جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شرکت سیتروئن

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
شرکت سیتروئن

شرکت سیتروئن یکی از مهم‌ترین برندهای خودروسازی در فرانسه است که در سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ خورشیدی)، توسط آندره گوستاو سیتروئن تاسیس شد و در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) به گروه خودروسازی استلانتیس پیوست وهم اکنون یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه به شمار می رود. این کشور اروپایی از دهه ۱۹۳۰ تا دهه سوم قرن بیست و یکم که جزو عصر طلایی خودرو یاد می شود، به تولید و ساخت و عرضه خودرو پرداخته است.

این شرکت در سال  1934با تولید خودرو تراکسیون آوان مورد توجه قرار گرفت. تراکسیون آوان اولین خودرو با دیفرانسیل جلو، سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ و پلتفرم Unibody بود که تولید انبوهی در پی داشت. در سال ۱۹۵4، سیستم تعلیق خود تراز سیتروئن تولید شد و یک سال بعد خودرو DS که اولین اتومبیل تولید انبوهی بود که در آن ترمز دیسکی به کار رفته بود به بازار ارائه شد و در سال ۱۹۶۷هم برای دید بهتر رانندگان در شب نمونه های مختلفی از چراغ‌های چرخشی را به بازار روانه کرد. خودروهای سیتروئن سه بار به عنوان خودرو سال اروپا معرفی شدند و جوایز متفاوتی را از آن خود کردند.

معرفی آندره گوستاو سیتروئن:

 جالبه که بدانید آندره موسس و مالک شرکت سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ گونه علاقه و تمایلی نداشت. او در سال 1878 در پاریس به دنیا آمد و از تبار یهودی – هلندی بود. پدر آندره هنگامی که او تنها 2 سال داشت دست به خودکشی زده بود. آندره در سال 1894 با نمرات بسیارخوبی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و توانست وارد مدرسه تخصصی پلی تکنیک شود. پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه به عنوان افسر مهندس وارد ارتش فرانسه شد. در آن زمان بسیاری از یهودی تباران اروپایی در صنایع مختلف نفوذ زیادی داشتند، آندره با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع پارچه سازی هلند مشغول به کار شود. طی سفری که به هلند داشت توانست با تعمیرات چرخ های دندانه دار آشنا شود. با بازگشت به پاریس در سال 1904 با کمک دو نفر از دوستانش کارگاه ساخت چرخ دنده های حلزونی شکل  را راه اندازی کرد. سپس با کمک برادران مورس وارد صنعت اتومبیل سازی شد. برادران مورس به ساخت اتومبیل های مسابقه ای در فرانسه می پرداختند. آن ها وقتی ازاستعداد آندره آگاه شدند در تولید انبوه از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به همکاری کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیل های برادران مورس رو به افزایش رفت و رونق تازه ای به خود گرفت.

شرکت سیتروئن

درسال 1912 سیتروئن شرکت چرخ دنده های سیتروئن را ساخت. همزمان با تأسیس این شرکت سیتروئن رئیس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل شد. پیش از شروع جنگ اول جهانی آندره به ایالات متحده سفر کرد و در آنجا دیداری با هنری فورد داشت. با شروع جنگ، آندره به عنوان کاپیتان دوم توپ خانه فرانسه به ارتش پیوست. کمبود امکانات در توپ خانه باعث شد او ایده ی ساخت یک کارخانه کوچک توپ سازی برای ارتش فرانسه را عملی کند. در سال های پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از 24 میلیون توپ جنگی ساخت. بعد از اتمام جنگ کارخانه سیتروئن دوباره خودروسازی راشروع کرد. اولین کارخانه خودروسازی که تولید انبود خودرو را آغاز کرد کارخانه آندره بود. تا این زمان آندره هیچ چیز را به نام خود نکرده بود، ماشین و خانه اش اجاره ای بود و هیچ علاقه ای به پول نداشت.

سیتروئن در سال 1919 کارخانه اتومبیل سازی سیتروئن را تاسیس کرد. کارخانه او تا اوایل دهه 30 میلادی چهارمین اتومبیل سازی بزرگ دنیا بود. در سال 1934 تامین هزینه های کارخانه با مشکلات زیادی رو به رو شد. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام سیتروئن را بخش خصوصی و بخشی را بانک خریداری کرد. یک سال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید و عرضه اتومبیل پول کافی نداشت بر اثر سرطان در گذشت.

تاریخچه شرکت سیتروئن:

در اواسط جنگ جهانی اول جرقه ی ایده تولید خودرو در ذهن آندره گوستاو سیتروئن روشن شد. در مارس ۱۹۱۹، چهارماه پس از پایان جنگ جهانی اول با تولید سیتروئن تایپ A به این ایده جامه عمل پوشانید همچنین در همین سال قرار بود سیتروئن به شرکت جنرال موتورز فروخته شود اما این معامله انجام نشد و تا سال ۱۹۳۵ میلادی این خودروساز مستقل به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۹۳۷، خودرو تراکسیون آوان با استفاده از فناوری ها و نوآوری ها روانه بازار خودرو شد که از نوآوری هایی که در این خودرو به کار رفته است می توان به بدنه یکپارچه، دیفرانسیل جلو و سیستم تعلیق مستقل اشاره کرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت سیتروئن تصمیم گرفت تا اتومبیلی با قیمت پایین ترعرضه کند که این امر موجب شد در سال ۱۹۴۸ یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان، سیتروئن 2CVساخته شود. این هاچبک کوچک دارای ۹ اسب بخار قدرت بود و تا سال ۱۹۹۰ در خط تولید باقی ماند. نمونه ای از سیتروئن 2CV خودرو ژیان است.

سیتروئن شرکتی بود که برای اولین بار ترمز دیسکی را در خودروهای تولید انبوه خود مانند سیتروئن DS که در سال ۱۹۵۵ عرضه شد به کار برد. البته DS دارای سیستم تعلیق خود تراز و همچنین سیستم هیدرولیکی هم بود. در سال ۱۹۷۴ میلادی، دولت فرانسه تصمیم گرفت برای حل مشکلات مالی، دو شرکت خودروسازی سیتروئن و پژوبا همدیگرهمکاری کنند. در نتیجه گروه خودروسازی پژو سیتروئن PSA تشکیل شد.

سیتروئن در بازارهای کشورهای مختلفی حضور داشته و هم اکنون حضور دارد و و توانسته در طی این چند دهه کارخانه‌هایی را در سراسر جهان با همکاری برخی خودروسازان مانند: ایران، آرژانتین، ویتنام، شیلی، صربستان، رومانی و چین راه اندازی کند. در سال ۲۰۲۱ میلادی، برای افزایش سودآوری و کم شدن هزینه ها، گروه خودروسازی پژو سیتروئن با گروه خودروسازی فیات کرایسلرهمکاری کردند و در نتیجه خودروسازی استلانتیس تشکیل شد.

شرکت سیتروئن

لوگوی سیتروئن:

ازآنجایی که آندره قبل از تاسیس شرکت سیتروئن در زمینه ساخت چرخ‌دنده‌های حلزونی در کارگاه فعالیت می کرد به همین منظوراو  ازطرح این چرخ دنده ها درلوگوهای نصب شده بر روی نخستین خودروهایی که عرضه کرد استفاده کرد. نشان تجاری یا لوگوی شرکت سیتروئن که امروزه با نام Chevron Double شناخته می‌شود، از همین طرح یعنی دو علامت ۸ شکل نشات گرفته است.

فعالیت سیتروئن در ایران:

سیتروئن از اولین سال‌های فعالیتش در بازار ایران شرکت داشته و دراین مدت توانسته در بین مشتریان ایرانی محبوبیتی کسب کند که آن ها را جزو طرفداران خود قرار دهد. بعد از اولین خودروی سیتروئن که تراکسیون آوان نام داشت و وارد کشور ایران شد، به مرور شرکت سیرمات خودروهای DS، ID و2CV را نیز برای خریداران داخل ایران عرضه کرد. اولین محصول این خودروساز فرانسوی که در ایران مونتاژ شد سیتروئن 2CV بود که این خودرو در شرکت تولید اتومبیل‌های سیتروئن ساخته شد و با قیمت ۱۳۵۰۰ تومان به فروش رسید که به تدریج این شرکت به نام سایپا معرفی شد وشهرت یافت. یکی دیگر از محصولات مونتاژی شرکت تولید اتومبیل‌های سیتروئن خودرو ژیان بود که محبوبیت خاصی داشت و از قیمت پایینی برخوردار بود و در کنار آن مدل‌های دیگرآن مانند: ژیان وانت و ژیان مهاری نیز ساخته شدند. اوایل دهه ۶۰ خورشیدی بود که مونتاژ سیتروئن در ایران به پایان رسید.

در دهه هفتاد، به منظورفعالیت دوباره سیتروئن در ایران مذاکراتی صورت گرفت و نتیجه آن در دهه هشتاد تولید خودرو زانتیا بود که به علت ویژگی هایی که داشت مانند: امکانات مناسب، فنی بسیار خوب وعملکرد مطلوب بسیار پرفروش شد و محبوبیت خیلی زیادی پیدا کرد. سیتروئن پس از موفق شدن درتولید خودرو زانتیا تصمیم گرفت تا با سایپا همکاری کند و خودرو جدیدی را با کمک هم به بازار ایران عرضه کنند. که در نتیجه سیتروئن C5 به بازار داخلی وارد شد اما نتوانست محبوبیت زانتیا را کسب کند و آن چنان مورد رضایت مشتریان داخلی قرار نگرفت و نتوانست موفقیت قبلی را دوباره رقم بزند.

در دهه نود با کاهش و افزایش تحریم‌ها همکاری سایپا و سیتروئن فراز و فروهایی پیدا کرد که به این دهه اصطلاحا دهه رفت و برگشت سیتروئن می گویند. دراوایل این دهه طرح مونتاژ C4 نتیجه موفقیت آمیزی نداشت اما هم‌ زمان با مذاکرات برجام و کاهش تحریم‌ها، شرکت‌های خودروسازی اروپایی به سمت ایران حمله کردند. دراین زمان بود که سیتروئن دوباره فعالیت خود را پر قدرت شروع کرد و اقدام به عرضه خودروهای لوکس DS کرد و کارخانه سیتروئن سایپا را نیز گسترش داد و کار مونتاژ سیتروئن C3 را هم آغاز کرد ولی بعد از خروج آمریکا از برجام و بیشتر شدن تحریم‌ها، سیتروئن نیز از بازار خودرو ایران خارج شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید