جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خوردن هشت لیوان آب در روز ضروری است

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
خوردن هشت لیوان آب در روز ضروری است

شاید همه ی ما یکبار در زندگی مان این توصیه را شنیده باشیم که خوردن  هشت لیوان آب در روز برای بدن ضروری و مفید است اما حالا میخواهیم در مورد فواید آب به طور کلی صحبت کنیم. شما اگر بدانید که تا چه اندازه آب می‌‎تواند در سلامت انسان و دوری از بسیاری از بیماری‌ها به شما کمک کند، بیشتر از همیشه به نوشیدن آن اهمیت می‌دهید و در هر فرصتی به نوشیدن می پردازید. طی تحقیقات صورت گرفته به‌طور متوسط، تقریبا بیش از 65 درصد از وزن بدن یا همان یک سوم را آب تشکیل می‌دهد. آب، مواد مغذی و ضایعات را بدن ما جابه‌جا می‌کند، دمای بدنمان را تنظیم می‌کند و در مفاصل ما نقش روان‌کننده و جاذب ضربه را ایفا می‌کند. همچنین در اکثر واکنش‌های شیمیایی که در بدن رخ می‌دهند، نقش دارد. ما به طور پیوسته از طریق تعریق، ادرار و تنفس آب از دست می‌دهیم. اطمینان داشتن از اینکه آب کافی داریم برای توازن بدنمان مهم بوده و هست و برای جلوگیری از کمبود آب بدن حیاتی است.

خوردن هشت لیوان آب در روز ضروری است

سلامت پوست

شادابی و زیبایی و سلامت پوست یکی از موارد مهمی است که اگر بر روی نوشیدن منظم و با برنامه ریزی آب تمرکز کنید، سریع نتیجه می‎گیرید. مصرف آب علاوه بر آن‌که به بهبودی و رفع و همچنین کاهش بیماری‌ها کمک می‌کند، برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، همانند میگرن یا سر درد، کولیت، آسم، فشارخون، ام اس، خستگی‌های مزمن و دیابت هم بسیار مفید است.سلامت پوست از جمله ی آن موارد مهمی است که خانم‌ها به آن بسیار بها می‌دهند. معمولا سلول‌های پوستی بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن در معرض آسیب قرار دارند و سموم موجود در محیط را به سمت خود جذب می‌کنند. بنابراین یکی از دلایلی که آب به شفافیت و لطافت پوست کمک می‌کند، از بین بردن سموم بدن است. در واقع میتوان گفت با مصرف کردن مرتب آب، جریان خون در سلول‌های پوستی شما، بیشتر می‎شود و ناخالصی‌هایی که در جریان خون وجود دارند، به مرور زمان از بین می‌روند. علاوه بر این مصرف آب به کاهش چین و چروک‌های پوستی شما نیز کمک خواهد کرد.

سلامتی قلب شما با مصرف آب

امروزه پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان بسیار در معرض حملات قلبی قرار می‌گیرند. این حملات قلبی مشکلات جبران ناپذیری به وجود خواهند آورد، در حدی که مرگ در اثر حملات قلبی شایع شده و این موضوع کمی تاقسمتی جدی نگران‌کننده است.

اگر به میزانی که پزشک مربوطه توصیه می‌کند، آب مصرف شود می‌توان به کاهش و یا جلوگیری بروز حملات قلبی کمک کرد و احتمال مرگ را به حداقل رساند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، احتمال مرگ در اثر حملات قلبی، در افرادی که روزانه بیشتر از 5 لیوان آب می‌نوشند، از افرادی که تنها 2 لیوان آب یا حتی کمتر(حتی یک روز کامل بدون نوشیدن آب!) مصرف می‌کنند، 41 درصد کاهش می‎یابد. پس اگر شما به سلامت قلب خود بسیار اهمیت می‌دهید، می‎توانید نوشیدن مکرر و منظم آب را جزو برنامه ی مهم و جدایی ناپذیر زندگیتان قرار دهید.

انرژی کافی با آب

یکی از مشکلاتی که ما روزانه از آن رنج می‌بریم، نداشتن انرژی کافی برای انجام دادن و پیش بردن کارهای روزانه‌ است. کم بودن آب بدن باعث می‌شود که شما احساس خستگی مفرط، خواب‌آلودگی، ضعف و بی‌حالی داشته باشید و توان انجام کارهای روزانه‌ی خود را از دست بدهید و هیچ چیز نمیتواند بدتر ازین باشد که توان انجام کارهای خود را نداشته باشید.

در برخی مواقع شما علاوه بر احساس ضعف و خستگی، دچار کمردرد و سردردهایی نیز می‌شوید و نمی‌دانید که دقیقا مشکل از کجا است. آب خوردن به انتقال اکسیژن به تمام سلول‌های بدن کمک می‌کند و قلب‌تان راحت می‌تواند فرآیند خون‌رسانی را انجام دهد و هیچ‌گونه فشاری بر قلبتان وارد نمی‎شود.

مصرف آب برای تناسب اندام و داشتن بدنی مناسب

اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید برای کاهش وزن خود قدمی بردارید، خوردن آب می‌تواند بهترین قدم باشد. شاید در ابتدا برایتان خنده دار و یا غیرقابل باور باشد اما باید بدانید که این یک حقیقت تثبیت شده است البته در کنار آن، باید رژیم غذایی درستی داشته باشید و درمان‌های لازم را انجام دهید. بنابراین اگر به‌طور مرتب آب مصرف کنید، سوخت‌وساز بدن شما افزایش می‎یابد و به کاهش وزن بسیارکمک می‌کند. علاوه بر آن، خوردن آب به جای تمام نوشیدنی‎های پرکالری، برای کاهش وزن هم مفید است و هیچ نوشیدنی دیگری نمیتواند جای آب را بگیرد. هم‌چنین زمانی‌که شما یک لیوان آب سرد می‌نوشید، بدن باید آب سرد را گرم کند که برای گرم کردن آن، بخش کوچکی از چربی‌ها می‎سوزد که این فرآیند هم به لاغر شدن کمک می‎کند.

نوشیدن آب برای بهبود عملکرد سلول‌های بدن

یکی‌ دیگر از فواید آب این است که به عملکرد درست سلول‌‎های بدن کمک می‌کند. در واقع با مصرف آب، از طریق جریان خون، مایع سلولی در اختیار سلول‌ها قرار داده می‌شود.

هضم غذا، جذب و دفع مواد زائد، از جمله کارهای مهمی است که سلول‌های بدن انجام می‌دهند. سلول‌های بدن با مصرف آب به طور منظم، بهتر می‌توانند از پس کارهای خود برآیند و حرارت بدن در حالت متعادل قرار می‌گیرد در حقیقت آب مانند یک نیرو محرکه است برای سلول های بدن.

نوشیدن آب برای بهبود عملکرد سلول‌های بدن

آب برای بهبود دستگاه گوارش

روده یکی از اعضای مهم بدن است که معمولا در بین افراد نادیده گرفته می‎شوند. اگر به‌طور مرتب آب مصرف کنید، روده به‌راحتی مواد زائد و غیر ضروری بدن را دفع‌کند.

دفع سموم بدن با مصرف آب آشامیدنی

در اثر سوخت‎وساز بدن، مواد زائدی ایجاد می‎‏شوند که مصرف مرتب آب کمک می‌‎کند این سموم سریع از بدن دفع شوند. به‌‎علاوه مصرف آب به کاهش از ابتلا به سنگ‌های مجرای ادراری کمک می‎کند. به همین دلیل است که آب را مهم‌ترین ماده سم‌زدا معرفی کرده اند.

رفع سوزش معده با نوشیدن آب

یکی از رایج ترین مشکلات که معده ما را اذیت می‎کند، سوزش معده است که در اثر کمبود آب بدن ایجاد می‎شود. شما با مصرف داروهای مختلفی که برای سوزش معده مفید است، نمی‌توانید این مشکل را به‎طور کامل برطرف کنید. در حالی‌که مصرف منظم آب، اسید معده را از بین می‎برد که این موضوع به بهبودی سوزش معده کمک بسیاری می‌‎کند و فرآیند هضم را ساده می‎کند.

بهبودی درد مفصلی با مصرف آب

بهبودی دردهای مفصلی یکی ‌دیگر از خواص مصرف آب است. معمولا دردهای مفصلی در گروه سنی جوانان و سالمندان بیشتر مشاهده می‎شود. جوانان به دلیل تحرک زیادی که دارند و در سن رشد بودنشان، بیشتر در معرض آسیب و ابتلا به دردهای مفصلی قرار دارند. استفاده از داروهای مسکن هم به حل این مشکل کمک آنچنانی نمی‎کند و عوارض بسیاری دارد. بنابراین باید مصرف منظم آب را جدی بگیرند. دردهای مفصلی در سالمندان نیز به دلیل ناتوانی جسمانی، عدم تحرک و مصرف داروهای قوی به‎وجود می‎آیند که حتما باید مصرف آب را جدی بگیرند.

کاهش کمردرد با خوردن آب

یکی‌ دیگر از تاثیرات آب در بدن، کمک به بهبودی کمردرد و کاهش کمردرد است. علت اصلی به‌وجود آمدن درد در کمر و یا ستون فقرات، کمبود آب در ستون مهره‌های کمر و دیسک‌ها است که با جذب مرتب آب، این مشکل برطرف می‎شود.

کاهش استرس با مصرف آب

آب، درصد بالایی از بافت مغزی را تشکیل می‌دهد. اگر توجه و دقت کرده باشید، زمانی‎که شما تشنه هستید، نمی‌توانید تمرکز کنید. در زمان تشنگی، مغز شما توانایی انجام کارهایی که از آن می‌خواهید را ندارد. به همین دلیل لازم است آب بخورید تا فشارها از روی مغز برداشته شود و برای قبل از امتحان بسیار میتواند موثر باشد. پس با این حال بهتر است که همیشه آب به همراه خود داشته باشید؛ چه در زمانی‎که سرکار هستید، چه در زمانی‎که ورزش می‎کنید و هر کار دیگری که برای انجام آن، به انرژی نیاز دارید.

آب برای رفع گرفتگی عضلات

نوشیدن آب عضلات و ماهیچه ها را تقویت می‎کند و باعث می‎شود که بدن شما در برابر آسیب‌ها مقاومت کند.  علاوه بر این مصرف آب عضلات را منعطف می‎کند و برای اکسیژن‎رسانی به قسمت‌های متفاوتی از بدن، مفید است. در واقع با خوردن آب، عضلات مقاوم می‎شوند و با قدرت کارها را انجام می‎دهند.

دفع سنگ کلیه با مصرف آب

شما با نوشیدن منظم آب حتی میتوانید از بیماری های کلیوی هم دوری کنید. یکی از دلایلی که آب به کاهش ابتلا به بیماری کلیوی و بیماری سنگ کلیه کمک می‎کند، افزایش ادرار است. زمانی‌که ادرار زیاد می‌‎شود، املاح و نمک‌های موجود در آن رقیق می‌‎شود و دیگر سنگ کلیه ایجاد نمی‎شود. هم‌چنین مصرف آب برای افرادی که سنگ کلیه دارند، مفید است. در واقع نوشیدن آب کمک می‌کند که سنگ‌های کلیه از طریق ادرار دفع شوند.

رهایی از بیماری‌های مزمن با آب

بیماری‌های مزمن از جمله میگرن، آسم، فشارخون، دیابت، کلسترول، ام اس، فشارخون، افسردگی و … آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران به بدن وارد می‎کنند. آب در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها کمک بسیاری می‎کند.

و در نهایت به عنوان کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم فواید آب را نمی‎توان نادیده و بی اهمیت در نظر گرفت. اگر شما جزو افرادی هستید که در خوردن آب سهل‌انگاری می‎کنید، حتما حتما از این به بعد مصرف آب را جدی بگیرید. شما بعد از مدتی که آب مصرف کنید، کاملا بهبودی را مشاهده می‌‎کنید و متوجه می‌شوید که بعضی از بیماری‌هایی که داشتید، رفع شده‌اند و احساس بهتری دارید. بنابراین برنامه غذایی خود را طوری بچینید که 8 لیوان آب روزانه مصرف کنید و این موضوع جزو عادت هایتان شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید