جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دانشمندان چینی روشی برای تولید سوخت و اکسیژن از خاک ماه پیدا کردند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
دانشمندان چینی روشی برای تولید سوخت و اکسیژن از خاک ماه پیدا کردند

دانشمندان «دانشگاه نانجینگ» چین باور دارند که می‌توان از ترکیبات موجود در خاک ماه برای تولید اکسیژن و سوخت مورد استفاده در ماموریت‌های فضانوردان استفاده کرد.

آن‌ها نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه توسط فضاپیمای «چانگ ای 5» (Chang'e 5) در اواخر سال 2020 را تجزیه و تحلیل کرده و متوجه شده‌اند که مواد سرشار از آهن و تیتانیوم موجود در سطح ماه می‌تواند در ترکیب با نور خورشید و دی اکسید کربن به عنوان یک کاتالیزور عمل کند.

 دانشمندان چینی روشی برای تولید سوخت و اکسیژن از خاک ماه پیدا کردند

روش تولید اکسیژن با خاک ماه

به طور دقیق‌تر، در این روش از خاک ماه برای الکترولیز کردن آب استخراج شده از این کره به اکسیژن و هیدروژن استفاده می‌شود. دی اکسید کربن در بازدم فضانوردان نیز می‌تواند با هیدروژن به وجود آمده ترکیب شود تا هیدروکربن‌هایی از جمله متان را تشکیل دهند که به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته هنوز این روش به صورت عملی تایید نشده و دانشمندان در تلاشند تا سیستمی برای استفاده از خاک ماه و تابش خورشید طراحی کنند. در صورتی که آن‌ها بتوانند منبع حیاتی فضانوردان را در فضا تولید کنند، هزینه بسیار زیاد ماموریت‌های فضایی و ارسال خدمه به فضا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 دانشمندان چینی روشی برای تولید سوخت و اکسیژن از خاک ماه پیدا کردند

بیشتر بخوانید: چرا سفرهای فضایی تجاری بسیار گران هستند؟

ماموریت Chang'e 5 در نوامبر سال 2020 انجام شد و یک ماه بعد، 1.731 کیلوگرم مواد موجود در سطح ماه به زمین ارسال شد. همچنین از زمان ماموریت لونا 24 اتحاد جماهیر شوروی در سال 1976، این اولین باری است که از سطح ماه نمونه‌ای به زمین آورده می‌شود.

پس از روسیه و ایالات متحده، چین از جمله کشورهای پیشتاز صنعت هوافضا محسوب می‌شود و این تحقیق جدید می‌تواند یک نمونه عملی برای این کشور محسوب شود. آن‌ها قصد دارند تا سال 2030، ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری (ILRS) خود را با همکاری روسیه راه‌اندازی کنند که گفته می‌شود در ابتدا رباتیک خواهد بود. انتظار می‌رود چین در اواخر این دهه با ماموریت Chang'e 8، فناوری استفاده از منابع محلی را آزمایش کند.

ناسا هم قصد دارد از طریق برنامه «آرتمیس» (Artemis) خود حضور طولانی مدتی در ماه داشته باشد. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد در سال 2025 فضانوردان را به سطح ماه بازگرداند و چند سال بعد یک پایگاه تحقیقاتی در نزدیکی قطب جنوبی ماه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید