جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

داستان برند تسلا

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
داستان برند تسلا

داستان این برند مشهور و معروف مانند داستان هر شرکت پر آوازه ی دیگری پر از سختی و ریسک بوده و مشکلات زیادی را سپری کرده است. نام تسلا امروز برای همگان پیش و بیش از آن‌ که یادآور نام نیکولا تسلا، دانشمند و مخترع صرب ‌تبار امریکایی و روایت‌ های گوناگون حول سیستم برق‌ رسانی بر پایه جریان متناوب یا دوستی و همکاری وی با توماس ادیسون باشد، یادآور یک برند بزرگ در جهان خودروسازی است. شرکت تسلا که قبلا با نام «تسلا موتورز» شناخته می ‌شد یکی از نامدارترین شرکت‌ ها در زمینه ساخت خودروهای برقی، باتری ‌های سنگین ذخیره انرژی، پنل‌ های خورشیدی و به طور کلی تکنولوژی ‌هایی بر اساس سوخت آلترناتیو یا پاک ‌سوز است. برند تسلا برندی جوان است که کم‌ تر از سه دهه از عمرش می‌ گذرد.

این کمپانی در طی بازه ی زمانی کوتاهی، مسیری طول و دراز را با موفقیت‌ های غیر قابل انکار پیمود و نام خود را در کنار برندهای بزرگی مثل تویوتا، جنرال ‌موتورز و فولکس واگن جای داد. باید دقت داشت این موارد فقط مربوط به برند تسلا نیست بلکه مربوط به ماهیت راهی است که شرکت ‌هایی چون تسلا در آن قدم گذاشته و به نوعی در حال ساختن آن هستند.

با توجه به این که صرف وقت برای تکنولوژی‌ های جدید آلترناتیو و مشخصاً خودروهایی با سوخت پاک‌ که از ضرورت ‌های زندگی امروز در کره خاکی اند اهمیت دارد و این ضرورت هر روز بیش ‌تر از قبل نمایان می‌ شود، باید این‌ گونه پیش‌ بینی کرد که هنوز به طور کامل شاهد بالفعل شدن تمامی پتانسیل شکوفایی و استیلا در شرکت‌ هایی مثل تسلا نبوده‌ ایم و می‌ توان انتظار آینده ‌ای به مراتب چشم ‌گیرتر برای این صنعت داشت. اما به راستی داستان کمپانی تسلا از کجا شروع شد و چه مسیری را پشت سر گذاشت؟

نام پیشین این کمپانی تسلا موتورز بود و بعد از مدتی به تسلا تغییر پیدا کرد، این کمپانی یک تولید کننده در زمینه تهیه امکانات برای ایجاد انرژی ‌های پاک و همچنین اتومبیل است. تولید اتومبیل های برقی، باتری‌ های ذخیره‌ی انرژی از سطوح خانگی تا توزیع شهری و سلول ‌ها و پنل‌ های خورشیدی، حوزه‌ های اصلی فعالیت تسلا هستند. مرکز مدیریت این کمپانی در پالو آلتو کالیفرنیا قرار دارد و این شرکت را می ‌توان موفق ‌ترین استارتاپ صنعت خودرو پس از فورد دانست. محصولات تسلا در کارخانه ‌های متعددی در سرتاسر جهان ساخته می ‌شوند. تسلا فکتوری در فرمونت کالیفرنیا، گیگا نوادا در نزدیکی رنو نوادا، گیگا نیویورک در بوفلا نیویورک و گیگا شانگهای در شانگهای چین، مراکز تولیدی اصلی این شرکت آمریکایی هستند.

داستان برند تسلا

نخستین اتومبیل های این کمپانی که خبر ساخت آن ها مانند یک بمب عمل کرد، رودستر و مدل S بودند. رودستر در سال ۲۰۰۸ به جاده‌ ها آمد و برخی رسانه ‌ها، آن را گفتمان جدیدی در دنیای خودروسازی توصیف کردند. مدل S که در سال ۲۰۱۳ توجه همگان را به خود جلب کرد، در آن سال در رقابت با خودروهایی از خانواده‌ ی سدان مرسدس بنز کلاس S و بی ‌ام‌ و سری ۷ و هر خودروی سدان لاکچری دیگر، موفق شد. با وجود این موفقیت‌ های خبرساز در دهه ‌ی ۲۰۰۰، جالب است بدانید که داستان تسلا موتورز از حدود سال ۱۹۹۰ شروع شد.

محصولات تسلا

این کمپانی مانند هر کمپانی دیگری در ابتدا محصولات ساده و ابتدایی داشته و به مرور زمان رشد چشمگیری داشته است. نخستین محصولی که این کمپانی تولید کرد اتومبیلی بود به نام تسلا رودستر. در حقیقت تولید این خودرو به کمک فردی به نامم ابرهارد و با تأمین منابع مالی از میلیاردرهای اینترنتی مانند بنیان ‌گذاران شرکت پی‌ پل صورت گرفته‌ است. ناگفته نماند که نام این محصول از نیکولا تسلا مخترع صرب- آمریکایی موتورهای برق متناوب گرفته شده‌ است. این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می ‌آورد. رودستر تسلا نیروی خود را در تقریباً۷۰۰۰باتری قابل شارژ لیتیوم - یونی ذخیره می ‌کند.

باتری‌ های لیتیوم-یونی دقیقاً مثل باتری ‌هایی عمل می کنند که در کامپیوترهای لپ ‌تاپ به کار می‌ روند.علاوه بر شتاب صفر تا تا صد کیلومتر در ساعت در۱٫۹ثانیه، این رودستر به حداکثر سرعت۴۰۰کیلومتر در ساعت می‌رسد و با یک بار شارژ باتری‌ هایش،۱۰۰۰کیلومتر را می ‌پیماید. اولین نمونه‌ های تولیدی دو نفره خواهد بود، اما برنامه‌ هایی برای تولید مدل سدان نیز در دست بررسی است. هزینه سوخت این خودرو به ازای هر مایل کمتر از۲ سنت است.

در حقیقت اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از۳۲۰ کیلومتر یا همان۲۰۰مایل با هر شارژ استفاده شود همین خودرو بود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل 3.7 ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌ های ۲۰۰۸ تا۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد۲هزار و۲۵۰دستگاه رودستر را به 32 کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال۲۰۱۶این مقدار به۷۶هزار خودرو رسید).رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت.

در حقیقت آن برداشتی که از این خودرو می توانیم داشت باشیم، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.

این کمپانی قدرتمند توانست با رودستر حریفی بسیار واقعی برای سوپر اسپرت ها بسازد. با این فرق که این اتومبیل در عوض موتور باطری دارد. این یک مورد بس است که این شرکت بیشتر از قبل رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی 2.5 میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت. دلیل اصلی رشد سهام شرکت خودروسازی این کمپانی به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.

شگفتی بعدی تسلا، تسلا مدل اس

به جرئت قدرت نمایی این را در محصول بعدی میتوان دید. تاریخ تحویل اولین نمونه آن ماه ژوئیه۲۰۱۲است. این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌ آورد.مدل پایه تسلا اس در پنج الی شش ثانیه از صفر به صد می‌ رسد، و با شارژ کامل باتری۱۶۰مایل (۲۶۰کیلومتر) مسافت را می ‌پیماید. ۱۰۰۰نمونه اول این ماشین از نوعSignature Seriesهستند که مجهز به باتری ‌هایی با توانایی پیمودن۳۰۰مایل (۴۸۰کیلومتر) می ‌باشند. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کردن باتری‌ های آن بستگی به ظرفیت باتری ‌ها و جریان و ولتاژ شارژر دارد. با یک شارژر۲۴۰ولت و۲۰کیلو ولت به ازای هر ساعت شارژ۱۰۰کیلومتر را می‌ پیماید. شارژ کامل باتری ۸۵ کیلوواتی ۵ ساعت طول می‌ کشد.

این اتومبیل برقی، نخستین محصول شاسی بلند با چهار در از این شرکت است. اما از حق نگذریم مدل ایکس که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد به مراتب بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.

تسلا مدل ایکس، غول قدرتمند تسلا

تاریخ تحویل اولین نمونه این مدل ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بوده است. این اتومبیل نیروی خود را کاملا از باتری کسب می کند. ایکس از نظر فنی در یک کلمه، یک خودروی فوق ‌العاده است. تسلا، مدل ایکس را در دو تیپ به بازار عرضه می‌ کند. هر یک از تیپ‌ های مدل ایکس دارای یک باتری۹۰کیلووات ساعتی و یک موتور دوگانه اند.

تسلا مدل3، نمونه بی رقیب تسلا

اتومبیل تمام برقی چهار در سدان کامپکت خودروی دیگری است که این کمپانی تولید کرده است. این خودرو در۳۱ مارس ۲۰۱۶ برای اولین بار معرفی شد. تولید آن برای مشتریان به صورت گسترده در انتهای سال۲۰۱۷و ابتدای سال ۲۰۱۸ شروع شد.

در نهایت جدیدترین مدل تسلا، تسلا Y

پس از مدت ها انتظار بالاخره مدل «Y» رونمایی شد. این اتومبیل جدیدترین اتومبیل برقی این شرکت به حساب می آید که پیش ثبت نام های زیادی هم داشته است. جالب است بدانید که از مدتی پیش اعلام شده بود که قرار است این خودرو جدید بر پایه بسیاری از ویژگی های مشترک با تسلا3 ساخته شود. درواقع شباهت ها بین این دو نوع خودرو بسیار است. اما این خودرو جذاب چه ویژگی هایی دارد؟

نیمه شاسی بلند و همزمان اسپرت

طراحی ظریف و جوان پسند

ورود احتمالی به بازار تا سال 2020

پیمودن 482 کیلومتر بعد از هر بار شارژقیمت پایه 47 هزار دلار

پیمودن 370 کیلومتر بعد از هر بار شارژ با قیمت پایه 39 هزار دلار

خالق تسلا کیست؟

همه ی شما بدون تردید ایلان ماسک را می ‌شناسید، این فرد یک کارآفرین موفق است که امروزه چندین شرکت متعدد را در دست دارد. تسلا، اسپیس‌ایکس، نیوارلینک (Neuralink)، استارلینک (Starlink) و شرکت خسته‌ کننده او که به دنبال ساخت تونل ‌های خلاء برای جا به‌ جایی سریع بین ‌شهری است. اما در میان همه این شرکت ‌ها، شرکتی که نام ایلان ماسک را بر سر زبان‌ ها انداخت و او را به‌ عنوان یک کارآفرین پول‌ دار و موفق مطرح کرد، شرکت تسلا بود. رسانه ‌ها نیز آن‌ قدر روی آن مانور دادند که امروزه همه فکر می ‌کنند، ایلان ماسک خود شرکت تسلا را بر پا کرده است؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

در حقیقت داستان پایه ریزی این شرکت به نحوی دیگر است و آنگونه که ما تصور میکردیم نیست، داستان درباره کسی است که بعید می‌ دانم اسمش را شنیده باشید. داستانی که البته برای من که دائما از فناوری و کسب‌ و کارها و تجارت می‌ نویسم، تازگی داشت. شرکت تسلا را در اصل مردی به نام مارتین ایبرهارد (Martin Eberhard) بنیان ‌گذاری کرد. در طی تمام این‌ سال‌ها که شرکت تسلا برای خود نامی در صنعت اتومبیل‌سازی دست ‌و پا کرده است که همه ما به‌ واسطه رسانه‌ ها فکر می‌ کنیم ایلان ماسک شرکت تسلا را به پا کرده است اما این مارتین ایبرهارد بود که اولین خودروی الکتریکی اسپرت و شرکت تسلا را بنیان‌ گذارد.

داستان برند تسلا

چرا تسلا تا این اندازه محبوب است؟

بر اساس گزارشات به دست آمده هر روز توجه افراد به تولید اتومبیل های برقی معطوف می شود. از آن جایی که این اتومبیل ها که به عنوان وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست شناخته می‌ شوند، شرکت‌ های خودروسازی بسیاری تصمیم گرفته‌ اند که در چند سال اخیر به تولید و توسعه خودروهای برقی روی آورند تا بدین ترتیب نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا و گرمایش زمین داشته و رضایت و توجه خیل عظیمی از مشتریان خودرو را نیز به سمت و سوی خود جلب کنند.

از عظیم ترین و اولین کمپانی ‌هایی که به تولید اتومبیل های الکتریکی لاکچری و قوی روی آورد، این کمپانی بود که برنامه ‌های بسیار بلند پروازانه و جاه طلبانه آن بسیاری از خودروسازان دیگر را در ابتدا به تمسخر و تحیر درآورد اما زمان چندانی نگذشت که خودروهای برقی عرضه شده تسلا به بازارهای جهانی از محبوبیت و استقبال بی نظیری مواجه شد و همین امر موجب شد که بسیاری از خودروسازان در جهان که روزی به انتقاد و سرزنش از برنامه های تسلا موتورز می ‌پرداختند، خود نیز به تولید، طراحی و توسعه چنین محصولاتی مشغول شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید