جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

داستان یک برند

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
داستان یک برند

شاید دور از ذهن باشد که یک طراح مد و لباس ایرانی، صاحب گران ترین بوتیک جهان باشد! برند مشهور بیژن، برندی است که یک ایرانی به نام بیژن پاکزاد آن را پایه گذاری کرده و بسیاری از چهره های سرشناس همچون رئیس جمهور سابق آمریکا جورج بوش از مشتریان آن هستند! در این مقاله راجع به این طراح لباس بیشتر می خوانیم.

زندگی نامه بیژن پاکزاد

داستان یک برند

بیژن پاکزاد، یکی از طراحان سرشناس لباس مردانه، عطر و جواهرات در جهان است. او در تهران به دنیا آمده و در یک خانواده ی ثروتمند زندگی می کرده است. پدرش که یک کارخانه دار معروف بود، او را برای تحصیل در رشته طراحی به مدرسه هایی در سوئیس و ایتالیا فرستاد. بیژن فعالیت خود به عنوان طراح مد و لباس را در تهران و در بوتیک پلنگ صورتی آغاز کرد.

در نهایت، بیژن در سال 1352 برای همیشه به آمریکا مهاجرت کرد.  او درباره ی تحصیل و مهاجرتش اینگونه سخن گفته است : « راستش را بخواهید از همان کودکی احساس می ‌کردم فرد مشهوری می ‌شوم. پدرم می ‌خواست من دکتر یا وکیل شوم. رشته تحصیلی‌ ام مهندسی بود که هیچ علاقه ‌ای به آن نداشتم، همه شوق من به طراحی بود و با علاقه وصف ‌ناپذیری به آن می ‌پرداختم. از سوئیس به آمریکا رفتم و در آنجا در رشته بازاریابی مشغول تحصیل شدم و همان جا این فکر در من قوت گرفت که مد اروپا را به آمریکا بکشانم. »

سه سال بعد از مهاجرت به آمریکا، بیژن بوتیک اختصاصی خود را با نام بیژن در رودیو درایو بورلی هیلز راه اندازی کرد و طولی نکشید که این بوتیک عنوان «گران ترین بوتیک جهان» را به خود اختصاص داد.

در اواخر دهه ۱۹۷۰، کت و شلوار های برند بیژن به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار و کراوات ‌های ۱۰۰۰ دلاری و کاپشن‌ های چرمی عجیب و غریب تولیدی بیژن، به یکی از گزینه ‌های مورد علاقه ثروتمندان و اینفلوئنسر ها در سراسر جهان تبدیل شده بود. کت و شلوار های مشکی با روکش ‌های زرد از مشخصه‌ های اصلی طراحی ‌های بیژن در بورلی هیلز است.

برند بیژن با برند های دیگر مثل هرمس، شانل، جورجیو آرمانی نقاط مشترک فراوانی دارد، اما تنها با یک بار خرید از آن، مشتری ثابت محصولات آن شده و شیفته ی کیفیت باور نکردنی آن ها می شوید!

بیژن پاکزاد علاوه بر طراحی لباس، عطر و زیورآلات در طراحی صنایع دیگری نیز فعالیت داشت. از جمله‌ ی آن‌ ها می ‌توان به طراحی اسلحه‌ ی کلت کمری با طلای ۲۴ عیار و روکش چرمی اشاره کرد.

او یک نوار از جنس الماس با ارزش ۲۰ میلیون دلار را برای آرایش موی یک بازیگر معروف برای حضور در کمپین معرفی عطر طراحی کرد.

شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.

بوتیک بیژن

این فروشگاه تنها فروشگاهی است که برای برای بازدید از آن نیاز به وقت قبلی دارید و اکثر مشتریان آن را اشراف و ثروتمندان تشکیل می دهند.

در بوتیک بیژن، اجناسی ارائه می ‌شد که خرید آن برای بسیاری از مردم تنها خواب و رویا است.

طراحی لباس بسیاری از چهره ‌های مطرح جهان از جمله باراک اوباما، رونالد ریگان، جرج دبلیو بوش، آرنولد شوارتزنگر، الخاندرو فرناندز، تام کروز، آنتونی هاپکینز، ولادیمیر پوتین، جان کری، تونی بلر، مایکل جردن، جورجیو آرمانی، اوشر و شهرام ناظری توسط این طراح خلاق ایرانی انجام شده است.

داستان یک برند

ساختمان زرد رنگ بوتیک «بیژن» در خیابان «رودئو درایو» شمالی واقع شده و یکی از نماد های شهر بورلی هیلز است که شهرتی جهانی دارد. در طراحی دکور این فروشگاه از فرش‌ های ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوستر ۷۵ هزار دلاری استفاده شده است.

این ساختمان در لس آنجلس در یک معامله تاریخی با قیمت ۱۲۲ میلیون دلار فروخته شد، به این ترتیب این بوتیک از نظر بهای متراژ ملک، گران ترین مغازه جهان شد!

بیژن در سال ۱۹۸۴ دومین بوتیک خود را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و به گفته ‌ی خودش ۱۰ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه کرد.

در حال حاضر بوتیک بیژن با توجه به اجاره نامه منعقده با مالکین قبلی، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد.

عطر بیژن

مسیر بیژن برای تولید عطر، پر از فراز و نشیب بود. او کارخانه های کریستال سازی زیادی را بررسی کرد تا بتواند برای عطرهای برند خود شیشه های منحصر به فرد بسازد.

بیش از 800 مدل شیشه های عطر را بررسی کرد و با 100ها زن مصاحبه شد تا حس آن ها را راجع به یک عطر مردانه خوش بو و کاریزماتیک دریافت کند!

همکاری بیژن با مایکل جردن، اسطوره بسکتبال آمریکا در تولید عطر باعث شد تا در سال ۱۹۹۹ میلادی کاندیدای بنیاد عطر شود.

داستان یک برند

بیشتر بخوانید: تاریخچه یک برند ایرانی، اما جهانی!

بیژن برای هرکسی که سراغش می رفت عطر خاص با رایحه متفاوت تولید می کرد! عطرهای بیژن هم به دلیل رایحه شرقی و هم بسته بندی های متفاوت، از شهرتی جهانی برخوردار هستند. از دیگر ابتکارات و نوآوری های او،  طراحی عطر خاصی با نت های شگفت انگیز و جذابی بود که بیژن را به ثروت رویایی صدها میلیون دلاری رساند!

در سال ۱۹۹۲ میلادی بیژن از عطری با عنوان DNA رونمایی کرد، اسم این عطر مخفف نام سه فرزند او یعنی دانیلا، الکساندرا، نیکلاس بود.

شیشه ی این عطر شبیه DNA طراحی شده بود و در سال ۱۹۹۳ میلادی جایزه STEBUN CLARE CHOICE  AWARD را برای جذاب ترین طراحی شیشه  عطر از آن خود کرد.

پایان بیژن

طراح لباس ۳۶ رییس جمهور جهان و گران ترین طراح لباس قرن بیستم، در روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ در محل کارش در خیابان رودئو در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت.بیژن،  انسانی بسیار باهوش و فرصت شناس بود؛ او عاشق غذاهای ایرانی بود.ثروت هنگفت او ایجاب می کرد که زندگی لوکس و متفاوتی از دیگران داشته باشد، اما او همیشه اصالت و سادگی را مد نظر داشت و بر خلاف ثروتمندان دیگر هیچ وقت برای خود بادیگارد استخدام نکرد. او می گفت جایگاه من بین مردم است نمیخواهم از آنها جدا باشم.

بیژن همواره با لباس های لاکچری زرد رنگ و سوار بر خودرو های لوکس زرد مشاهده می شد. او از زادگاهش ایران همیشه به نیکی یاد کرد و علاقه فراوانی به فرهنگ، سابقه و پیشینه خود داشت.

بیژن در فعالیت های انسان دوستانه زیادی مشارکت داشت، به بسیاری از کالج ها و مراکز آموزشی کمک کرد و بورس های تحصیلی مختلفی را برای هنرجویان و محصلین نیازمند فراهم کرد. بدون شک جهانی شدن و داشتن مشتریان بین المللی و یا محبوبیت جهانی، یکی از علایم موفقیت است اما این موضوع الزاماً به داشتن ثروت زیاد مربوط نمی شود.

بیژن دارای سه فرزند از دو ازدواج است؛ یک دختر به نام دانیلا از همسر اولش دارد که در حال حاضر یکی از طراحان مشهور است و کار پدر را دنبال می کند. از همسر دوم نیز یک دختر به نام الکساندرا و یک پسر به نام نیکلاس دارد. آلکساندرا، دختر بیژن وکیل دادگستری و مانکن است.

مراسم بزرگداشت بیژن دو هفته بعد از مرگ او در دانشگاه کالیفرنیا، لس ‌آنجلس برگزار شد که در آن ۷۰۰ مهمان اختصاصی از جمله هنرمندان ایرانی ساکن آمریکا و ۱۲۰۰ مهمان عادی حضور داشتند.

عوامل موفقیت بیژن

مهم ترین عوامل موفقیت بیژن عبارتند از:

- آگاهی از توانمندی های خود

- سرمایه‌ گذاری روی دانش خود

- نقش موثر خانواده در آموزش فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی و پرورش خلاقیت و نوآوری

- داشتن اهداف بزرگ

- توجه به تحقیقات بازاریابی

- توجه به کیفیت محصول

- ارتباط با مشتریان

- عشق به کار

- تعیین بازار هدف

افتخارات بیژن

بیژن پاکزاد به عنوان یک طراح لباس موفق که طراحی تعداد زیادی از روسای جمهور را در کارنامه ی خود داشت، افتخارات دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک ‌پوش ‌ترین ‌های (خوش تیپ ترین ‌ها) جهان خود قرار داد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی مدرک دکترای افتخاری دانشگاه لیبرتی کالیفرنیا در رشته علوم و هنر، به بیژن پاکزاد اعطا شد.

هشتم ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی، به عنوان روز بیژن (BIJAN DAY) در شهر بورلی هیلز کالیفرنیا اعلام شده است.

جیمی دلشاد، فرماندار بورلی هیلز در سال ۲۰۱۲ میلادی، کلید افتخاری شهر بورلی هیلز را به بیژن پاکزاد اعطا کرده است.

جایزه اسطوره طراحی به بیژن پاکزاد توسط OTIS COLLEGEOF ART & DESIGN اعطا شده است.

دانشگاه آکسفورد انگلستان جایزه کار آفرین برتر سال ۲۰۱۲ خود را به بیژن پاکزاد اعطا کرد.

در مراسم درگذشت بیژن پیام تسلیت برخی از افراد غیر حاضر از جمله فرح پهلوی قرائت شد. جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا نیز پیامی به مناسبت مرگ بیژن پاکزاد ارسال کرده  ‌بود که توسط نیکولاس پاکزاد، پسر بیژن خوانده شد.

داستان یک برند

آرنولد در پیامی به مناسبت مرگ بیژن پاکزاد گفت:‌ «راز بیژن در خلاقیت و پشتکارش بود، هیچ وقت آرام نمی گرفت، عطر، طراحی زینتی اتومبیل و فکرهای جدید در طرح کت و شلوار مردانه فقط قسمتی از ظاهر کاری بیژن بود. روزی به من گفت: راز موفقیت در این است که تمام کشورهای دنیا را هدف قرار بدهی و فقط به کشور خودت اکتفا نکنی به این شکل تعداد خریدارها سر به آسمان خواهد زد. و از طرف دیگر کاری را ارائه دهی که بی زمان و برازنده صاحبان قدرت است!

بیژن ِ پس از بیژن

برند بیژن پس از فقدان او توسط فرزندانش و به مدیریت داریوش محبوبی، همان فردی که در سال ۱۹۷۶ میلادی با همکاری او این بوتیک معروف را تاسیس کرد، اداره می شود. او تیمی حرفه ای از متخصصان رشته های مختلف مد و لباس و بازاریابی و تبلیغات لاکچری را گرد هم آورده تا مدیریت این برند را در اختیار داشته و همان مسیری را طی کنند که بیژن پاکزاد برای ساخت آن، ۴۰ سال تلاش بی وقفه کرد.

داستان یک برند

نیکلاس فرزند پسر بیژن هنگام مرگ پدر تنها 19 سال سن داشت و زمام دار یک امپراتوری بی حد و حصر شد. نیکلاس سعی در گسترش دادن رویای پدر به فراتر از لس آنجلس داشت. او توانست بوتیک ‌های متعددی را در سراسر جهان از لاس و گاس، نیویورک، لندن و دبی گرفته تا هنگ کنگ تاسیس کند. نیکلاس نشان داد که میراث دار خوبی برای برند بیژن است!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید