طبیعی همراه است. این یک دلیل دیگر است که خنده درمانی واقعاً باعث بهبود گردش خون می شود و می تواند فشار خون را کاهش دهد، که یکی از دلایل عمده بیماری های قلبی و رگ ها برای بسیاری از افراد است. البته عوارض جانبی خنده درمانی نیز می تواند درد عضلات باشد. وقتی به مدت طولانی می خندید، مخصوصا زمانی که از ته دل می خندید، عضلات شکم شما ممکن است دردناک شده و پس از خندیدن برای مدت کوتاهی درد کند. این اثر دائمی نیست و در واقع نوعی ورزش مفید است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید